Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanol i diesel
InläggPostat: sön 14-08-24 20:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-09-21 09:52
Inlägg: 19
Tjenare alla har nu funderat över att mixa oljan till min diesel bil c4 1.6hdi med upp till 60% e85 och 40% raps vad tycker ni kommer jag få lägre energi i bilen eller

har ju oftast kört med 20% etanol men efter funderingar att bilar klarar av etanol till en viss konvertering tänkte ja nog prova mig fram?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: mån 14-08-25 08:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Det här låter inte bra alls! Du har nog bara haft tur att du inte kört sönder bränslepumpen redan med 20% inblandning. Jag skulle helt avråda från att blanda in E85 i dieselbränsle.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: ons 14-08-27 09:34 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
GL, har du provat att pumpen skär vid 20%
eller är det en hörsägen? eller utlåtande från bilfabrikanter?

TS
detta är mycket intressant då jag länge undrat om det är möjligt att köra en dieselmotor på etanol?
ren etanol går knappast men hur mycket diesel måste man ha i för att pumpelementen/spridarna inte ska skära?
10% eller 50%?
eller kan man ha i några procent tvåtaktsolja?

du kommer att få lägre kraft i bilen men insprutningsmängden kan justeras upp till full stökiometri..
den kommer att dricka mera per mil men effekten blir densamma.

problemet är att dylika experiment kan haverera motorn, för om pumpen skär kan kamremmen gå av och det blir ventilsallad.

de bästa vore att skaffa en begagnad bränslepump och spridare och bygga en testbänk där man kan driva pumpen mha en elmotor
och mäta ökad friktion som uppstår då den medför ökad strömförbrukning.

men om bilen itne är så dyr kan du ju testa stegvis tills den havererar sen vet du hur mycket du kan blanda i på nästa bil :)
men du måste köra länge på varje inblandningsökning för att veta långtidseffekterna.


tänk om ngn generellt kunde konstatera att ren E85 + typ 3% tvåtaktsolja motsvarar smörjningsegenskaperna hos diesel...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: ons 14-08-27 11:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det florerar ju alltid en massa rykten runt sådant här. För många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Man tankade ju naturligtvis bussarna ur en egen cistern. Det sades att den dieseloljan var rejält utspädd med motorfotogen. Det nämndes en procentsats som jag har glömt, förmodligen för att det lät så osannolikt. Det var t.o.m en förman som sa det. Men vissa människor pratar ju ofta och mycket bara för att få höras. Mindre för att få ge ett viktigt budskap.
Fotogenet skulle motverka paraffinutfällning vintertid. Det kanske stämmer, men några större procentmängder fotogen kan det väl knappast handla om? Någon som har säkra siffror här? Det kunde möjligen, kanske, eventuellt vara som ett jämförande riktmärke.
Men grundtanken med det jag har fått lära mig är att dieseloljan skall smörja pumpen och spridarna. Det skall man nog inte "experimentera bort" om man tänker behålla pumpen och spridarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: ons 14-08-27 12:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det har många fått lära sig men allt ska ifrågasättas...
SL kör 500 bussar på ED95.
citat:
Motorerna är dieselmotorer som byggs från fabrik (Scania ).
Modifieringen består av att insprutningssystemet byts ut till större för att kunna få in tillräckligt mycket bränsle då
energiinnehållet är ungefär hälften mot diesel samt ny programvara i ECU:n.
slut citat:

från:
http://www.smp.nu/Documents/reports/Rap ... 1-22-2.pdf

ED95 innehåller 95% etanol samt tändförbättrare, smörjmedel och korrosionsskydd..

MAO med 5% diesel borde ivf smörjegenskaperna vara tillgodosedda.
men motorn kanske inte går utan tändförbättrare?
lite BF95 kanske?

spekulerar nu, tar inget ansvar om ngn vill prova :D

men om energiinnehållet är hälften blir det ingen ekonomisk vinst...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: ons 14-08-27 12:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
1 liter diesel 9,8 kWh
1 liter E85 6,6 kWh

diesel 13.58kr = 1.38/kWh
E85 9.29kr = 1.40/kWh

alltså ingen ekonomisk vinst att köra på etanol om verkningsgraden är lika...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: ons 14-08-27 14:51 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Men med kompressions-höjning i etanolmotorn borde verkningsgraden kunna bli högre (jämfört med att köra etanol i en flexi-fuel motor). Forskningen från USA på detta verkar indikera att man kan köra helt på etanol och komma upp i ungefär lika mycket effektivitetsvinst via högre kompression som man "förlorar" på energi-innehållet (alternativt få ut mer hästkrafter).

Typ detta projekt (finns ett till som jag glömt namnet på)
http://news.pickuptrucks.com/2009/03/ri ... motor.html

Citat:
Ricardo calls its new engine technology Ethanol Boosted Direct Injection. Its goal is similar or better fuel economy, with the same peak of 660 pounds-feet of torque, found in today’s GM 6.6-liter Duramax V-8 diesel, but from a 3.2-liter flex-fuel V-6.

Ethanol, however, has a higher octane and heat-of-vaporization point than gasoline, meaning it combusts at a higher temperature and with greater force (higher compression) than gasoline, while also having a greater capacity to cool the fuel/air mix in the cylinder before combustion. This allows a larger charge to be drawn into the cylinder before ignition. This inherent efficiency is what enables a smaller-displacement engine to perform with the same power as a bigger motor if the engine is built to take advantage of it.


Tyvärr har jag inte sett Scania göra särskilt mycket offentlig reklam för de där motorerna, så hur väl de fungerar vet jag inte.

Angående diesel-etanol mix hittade jag denna studie från 2001:
http://www.oxydiesel.com/sae2001-01-2475.pdf

Citat:
E-Diesel blended fuel formulation contains between 83-to 94-percent No. 2 diesel fuel, 5- to 15-percent ethanol and 1- to 2-percent Puranol.
The ethanol and Puranol impart premium diesel characteristics to the No. 2 diesel fuel such as reduced exhaust emissions, superior cold-performance, improved lubricity (which relates to engine life extension) and long-term storage stability.

E-Diesel is an economically attractive fuel. It does not require dedicated or special-purpose production facilities since it can be blended “in-line” at the terminal or splash blended in the storage tank or tank truck just prior to delivery. Furthermore, Puranol is commercially available, and in full-scale use the E-Diesel would be available at a price that is only marginally higher than No. 2 diesel, and yet less than the comparable premium No. 1 diesel.

A 23-percent ethanol in diesel would render all cetane property of No. 2 diesel (with a base of 40 cetane) useless. In other words, while a large volume of ethanol in diesel significantly improves emissions, it would impact negatively three of the major properties of the blend—cetane, flash point, and lubricity.

Low lubricity can result in fuel pump failure and injector degradation at an accelerated rate even when ethanol is used in as small a quantity as 5%. Puranol is designed to address both lubricity and cetane property limitations


Denna rapport har en redogörelse över leverantörer av olika e-Diesel alternativ:
http://www.epa.ie/pubs/reports/research ... el_web.pdf
Se sidan 7.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: tor 14-08-28 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett problem är ju att etanol (eller E85) och dieselolja inte blandar sig. Det går lika dåligt som att blanda E85 med fossilbaserad tvåtaktsolja.

Och ett annat problem är att etanol är så svårt att sätta eld på genom kompressionsvärme, det är för att någorlunda lösa det problemet som man blandar tändförbättrare i ED95 och dessutom har högre kompression i etanoldieslar än i dieselmotorer avsedda för fossilt bränsle.

Är det någon som har studerat insprutningspumparna för etanoldieslar närmare? Jag kan tänka mig att en gammaldags radpump tål ett bränsle med lite sämre smörjförmåga, i synnerhet om pumpens kamhus är trycksmort från motorns smörjsystem. Däremot ska man kanske vara mer skeptisk till moderna fördelarpumpar, common rail-system mm.
Det är värt att notera att en del fördelarpumpar havererade på 80- och 90-talet då dieseloljans kvalitet förändrades så att den smorde sämre än tidigare och det ännu inte fanns några krav på smörjförmåga i standarderna för dieselolja.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: tor 14-08-28 09:37 
Offline

Blev medlem: sön 08-09-21 09:52
Inlägg: 19
Rapsolja blandar sig ja men inte diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: tor 14-08-28 15:10 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Som jag förstår forskningen och de olika e-diesel varianterna så är det vad det "hemliga såsen" är till för (öka lubrikations-egenskaperna av etanol+diesel mixen).

Hur väl det fungerar under alla förhållanden är en annan sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: fre 14-08-29 10:54 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Ett problem är ju att etanol (eller E85) och dieselolja inte blandar sig. Det går lika dåligt som att blanda E85 med fossilbaserad tvåtaktsolja.


jag har provat blanda diesel och E85 i en flaska, fungerade utmärkt...
gjorde det för att blanda E85 i min skoda diesel om inte tog sig igenom sot-testet på bilprovningen...
tankade i 10l på en full tank...
det märktes inte på köregenskaperna men den blev godkänd,
iofs bytte jag spridare åckså så jag vet inte exakt vilken åtgärd som fungerade bäst?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: fre 14-08-29 10:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
i så fall är det rapsolja i OKs mackar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: fre 14-08-29 14:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Glöm inte bort BSR's etanol-SAAB som kör ED95 i en modifierad diesel-motor... 8)

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... aab-diesel

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: fre 14-08-29 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Hej, även jag har nyligen erfarit att diesel går att blanda i E85 (i vilka proportioner som helst). Detta är lite märkligt eftersom det inte gick att göra så för några år sedan. Jag mejlade Agro Etanol och Sekab en gång, men fick inget svar. Det vore nice att få denna info. Kanske har en tillsats av någon annan alkohol, sekundär alkohol typ isopropanol eller isobutanol införts, bara spekulationer dock.

Torbjörn har delvis rätt: Det går bra att blanda E85/citydiesel i rumstemperatur eller varmare, men vid lägre temperaturer inträffar fasseparation. Detta har jag missat, men ska justera upp det vad tiden lider. Jag tror att utsikterna är goda om man håller andelen dieselolja under 15%, kanske krävs det lite IPA? En del jobb har jag fått som bakläxa, så kan det gå...

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i diesel
InläggPostat: lör 14-08-30 10:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-09-21 09:52
Inlägg: 19
Nepps skall prova idag har tömt tanken på diesel det kommer bli 10L rme och 10L e85 därefter kommer jag genomföra test på bränsleförbrukning att pumpen skall skära tycker jag är överdrivet raps är ju ganska mycket väl smörjande än diesel


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011