Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

HVO100
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=22&t=7532
Sida 1 av 1

Författare:  koovee [ tor 18-04-05 20:31 ]
Inläggsrubrik:  HVO100

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av att köra en vanlig personbilsdiesel på HVO100?

Jag skall inom kort byta ut kombin och långfärdsbilen och har tyvärr inte råd med nån vettig hybrid eller elbil som passar våra behov och förutsättningar.
Så de bästa alternativen (utan inbördes ordning) som jag ser det är:
* Fabriksbyggd etanolare
* Konvertera bensinare
* Gas
* Fransk diesel godkänd för HVO100
* "Vanlig" diesel och testa med HVO100

Synpunkter?

Författare:  torbjorn [ fre 18-04-06 07:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

Jag har ingen personlig erfarenhet, men de erfarenheter jag har hört från dieselåkare i bekantskapskretsen mm, är att det inte har märkts några som helst driftproblem med HVO i äldre dieselmotorer, tycks snarare fungera bättre än andra dieselbränslen på marknaden. Det enda negativa jag har hört, var att avgaserna från någon dieselvärmare skulle lukta mer illa på HVO än på andra bränslen.
Och det stämmer ju bra med gamla tyska erfarenheter från krigsåren - en del av den syntetiska diesel som tillverkades på den tiden gjordes medelst hydrering, även om man utgick från brunkol och inte slaktavfall. Det dieselbränslet ansågs på alla sätt bättre än dåtida fossil diesel.

Författare:  karlmb [ ons 18-04-11 23:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

Konvertera en bensinare!

Författare:  kraftcore [ lör 18-04-21 20:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

Hej!

Kör min Volvo v90 D4 -18 på 100% hvo och även min lastbil volvo fh 460 går också på 100% hvo.

Personbilen är godkänd till 50% hvo, men går klockrent på 100% hvo. märks ingen skillnad på prestanda och förbrukning.

Författare:  AcuraJan [ tor 18-05-03 16:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

Skulle tanka HVO här i Västerås tänkte jag, finns på två ställen. Synd att munstycket inte passade, ska man använda en adapter eller riskerar man bara en massa spill och kladd?

Lite omväg för att komma till CirkleK där HVO finns för mig och jag har bättre rabatt his Preem så kanske fortsätter tanka där istället de påstår ju ha 50% förnyelsebart innehåll iaf.
Är det på gång med fler tankställen med HVO100?

Författare:  kraftcore [ tor 18-05-03 23:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

AcuraJan skrev:
Skulle tanka HVO här i Västerås tänkte jag, finns på två ställen. Synd att munstycket inte passade, ska man använda en adapter eller riskerar man bara en massa spill och kladd?

Lite omväg för att komma till CirkleK där HVO finns för mig och jag har bättre rabatt his Preem så kanske fortsätter tanka där istället de påstår ju ha 50% förnyelsebart innehåll iaf.
Är det på gång med fler tankställen med HVO100?


Dom flesta hvo pumparna är tyvärr till lastbilar. och bygga ihop någon adapter är ingen idé, bara en massa spill.

Har turen att Såifa här i karlskoga har även en personbils muntycke på ena pumphandtaget.

Tankställen med 100% HVO till personbilar kommer säkert dröja (om någonsin?). Men det börjas mer och mer blandas in hvo i vanliga dieseln. Volvo tanka blandar in upp till 40% hvo i deras dieseln nu.

Författare:  AcuraJan [ fre 18-05-04 05:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

https://m.ebay.com/itm/VW-TDI-Diesel-Fu ... r=1&_rdt=1

Författare:  torbjorn [ fre 19-10-11 20:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

Nu under senaste halvåret har fler och fler "personbilsanpassade" HVO-pumpar börjat dyka upp på mackarna. Tyvärr händer det lite för ofta att E85-pumpen ersätts av en HVO-pump.

Jag blev för en tid sedan pådyvlad en dieselbil, Peugeot 307 '08. Jag vet inte om den egentligen är godkänd för att köras på HVO, men jag har i alla fall tankat HVO sedan det blev lätt tillgängligt här i stan och har nu kört några hundra mil på det bränslet. En sak jag har reagerat på är att det verkar som om den regenererar partikelfiltret mer sällan då den körs på HVO än på fossil diesel, och det märks också positivt på bränsleförbrukningen.

Författare:  torbjorn [ fre 21-06-04 15:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: HVO100

Har utsatts för ännu en dieselpådyvling, denna gång en Mitsubishi ASX '10. Har ännu så länge begränsade drifterfarenheter av den, och körningarnas varierande karaktär har gjort att jag inte kan säga något bestämt om eventuell skillnad i bränsleförbrukningen på fossil diesel respektive HVO. Helt klart är i alla fall att det inte alls märks på den här bilen när den gör regenerering av partikelfiltret, och motorn verkar få en något hårdare gång med mer dieselknack på HVO än på fossilt bränsle. Det är särskilt tydligt vid segdragning med lågt varvtal.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/