Tidningen Båtliv har en artikel i senaste numret, 4/-07. Dom har väldigt sällan artilkarna på någon hemsida, så det vore förmodligen ett brott att lägga ut texten här på forumet. Och någon länk till den finns ju då inte heller.
Men det är ju inte förbjudet att berätta, i korta ord, vad det står.
Det handlar alltså om biodiesel till marindieselar i fritidsbåtar. Dom har frågat "dom tre stora" i Sverige, Volvo Penta, Yanmar och Cummins MerCruiser. Alla tre avråder bestämt för att använda biodiesel. Det främsta skälet är att den biologiska delen av bränslet kan härskna och slamma igen tankar och ledningar m.m. Det vill säga: Det är bara Volvo Penta som förklarar i detalj. Dom andra håller bara med. Dom tre hade också några betänkligheter mot okända materialkvalitéter i packningar och slangar etc. etc. ihop med biodiesel. Man var inte säker på hur det skulle fungera under lång tid.
Nu hör det till saken att liknande tongångar hördes från ungefär samma håll, för två tidningsnummer tidigare sedan, nr 2/-07. Då gällde det E85 i marina bensinmotorer. Det var samma "skräckpropaganda" som vi har läst under många år när det gäller bilar och E85. (Och som flera av oss har upptäckt att det bara är tomma ord).
Det förtjänar att påpekas att den "sjömoped" som KTH hade tagit fram, inte var lanserad vid tillfället. Det var ju en mindre Honda utombordare som var etanolkonverterad.
Tidningen Båtliv delas ut till alla som är medlemmar i en båtklubb, som i sin tur är ansluten till Svenska Båtunionen. Övriga får betala vanligt tidningspris, 40 kr.
|