Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-09-23 10:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 17-05-30 09:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
http://www.nyteknik.se/fordon/stora-uts ... er-6851761

Citat:
Stora utsläpp från elbilarnas batterier

Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.


IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv. Det är batterier avsedda för elbilar som ingår i studien. De båda författarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare har gjort en metastudie, det vill säga gått igenom och sammanställt befintliga studier.

Rapporten visar att batteritillverkning leder till stora utsläpp. För varje kilowattimme lagringskapacitet i batteriet skapas utsläpp om 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter, redan i fabriken. Två vanliga elbilar på marknaden, Nissan Leaf och Tesla Model S, har batterier på cirka 30 kWh respektive 100 kWh.

Redan när man köper bilen har alltså utsläpp skett motsvarande cirka 5,3 ton respektive 17,5 ton. Siffrorna kan vara svåra att relatera till. Som jämförelse kan nämnas att en resa för en person tur- och retur från Stockholm till New York med flyg orsakar utsläpp på drygt 600 kilo koldioxid, enligt FN-organisationen ICAO:s beräkningsmodell.

En annan slutsats i studien är att omkring hälften av utsläppen uppstår vid råvaruframställningen och hälften vid produktionen av själva batteriet i fabriken. Själva gruvbrytningen står bara för en mindre del på mellan 10-20 procent.

Beräkningen är gjord utifrån antagandet att elmixen som används i batterifabriken består till drygt hälften av fossil kraft. I Sverige består kraftproduktionen till övervägande del av fossilfri kärn- och vattenkraft varför lägre utsläpp hade kunnat uppnås.

Studien kommer också fram till att utsläppen växer näst intill linjärt med batteristorleken, även om det är knapert med data på det området. Det innebär alltså att ett batteri av Tesla-storlek bidrar med drygt tre gånger så mycket utsläpp som det av Nissan Leaf-storlek. Det är ett resultat som förvånade Mia Romare.

– Det borde ha varit mindre linjärt eftersom elektroniken som används inte ökar i samma omfattning. Men själva battericellerna är så pass påverkande så som produktionen ser ut i dag, säger hon.

– En slutsats är att man inte ska köra runt med onödigt stora batterier, säger Mia Romare

Författarna betonar att en stor del av studien har handlat om att ta reda på vilka data som finns tillgängliga samt ta reda på vilken kvalitet de håller. De har i många fall tvingats konstatera att det är svårt att jämföra befintliga studier med varandra.

– Vi har blivit frustrerade, men det är också en del av resultatet, säger Lisbeth Dahllöf.

Kollegan Mats-Ola Larsson på IVL har gjort en beräkning av hur länge man behöver köra en bensin- eller dieselbil innan den har släppt ut lika mycket koldioxid som batteritillverkning har orsakat. Resultatet blev 2,7 år för ett Nissan Leaf-batteri och 8,2 år för Teslabatteriet, baserat på en rad antaganden (se faktaruta här nedanför).

– Det är jättebra att företag och myndigheter inför ambitiösa miljöpolicys och köper in klimatsmarta bilar. Men dessa resultat visar att man bör tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt, säger han och påpekar att också politiker bör ta till sig detta vid utformningen av styrmedel.

En självklar del att titta på vid livscykelanalyser är återvinningen. Rapportförfattarna konstaterar att det som kännetecknar batterier är bristen på densamma, eftersom det inte finns något ekonomiskt incitament att skicka batterierna till återvinning samt att volymerna fortfarande är små.

Kobolt, nickel och koppar återvinns men inte energin som krävs för att tillverka elektroderna, säger Mia Romare och påpekar samtidigt att poängen med återvinning är resurshushållning snarare än minskning av koldioxidutsläpp.

Peter Kasche från rapportbeställaren Energimyndigheten lyfter fram det nära på linjära sambandet mellan batteristorlek och utsläpp som viktigt.

– På något sätt får man verkligen se till så att man optimerar batterierna. Man bör inte köra runt med en massa kilowattimmar i onödan. I en del fall kan en plug in-hybrid vara det optimala, i andra fall ett rent batterifordon.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-05-30 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Man skulle kunna tolka de här resultaten som att om det ska vara någon klimatmässig fördel med en elbil, så bör den få så långa årliga körsträckor som möjligt under de första åren.
Den som avser att köpa en ny bil men räknar med att inte använda den så mycket, kanske bör välja bästa möjliga kolvmotorteknik istället.
Det är också ännu större fördel ur miljöbelastningssynpunkt än vi tidigare har varit vana vid, om elbilen och dess batteri kan förväntas ha så lång livslängd som möjligt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-05-30 22:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Man skulle kunna tolka de här resultaten som att om det ska vara någon klimatmässig fördel med en elbil, så bör den få så långa årliga körsträckor som möjligt under de första åren.


Ja som taxi, budbil osv.

torbjorn skrev:
Den som avser att köpa en ny bil men räknar med att inte använda den så mycket, kanske bör välja bästa möjliga kolvmotorteknik istället.


Särskild om man jämför med förnyelsebara drivmedel, etanol t ex.

torbjorn skrev:
Det är också ännu större fördel ur miljöbelastningssynpunkt än vi tidigare har varit vana vid, om elbilen och dess batteri kan förväntas ha så lång livslängd som möjligt.


Nissan (Leaf) garanterar minst 75% kvarvarande kapacitet efter 5år / max 10.000mil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-05-31 09:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Jag avskyr att begreppet "koldioxidekvivalenter" används och sedan så gör man antagandet att det är hälften fossil koldioxid som släpps ut då man antar en energimix på 50/50 fossil/förnybar källa. Tittar vi på hur Tesla bygger sina batterifabriker så ska man vara självförsörjande i energi över året med vindkraft och solceller så dom där 75 - 100 kg fossil koldioxid per kWH batteri som fabriken påstås släppa ut gäller ju inte då. Rapporten avfärdar i linje med det resonemanget då att man i praktiken inte ska köpa Tesla eftersom de har dom största batterierna men det är ju baserat på ett antagande.

Man har heller inget livscycelperspektiv på hur ackumulatorernas kapacitet minskar, när man räknar med "break even" mellan batteribilarna och dinosåsbilarna så har man ju ansatt en körsträcka per år och den härledningen är ju då designad för att premiera en mindre ackumulator men man redovisar inte när det då blir dags att köpa en ny acke till bilen. Om den mindre nissanacken måste laddas oftare och/eller med större i och urladdningar kommer teslaacken att hålla sig i form längre til

"Samtidigt antas bensin och diesel ha 18 procent förnybara drivmedel, vilket påverkar utsläppen.". Detta antagande håller ju för bensinens del tack vare oss E85-fantaster, men det är ju inte nya bilar. Utbudet av E85-bilar minskar ju så att i praktiken kan det ju bli så att om man står och väljer mellan en bensinbil och en batteribil vilket medför att "break even" för nissanackumulatorn blir ett dryg halvår och teslaacken får två år och någon månad till "break even". Alternativt så står man och man och de facto väljer mellan en bil som kan köras på E85 och en batteribil, står man i den situationen så kan vi ju räkna med ett innehåll av ca: 80% förnybart drivmedel i tanken och då blir ju "break even" upp till 12 år för den lilla nissanackumulatorn och 33 år för teslaacken, om vi bortser från amerikansk majsetanol.....

Den här "livscycelanalysen" bygger på att man antar att man väljer dåligt för att bygga ackumulatorerna, inte att man försöker göra så bra som möjligt som Tesla har identifierat och som bisatsen: "I Sverige består kraftproduktionen till övervägande del av fossilfri kärn- och vattenkraft varför lägre utsläpp hade kunnat uppnås." antyder att man kan räkna men man har valt att inte göra det.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-06-03 09:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 484
Ort: Västerås
Man kan ju anta väldigt mycket för att få fram sin egen åsikt.
De tänker inte det minsta på att medelutsläppet från dagens bilar baseras på tillverkarnas glädjesiffror och att bränslet dessutom redan gett upphov till utsläpp innan det tankas.
Tänk också på hela bilens utsläpp. Jag antar ju att en förbränningsmotor också ger mer upphov till utsläpp vid tillverkning än en elmotor. Sedan fortsätter det med förbränningsmotorns behov av service, oljebyten osv.

Sedan borde ju en Tesla jämföras med en motsvarande annan bil med tanke på prestanda och klass.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13
Citroen C5 Kombi -05, 16500 mil blandtankas, såld.
Citroen Xsara 1,6 SX Automat -03, 8000 -18000 mil på E85 i min ägo, såld till brorsan.
Kör ibland lågmilad Acura Legend -92


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-07-14 07:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Jag blev arg när jag såg reportaget på SVT!

Så förbannat anti-elektrifiering att jag tände på alla cylindrarna. Journalisterna på både SVT och Ny Teknik har misslyckats med sitt uppdrag att kritiskt granska materialet i artikeln som publicerades.
:evil:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011