Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-23 03:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 12-03-17 20:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Intressant, 80% vid -10 var faktiskt bättre än jag trodde men på en ren elbil blir det förstås en rejäl påverkan när man även ska värma kupen. Om man nu inte har en etanolvärmare eller liknande förstås.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 12-03-18 10:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo knappt 80% batterikapacitet men accelerationen minskar till knappt 40% vid -10°C

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 12-03-18 14:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Jo knappt 80% batterikapacitet men accelerationen minskar till knappt 40% vid -10°C


Muhaha, och just acc var ju USP för elbilen...
(Unique Selling Point)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 12-03-18 23:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är nog automatosk ASP vid vinterväglag :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-03-19 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jo knappt 80% batterikapacitet men accelerationen minskar till knappt 40% vid -10°C


Nja, batteriets effekt minskar till knappt 40% om batteriet är -10 grader. Inte samma som att bilens acceleration minskar i samma grad eftersom vi inte vet hur mycket effekt batteripacket ger maximalt. Sen kanske man håller batteriet varmare än -10 i normalfallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-03-19 10:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Nja, batteriets effekt minskar till knappt 40% om batteriet är -10 grader. Inte samma som att bilens acceleration minskar i samma grad eftersom vi inte vet hur mycket effekt batteripacket ger maximalt.

Jo det vet vi från samma OH presentation http://www.altomelbilen.dk/presentation ... Ampera.pdf

Citat:
Battery Specification for Opel Ampera:
Max. discharge power (2s) 115kW
Max. discharge power (10s) 110kW

Och från engelska Wikipedia vet vi att
Elmotorn är 110 kW
Tjänstevikten 1 715 kg
Acceleration 0 to 60 mph (0–97 km/h) tar 9.2 seconds med bara eldrift

Med dessa siffror kan du räkna ut hur mycket effekt motorn och batteriet måste ge, men det är nog inte en allt för djärv gissnig är att motor och batterieffekten (110kW) används maximalt för att komma upp i 97km/t i 9,2s

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-03-19 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Med dessa siffror kan du räkna ut hur mycket effekt motorn och batteriet måste ge, men det är nog inte en allt för djärv gissnig är att motor och batterieffekten (110kW) används maximalt för att komma upp i 97km/t i 9,2s


Jag har då inte läst något om att man skulle tappa acceleration vid kallare klimat med Volt. Fast där har man förstås möjligheten att köra bensinmotorn också. Hur dom sedan har gjort med Leaf, ZOE låter jag vara osagt. Har inte läst nåt liknande där heller. Sen är det som sagt kanske inte ett problem att hålla batteriet vid en lämpligare temperatur, i alla fall inte om man laddar batteriet vid varje ändpunkt. Eller har etanolvärmare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-03-19 12:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Värmer man batteriet ur elnätet innan man åker iväg och batteriet har en termostatstyrd kylning lär det för det mesta inte hinna kyla ner innan batteriet är urladdat eftersom batteriet blir varmt när det belastas och med dagens elbilar räcker de ju till högst två timmar körning.

Men om bilen står utan laddning och värme i kyla så kommer detta drabba prestanda. En vattenburen etanol/bensinvärmare med en slinga som även värmare batteriet skulle kunna vara en lösning då skulle samma slinga kunna användas för att kyla batteriet på sommaren men Volt/Ampera har inte det och jag vet inte om motorns kyllvättska används för att värma ett kallt batteri, tror inte det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-03-19 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
Med dessa siffror kan du räkna ut hur mycket effekt motorn och batteriet måste ge, men det är nog inte en allt för djärv gissnig är att motor och batterieffekten (110kW) används maximalt för att komma upp i 97km/t i 9,2s


Jag har då inte läst något om att man skulle tappa acceleration vid kallare klimat med Volt. Fast där har man förstås möjligheten att köra bensinmotorn också. Hur dom sedan har gjort med Leaf, ZOE låter jag vara osagt. Har inte läst nåt liknande där heller. Sen är det som sagt kanske inte ett problem att hålla batteriet vid en lämpligare temperatur, i alla fall inte om man laddar batteriet vid varje ändpunkt. Eller har etanolvärmare.


Tror du att allt om de här bilarna står skrivet i deras reklammaterial..?
Eller att en kort provkörning en sommardag kan ge samma verklighetsbild som ett Topgear test..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-20 06:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Tror du att allt om de här bilarna står skrivet i deras reklammaterial..?
Eller att en kort provkörning en sommardag kan ge samma verklighetsbild som ett Topgear test..?


Nej, men om jag inte har helt fel så har man sålt x antal Leaf, Volt och man kan tycka att någon borde ha uppmärksammat detta. Med det inte sagt att jag skulle köpa en ren elbil själv utan ex en etanolvärmare, alternativt om jag visste att jag kunde plugga in den på jobbet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-03-20 14:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Tror du att allt om de här bilarna står skrivet i deras reklammaterial..?
Eller att en kort provkörning en sommardag kan ge samma verklighetsbild som ett Topgear test..?


Nej, men om jag inte har helt fel så har man sålt x antal Leaf, Volt och man kan tycka att någon borde ha uppmärksammat detta. Med det inte sagt att jag skulle köpa en ren elbil själv utan ex en etanolvärmare, alternativt om jag visste att jag kunde plugga in den på jobbet.


En early adopter skriver inte alltid på internet om problem med sitt svindyra inköp...
Jfr I-phone...hur många månader tog det innan det blev en nyhet att Apple har helt horribla garantiregler jfrt med andra tillverkare t.ex....?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-03-21 14:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
En early adopter skriver inte alltid på internet om problem med sitt svindyra inköp...


Kan väl också vara så att Volt inte är så vanlig i kalla klimat ännu.

Ur pdf'en kan man också utläsa att man definitivt är ute efter att förbättra detta område:

Citat:
Improve temperature behavior
 Battery power & energy at low temperature


Men eftersom Volt's batteri är vätskekylt så borde det väl gå att få upp det till 10 grader hyfsat snabbt genom att starta förbränningsmotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-04-03 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/04/03/ma ... l-comments

Citat:
Chevy sold 2,289 Volts in March, up from 1,023 last month and 608 in March 2011. This beats the previous high-sales mark by almost 800 units. In December 2011, Chevy sold 1,529 Volts.


Verkar ljusna lite för Volt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-04-03 22:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fick idag höra att man endast får med Opel Amera bara får en laddkabel för 6A och 10A (220V) uttag, om man vill ha en 16A kabel går det på en tusenlapp ca.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-04-04 06:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast en 10 A räcker väl rätt bra. 10A*220 = 2.2 kW. Eftersom man inte använder hela batteriets kapacitet så bör man väl sällan ladda mer än 10 kWh vilket då skulle ta 4.54h, låta säga 5-6h medräknat förluster. Det är nog en rätt stor procent av potentiella Ampera köpare som endast kommer att ladda bilen hemma i garaget.

Intressant att Renault ZOE som jämförelse kommer med en 43 kW laddare inbyggd, kan laddas på 30 minuter om uttaget tillåter. Fast då är det en ren elbil förstås.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011