http://www.autobloggreen.com/2008/01/01 ... -your-car/
En del intressanta fakta där. Bland annat att kraftbolagen tydligen har en hel del att tjäna på pluginbilar, kan hjälpa till att minska spänningsfluktueringar. Samt att sälja el som genererats under natten (förnyelsebar till större grad) och sälja den under dagen.
Om jag förstod detta rätt så kan kunden "tjäna" runt 500$ om året på att sälja förnyelsebar el som sparats under natten. Än intressantare var att samma studie visade att kraftbolagen kunde tjäna runt 2000-3000$/år på att minska spänningsfluktueringar. Vilket också kunde tänkas komma kunden tillgodo.
Mer intressant, fjädrande vikt är bara 2kg mer än på en vanlig bil, förutsatt att man inte har vanliga bromsar monterat vilket dom tror inte behövs. Lät som att det kanske kommer sitta vanliga bromsar initiellt dock. Är förstås en säkerhetsfråga.
"När har ni en körbar prototyp ?"
"Mycket tidigare än du tror"
Få se om dom kan släppa den innan 2015 som väl har nämts förut.
Lite äldre info:
http://www.autobloggreen.com/2007/09/06 ... es-hybrid/
Finns mycket intressant, bla:
0-100 : 9s
toppfart: ~160 km/h
Citat:
For a 150km (93 mile) drive starting with a full charge, the car will require less than 2.8 litres of fuel, giving the car an effective fuel economy of 1.9 l/100km (124mpg).
På 15 mil ska den alltså bara dra 2.8 l bränsle om man har laddat batteriet fullt innan. Osäker på om dom menar etanol eller bensin (är ju en flexi-fuel motor) men med den mängden är det ju skit samma. Men det hade varit intressant att veta hur effektiv den är när man kör endast på förbränningsmotorn. Tar man i beräkningen att den går runt 10 mil på el så tar den alltså 2.8l/5 mil. Dvs, 0.56l/mil. Är det på etanol så är det riktigt bra. Är det bensin så är det förstås fortfarande helt ok men inte världsbäst heller. Man kan förstås tänka sig att man i en sån här bil har en ganska enkel bensinmotor. Man behöver ju inte oroa sig för dellast osv utan kan köra motorn där den är som effektivast. Dvs, man kör med en billig motor som kan väga upp en del av kostnaderna för batteriet, elmotorer.
Citat:
The APU is powerful enough to supply an entire house with electricity. For example it could, in principle, with minor modifications, give the car owner an electricity generator right at his front door in the event of a power failure
Definitivt intressant för mig som bor en bit utanför "stan". Vi har ju sett exempel där folk i villor har blivit utan ström i flera dagar. Nu är detta förstås en tämligen orelevant sak i det stora hela men det skadar knappast heller när det i princip kommer med på köpet.