Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 15:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Nu börjar man också prata om en ~3.3 mils variant av Volt'en:

http://www.autobloggreen.com/2008/06/14 ... -possible/

En bra ide som jag ser det. Upp emot 50% av den dagliga körningen/fordon i USA är just över 3 mil (20 miles). Kan man sedan fixa laddningsmöjligheter på jobben för de stora flertalet av dessa så blir siffrorna ännu bättre. 70% av den dagliga körsträckan/fordon är nämligen ca 40 miles, ~6.6 mil alltså:

http://www.a123systems.com/#/applications/phev/pchart6/


Ett utslag för att batterierna har visat sig sämre än förväntat på att lagra energi, som jag ser det...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag hade inte förväntat mig nåt annat. Med etanol däremot så kan 20% (möjligheten för biobränslen att ersätta dagens konsumption) förvandlas till 60% utan problem. Och då var det egentligen 10% som medräknat att vi halverade våran konsumption skulle ge 20%. Då talar vi optimism på hög nivå :-)

Tillbaka till ämnet, som jag ser det har det att göra med priset. Varför betala för 3 mil extra räckvidd om man i princip aldrig använder sig utav det ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 08:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
GM bekräftar återigen att Volt'en beter sig bra i testerna:

http://www.autobloggreen.com/2008/06/16 ... n-testing/

Citat:
Lutz said the testers of the Mali-Volts have "routinely had it to the high 30s, low 40s and they go up hills with it and everything."


Då ska man komma ihåg att det inte är rätt chassi samt motor dom testar med just nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-12 07:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Bob Lutz pratar ännu en gång batterier:

http://www.gmnext.com/Details/Videos.as ... a6e992087f

Som nämts i andra intervjuer så verkar batterierna vara minsta problemet , åtminstone enligt gällande tester. Batterierna har t.o.m överträffat leverantörernas specifikationer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-11 19:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Volt kommer till Europa 2011:

http://www.autobloggreen.com/2008/09/11 ... volt-prot/

Kanske med detta utseende:

http://www.autobloggreen.com/2008/01/14 ... me-e-flex/

Återstår att se vilken typ av förbränningsmotor dom har tänkt sig för den europeiska marknaden. Men eftersom dom redan har en etanolmotor i Volt'en så kan man nog vara rätt säker på att det kommer en till Europa också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu är den släppt:

http://www.autobloggreen.com/2008/09/16 ... -revealed/

220 celler/batterier (more then 220 = ?) bildar batteripacket på 16 kWh, ~72 Wh/cell. Jämför Tesla Roadster med 6831 batterier/52.8 kWh, ~7.7 Wh/cell.

Motorn har motsvarigheten till en 150 hk motor, 370nm vridmoment. Max hastighet är ~160 km/h.

Kör man ~6.5 mil/dag, ~2400 mil/år så skulle besparingen i ren bränslekostnad bli ~9 000 kr. Då har man räknat med 3.6$/gallon dvs ~5.7kr/l och ett elpris på 10 cent/kWh:

Citat:
GM estimates that the Volt will cost about two cents per mile to drive while under battery power compared to 12 cents per mile using gasoline priced at $3.60 per gallon.


Vi räknar om med svenska siffror, låt säga E85, 8.30 kr/l, förbrukning på 1l/mil. El - 1.2kr/kWh, förbrukning har dom räknat på ~1.22 kWh/mil, avrundat uppåt till 1.5 kr/mil. E85 = 8.30 kr/mil.

1500 mil:

El: 2250 :-
E85: 12450 :-

En besparing på ungefär 10 000 :- alltså. Räknar man med en batterikostnad på 5 kr/mil hamnar man på 9750, fortfarande en besparing på 2700 kr alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 08:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Bild

http://www.automotorsport.se/news/15602/volt-är-klar--grattis-gm-100-år/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 15:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=12980

Citat:
"We believe consumer incentives should encourage all plug-in designs and allow the consumer market to select winners, not legislation," added Wimmer who is Toyota Motor North America's National Manager of Energy and Environmental Research.


Jag håller inte med Toyota här, givetvis ska en bil som kan köras bara på el en längre sträcka kunna få högre subventioner än en bil där eldriften bara hjälper till i vissa situationer, alt där man bara kan köra på el en kortare sträcka.

Blir en fars om man tillåter vilken batterikapacitet som helst (eller kanske hellre körsträcka på el alt förbrukning) och pluginkapacitet. Tänk ex nuvarande Prius + pluginkapacitet.

Citat:
"Toyota believes this approach is counterproductive," Wimmer continued. "It will discourage manufacturers from developing and consumers from purchasing 'blended' plug-ins that are affordable to the greatest number of consumers."


Samtidigt som det kanske ökar incitamenten för utveckling av bilar som kan köras längre sträckor på el. Kanske är så att Toyota är lite rädda för att Volt'en ändå..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 16:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Nu ser det ut som inte Volten kommer till europa utan en opelversion av volten.
Citat:
Opel ska sälja egen version av VoltNu är det bestämt att Opel ska sälja en egen version av Chevrolet Volt i Europa. Opels vd Hans Demant bekräftar att Opel ska lansera en egen version av plug in-hybriden kort efter att den börjar säljas år 2010.
Källa

Citat:
Chevrolet Volt blir Opel Volt i Europa
Uppgifterna om General Motors plug in-hybrid Chevrolet Volt fortsätter att komma i en strid ström. Nya bilder, nya detaljer och nya uppgifter om europalanseringen avslöjar en hel del om bilen som ska rädda GM.
Källa

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 05:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Första testkörningen för autobloggreen, fortfarande en prototyp med Cruze chassi dock:

http://www.autobloggreen.com/2009/04/28 ... #continued

Och kanske lite ny info. Alla tester som man hittills har genomfört indikerar på att man kommer nå 10 års livstid på batteriet. Och även efter dessa 10 år tror man att batteriet kan leva 10 år till i andra applikationer, ex lagra el i hem osv. Antar att man tänker på de ställen som har billigare el på nätterna, kanske gäller största delen av USA ?

Man arbetar redan på generation 2 av teknologin, den första är inte speciellt optimerad, av flera orsaker. Till att börja med är det den första generationen, för det andra så finns det inte så många olika tillverkare vilket gör att konkurrensen blir lidande och därmed priset.

Volt kommer dock att få 7500$ i subventioner under hela generation 1's livstid vilket tillsammans med det man tjänar på minskade bensinkostnader osv ändå bör ge en hyfsad kalkyl, tror GM i alla fall. Här räknar man också med att bensinkostnaderna lär gå upp igen och det är väl troligt, frågan är dock när. Och om GM överhuvudtaget överlever förstås.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 06:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har det kommit mer nyheter om Volt:

Det första batteripacket (via produktionslinan) har tillverkats:

http://green.autoblog.com/2010/01/07/ge ... /#comments

Av särskilt intresse:

Citat:
While neither would be nailed down on specifics, they indicated that the cost was currently around $500-600/kWh, which puts the 16 kWh pack in the $8,000-9,500 range. Grey tells ABG that GM is working closely with suppliers to cost optimize all of the pack's components and hopes to hit the US Advanced Battery Consortium target of $300/kWh by 2015


Det skulle i så fall innebära en kostnad på 4800$ för batteripacket i Volt vid 2015.

Volt kan komma att bli lite billigare än föregående estimat på 40 000 $:

http://green.autoblog.com/2010/01/07/re ... er-40-000/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 12:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Köper man stort > 100,000 Ah Thunder Sky celler (3V st) så kommar man ner på ett pris på 1,10 $/Ah (ex transport, tull etc.)

Det innebär 367 $ /kWh.

Fin koppling mellan iPhone och Chevy Volt:
http://jalopnik.com/5441080/onstar-phon ... -jesus-car


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-08 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Köper man stort > 100,000 Ah Thunder Sky celler (3V st) så kommar man ner på ett pris på 1,10 $/Ah (ex transport, tull etc.)

Det innebär 367 $ /kWh.


Jag tror dock att GM pratar om kostnaden för hela batteripacket ink kontrollelektronik osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
GM säger nu att man tänker släppa en ren elbilsverson av Volt:

http://green.autoblog.com/2010/01/14/re ... s-range-d/

Man nämner ingenting om räckvidd osv. Av intresse kan också vara att mr Lutz pratar lite om det här med kyla. Han hade själv testat en kall dag och kom då 28 miles innan motorn startade. Volt ska klara 40 miles normalt sett men det är väl då kanske inget man ska räkna med även vid normala temperaturer.
Oavsett det så är det väl återigen ett tecken på att man med en ren elbil bör ha en hel del extra räckvidd för att vara säker i alla lägen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 10:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett självklart val att även släppa Volt som ren elbil om man ändå redan byggt en seriehybrid då är ju allting redan klart för eldrift.

Tillverkarens uppgifter om elbilars räckvidd kan nog jämföras med vanliga bilars fabriksuppgifter om bränsleförbrukning, dvs i praktiken redan mkt svårt att uppnå på sommaren, och i stort sätt omöjligt att få på vintern.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011