PRIUS skrev:
Volt/Ampera skall nog jämföras med Toyota Yaris hybridbil då bagageutrymmet är ungefär likvärdigt mellan dessa bilar medans Yaris är femsittsig och Volt/Ampera bara rymmer fyra personer och inte kan kompletteras med en takbox då den inte kan ha takräcke vilket säkert har att göra med den höga vikten där bara fyra resenärer gör att man kommer upp i maxvikt nästan utan något bagage alls.
Prius är helt enkelt en klass större sett till utrymme och last.
Helt klart är att det är lite fel typ av modell för den svenska marknaden, samt att batteriets utformning gör att bilen inte blir särskilt praktisk. Nästa generation måste få ner batteriet helt i golvet så att man får fem sittplatser i bilen. Lägg till kombi alt cross-over på det så blir det en helt annan bil bagageutrymmesmässigt. För axelavståndet är 2685 vilket kan jämföras med ex Toyota Auris Sport Tourer som har 2600. Yaris har väl 2.5m. Så Volt är inte en liten bil.
Problemet är också, förutom batteriutformningen, helt enkelt att den är tänkt för den amerikanska marknaden först och främst. Och VW Jetta är VW's bäst säljande bil i USA, sedan versionen pratar vi då om. Så det finns en anledning till att Volt/Amperan är en halvstor sedan.
Jag ser inte bilen som speciellt intressant, däremot är det intressant att tekniken blir billigare. Och Tesla har ex ett batteri med ca 240 Wh/kg , Volt har ca 140. GM har prototyper med batterier med ca 400 Wh/kg. Så vi kan nog förväntas oss rätt drastiska skillnader till generation 2 av Volt/Ampera. Lättare, mer praktisk, billigare. Och med stor sannolikhet kommer det då även fler modeller. Se ex på Toyotas hybridteknik som nu finns i Yaris, Auris, Auris Sport Tourer, Prius, Prius V.
@Aryan: Det är väl tyvärr en följd av det allmänt bistra klimatet gällande etanol. Något lite mer drastiskt måste hända för att ändra på det, då tänker jag främst på tillverkningssidan. Lite synd med tanke på att Volt faktiskt drar så pass lite som den gör, 0.5l/mil på bensin och med fyra personer i bilen är väldigt bra under en långkörning.