Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-04-04 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Rätt skrämmande att man inte lev. 16A som std.
Är det en speciell kontakt förresten?, har sett att många vanliga 230V-stickproppar numera är märkta 16A...
De flesta ställen kan ju superenkelt ordna ett 16A uttag, om inte tom 2-3-fas.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-04-04 16:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det följer med en kabel med vanlig 220V kontakt och en "dongle" i kabeln som man kan ställa in på 6 eller 10A. De är väl extra oroliga för att en kabel skulle ta eld, en vanlig förlängningssladd kan redan bli ganska varm om man kör 10A genom den när den är upprullat.

karlmb skrev:
Är det en speciell kontakt förresten?, har sett att många vanliga 230V-stickproppar numera är märkta 16A...


Ja det är en speciell IEC 62196 / VDE-AR-E 2623-2-2 kontakt med extra ledning som talar om laddstolpen att en "bil" är ansluten så man får även installera ett speciellt uttag för det hemma om man vill ladda 16A hemma..
Bild

http://www.mennekes.co.uk/latest.html?t ... 4bc91c5e1e

http://www.mennekes.de/en/latest0.html? ... f51f647a99

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 12-04-07 21:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
6A...
Kommer deras marknadsavdelning från 40-talet...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-09-18 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Produktionen av Volt har tydligen stoppats i perioder under 2012 pga dålig försäljning...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-09-18 21:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
6A...
Kommer deras marknadsavdelning från 40-talet...?


Många motorvärmaruttag är ju avsäkrade med 6 A, det är ett vanligt sätt för parkeringsägaren att få ner energikostnaden genom att tvinga folk att inte brassa på med hur hög effekt som helst på kupévärmaren.

Och även om det nu finns "vanliga" vägguttag och stickproppar som är godkända för 16 A, så förutsätter ju det att den fasta installationen är gjord med 2,5 mm² kabel. Och jag har en känsla av att redan 10 A kontinuerligt (eller kanske 16 A kortvarigt) ofta är på gränsen till för hög ström med tanke på risken för högt övergångsmotstånd och varmgång i uttaget. Jag har bytt många nersmälta stickproppar på enfasanslutna elsvetsar...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-09-19 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
6A...
Kommer deras marknadsavdelning från 40-talet...?


Många motorvärmaruttag är ju avsäkrade med 6 A, det är ett vanligt sätt för parkeringsägaren att få ner energikostnaden genom att tvinga folk att inte brassa på med hur hög effekt som helst på kupévärmaren.

Och även om det nu finns "vanliga" vägguttag och stickproppar som är godkända för 16 A, så förutsätter ju det att den fasta installationen är gjord med 2,5 mm² kabel. Och jag har en känsla av att redan 10 A kontinuerligt (eller kanske 16 A kortvarigt) ofta är på gränsen till för hög ström med tanke på risken för högt övergångsmotstånd och varmgång i uttaget. Jag har bytt många nersmälta stickproppar på enfasanslutna elsvetsar...


Jo, jag vet, men en sådan här bil borde ha en inställning för allt mellan 6A och 16A.
Hur svårt skulle det vara?
Den som inte fattar att ett motorvärmaruttag normalt bara kan ge 6A lär sig ju det efter några försök med utlösta säkringar...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 12-10-05 15:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Produktionen av Volt har tydligen stoppats i perioder under 2012 pga dålig försäljning...


Säljer faktiskt rätt ok ändå, tillsammans med den totala marknaden för hybrider och pluginhybrider:

http://green.autoblog.com/2012/10/04/se ... sell-5-00/

GM sålde 2851 Volt i September jämfört med 723 samma månad förra året. Toyota har sålt dubbelt så många hybrider under samma tidsperiod.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 12-11-02 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nytt försäljningsrekord i Oktober:

http://green.autoblog.com/2012/11/01/ch ... -nissan-l/

Nissan har också ökat sin försäljning den senaste tiden:

Citat:
In October, Nissan sold 1,579 units, the second-ever best month for US sales. It's also something of a spectacular turnaround for the Leaf, which has been running in the three-digit sales figures since all the way back in November 2011.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 12-11-09 13:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min vänns Opel Ampera (≈EU versionen av Chevvy Volt) har fått påtaglig kortare räckvidd nu det har blivit lite kallare i Holland (fortfarande plusgrader). I somras kom han 75km på batteriet innan range extendern måste startas, nu kommer han 55km på en laddning. Och då kör han alltid mkt lungt, max 90km/t på motorväg.

Kupefläkten, bakrutevärme, torkare, halvljus mm drar väll också ner autonomin utöver högre internmotstånd i batteriet vid lägre temp. Dessutom blir det högre luftmotstånd när luften är kallt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 12-11-11 07:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Opel säger väl mellan 40-80 km räckvidd vid eldrift och det verkar stämma rätt bra. -20 gradig svensk vinter lär nog ge 40 snarare än 80. Men det duger gott åt mig, synd bara att bilen i sig inte är speciellt intressant i mina ögon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 12-11-11 11:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Fick idag höra att man endast får med Opel Amera bara får en laddkabel för 6A och 10A (220V) uttag, om man vill ha en 16A kabel går det på en tusenlapp ca.

År 1988 gick vi i Sverige över från tidigare 220 volt i våra enfasuttag till 230 volt och 400 volt mellan faserna i vårt trefassystem där det tidigare var 380 volt.

När det gäller batteritemperaturen i batteriet så går det väl att välja laddningstiden så att laddningen avslutas strax före man tar bilen i bruk och därmed höja temperaturen i batteriet något vilket gynnar möjligheten att ta ut större energimängder under den relativt korta urladdningen av batteriet. Temperaturen ökar i batteriet även vid urladdningen av batteriet vilket gör att det kanske inte blir så mycket sämre kapacitet på vintern för den helt eller delvis eldrivna bilen som man befarat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 12-11-11 22:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
aryan skrev:
När det gäller batteritemperaturen i batteriet så går det väl att välja laddningstiden så att laddningen avslutas strax före man tar bilen i bruk och därmed höja temperaturen i batteriet något vilket gynnar möjligheten att ta ut större energimängder under den relativt korta urladdningen av batteriet. Temperaturen ökar i batteriet även vid urladdningen av batteriet vilket gör att det kanske inte blir så mycket sämre kapacitet på vintern för den helt eller delvis eldrivna bilen som man befarat.


Det gör min kompis + värmer upp bilen bilen med nätström innan han åker ändå minskar alltså räckvidden 2 mil. På en timme hinner väll batteriet kylas ner igen. Och om man sätter på fläkten för att få bort imma på rutan så går även airon igång.

Kör man motorn lite så värmes batteriet igen med laddströmmen och kylvattnet och kan man få tillbaka en del av den förlorade räckvidden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-11-12 08:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det gör min kompis + värmer upp bilen bilen med nätström innan han åker ändå minskar alltså räckvidden 2 mil. På en timme hinner väll batteriet kylas ner igen. Och om man sätter på fläkten för att få bort imma på rutan så går även airon igång.


Det är väl helt enkelt så att värme drar ström. Och Volt har inte någon värme pump så vitt jag vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 12-11-12 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Opel Ampera har en värmepump (AC) för att torka luften, både värme och AC går automatiskt igång om man sätter på defrostern och bilen drar då 300Wh/km i stället för 180 Wh/km. Med 16kWh batteri bli då räckvidden 53km i stället för 88km.

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 12-11-13 16:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.evchat.co.uk/viewtopic.php?f ... KJth-NUei0

Verkar inte ha någon luftvärmepump som ex Zoe kommer att ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011