Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-24 14:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Tänker man globalt är dyra batteribilar alltså knappast lösning för att minska energi och klimatproblematiken. De länder som Teslabloggen refererar till har mycket effektivare persontransporter är i i västvärden och där löser elbilar inte något alls.


I Indien/Kina köper man bilar som aldrig förr. Även om man där inte skulle minska CO2 utsläppen drastiskt med elbilar så skulle man lösa de problem man har med oljeberoende, utsläpp i stadsområden. Sen är det kanske inte Tesla Model S som är lösningen på problemet men elmoppar, Twizy, Zoe osv. Tesla är bara en liten del i pusslet och väl så viktig med tanke på vad det betyder för imagen för elbilar. Och det Elon säger kvarstår väl även om det är elmoppe vs förbränningsmotorsmoppe.


Indien/Kina kan minska sitt oljeberoende och minska CO2 utsläppen och luftföroreningar med egentilverkat biobränsle men det vet de redan själva; Kina kommer på 4e plats efter USA, Brasilien och EU bland värdens största etanolprocenter, India kommer på 7e plats.

Givetvis kan en elfdrift också vara ett alternativ till bensin och dieselmotorer men med Kinas elmix som till 80% är kolkraftsbaserat ökar CO2 utsläppen med eldrift och luften i städer blir inte hellre bättre eftersom kolkraftverken ofta står för nära tätort.

Laban skrev:
aryan skrev:
Det öht för få som (anser sig) har råd att skaffa en elbil och bli begränsad av räckvidd och bygga ut snabbladdningsstationer. Använder du de resurser i stället för att öka andelen förnyelsebarelprodktion i stället gör du en betydlig större insats för att minska fossilenergi beroendet,och dessutom en bättre affär. Solceller och vindturbiner sam har en minst 3 ggr längre livslängd sän vad elbilens dyra batteri har, så det är uppenbart att privatägda (el)bilar med fasta batteripaket som 99% av tiden inte används optimalt (står stilla eller körs med för få i bilen) inte är någon effektiv lösning.


De problem du nämner med batteripaket som inte används optimalt gäller väl även bilar med förbränningsmotor, dvs, bilen som helhet. Står mest still, många kör ensamma i stora bilar. Men jag tycker att bil vs andra lösningar är en separat diskussion.


I batteriet lagras energin och den kan jämföras med en bränsletanken i en konventionell bil. Skilnaden är att batteriet är mycket dyrare än tanken, håller kanske 5-10 år oavsedd om man använder den eller ej och batteriet förlorar ca 5% ladning per månad. Ju större batteri, ju större energi- och kapitalförlust per dag blir alltså. En bränsletank å andra sidan är billig trots att det har en energitäthet som inget batteri kommer i närheten av, det håller bilens livslängd och läcker ingen energi när bilen står parkerat.

Laddaren till Chevy Volt/Amperans 16kWh batteri verkar ha 12,5W standby förbrukning (110 kWh/år) + 1,5-2 kW då och då när det är kallare än -10°C och batterierna behöver hållas varma se, http://www.arttec.net/Chevy_Volt/

Min kompis i Holland har nu kört 1200 mil med Amperan och totalt förbrukat 1l bensin på 16,6 mil, dvs nästan bara kört på el, men han kör aldrig långt och inte fortare än 80-90km/t.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-24 20:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Min kompis i Holland har nu kört 1200 mil med Amperan och totalt förbrukat 1l bensin på 16,6 mil, dvs nästan bara kört på el, men han kör aldrig långt och inte fortare än 80-90km/t.


Hans medel elförbrukning är nu ca 1,55 kWh/mil. När det varmt ute sjunkar det net till 1,35kWh/mil, vid kallt väder stiger det till 1,7 kWh/mil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 13-05-25 06:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Indien/Kina kan minska sitt oljeberoende och minska CO2 utsläppen och luftföroreningar med egentilverkat biobränsle men det vet de redan själva; Kina kommer på 4e plats efter USA, Brasilien och EU bland värdens största etanolprocenter, India kommer på 7e plats.


Men då kommer problemet som Elon pratar om, var ska dessa biobränslen odlas ? Och som han säger så är Brasilien ett optimalt land för biobränslen, och sist jag kollade så minskar etanoltillverkningen där samtidigt som levnadsstandarden höjs och bränslekonsumtionen går upp. För mig verkar det alltså inte realistiskt att Kina kommer att kunna ersätta bil, scooter delen av fordonsflottan med biobränslen. Speciellt inte om de långväga godstransporterna ska köras på biobränslen, dvs, lastbilar.

Citat:
Givetvis kan en elfdrift också vara ett alternativ till bensin och dieselmotorer men med Kinas elmix som till 80% är kolkraftsbaserat ökar CO2 utsläppen med eldrift och luften i städer blir inte hellre bättre eftersom kolkraftverken ofta står för nära tätort.


Men ett kolkraftverk är betydligt enklare att rena än 100 000 bilar.

Citat:
I batteriet lagras energin och den kan jämföras med en bränsletanken i en konventionell bil. Skilnaden är att batteriet är mycket dyrare än tanken, håller kanske 5-10 år oavsedd om man använder den eller ej och batteriet förlorar ca 5% ladning per månad. Ju större batteri, ju större energi- och kapitalförlust per dag blir alltså. En bränsletank å andra sidan är billig trots att det har en energitäthet som inget batteri kommer i närheten av, det håller bilens livslängd och läcker ingen energi när bilen står parkerat.


De flesta tillverkare har idag 8 eller 10 års garanti på batteriet. Och batteriet är då inte trasigt utan är kanske på 70% kapacitet eller så. Toyota kommer återanvända Prius batterier till energilager så det finns lösningar som är bättre än återvinning. Och det framtida behovet för energilager är stort om vi ska gå över till förnyelsebar energi som vindkraft, solkraft..

Sen är väl jämförelsen mellan tank och batteri inte så relevant, man måste även ta med motor, växellåda, katalysator, turbo, oljebyten osv. Om man nu bara ska se till själva fordonet alltså, en i slutändan kanske inte så relevant jämförelse.

Och pratar vi om större städer där problemet är som störst så kanske man ska fundera på om man verkligen behöver äga en bil, det satsas en hel del på uthyrning, inte bara de kända som ex Zipcar:

http://www.autoblog.com/2012/07/20/bmw- ... ce-in-u-s/

Citat:
"We have seen the research that shows as cities become more dense, the desire for car ownership goes down, but the desire to drive cars to get out of town stays constant," says Robinson.


Då försvinner också argumentet med att bilen står stilla en stor del av tiden.

Citat:
Min kompis i Holland har nu kört 1200 mil med Amperan och totalt förbrukat 1l bensin på 16,6 mil, dvs nästan bara kört på el, men han kör aldrig långt och inte fortare än 80-90km/t.


Men som Prius säger så kör de allra flesta korta sträckor dagligen. Antagligen är medelhastigheten på dessa rätt låg så jag tror att din kompis i Holland kan vara rätt representativ för en stor del av befolkningen. För en rätt stor del av den dagliga körningen så kommer en Prius Plugin räcka för att ersätta nästan all deras bränsleförbrukning med el. Och den har ett 4.4 kWh batteri. Räknar man på Teslas pris ut till kund kostar det batteriet 1760 $. Det är inte någon större kapitalkostnad. Obs också att de som kör 1 mil dagligen lär få en förbrukning en bra bit över det som står på pappret, för att inte tala om utsläpp. Volt har visserligen att 16 kWh batteri men Elon har nämnt att kostnaden snart kommer att vara under 200 $/kWh, ett 16 kWh batteri kommer då att kosta 3200 $. Det ser jag inte som en stor kapitalkostnad i sammanhanget, åtminstone inte med de bensinpriser vi har i Europa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 13-05-25 06:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Hans medel elförbrukning är nu ca 1,55 kWh/mil. När det varmt ute sjunkar det net till 1,35kWh/mil, vid kallt väder stiger det till 1,7 kWh/mil.


Om man räknar på ex naturgas till el , en inte helt ovanlig kombination och som växer snabbt, även i Kina:

http://www.businessweek.com/articles/20 ... -and-peril

http://www.teslamotors.com/blog/secret- ... you-and-me

Citat:
However, let’s assume for the moment that the electricity is generated from a hydrocarbon source like natural gas, the most popular fuel for new US power plants in recent years....


Toyota Prius - Oil - 35.8 g/km
Tesla Roadster - Nat Gas-Electric - 12.6 g/km


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 13-05-25 10:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man bygger om en Prius för CNG (komprimerat naturgas) förbrukar den 0,3 NM3 CNG per mil, se
http://www.ifpenergiesnouvelles.fr/cont ... on/2/file/

För att producera CNG krävs det 0.12 MJ per MJ CNG (EU-mix) enligt http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/s ... format.pdf och släpps 8,7 g CO2eq/MJ producerat CNG.

En NM3 CNG innehåller 39,9 MJ

Totalt per mil blir det inkl CNG produktionen 13,4 MJ/mil för Prius CNG


Om Amperan klarar sig vid eldrift på 1,6 kWh per mil motsvarar det 5.76 MJ /mil
För att producera el ur naturgas krävs det 1,11 - 1,33 MJ per MJ el (EU-mix) enligt http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/s ... format.pdf (och släpps 126.3 - 141g CO2eq/MJ per MJ el).

Totalt per mil blir det inkl elproduktionen ur naturgas 12,7 MJ/mil för Amperan vid eldrift på el ur naturgas

Skillnaden hamnar nog i felmarginaler.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-05-26 06:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Elon räknade med:

Citat:
The H-System Combined Cycle Generator from General Electric is 60% efficient in turning natural gas into electricity. "Combined Cycle" is where the natural gas is burned to generate electricity and then the waste heat is used to create steam that powers a second generator.


Han ger ett ex med Honda CNG: 45 g/km, effektiviteten är 0.32km/MJ jämfört med Prius 0.56 km/MJ. Omräknat till Prius effektivitet får man då 26 g/km, fortfarande dubbelt så mycket som Roadsterns utsläpp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 13-05-27 12:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
EU data från http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/downloads ger bra oberoende referensvärden där de även anger gasproduktion, distribution osv och inte bara turbinens verkningsgrad m.m. Jag tog siffror från samma state of the art Combined Cycle turbintyp:

http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/s ... format.pdf
Citat:
GPEL1a/b Piped NG to electricity
Natural gas is already widely used for electricity generation and all forecasts agree that this will increase in the coming decades. The Combined Cycle Gas Turbine (CCGT) is now established as the state-of-the-art scheme.


De uppger alltså 0,84 MJx/MJelec (Energy expended/Electricity produced) i en CCGT central + 0.19 - 0.38 MJx/MJelec beroende på längden för gasledningar + 0.03 MJx/MJelec för eldistribution.

De 60% som Elon anger verkar alltså lite väll optimistiska, kanske det är bara turbinens verkningsgrad utan generatorna förluster och utan den energin som centralen förbrukar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 13-05-27 20:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
De 60% som Elon anger verkar alltså lite väll optimistiska, kanske det är bara turbinens verkningsgrad utan generatorna förluster och utan den energin som centralen förbrukar.

/Aryan


Ja det verkar vara "thermal efficiency": http://en.wikipedia.org/wiki/Combined_cycle. Men förluster vid transport och annat torde vara än mycket större vid direktdrift i bilar med tanke på distribution, tankning. Vad jag kan utläsa från nedan artikel så verkar man vara just under 50% totalt:

http://www.claverton-energy.com/the-dif ... ition.html

Men det var siffror fram och tillbaka där. Med 50% så är det fortfarande stor fördel elbilen. Intressantare kanske dock är om man ser till de förnyelsebara källorna. Det går ex åt 2 enheter energi för 1 enhet sockerrörsetanol enligt iet.jrc.ec.europa.eu artikeln.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 13-05-27 20:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Men det var siffror fram och tillbaka där. Med 50% så är det fortfarande stor fördel elbilen. Intressantare kanske dock är om man ser till de förnyelsebara källorna. Det går ex åt 2 enheter energi för 1 enhet sockerrörsetanol enligt iet.jrc.ec.europa.eu artikeln.


Det bli då ändå 50% av gasens energi som du får i uttaget till laddaren:

Totalt per mil blir det inkl elproduktionen, distribution mm 12,7 MJ naturgas /mil för Amperan vid eldrift på el ur naturgas

Totalt per mil blir det inkl CNG produktionen, distribution mm 13,4 MJ naturgas/mil för Prius CNG

Ingen stor skilnad, och det gäller under bara under optimala körsträckor för Ampera/Volt.


Vad gäller sockerrörsetanolproduction så används sockerrörens bagasse i fabriken som energikälla det förbrukas 0,18 MJ fossil energi/ MJ producerat etanol eller endast 0,04 MJ fossil energi/ MJ om man tillgodoräknar överskott av elproduktion till nätet.

Trots långa transporter ganska bra. Jämför med Bensin 0,17 MJ /MJ bränsle, Diesel 0,20 MJ /MJ bränsl, CNG 0,12 MJ /MJ bränsl och Biogas ur kommunala sopor 0,17 MJ fossil energi/ MJ biogas osv.

Kör du Priusen på E85 får du såklart bra mycket lägre CO2 utsläpp än med CNG

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-28 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det bli då ändå 50% av gasens energi som du får i uttaget till laddaren:

Totalt per mil blir det inkl elproduktionen, distribution mm 12,7 MJ naturgas /mil för Amperan vid eldrift på el ur naturgas

Totalt per mil blir det inkl CNG produktionen, distribution mm 13,4 MJ naturgas/mil för Prius CNG

Ingen stor skilnad, och det gäller under bara under optimala körsträckor för Ampera/Volt.


Vet inte hur du räknar här men tar vi Elons siffror och ändrar 60% till 50% så blir det ändå stor fördel för Roadstern.

Citat:
Vad gäller sockerrörsetanolproduction så används sockerrörens bagasse i fabriken som energikälla det förbrukas 0,18 MJ fossil energi/ MJ producerat etanol eller endast 0,04 MJ fossil energi/ MJ om man tillgodoräknar överskott av elproduktion till nätet.

Trots långa transporter ganska bra. Jämför med Bensin 0,17 MJ /MJ bränsle, Diesel 0,20 MJ /MJ bränsl, CNG 0,12 MJ /MJ bränsl och Biogas ur kommunala sopor 0,17 MJ fossil energi/ MJ biogas osv.


Ja CO2 utsläppen är ok, men det är inte speciellt effektivt energimässigt och definitivt inte ur markanvändningssynpunkt jämfört med ex vindkraft, solceller.

Citat:
Kör du Priusen på E85 får du såklart bra mycket lägre CO2 utsläpp än med CNG


Givetvis, CNG är väl egentligen bara intressant eftersom den ex i USA/Kina kan/kommer att ersätta betydligt smutsigare kolkraft. Många bäckar små... Sen kan man förstås köra Model S på solcellsenergi och då blir det låga CO2 utsläpp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-28 11:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur jag räknade kan du läsa tillbaka i tråden, det framgår tydligt att en m3 naturgas via elcentralen i Volts batteri inte ger längre körsträcka än om man komprimerar gasen och låter Prius-motorn gå på det. Det man vinner med elcentralens verkningsgradsfördel går förlorat i energiåtgång "på vägen". Prius verkar vara också vara mera lättdriven och energieffektivare en Volt.

En intressant jämförelse skulle vara hur mycket en Prius CNG förbrukar well-to-wheel contra en Prius plug-in som lddas med naturgasel well-to-wheel, men det kan väll vara värd en ny tråd.

Laban skrev:
tar vi Elons siffror och ändrar 60% till 50% så blir det ändå stor fördel för Roadstern.


Det Elon/du gör kallas "cherry picking" på engelska. Om man väljer rätt förutsättningar för tvåsitsiga Roadstern är den säkert energieffektivare än större bilar som Chevvy Volt och Prius. Det finns f.ö. andra tvåsitsiga fordon som är ännu energieffetivare än Tesla Roadster.

Ska man transportera fyra personer krävs det antingen två Roadsters i stället för en Volt eller så måste Roadstern köras en 5 ggr längre sträcka (2 gånger tur och retur extra) för att få alla fyra till destinationen och då blir Roadster helt plötsligt väldig ineffektiv.

Tesla modell S som har plats för lika många passagerare (+ 2 extra barn) behöver å andra sidan mera energi per mil än Volt och Prius enligt USA EPA normer.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 5&id=33306

Hurvida energi slösas i sockerörs etanolfabriker eller genererar en överskott av el och värme som ersätter kolkraft du väll ta upp i en annan tråd —förslagsvis under etanolframställning— då kan vi diskutera det där.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-28 11:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det Elon/du gör kallas "cherry picking" på engelska. Om man väljer rätt förutsättningar för tvåsitsiga Roadstern är den säkert energieffektivare än större bilar som Chevvy Volt och Prius. Det finns f.ö. andra tvåsitsiga fordon som är ännu energieffetivare än Tesla Roadster.

Ska man transportera fyra personer krävs det antingen två Roadsters i stället för en Volt eller så måste Roadstern köras en 5 ggr längre sträcka (2 gånger tur och retur extra) för att få alla fyra till destinationen och då blir Roadster helt plötsligt väldig ineffektiv.


Givetvis men Roadstern var bara ett exempel, Model S förbrukar inte speciellt mycket mer och då är den en stor lyxig sedan med plats för 5 vuxna + 2 barn. Varken den eller Roadstern är något bra exempel på energisnåla elbilar, Model S är väl närmast A8 klass med tanke på storlek, prestanda, och ändå står de sig bra i konkurrensen.

Nåväl, om vi ska återgå till ämnet Chevy Volt och jämföra med Prius Plugin så kan vi konstatera att jämförelsen haltar eftersom Prius Plugin använder förbränningsmotorn i tid och otid, därmed blir jämförelsen med båda bilarna vid eldrift inte värt någonting. Prius plugin går max 100 km/h vid eldrift samt använder förbränningsmotorn vid drift av AC och givetvis förbrukar då Volt mer eftersom man kör endast på el vid eldrift, oavsett hastighet samt behov av just AC. Man måste nog ta skillnaden när bilen drivs enbart av förbränningsmotorn för att få en bättre uppfattning av skillnaden mellan bilarnas energiförbrukning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-28 17:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Nåväl, om vi ska återgå till ämnet Chevy Volt och jämföra med Prius Plugin så kan vi konstatera att jämförelsen haltar eftersom Prius Plugin använder förbränningsmotorn i tid och otid, därmed blir jämförelsen med båda bilarna vid eldrift inte värt någonting. Prius plugin går max 100 km/h vid eldrift samt använder förbränningsmotorn vid drift av AC och givetvis förbrukar då Volt mer eftersom man kör endast på el vid eldrift, oavsett hastighet samt behov av just AC. Man måste nog ta skillnaden när bilen drivs enbart av förbränningsmotorn för att få en bättre uppfattning av skillnaden mellan bilarnas energiförbrukning.


Jämförelsen var well-to-wheel gasförbrukning för Volten vid eldrift med el från gascentraler med well-to-wheel förbrukningen av en "vanlig" Prius som konverterats för med CNG. I båda fallen kommer energin till bilerna bara från naturgas och båda bilar kommer ungefär lika långa på samma mängd gas om Volten bara körs på batteriet, om den skulle behöva starta motorn -förslagsvis också på CNG- blir det nog bättre för Prius.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-28 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jämförelsen var well-to-wheel gasförbrukning för Volten vid eldrift med el från gascentraler med well-to-wheel förbrukningen av en "vanlig" Prius som konverterats för med CNG. I båda fallen kommer energin till bilerna bara från naturgas och båda bilar kommer ungefär lika långa på samma mängd gas om Volten bara körs på batteriet, om den skulle behöva starta motorn -förslagsvis också på CNG- blir det nog bättre för Prius.


Bara för att klargöra detta, vilken effektivitet har du då räknat med vid elproduktion från naturgas ? I % alltså. Distributionskostnaderna borde bli betydlig större för Prius eftersom gasen ska fraktas ut till stationer, förluster vid överföring till station, sedan till bil. Jämfört med att ex dra en pipeline direkt till kraftstationen, producera el och sedan frakta elen, vilket numera går bra även över hyfsat långa sträckor.

Citat:
Det man vinner med elcentralens verkningsgradsfördel går förlorat i energiåtgång "på vägen".


Vilken energiåtgång "på vägen" tänker du på här ? Som då inte gäller för CNG vid bildrift. Jag tycker att siffrorna i pdf'en är lite svåra att följa om jag ska vara helt ärlig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-08-06 18:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/08/06/chev ... 2014-volt/

5000 $ borde motsvara en sänkning i Sverige på runt 50 000 :-. I USA kostar Volt numera 35 000 $ vilket man kan jämföra med Cruze där LT versionen kostar 19 540 $. Cruze LT kostar i Sverige från 165 00 :-

Det blir en faktor på 8.44 jämfört med priset i USA. Volt kostar 461 000 i Sverige och får då en faktor på 11.52 med priset för 2013 modellen. Vet inte riktigt varför men det känns som att de inte riktigt är intresserade av att sälja Volt i Sverige. Räknar man med nya priset och samma faktor som för Cruze så borde Volt kunna säljas i Sverige för ca 300 000, eller 260 000 efter miljöbilspremien.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011