Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-11-14 02:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag menade att AC också är en slags värmepump, men här för att kyla/torka luften.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-11-14 09:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ok, men jag antar att den stora delen är just värmen och då borde det alltså finnas en hel del att tjäna i detta fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-11-14 09:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Då vikten så att säga redan är tagen (i och med att AC finns), borde det bara finnas vinster att köra den baklänges och spara några värdefulla Wh på uppvärmningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 12-11-14 09:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En värmepump som uppvärmning låter bra när det är inte så kallt ute, men då måste man se till att evaporatorn i ”kylaren” inte isar igen vid fuktig väder.

AC går automatiskt igång (för kondens kyla) om man har defrostern på, om det fanns en kondensator satt efter evaporatorn i värmepaketet så skulle luften bara torkas och inte kylas men det tror jag inte. Men det är inte bara kupevärmaren som drar mera ström, även batteriuppvärmning bakruteslingor osv.

Om man räknar ut när man ska åka nästa dan så att laddningen precis avslutas då, och värmer upp bilen plus batterierna med ”landström” så att defrostern inte heller behövs får man tillbaka en större del av de förlorade sommarkm igen. Men det kräver såklart lite framförhållning, när bilen har laddats fullt under kvällen/natten kan man inte toppladda batterierna lite mer eller urladda/ladda för att värma de innifrån. Det skulle lätt kunna göras eftersom batterierna normalt aldrig laddas upp helt fulla för att se till att de klarar fler laddcyklar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-01-18 14:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
När nu Nissan annonserat ut kraftiga prissänkningar på Leaf så vill förstås inte GM vara sämre:

http://green.autoblog.com/2013/01/17/gm ... dollars-c/

Vad tusentals dollar innebär återstår att se.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-01-18 16:09 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Man kan för 249$ i månaden leasa en Volt i USA och GM förlorar i närheten av 50 000$ per Volt står det här.
http://theunhivedmind.com/wordpress2/?p=4863
Och här.
https://www.google.se/search?q=GM+Volt+ ... 24&bih=672


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-01-18 17:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Med statistik kan man påvisa nästan vad som helst. Ex

Citat:
As the blog InsideEVs pointed out, rather sarcastically, in response to the Reuters feature, "In a related news item, I heard that Ford has delivered the first dozen C-Max hybrids, and it cost the company about $500 million to develop the program, and therefore Ford is losing $41,666,667 on every copy they sell."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: fre 13-05-17 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.aftonbladet.se/bil/article16772999.ab

Man måste ha + för att kunna läsa artikeln. Intressant är att Amperan klarade 57 km vid eldrift, Volvon 41 km. Även om förhållandena nu kanske är hyfsat optimala så var det ändå imponerande (Amperan).

Samtidigt pratar GM om nästa generation som väntas bli 10 000 $ billigare:

http://green.autoblog.com/2013/05/08/ne ... 0-cheaper/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-05-19 10:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Men vad hjälper det om bilen med ett betydligt tyngre och dyrare batteri får en längre körsträcka på bara el när snittförbrukningen är högre av både el och bränsle än bilen med mindre batteri vilket man kan läsa om här .
http://www.dn.se/blogg/laddhybridblogge ... rbrukning/
http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... pel-ampera


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-05-19 11:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo men det beror väll hur man bruka använda bilen, vissa kanske kan nästan uteslutande använda den som elbil, till och från jobbet osv. som inte skulle gå med ett mindre batteri. En vän i Holland som har en Ampera och han hitills kört 1l bensin/100km det hade han nog inte gjort med en Prius.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-05-19 15:12 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
"Under eldriften, som uppgår till 570 mil, har jag gjort av med 898 kilowattimmar, eller 1,6 kWh per mil."
Skriver man i DN.bloggen om Priusen ,och under 900 mil blir snittförbrukningen av bensin 0, 18 l/ per mil utslaget på alla körda mil med bilen.

ViBilägareskriver om sin Ampera.
"Körda mil: 3 158 mil
ViB:s inköpspris, kr: 416 800
Testförbrukning, l/100 km: 3,3 + 4 715 kWh
Bränsle- + elkostnad/mil, kr: 7:18
Värdeminskning/mil, kr: 43:29
Värdeminskning procent: 33
Servicekostnad/mil: 0:53
Seviceintervall mil/år: 3 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 58:60
Vägd milkostnad, kr: 49:10"

Om man kör sträckor med bilen som innebär att bilen bara går på el så blir bränsleförbrukningen låg, men använder man laddhybridbilen i mer vanlig användning likt VB så drar Amperan 3,3l/ 100 km trotts att man lånade ut bilen till medarbetare med idealavståndet 7 mil Uppsala Stockholm där bilen kunde gå på bara el hela sträckan och laddas både på jobbet och hemma för medarbetaren som lånade bilen.
Sen får man förstås räkna med kapitalkostnaden och användbarheten i bilarna vilket skiljer sig en del på dessa två bilar där den ena rymmer en person mer, lastar mer och kan ha takräcke vilket den andra inte kan.
Ampera .3,3 l / 100km bensin och 1,49 kWh / mil i snitt under 3158 mil.
Prius. 1,8l. / 100km bensin och 0,99 kWh / mil i snitt under 900. mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-05-19 18:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Priusen verkar hushålla med energin på ett fantastiskt sätt jämfört med Volten. Nästan halva soppaförbrukningen, och klart lägre elförbrukning. Har jag missat något/tänkt fel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 13-05-20 10:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
168 liter bensin betyder 0,18 liter/mil i genomsnitt utslaget på hela körsträckan. Bryter man ner bensinförbrukningen under den tid motorn varit igång – under 330 mil – blir det 0,51 liter/mil. Under eldriften, som uppgår till 570 mil, har jag gjort av med 898 kilowattimmar, eller 1,6 kWh per mil.


deras snittvärde på 900 mil bilr då avrundat 0,19l bensin/mil + 1 kWh/mil el

0,51l bensin/mil och 1,6 kWh el/mil



Om man jämför 0,51l bensin/mil och 1,6 kWh el/mil med http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2 så hittar man 30 plug-in Prius
lägsta förbrukningen 2,04 l bensin /100km
medelförbrukning 4,55 l bensin/100km
och högsta 6,21l bensin/100km

Elförbrukningen ligger mellan
4,21 kWh/100km http://www.spritmonitor.de/en/detail/552637.html
medel 9,31 KWh/mil
14,41 kWh/100km http://www.spritmonitor.de/en/detail/551732.html

Ampera drar dubbelt så mycket el per mil http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
lägsta 17,12 kWh/100km
medel 19,45 kWh/100km
högst 31,10 kWh/100km

Bränsleförbrukningen är dock inte lika mycket större
lägsta förbrukningen 4,06 l bensin /100km
medelförbrukning 6,17 l bensin/100km
och högsta 6,81l bensin/100km

Kanske Amperas batterivärmare och batteriuppvärmd kupevärme gör elförbrukningen så mycket större, Prius å andra sidan får mycket kortare körsträcka enl DN bloggen när batterierna är kalla.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: mån 13-05-20 10:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Också intressant om man vill jämföra
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 5&id=32655

Om man har 4 mil till jobbet (och kan ladda på jobbet) blir Volt/Ampera iaf billigare

Plug-in Prius: 3,2 kWh el +1,4 liter bensin = 24 kr
+ hemresa 24 kr (21 kr med gratis el)

Volt 8,8 kWh el = 9 kr
+ hemresa 9 kr (0 kr med gratis el)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-05-21 07:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Kanske Amperas batterivärmare och batteriuppvärmd kupevärme gör elförbrukningen så mycket större, Prius å andra sidan får mycket kortare körsträcka enl DN bloggen när batterierna är kalla.


Ja detta borde påverka rätt rejält:

Citat:
Bensinmotorn drar överraskande igång vid förhållandevis försiktiga gaspådrag vid vår stadskörning. Oftast sker det för att driva klimatanläggningen. Prius Plug-in har till skillnad från Opel och Volvo ingen standardmonterat värmesystem som jobbar när bilarna är anslutna till elnätet (och som dessutom kan fjärrstyras).


Volt gör också 0-100 på 9s, Prius på 11.4 och verkar väl också vara trevligare att köra rent allmänt. Prius får sällan lovord för körupplevelsen om man så säger. Så man får lite mer bil för pengarna, om än inte utrymmesmässigt. Men det återstår väl att se vad som händer med Volt generation 2. Tror knappast de har kvar det T formade batteripacket som stjäl det 3:e passagerarutrymmet bak tex.

Intressant är väl också att Mitsubishi pluginhybrid släpps snart. Baspriset 420 000 står sig väldigt väl mot 360 000 för Prius plugin samt 466 000 för Ampera med tanke på körsträcka på el, 4WD, bilstorlek, typ av bil osv. Så generation 2 av Volt, Prius plugin lär behöva komma ner i pris rejält.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011