Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-09-22 21:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 13-08-10 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/08/09/aker ... -chevy-vo/

Med en framtida prissänkning på 5000 $ till och en räckvidd på 10+ mil på el så är nästa generations Volt en mycket intressant bil. Men, om 3-4 år så kommer konkurrensen ha hårdnat rejält. Tesla Generation 3 ska enligt Elon kosta 35 000 $ helt utan subventioner samt ha en räckvidd på 200+ miles, ~33 mil. Och då är åtminstone Model S i en liten annan division än Volt märkes/modell mässigt.

Bagageutrymmet är förstås omöjligt att få till på samma sätt som för Tesla , motor + avgassystem + tank tar trots allt upp en hel del plats hur man än vänder och vrider på det. Men som jag ser det så räcker det nog om man får ett fullstort bagageutrymme bak, jämförbart med andra i samma klass, samt 5 säten. Jag vill också se lite förbättrad prestanda samt möjlighet till elektrisk 4WD. Samt betydligt lägre förbrukning när man kör på förbränningsmotorn. Det borde vara ett område där det finns en hel del att göra.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: lör 13-08-10 11:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
aryan skrev:
Det Elon/du gör kallas "cherry picking" på engelska. Om man väljer rätt förutsättningar för tvåsitsiga Roadstern är den säkert energieffektivare än större bilar som Chevvy Volt och Prius. Det finns f.ö. andra tvåsitsiga fordon som är ännu energieffetivare än Tesla Roadster.

Ska man transportera fyra personer krävs det antingen två Roadsters i stället för en Volt eller så måste Roadstern köras en 5 ggr längre sträcka (2 gånger tur och retur extra) för att få alla fyra till destinationen och då blir Roadster helt plötsligt väldig ineffektiv.


Givetvis men Roadstern var bara ett exempel, Model S förbrukar inte speciellt mycket mer och då är den en stor lyxig sedan med plats för 5 vuxna + 2 barn. Varken den eller Roadstern är något bra exempel på energisnåla elbilar, Model S är väl närmast A8 klass med tanke på storlek, prestanda, och ändå står de sig bra i konkurrensen.

Nåväl, om vi ska återgå till ämnet Chevy Volt och jämföra med Prius Plugin så kan vi konstatera att jämförelsen haltar eftersom Prius Plugin använder förbränningsmotorn i tid och otid, därmed blir jämförelsen med båda bilarna vid eldrift inte värt någonting. Prius plugin går max 100 km/h vid eldrift samt använder förbränningsmotorn vid drift av AC och givetvis förbrukar då Volt mer eftersom man kör endast på el vid eldrift, oavsett hastighet samt behov av just AC. Man måste nog ta skillnaden när bilen drivs enbart av förbränningsmotorn för att få en bättre uppfattning av skillnaden mellan bilarnas energiförbrukning.


Prius plugin kör AC med hjälp av batteriet så länge som det går att få någon ström sedan startar bensinmotorn för att generera ström till den eldrivna AC kompressorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-08-11 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Prius plugin kör AC med hjälp av batteriet så länge som det går att få någon ström sedan startar bensinmotorn för att generera ström till den eldrivna AC kompressorn.


Ja det kanske bara är om man behöver värme:

http://www.autoguide.com/manufacturer/t ... -2632.html

Citat:
On my own 40 mile one-way commute I managed 63.5 mpg. For those with something as reasonable as 20 miles or less, the claimed 87 MPGe rating is realistic. On short jaunts I even managed almost 100 mpg.

Make trips that are too brief, however, and the opposite can happen, particularly if it’s cold out. In lower temps the Prius Plug-in will override the EV-only mode to run the engine and warm up the system. Unfortunately this takes a few minutes and on a brief 3.2 mile round trip I managed just 35 mpg with the engine revving higher in a warm-up mode.


Så vid korta sträckor i kyla så bör man nog ha Prius Plugin i ett garage.

Annars kan man väl se på de officiella siffrorna. Volt har 93 MPGe, Prius Plugin 95 MPGe och Nissan Leaf (2013) har 115 MPGe. Model S 88/89 MPGe men det är förstås en liten annan typ av bil också, prestanda och storleksmässigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-08-11 08:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Så vid korta sträckor i kyla så bör man nog ha Prius Plugin i ett garage.


Eller helt enkelt sätta in en motor och kupevärmare.

Kupe- och ladda batterierna före start för batterivärmare är också en fördel i en Volt vid kallt väder, om man använder elvärmen och defrosten blir annars körsträckan på el mkt kortare och de kalla batterier gör också att elsträckan blir mkt kortare än normal.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: sön 13-08-11 10:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst. Fast vad jag förstår så startar motorn ändå då och då för att hålla värmen i bilen. Och max hastighet är fortfarande 100 km/h vilket innebär att det inte går att jämföra Prius Plugin med ex Volt vid ren eldrift.
Annat än möjligtvis i en körcykel där man kan se till att förbränningsmotorn inte startar. EPA's motorvägstest görs i en max hastighet på 97 km/h och en medelhastighet på 77.7 km/h så EPA siffrorna borde man kunna använda som ett hyfsat riktmärke. Och där är inte Prius Plugin bättre än motståndarna. Även om den har 2 MPGe bättre än Volt så gör den 0-100 på 10.7s vs ca 8.8s för Volt. Ingen är någon direkt raket men det är trots allt rätt stor skillnad, samt då förstås med 100 km/h begränsningen, kort räckvidd på el.

Prius Plugin säljer heller inte speciellt bra:

http://green.autoblog.com/2013/07/03/ju ... 2-numbers/

Citat:
Volt sales jumped 53 percent to 2,698 vehicles, while Nissan sold 2,225 Leaf EVs, quadrupling year-earlier figures and falling just short of the model's March 2013 monthly record of 2,236 units.
..
Sales among the four Prius variants rose 10 percent to 21,079 vehicles, with a jump in demand for the standard hatchback more than offsetting declines in sales of the Prius C compact, Prius V wagon and Prius Plug-in Hybrid.


Och de prissänkningar vi nu sett på Volt, Leaf lär knappast göra saken bättre. Toyota säger dock inte så mycket om vad de tänker med just Prius Plugin och kommande plugin bilar. Lite förvånande med tanke konkurrensen där även de stora Europeiska snart kommer att vara med i matchen. BMW I3 ex, snart kommer Audi A3 E-Tron och andra varianter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-09-10 05:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu sänker man priset på Amperan:

http://green.autoblog.com/2013/09/09/op ... hevy-volt/

I Sverige verkar det betyda 379 900 :-

http://www.opel.se/fordon/opel-modellpr ... index.html

Om man bygger en Ampera så är priset fortfarande från 466 000 :- vilket innebär att prissänkningen är nästan 90 000 :-

Fortfarande återstår nog problemet med att det är lite fel typ av bil för den svenska marknaden. Men fixar de bara en kombi/cross-over så kan nog försäljningen ta fart. Speciellt om man kan hålla nere priset en del under Outlanderns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-09-10 17:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Volt/Ampera skall nog jämföras med Toyota Yaris hybridbil då bagageutrymmet är ungefär likvärdigt mellan dessa bilar medans Yaris är femsittsig och Volt/Ampera bara rymmer fyra personer och inte kan kompletteras med en takbox då den inte kan ha takräcke vilket säkert har att göra med den höga vikten där bara fyra resenärer gör att man kommer upp i maxvikt nästan utan något bagage alls.
Prius är helt enkelt en klass större sett till utrymme och last.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tis 13-09-10 19:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Min kompis har i helgen kört sin Volt från Holland till Perugia i Italien (150 mil) med 4 vuxna + semesterpackning med en förbrukning 0,5l bensin i milen. Synd att de och (eller andra tillverkare) fortfarande inte lyckas bygga en flexifuel plugin hybridbil trots att GM lovade det från början.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 13-09-11 04:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Volt/Ampera skall nog jämföras med Toyota Yaris hybridbil då bagageutrymmet är ungefär likvärdigt mellan dessa bilar medans Yaris är femsittsig och Volt/Ampera bara rymmer fyra personer och inte kan kompletteras med en takbox då den inte kan ha takräcke vilket säkert har att göra med den höga vikten där bara fyra resenärer gör att man kommer upp i maxvikt nästan utan något bagage alls.
Prius är helt enkelt en klass större sett till utrymme och last.


Helt klart är att det är lite fel typ av modell för den svenska marknaden, samt att batteriets utformning gör att bilen inte blir särskilt praktisk. Nästa generation måste få ner batteriet helt i golvet så att man får fem sittplatser i bilen. Lägg till kombi alt cross-over på det så blir det en helt annan bil bagageutrymmesmässigt. För axelavståndet är 2685 vilket kan jämföras med ex Toyota Auris Sport Tourer som har 2600. Yaris har väl 2.5m. Så Volt är inte en liten bil.

Problemet är också, förutom batteriutformningen, helt enkelt att den är tänkt för den amerikanska marknaden först och främst. Och VW Jetta är VW's bäst säljande bil i USA, sedan versionen pratar vi då om. Så det finns en anledning till att Volt/Amperan är en halvstor sedan.

Jag ser inte bilen som speciellt intressant, däremot är det intressant att tekniken blir billigare. Och Tesla har ex ett batteri med ca 240 Wh/kg , Volt har ca 140. GM har prototyper med batterier med ca 400 Wh/kg. Så vi kan nog förväntas oss rätt drastiska skillnader till generation 2 av Volt/Ampera. Lättare, mer praktisk, billigare. Och med stor sannolikhet kommer det då även fler modeller. Se ex på Toyotas hybridteknik som nu finns i Yaris, Auris, Auris Sport Tourer, Prius, Prius V.

@Aryan: Det är väl tyvärr en följd av det allmänt bistra klimatet gällande etanol. Något lite mer drastiskt måste hända för att ändra på det, då tänker jag främst på tillverkningssidan. Lite synd med tanke på att Volt faktiskt drar så pass lite som den gör, 0.5l/mil på bensin och med fyra personer i bilen är väldigt bra under en långkörning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 13-09-11 09:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
@Aryan: Det är väl tyvärr en följd av det allmänt bistra klimatet gällande etanol. Något lite mer drastiskt måste hända för att ändra på det, då tänker jag främst på tillverkningssidan. Lite synd med tanke på att Volt faktiskt drar så pass lite som den gör, 0.5l/mil på bensin och med fyra personer i bilen är väldigt bra under en långkörning.


Nej det har inget med etanol att göra. El(hybrid)fordonstillverkare vill inte ha konkurrans av flexifuelbilar så alternativa bränslen ignoreras så mycket det bara går. En billig etanolbil som drar 1l etanol/mil släpper ut mera CO2/mil än en dyr elybrid som drar 0,5l bensin/mil. Det finns bara elhybrider för fossila bränsen pga att hybridtillverkare har allt att vinna på att att förnyelsebara bränslens introduktion drar ut på tiden.

Men visst är det bedrövligt, för vi behöver alla alternativ till fossila bränslen. Kör man mest kortare streckor (på el) som min kompis gör blir plug-in hybrider såklart intressantare, han har hittills kört 22000 mil med Amperan och på den streckan förbrukat 0,1l bensin/milen i snitt. Kombination etanol stort batterier är egentligen väldigt bra inte minnst i kalla klimat. Som tur är finns det smarta elhybrid ägare som själva konverterar sin elhybrid, som ST1 också gjorde.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 13-09-11 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Nej det har inget med etanol att göra. El(hybrid)fordonstillverkare vill inte ha konkurrans av flexifuelbilar så alternativa bränslen ignoreras så mycket det bara går. En billig etanolbil som drar 1l etanol/mil släpper ut mera CO2/mil än en dyr elybrid som drar 0,5l bensin/mil. Det finns bara elhybrider för fossila bränsen pga att hybridtillverkare har allt att vinna på att att förnyelsebara bränslens introduktion drar ut på tiden.


Vad exakt skulle hybridtillverkare ha att vinna ? Bränsle som bränsle. Och med hybriddrift behöver man inte nödvändigtvis anpassa motorn för etanol i någon större grad så det är väl snarare tvärtom, hybridbilar och etanol passar väldigt bra ihop.

Man kan köpa en Prius som klarar E85 om man bor i Brasilien men inte i USA, Japan. Min tolkning av det är att det har med etanolen att göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 13-09-11 19:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
PRIUS skrev:
Volt/Ampera skall nog jämföras med Toyota Yaris hybridbil då bagageutrymmet är ungefär likvärdigt mellan dessa bilar medans Yaris är femsittsig och Volt/Ampera bara rymmer fyra personer och inte kan kompletteras med en takbox då den inte kan ha takräcke vilket säkert har att göra med den höga vikten där bara fyra resenärer gör att man kommer upp i maxvikt nästan utan något bagage alls.
Prius är helt enkelt en klass större sett till utrymme och last.


Helt klart är att det är lite fel typ av modell för den svenska marknaden, samt att batteriets utformning gör att bilen inte blir särskilt praktisk. Nästa generation måste få ner batteriet helt i golvet så att man får fem sittplatser i bilen. Lägg till kombi alt cross-over på det så blir det en helt annan bil bagageutrymmesmässigt. För axelavståndet är 2685 vilket kan jämföras med ex Toyota Auris Sport Tourer som har 2600. Yaris har väl 2.5m. Så Volt är inte en liten bil.

Problemet är också, förutom batteriutformningen, helt enkelt att den är tänkt för den amerikanska marknaden först och främst. Och VW Jetta är VW's bäst säljande bil i USA, sedan versionen pratar vi då om. Så det finns en anledning till att Volt/Amperan är en halvstor sedan.

Jag ser inte bilen som speciellt intressant, däremot är det intressant att tekniken blir billigare. Och Tesla har ex ett batteri med ca 240 Wh/kg , Volt har ca 140. GM har prototyper med batterier med ca 400 Wh/kg. Så vi kan nog förväntas oss rätt drastiska skillnader till generation 2 av Volt/Ampera. Lättare, mer praktisk, billigare. Och med stor sannolikhet kommer det då även fler modeller. Se ex på Toyotas hybridteknik som nu finns i Yaris, Auris, Auris Sport Tourer, Prius, Prius V.

@Aryan: Det är väl tyvärr en följd av det allmänt bistra klimatet gällande etanol. Något lite mer drastiskt måste hända för att ändra på det, då tänker jag främst på tillverkningssidan. Lite synd med tanke på att Volt faktiskt drar så pass lite som den gör, 0.5l/mil på bensin och med fyra personer i bilen är väldigt bra under en långkörning.


Nu är det inte yttermåtten eller vikten på nära två ton som gör att bilen får större innerutrymen i kupen
Vilket många skriver om här.

https://www.google.se/search?q=ampera+trång&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari#hl=sv&q=Ampera+trång

Därför räknas Volt/Ampera som en mindre bil än Prius i USA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: ons 13-09-11 19:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Säljer Toyota verkligen en Prius FFV i Brasilien? Varför säljs inte alla bensinbilar numera som flexifuel och varför kan man inte ladda alla hybridbilars batterier hemma?

Tekniskt finns det såklart inga hinder, bara fördelar, men det handlar om kortsiktiga vinstintressen och marketing policy.

BSR konverterade ST1 priuss http://sv.bsr.se/about/ethanol-hybrid/
Citat:
Utsläppsnivåer
Toyota Prius bensin: 89g CO2/km
Toyota Prius E85: 45g CO2/km
Toyota Prius RE85: 22g CO2/km

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-09-12 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Säljer Toyota verkligen en Prius FFV i Brasilien? Varför säljs inte alla bensinbilar numera som flexifuel och varför kan man inte ladda alla hybridbilars batterier hemma?
Tekniskt finns det såklart inga hinder, bara fördelar, men det handlar om kortsiktiga vinstintressen och marketing policy.


Nu vet jag inte med säkerhet att Toyota verkligen säljer en Prius FFV i Brasilien men:

http://japandailypress.com/toyota-bring ... ng-098753/

Citat:
On Tuesday, Toyota announced that in late October it would begin selling its popular Prius hybrid in Brazil for the first time. The car will run on ethanol fuel, in order to meet the needs of the Brazilian market, and, oddly enough, the cars will be manufactured in Japan and shipped to the South American country.


De tillverkas alltså i Japan. Så ja, det handlar förstås endast om politik, inte om teknik. Men då måste man väl fråga sig vad det beror på, varför släpper man inte den bilen i USA ? Kan det ha att göra med att etanolen inte har så bra rykte i USA trots att de tillverkar mest etanol i världen ?

Så jag hävdar återigen att det har med etanolen att göra och att det är därför vi inte har en Volt FFV i dagsläget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Chevy Volt
InläggPostat: tor 13-09-12 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Nu är det inte yttermåtten eller vikten på nära två ton som gör att bilen får större innerutrymen i kupen
...
Därför räknas Volt/Ampera som en mindre bil än Prius i USA.


Givetvis, jag menar bara att bottenplattan är från en större bil och att det finns förutsättningar att göra en betydligt bättre bil utrymmesmässigt om man moderniserar konceptet. Vilket nog är ett måste om man ser 2-3 år i framtiden.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011