Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 09:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 10:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
4Honda skrev:
Sök på HHO på youtube så får massvis av exempel på folk som installerat satser och är nöjda! Om de talar sanning eller inte låter jag vara osakt men de verkar mycket seriösa (iaf de jag har sett)! Jag ska bygga en sats så får jag återkomma med resultatet.


Finns många som blir "botade" med handpåläggning och andra tveksamma behandlingsmetoder om man söker på nätet, jag tror inte mera på att det verkligen fungerar för det.

När det gäller olika undermedel som sänker förbrukningen radikalt brukar jag alltid ställa mig frågan varför då ingen biltillverkare tillämpar det ännu om det verkligen fungerar, men det ska bli väldigt intressant vad du kommer fram till :-)

4Honda skrev:
Klart att man inte kan få ut mer energi ur knallgas än vad man tillsätter i elektrolysen. MEN knallgasen gör så att bensinen förbränns snabbare och man får mindre oförbrända avgaser. Dessutom kyler vatten väldigt bra och man kan köra snålare.. Det är så jag har fattat det iaf, ska bli väldigt kul att se om det är så!


Ja de argument ha jag också sett, en del av detta nämligen svalare och fullständigare förbränning får man redan med etanol vilket ger att merförbrukningen inte blir teoretiska 41% med E85 utan ca 30%, frågan om H2 och O2 kan hjälpa till ytterliga.

Det är nog inte helt uteslutet att det kan hjälpa till att sänka förbrukningen när motorn är kall och förbränningen fortfarande är ofullständig men då måste apparaten tillverka tillräckligt stora mängder vätgas och syre samt fördelen uppväga mot (värme) förlusterna i hydrolysen, generator osv vilket jag betvivlar att de gör.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-29 11:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
4Honda skrev:
Sök på HHO på youtube så får massvis av exempel på folk som installerat satser och är nöjda!


Og da spør jeg som vanlig: Hvis dette er så utrolig, hvorfor publiseres det på youtube og ikke i vitenskapelige tidsskrift?

De som viser sin entusiasme om HHO på youtube faller i to kategorier:

1) De skal selge deg noe
2) De som har blitt lurt av 1) og dermed har kjøpt noe, men ikke vil innrømme at de har blitt lurt.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: å herregud
InläggPostat: sön 08-11-30 19:16 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-01 20:44
Inlägg: 89
Ort: Från
vad trött man blir...

hho gas... vad fan det funkar väl inte??
TYDLIGEN DET BRINNER... :lol:


du kan inte köra en bilmotor på dettta.... men som på you tube..mf ställen... såna som bara vill sälja???


vet ni vad hho gas är för nått?

som i min bond svets gjord i ett garage i brist på annan sysselsättning..

dock så vet jag dess brister... Men dock ändå intresant..

eftersom ur vatten kan du få fram atom nummer 1

ock även syre.. mf bland gaser....


förnämare proffesorer än som finns här ..på detta forum säger att vi inte vet allt om vatten ..... vetenskapligt sett??..


se möjligheterna i stället för å dissa allt... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: å herregud
InläggPostat: sön 08-11-30 19:57 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
imenhoteb skrev:
vet ni vad hho gas är för nått?




Ja, det er idiotnavnet på en støkiometrisk blanding av H2 og O2. Ingenting annet. Det er også velkjent at den brenner, og alle som kan et minimum av termodynamikk vet at det IKKE kommer ut mer energi når den brenner enn det man har brukt på å elektrolysere gassen. EOD.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: å herregud
InläggPostat: mån 08-12-01 00:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
imenhoteb skrev:
hho gas... vad fan det funkar väl inte??
TYDLIGEN DET BRINNER... :lol:

Det gör träkol också, men du kan inte tanka en vanlig bil med träkol för det...

Citat:
som i min bond svets gjord i ett garage i brist på annan sysselsättning..
Är det en engelsk svets som underrättelseagenter använder?


Citat:

dock så vet jag dess brister... Men dock ändå intresant..

eftersom ur vatten kan du få fram atom nummer 1

ock även syre.. mf bland gaser....

Nu blev jag intresserad! Vilka andra gaser än vätgas och syrgas kan du få ut av elektrolys av vatten?


Citat:
förnämare proffesorer än som finns här ..på detta forum säger att vi inte vet allt om vatten ..... vetenskapligt sett??..

Säg något som vi inte visste. Vi kommer troligen aldrig att veta allt om vatten. Men nästan.


Citat:
se möjligheterna i stället för å dissa allt... :wink:

Vi har redan stött och blött möjligheterna. Resultatet är att vi inte kan se någon vinst i detta. Men i egenskap av skeptiker är jag öppen för förslag.
Kan du bara bevisa för mig att jag har fel, så kommer jag att ändra åsikt.
Det enda jag har sett hittills är osammanhängade.

Citat:
vad trött man blir...
Välkommen till klubben...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-01 23:43 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
aryan skrev:
Det är nog inte helt uteslutet att det kan hjälpa till att sänka förbrukningen när motorn är kall och förbränningen fortfarande är ofullständig men då måste apparaten tillverka tillräckligt stora mängder vätgas och syre samt fördelen uppväga mot (värme) förlusterna i hydrolysen, generator osv vilket jag betvivlar att de gör.

/Aryan



Jag trodde inte att äldre motorer kunde förbränna allt bränsle som kommer in när de är varma? Borde vi inte då ha 0 i HC i en gammal 240 UTAN katalysator när den är varm?
Hur det är med nyare motorer vet jag inte men jag betvivlar att de har noll i HC-värde utan katalysator?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 00:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Helt riktigt, det är både HC och CO i avgaserna som potentiellt skulle kunna ha gett bättre verkningsgrad, men det är inte så mkt, HC brukar vara ca 0,1 promille innan katten. Se http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Kanske man kan ungefär räkna ut hur stor del av bränslet som blir oförbränd genom att räkna ut hur stor bränsle-andel som år in i motorn jmfd med hur mkt oförbränd som kvarstår, då kan man uppskatta den potentiella energin som är kvar och som H2 och O2 då skulle kunna ge i vinst.

Luft är 78% kväve and 21% syre och 1% rest (bl a CO2). Jag orkar inte räkna på en komplicerat blandning som E85 men vid optimal förbränning av etanol blir det:
C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O

Då blir det 21% /3 = 7% etanol molekyler som går in i motorn (lite mindre med E85).
7% in 0,01% ut, dvs 1/700 del av bränslet blir då inte helt förbränd vid varm motor. Det är alltså den vinsten HHO maximalt skulle kunna hjälpa till att förbränna.

Om vätgasproduktionen inte skulle ge några förluster alls i generator elektrolys mm så sulle man alltså kunna sänka förbrukningen -vid varm motor- från t ex 1 liter i milen till ca 1,0014 liter i milen om jag inte räknat fel (det börjar bli sent).

/aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: å herregud
InläggPostat: tis 08-12-02 10:48 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-01 20:44
Inlägg: 89
Ort: Från
Det gör träkol också, men du kan inte tanka en vanlig bil med träkol för
det...


Exakt... har vi kommit så långt.... :lol: ????hydrogen kan man inte köra i en vanlig otto motor...

men nästan.
däremot så har ju bmw en modell som går på bensin /OCH gas.

på tidigt 1900 tal så körde dom bilar på ved.... (GENGAS)










Citat:
som i min bond svets gjord i ett garage i brist på annan sysselsättning..
Är det en engelsk svets som underrättelseagenter använder?

NEJ . ingen james bond grej... byggde en enkel i garaget..för bränna vatten(TEST) Dom går å köpa




Citat:

dock så vet jag dess brister... Men dock ändå intresant..

eftersom ur vatten kan du få fram atom nummer 1

ock även syre.. mf bland gaser....

Nu blev jag intresserad! Vilka andra gaser än vätgas och syrgas kan du få ut av elektrolys av vatten?

inte jag som påstår !!!utan forskare som hållit på med kall fusion.
ex helium..


Citat:
förnämare proffesorer än som finns här ..på detta forum säger att vi inte vet allt om vatten ..... vetenskapligt sett??..

Säg något som vi inte visste. Vi kommer troligen aldrig att veta allt om vatten. Men nästan.




Citat:
se möjligheterna i stället för å dissa allt... :wink:

Vi har redan stött och blött möjligheterna. Resultatet är att vi inte kan se någon vinst i detta. Men i egenskap av skeptiker är jag öppen för förslag.
Kan du bara bevisa för mig att jag har fel, så kommer jag att ändra åsikt.
Det enda jag har sett hittills är osammanhängade.

DU/ni måste se en vinst i det då!!

Citat:
vad trött man blir...
Välkommen till klubben...[/quote]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 14:37 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
aryan skrev:
Helt riktigt, det är både HC och CO i avgaserna som potentiellt skulle kunna ha gett bättre verkningsgrad, men det är inte så mkt, HC brukar vara ca 0,1 promille innan katten. Se http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Kanske man kan ungefär räkna ut hur stor del av bränslet som blir oförbränd genom att räkna ut hur stor bränsle-andel som år in i motorn jmfd med hur mkt oförbränd som kvarstår, då kan man uppskatta den potentiella energin som är kvar och som H2 och O2 då skulle kunna ge i vinst.

Luft är 78% kväve and 21% syre och 1% rest (bl a CO2). Jag orkar inte räkna på en komplicerat blandning som E85 men vid optimal förbränning av etanol blir det:
C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O

Då blir det 21% /3 = 7% etanol molekyler som går in i motorn (lite mindre med E85).
7% in 0,01% ut, dvs 1/700 del av bränslet blir då inte helt förbränd vid varm motor. Det är alltså den vinsten HHO maximalt skulle kunna hjälpa till att förbränna.

Om vätgasproduktionen inte skulle ge några förluster alls i generator elektrolys mm så sulle man alltså kunna sänka förbrukningen -vid varm motor- från t ex 1 liter i milen till ca 1,0014 liter i milen om jag inte räknat fel (det börjar bli sent).

/aryan


Fin uträkning. Den måste ju stämma om motorn förbränner allt det syre som kommer in? Jag har dock för mig att det finns syre, O2 i avgaserna, men det är säkert en mycket liten siffra..

Ekvationen blir dock inte lika för Bensin. Om jag inte missminner mig så är bensin för det mesta Heptan Alltså C7 det skulle då innebära att man får dividera med 7 istället för 3? OCh förbrännns inte allt syre då så kan skillnaden bli, iaf större.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 15:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
4Honda skrev:
Fin uträkning. Den måste ju stämma om motorn förbränner allt det syre som kommer in? Jag har dock för mig att det finns syre, O2 i avgaserna, men det är säkert en mycket liten siffra..


Tack! Det finns säkert folk här som kan det bättre, en Norrman t ex..

I teori går all syre åt men i praktiken blir det enligt http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm 0,7% syre (av 21% in) kvar i avgaserna innan katten av en bilmotor som går i closed loop.

4Honda skrev:
Ekvationen blir dock inte lika för Bensin. Om jag inte missminner mig så är bensin för det mesta Heptan Alltså C7 det skulle då innebära att man får dividera med 7 istället för 3? OCh förbrännns inte allt syre då så kan skillnaden bli, iaf större.


Japp med bensin blir det invecklad :-) Handelsbensin är en cocktail av en massa konstiga melekyler, knappast bara iso-heptan, men med heptan blir det
C7H16 + 11 O2 = 7 CO2 + 8 H2O

Dvs 11 mol syre på en mol heptan.

Men man bör tänka på att en hel del av HC delen som mäts i avgaserna är inte längre ren bensin utan kan vara halvförbränd bensin, dvs det är inte så att syran förbrukas för att förbänna en del av bensinen fullständigt medan en annan del är helt oförbränd utan det är nog en hel del molekyler som är bara delvis förbränd. Denna andel av partiell förbränd bränsle, ökar naturligtvis med hur långa molekylerna är, det gör att det kanske inte blir så väldigt mkt mera energi kvar i de oförbrända kolväten partiklar i avgaserna från en bensinbil än min uträkning för etanol..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 16:43 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Då kan vi säga att det här med HHo är en ren bluff, eftersom förbränningen i en otto motor är så pass effektiv. Det finns väl knappast inte något annat sätt som den kan inverka på bränsleförbrukningen?

En annan tanke: Enligt formlerna ska det bildas betydligt mindre mängd CO2 med etanol, även om det går åt 40% mer bränsle! 1,4 gånger 2mol koldioxid blir 2,8 mol koldioxid. Det innebär att en etanol bil skulle släppa ut mindre än hälften så mycket koldioxid än en bensinbil? Har dock för mig att så inte är fallet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 21:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
4Honda skrev:
Då kan vi säga att det här med HHo är en ren bluff, eftersom förbränningen i en otto motor är så pass effektiv.


Det tror jag också faktist, den största förlusten är värme som int blir rörelse energi, inte att förbränningen är så dålig. I varje fall finns det inte så mkt kvar att elda upp när motorn är varm. Det som är kvar bränner katten upp och vore det så många kW skulle det nog uppstå kylproblem av katten eller så skulle den brinna upp, ungeför som när motorn har tändproblem.

4Honda skrev:
Det finns väl knappast inte något annat sätt som den kan inverka på bränsleförbrukningen?


Det skulle kunna vara så att förbränningsförloppet blir snabbare med knallgasblandningen vilket i sig skulle kunna förbättra verkningsgraden om maxtrycket kommer tidigare och mindre värme lämnar motorn genom avgasröret. Samma effekt får man med etanol och det ökar verkningsgraden med knappt 5%.

4Honda skrev:
En annan tanke: Enligt formlerna ska det bildas betydligt mindre mängd CO2 med etanol, även om det går åt 40% mer bränsle! 1,4 gånger 2mol koldioxid blir 2,8 mol koldioxid. Det innebär att en etanol bil skulle släppa ut mindre än hälften så mycket koldioxid än en bensinbil? Har dock för mig att så inte är fallet?


Iso-Heptan väger 100,21 g/mol och ger 44,7 MJ/kg vid förbränningen
100% etanol väger 46,07 g/mol och ger 26,78 MJ/kg vid förbränningen

För att t ex få 100 MJ värme behövs det alltså
100/44,7 ≈ 2237 g heptan dvs ca 22,32 mol heptan eller
100/26,78 ≈ 3734 g etanol dvs ca 81,05 mol etanol

denna förbränning ger
7 x 22,32 = 156,24 mol CO2 och 8 x 22,32 = 178,56 mol H2O vid heptan och
2 x 81,05 = 162,1 mol CO2 och 3 x 81,05 = 243,15 mol H2O

Som du ser blir det framförallt mera vattenånga 36% mera vilket också ger bättre kylning av motorn, CO2 ökar bara med 3,75% vilket lätt kompenseras av den ökade verkningsgrad med etanol i motorn

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 15:21 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Tack för att du tog dig tiden och redde ut det för mig och andra:P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: NI
InläggPostat: fre 08-12-12 21:17 
Offline

Blev medlem: lör 07-12-01 20:44
Inlägg: 89
Ort: Från
ni är helt ute å cycklar ....... hho...är en bluff säger ni!!


Nej det är ingen bluff.


Däremot köra en bil med burk med vatten under huven en bluff..

En ottomotor på bensin är ej effektiv..

ta bara tänkurvan som ex.. !!! Å Gemför tändkurvan med en gasotto motor.

TA NU


å kolla in den här svetsen i florida....killen förklara lite som jag redan vet..


:lol: kom i håg jag är bara en vanlig garage nisse i den svenka skogen..
http://www.youtube.com/watch?v=eGz5X1hB ... re=related








[/i]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-12 22:44 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Vätgasgenerator har funnits ett bra tag nu. Vi har haft en på vårt labb nu i ca 10 år. Renheten på gasen är väl sådär (labbgas) men produktion är ganska enkel.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011