Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-26 18:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-25 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Därmed tycker jag inte att man ska helt avfärda eldrift, men förväntningarna var uppenbarligen överdrivna i fjol och det är väl inget som tyder på att det skulle vara annorlunda idag. Man bör nog ta "greenoptimistics" uppgifter med en rejäl nypa salt och absolut inte tro att de kommer att överträffas, då hamnar man på en en realistisk nivå och kan man bli en "greenrealist" i stället :-).

/Aryan


Förväntningarna berodde nog till stor del på vad som hände med oljepriset. Det gäller som sagt också de flesta av alternativen. Kolla vad man erbjuder för miljöbilar idag, ex i Sverige. Citroen, Peugeot, Volvo, Hyundai, Toyota osv.

Nästan uteslutande diesel. Kolla på autobloggreen, det man pratar om är i princip diesel och elbilar. Diesel för närtid, elbil för framtiden.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-25 09:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Just det. Löften om dessa kommande elbilar/batterier är alltså precis som bränslecellsbilen var för några år sedan en rökridå av bilindustrin för att kunna få fortsätta sälja sina skitiga fossilbilar, precis detta är ju min kritik mot de overdrivna förväntingar som många (du bl a) nu har på elbilar.

Att det nu hoppar på många lyckosökare av riskkapital som lurar folk med fantastiska framtidslöften gör inte saken bättre.

Klimatprolematiken är alldeles för akut för att vi kan förlora mer tid på att vänta på kommande tekniker.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-25 14:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vet inte vad man lovade för nåt år sedan men det är klart att man utgår från den situation man är i när man "lovar" någonting. När de ekonomiska förutsättningarna ändras drastiskt så är det svårt för ex bilfabrikanterna att göra något åt detta.

Om det är överdrivna förväntningar återstår väl att se va ? Vet inte heller om bilbranschen har så överdrivna förväntningar på elbilen, ex:

http://www.autobloggreen.com/2009/03/14 ... -vehicles/

http://www.autobloggreen.com/2009/03/04 ... ears-away/

Även om rubrikerna är rätt missvisande så säger det väl ändå en del.

Sen tror du väl inte att det inte finns lycksökare av riskkapital även i etanolbranchsen ? Det satsas enorma pengar på biobränslen så det lär finnas lycksökare så det räcker till där. Räcker ju inte med att du köper en etanolbil , det ska produceras etanol till den också. Helst på ett miljövänligt o trevligt sätt.

När det gäller rökridåer osv så är väl problemet att folk handlar med plånboken. Dom köper ex inte etanol när bensinen är billigare. Och i USA med deras ekonomiska bekymmer så blir helt plötsligt inte miljön lika intressant. Bilbranschen är förstås inte sena att upptäcka detta och satsa på de bilar man tror att folket köper.

Problemet är att förutsättningarna för de miljövänliga alternativen bör man säkerhetsställa långsiktigt och det verkar tyvärr ingen vilja göra. Det får mig att undra om man verkligen tror på klimatproblematiken eller åtminstone att det skulle vara ett så stort problem som man målar upp i vissa scenarion. Det verkar då inte som det i alla fall. Åtminstone inte i Kina och USA. Och får man inte med sig dom så är det lilla vi kan åstadkomma i Sverige inte värt speciellt mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 05:01 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Varfoer goer vi inte en etanolbil med enorm tankningskapacitet? Vi fyller minsta vraa med braensletankar och daa faar vi en god raeckvidd.....

Anledninge aer givetvis att vi inte behoever det foer det finns tankstaellen daer vi kvickt kan fylla etanol.

Om staten ser till att standardisera batteripack av olika storlekar tillsammans med industrin och sedan tillhandahaalla dem paa laddstationer kommer batterierna bli mindre och billigare. bilarna kommer vaege mindre och bli aennu mer ekonomiska.

Och om vi i framtiden kan snabbladda dessa smaa batterier behoever vi ju inte ens byta batteri. Efter ex. en korv med broed har batteriet laddats.

_________________
Medlem av www.aktivdemokrati.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 08:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
martinvaxjo skrev:
Varfoer goer vi inte en etanolbil med enorm tankningskapacitet? Vi fyller minsta vraa med braensletankar och daa faar vi en god raeckvidd.....

Anledninge aer givetvis att vi inte behoever det foer det finns tankstaellen daer vi kvickt kan fylla etanol.


Ja anledning är dessutom att man med 80 l kommer 80 mil en räckvidd få/ingen elbil klarar.

martinvaxjo skrev:
Om staten ser till att standardisera batteripack av olika storlekar tillsammans med industrin och sedan tillhandahaalla dem paa laddstationer kommer batterierna bli mindre och billigare. bilarna kommer vaege mindre och bli aennu mer ekonomiska.

Och om vi i framtiden kan snabbladda dessa smaa batterier behoever vi ju inte ens byta batteri. Efter ex. en korv med broed har batteriet laddats.


Många om dock. snabbladdning har som nackdel att verkningsgraden i batteriet blir mkt sämre och att tankstationerna behöver egna specillla kraftledningar, det blir nästan lika besvärligt som att lägga en gasledning till biogastankställen.

Utbytbara batteripack kräver nästan något leasingssystem eftersom man annars kanske inte gärna byter sitt tomma nya batteri mot en gammal nyladdat, men då måste batterierna vara så "foolproof" att folk inte kan paja de lätt.

Ett annat alternativ vore standardiserade laddningsskenor med jämna mellanrum längs de stora vägar då kunde man ladda batterier där samtidigt som man körde!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag är fortsättningsvis skeptisk till alla alternativ, åtminstone på kort sikt. Men ska jag välja nåt så tror jag på snabbladdning i ett längre perspektiv.

Verkningsgraden spelar nog mindre roll gissar jag på, bör inte vara så ofta man är tvungen att snabbladda och så rackarns dålig blir nog inte totalverkningsgraden ändå, åtminstone inte jämfört med alternativen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 11:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Utbytbara batteripack kräver nästan något leasingssystem eftersom man annars kanske inte gärna byter sitt tomma nya batteri mot en gammal nyladdat, men då måste batterierna vara så "foolproof" att folk inte kan paja de lätt.


Det kräver nog leasing ja. Och det är väl iofs ingen dum ide. Men jag frågar mig vad kostnaderna för detta blir, antal batterier som man måste ha i lager. Kostnaden för det. Och ska man hålla nere antalet batterier så måste man kunna snabbladda de batterier man har i lager, inte kanske på 5 minuter då men ändå hyfsat snabbt. Och då har man väl redan tagit kostnaden för en rejäl lina in till stationen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 13:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Verkningsgraden spelar nog mindre roll gissar jag på, bör inte vara så ofta man är tvungen att snabbladda och så rackarns dålig blir nog inte totalverkningsgraden ändå, åtminstone inte jämfört med alternativen.


Kan du precisera vad du gissar totalverkningsgraden blir vid snabbladning och hur det blir jmfd med alternativen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 15:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Har faktiskt inte tänkt på det, bara en gissning. Dvs, att det ändå är hyfsat ok jämfört med dagens bensin,dieselbilar. Baserar det på vad man brukar säga att elbilen har i källa-till-hjul effektivitet, dvs, strax över 70%, jämfört med vad man kan ligga på med de bästa bensinbilarna, just över 20% ?
Har iofs sett 30% för en Prius men det måste vara extremfall då.

Ska i så fall vara enorma förluster i snabbladdningen (läs värme) om man ska komma ner till nivåerna för en normal bensinbil.

Sen kan man förstås anta att batterierna lär bli bättre på just detta vad tiden lider.

A123 pratar lite om snabbladdning:

http://www.a123systems.com/technology/power

quickcharge länken, 90% efter 50 minuter låter lovande. Synd bara att dom inte har något estimat på vad verkningsgraden där, även om det bara är på batterisidan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-23 21:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hmm 70% är nog väl optimistiskt även om det kanske är vad elbilsanhängare skriver om det: http://evworld.com/international/sverig ... ?link=VARFÖR%20ELDRIFT

Bild

Bild

Bild

Bild

Förra generationens batterier (Saft NiCd) rekommenderar 140% laddning vilket betyder en laddning/urladdnngs verkningsgrad på 71%

NiMh har enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel_met ... de_battery som används i många elhybrider är 66%

Och de senaste LiFePo batterier så som A123 är lättare och energitätare och klarar höga strömmar bättre och har mindre självurladdning men verkningsgraden är knappast bättre.

70% är i bästa fall batteriernas verkningsgrad, evworld antar nog felaktigt 85% verkningsgrad (90% x 95%) i diagrammet ovan och kommer då fram till 78% verkningsgrad av elbilen i bästa fall. Verkligheten är nog snarare 70/85 * 78% = 64% .

Snabbladdar man batterier så blir verkningsgraden dramatiskt sämre till bara hälften, det är bara att se på batteritillverkarnas hemsidor. Verkningsgraden på elbilen blir då 35/85 * 78% = 32%

Totalverkningsgraden i diagrammen ovan

för vindkraftsdrivna elbilen blir då
normalladdning: 57%
snabbladdning: 30%

för fossilbränsle driven elbilen blir då vid genomsnittligt kraftverk
normalladdning: 19%
snabbladdning: knappt 10%

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011