Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-11-22 12:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laddningsplatser i Norden
InläggPostat: ons 08-10-08 13:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Det går redan rätt bra att ta sig fram på el!

http://www.uppladdning.nu/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Ja, om man håller sig till europavägarna...

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 17:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Inte sämre än etanolmackerna för sidsådär 8 år sedan. Problemet är bara att en elbil behöver tankas betydligt oftare, typ var 10:e mil och att det tar ett par timmar att tanka bilen.

Men gratis är billigt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 17:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Som någon klok man (jag) sa: Gärna elmotor, men först en rejäl etanolmotor... 8)

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 17:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Då är det vll bara den rejäla elmotorn kvar, nja förresten en riktig etanoloptimerat motor finns inte ännu.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön 12-03-18 13:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Inte sämre än etanolmackerna för sidsådär 8 år sedan. Problemet är bara att en elbil behöver tankas betydligt oftare, typ var 10:e mil och att det tar ett par timmar att tanka bilen.

Men gratis är billigt.

/Aryan


På 30 minuter ska 480-voltsladdaren kunna ta ett Nissan Leaf-batteri från noll till 80 procents laddning. Laddaren kommer i två olika varianter – en för inomhusbruk, lämpad för till exempel hyrbilsflottor, och en för utomhusbruk, som passar för skolor, köpcenter och offentliga parkeringar.
http://m-teknik.idg.se/2.8229/1.416453/ ... or-elbilar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-22 14:04 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det går rätt bra på järnvägen att ta sig fram med bara el, utan en massa laddningsplatser som bilarna tycks behöva. 15 000 hk vid var start hjälper till att komma upp i fart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-09 11:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1826
Ort: 08- och Småland
”Skippa dyr laddning längs motorvägen”
Publicerad 9 september 2013 10:33. Ny Teknik.
DEBATT. Sluta tro att elbilen kan ersätta vanliga bilar och fokusera på de användningsområden där elbilar redan idag är överlägsna, till exempel som budbil, servicebil, taxibil eller pendlingsbil i tätbebyggda områden, skriver Camilla Stålstad, Viktoria Swedish ICT.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 758280.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-09 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Till stor del håller jag faktiskt med. Att bygga snabbladdare för elbilar med 10-15 mils räckvidd (alla dagens utom Tesla) är som jag ser det nästan helt meningslöst. Man måste upp i Tesla klass, 40+ mils räckvidd och 120 kW laddning om det ska vara värt det och där är bara Tesla själva idag. Och Model S är inte en billig bil. Generation 3 är 3-4 år bort och då kanske vi kan återkomma i ämnet.

Men jag skulle kunna göra vissa undantag, ex kan jag tänka mig snabbladdning på Ikea och liknande. Då kan det räcka med låt säga 20 kW. Jag har ex 12 mil till Ikea, en sträcka som inte ska vara några problem med en elbil med 30+ mils räckvidd oavsett väderlek och utan att orsaka någon större räckviddsångest. Stannar man då 3+h så har man fyllt på 60 kWh (minus laddförlust), det bör ge ca 30 mils körning.

Här pratar man om just detta:

http://ecoast.nu/fragor-och-svar/

Citat:
Semi-snabbladdning
En extern likströmsladdare med en effekt på endast 20kW är betydligt billigare i inköp och installation än en snabbladdare på 50kW. Att ladda en elbil till 80% batterikapacitet med en 20kW-laddare tar 50-60 minuter. Att ladda ett elbilsbatteri på 45 minuter och upp till 2 timmar brukar benämnas semi-snabbladdning och kräver då att det finns faciliteter på laddplatsen som erbjuder mer än bara mat och toalettbesök.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-01-20 20:32 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Jag tror inte heller på snabbladdare längs med vägarna men jag tror inte heller på batterier med större effekt. Jag tror att elbilens framtid kommer bli strömavtagare längs med vägar som är så stora att dom har dedikerade fordons filer, skulle vägen motverka kylans effekt på batterierna och körning i bergsområden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-07-11 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lägger till detta i denna tråd också:

http://blixtgordon.wordpress.com/2014/0 ... i-sverige/

Här ser man bild över utbyggnationen som kommer att ske detta år:

Bild

Följer man Max efter E4 så kan man anta att det kommer stationer i Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och eventuellt då kanske Luleå också. Dessa kommer som jag ser det nog dröja tills vi får Generation 3 på marknaden, tror inte det är sålt så många Model S i norra Sverige ännu, om några.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-12-11 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har vi fått laddning i Karpens parkeringshus i Luleå. 16A std Schuko samt hela 22 kW typ 2 kontakt. Man har även kvar vanliga motorvärmarstolpe så man kan alltså köra motorvärmare/kupevärmare vid behov. Det är tyvärr koner för parkeringsplatserna i dagsläget men dee skulle öppnas vilken dag som helst enligt en person som var på plats igår.

22 kW var mer än vad jag hade väntat mig. Fungerar ju bra även om man kör Tesla och tar en runda på stan.


Bilagor:
IMG_4130.JPG
IMG_4130.JPG [ 266.04 KiB | Visad 3351 gånger ]
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-12-12 10:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... a&ln=en-US


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-05-28 22:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Elbil på diesel

http://www.bishop-hill.net/blog/2015/5/28/greens-trashing-the-environment-part-527.html

Well to Wheel.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-05-29 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
GL skrev:

Det är inte många kommentatorer som påvisar tankekraft bakom orden de skriver.
Men en del av dem verkar i alla fall vettiga.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011