Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Laddningsplatser i Norden
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=4064
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ ons 08-10-08 13:00 ]
Inläggsrubrik:  Laddningsplatser i Norden

Det går redan rätt bra att ta sig fram på el!

http://www.uppladdning.nu/

Författare:  göinge [ ons 08-10-08 17:14 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, om man håller sig till europavägarna...

Författare:  aryan [ ons 08-10-08 17:20 ]
Inläggsrubrik: 

Inte sämre än etanolmackerna för sidsådär 8 år sedan. Problemet är bara att en elbil behöver tankas betydligt oftare, typ var 10:e mil och att det tar ett par timmar att tanka bilen.

Men gratis är billigt.

/Aryan

Författare:  göinge [ ons 08-10-08 17:29 ]
Inläggsrubrik: 

Som någon klok man (jag) sa: Gärna elmotor, men först en rejäl etanolmotor... 8)

Författare:  aryan [ ons 08-10-08 17:57 ]
Inläggsrubrik: 

Då är det vll bara den rejäla elmotorn kvar, nja förresten en riktig etanoloptimerat motor finns inte ännu.

/Aryan

Författare:  PRIUS [ sön 12-03-18 13:06 ]
Inläggsrubrik:  Re:

aryan skrev:
Inte sämre än etanolmackerna för sidsådär 8 år sedan. Problemet är bara att en elbil behöver tankas betydligt oftare, typ var 10:e mil och att det tar ett par timmar att tanka bilen.

Men gratis är billigt.

/Aryan


På 30 minuter ska 480-voltsladdaren kunna ta ett Nissan Leaf-batteri från noll till 80 procents laddning. Laddaren kommer i två olika varianter – en för inomhusbruk, lämpad för till exempel hyrbilsflottor, och en för utomhusbruk, som passar för skolor, köpcenter och offentliga parkeringar.
http://m-teknik.idg.se/2.8229/1.416453/ ... or-elbilar

Författare:  PRIUS [ lör 12-12-22 14:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

Det går rätt bra på järnvägen att ta sig fram med bara el, utan en massa laddningsplatser som bilarna tycks behöva. 15 000 hk vid var start hjälper till att komma upp i fart.

Författare:  nyfiken [ mån 13-09-09 11:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

”Skippa dyr laddning längs motorvägen”
Publicerad 9 september 2013 10:33. Ny Teknik.
DEBATT. Sluta tro att elbilen kan ersätta vanliga bilar och fokusera på de användningsområden där elbilar redan idag är överlägsna, till exempel som budbil, servicebil, taxibil eller pendlingsbil i tätbebyggda områden, skriver Camilla Stålstad, Viktoria Swedish ICT.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 758280.ece

Författare:  Laban [ mån 13-09-09 15:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

Till stor del håller jag faktiskt med. Att bygga snabbladdare för elbilar med 10-15 mils räckvidd (alla dagens utom Tesla) är som jag ser det nästan helt meningslöst. Man måste upp i Tesla klass, 40+ mils räckvidd och 120 kW laddning om det ska vara värt det och där är bara Tesla själva idag. Och Model S är inte en billig bil. Generation 3 är 3-4 år bort och då kanske vi kan återkomma i ämnet.

Men jag skulle kunna göra vissa undantag, ex kan jag tänka mig snabbladdning på Ikea och liknande. Då kan det räcka med låt säga 20 kW. Jag har ex 12 mil till Ikea, en sträcka som inte ska vara några problem med en elbil med 30+ mils räckvidd oavsett väderlek och utan att orsaka någon större räckviddsångest. Stannar man då 3+h så har man fyllt på 60 kWh (minus laddförlust), det bör ge ca 30 mils körning.

Här pratar man om just detta:

http://ecoast.nu/fragor-och-svar/

Citat:
Semi-snabbladdning
En extern likströmsladdare med en effekt på endast 20kW är betydligt billigare i inköp och installation än en snabbladdare på 50kW. Att ladda en elbil till 80% batterikapacitet med en 20kW-laddare tar 50-60 minuter. Att ladda ett elbilsbatteri på 45 minuter och upp till 2 timmar brukar benämnas semi-snabbladdning och kräver då att det finns faciliteter på laddplatsen som erbjuder mer än bara mat och toalettbesök.

Författare:  Mammut [ mån 14-01-20 20:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

Jag tror inte heller på snabbladdare längs med vägarna men jag tror inte heller på batterier med större effekt. Jag tror att elbilens framtid kommer bli strömavtagare längs med vägar som är så stora att dom har dedikerade fordons filer, skulle vägen motverka kylans effekt på batterierna och körning i bergsområden.

Författare:  Laban [ fre 14-07-11 12:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

Lägger till detta i denna tråd också:

http://blixtgordon.wordpress.com/2014/0 ... i-sverige/

Här ser man bild över utbyggnationen som kommer att ske detta år:

Bild

Följer man Max efter E4 så kan man anta att det kommer stationer i Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och eventuellt då kanske Luleå också. Dessa kommer som jag ser det nog dröja tills vi får Generation 3 på marknaden, tror inte det är sålt så många Model S i norra Sverige ännu, om några.

Författare:  Laban [ tor 14-12-11 08:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

Nu har vi fått laddning i Karpens parkeringshus i Luleå. 16A std Schuko samt hela 22 kW typ 2 kontakt. Man har även kvar vanliga motorvärmarstolpe så man kan alltså köra motorvärmare/kupevärmare vid behov. Det är tyvärr koner för parkeringsplatserna i dagsläget men dee skulle öppnas vilken dag som helst enligt en person som var på plats igår.

22 kW var mer än vad jag hade väntat mig. Fungerar ju bra även om man kör Tesla och tar en runda på stan.

Bilagor:
IMG_4130.JPG
IMG_4130.JPG [ 266.04 KiB | Visad 8931 gånger ]

Författare:  Laban [ fre 14-12-12 10:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... a&ln=en-US

Författare:  GL [ tor 15-05-28 22:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

Elbil på diesel

http://www.bishop-hill.net/blog/2015/5/28/greens-trashing-the-environment-part-527.html

Well to Wheel.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 15-05-29 10:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Laddningsplatser i Norden

GL skrev:

Det är inte många kommentatorer som påvisar tankekraft bakom orden de skriver.
Men en del av dem verkar i alla fall vettiga.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/