Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elbilar och värme
InläggPostat: mån 09-01-19 19:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vad jag har förstått skall en elmotor ha högre verkningsgrad än dagens otto- och dieselmotor. Blir det någon nämnvärd spillvärme från elmotor? I dagens bilar tillvaratas ju spillvärmen till att värma upp t.ex. kupén.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 23:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, och det kommer att leda till i att i princip halva förbrukningsbesparingen på årsbasis, jfrt med en snål förbränningsmotorbil, kommer att ätas upp (endast på sommaren kommer en förbränningsmotor på våra breddgrader att avge ett överskott som man ej kan dra nytta av.)
Man börjar därför på allvar att tala om ytterligare kostnader i form av dubbelglas ev den typ som först kom i Mercedes S-klasse 1991.
Även om man struntar i kostnaderna har uppenbarligen dessa elbilsfanatiker ingen aning om vilka krav som ställs på en vindruta...
Och det är just den som måste hållas im- och isfri hela tiden.
Jaja, men det fixar sig nog....
Med ngt nytt hjälpsystem för elbilen.....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 18:00 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
men....
en kupévärmare drar kanske 5kw så om man ökar på batteriet med 5kwh per
timme körtid så går det att ha en elektrisk dito, vilket inte låter oöverkomligt,
isolering av bilen går knappast då isolering på insidan av en lufttät yta tederar att dra till sig fukt, som aldrig torkar.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vattenkylda elmotorer och styrelektronik ger väl lite spillvärme men det är nog inte mkt i jämförelsen. För 5 kW och en elmotor med 95% verkningsgrad betyder det att man skulle ta ut 100 kW hela tiden, då hller man knappast lagliga hastigheter.

Jag tycker dock inte att det är något större problem, antingen tar man elvärmen, huttrar man eller monterar en eberspächer eller liknande, de lär tom funka bra på etanol :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 21:51 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
När jag hade elbil (Elcat) drog värmaren ungefär 3 dl diesel i timmen. Jag provade också med RME, men det rök rätt länge innan det tände ordentligt. Elbil med gråvitt avgasmoln ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-20 22:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Haha, ja det är lite som en paradox :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 06:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Med ngt nytt hjälpsystem för elbilen.....


Det lustiga är ju att flera av dessa "hjälpsystem" redan implementeras i dagens förbränningsmotorbilar. Bromsåtervinning, elstyrd servo. Och givetvis skulle även en förbränningsmotorbil tjäna på dubbelglasrutor och ex värmepumps-AC. Drar en hel del bränsle att hålla bilen kall på sommaren och varmare än i Sverige är det ju i de flesta länder.

Sen låter väl inte 3 dl/timme som någon rekordförbrukning direkt , kör man 100 km/h blir det 0.03l/mil för att hålla bilen varm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 09:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
0,3 l/mil. Det är en ganska väsentlig skillnad. Sen får man räkna med utsläpp, om man bryr sig alltså, och elkostnaden också. Vidare har du faktumet att hälften alla resor är korta resor. Det vill säga det blir mycket isåfall mycket diesel i städerna. Hur pass renade är avgaserna från dessa dieselvärmare? Man har väl knappast katalysator?

Att sätta på AC beräknas dra ungefär 1 dl milen extra vad jag har förstått. Sen kan man ju öppna fönster eller ha insugsluft i kupén. Inte alla bilar som är utrustade med AC, just eftersom det enbart är sommaren, om ens då, det kan vara befogat att ha AC.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den erfarenhet jag har från elbilskörning (till-och-från jobbet-körning) med Renault Express är att man klarar sig bra genom att köra kupévärmare en stund innan man ger sig iväg. På en halvtimme hinner inte kupén kallna så mycket att det blir störande.

Det finns en bensineldad värmare i bilen (vattenvärmande Ardic/Volvo Flygmotor) som förser ett vanligt värmepaket med varmvatten, men den har ytterst sällan fungerat på mitt exemplar. Den lär förbruka 0,4 l/h när den går för fullt, men när vattentemperaturen har nått upp till 80 °C går den över till intermittent drift, så medelförbrukningen under en längre körning blir betydligt lägre. Förmodligen skulle den värmaren också gå utmärkt på E85.

Beträffande merförbrukning för att man har AC igång i en bil så verkar den kunna variera mycket kraftigt. Det är snarare frågan om en fast extraförbrukning per timme än per mil även i det fallet. På en bil med färddator kan man roa sig med att slå på AC:n när bilen står stilla med motorn på tomgång, och se hur förbrukningen ändra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 11:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Med ngt nytt hjälpsystem för elbilen.....


Det lustiga är ju att flera av dessa "hjälpsystem" redan implementeras i dagens förbränningsmotorbilar. Bromsåtervinning, elstyrd servo. Och givetvis skulle även en förbränningsmotorbil tjäna på dubbelglasrutor och ex värmepumps-AC. Drar en hel del bränsle att hålla bilen kall på sommaren och varmare än i Sverige är det ju i de flesta länder.

Sen låter väl inte 3 dl/timme som någon rekordförbrukning direkt , kör man 100 km/h blir det 0.03l/mil för att hålla bilen varm.


Jo, jo, men inte skall väl elbilar vara förbehållna de som har råd med Mercedes S-klass...?
Tata kommer nog inte att ha vare sig AC eller servo.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 11:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Den erfarenhet jag har från elbilskörning (till-och-från jobbet-körning) med Renault Express är att man klarar sig bra genom att köra kupévärmare en stund innan man ger sig iväg. På en halvtimme hinner inte kupén kallna så mycket att det blir störande.

Det finns en bensineldad värmare i bilen (vattenvärmande Ardic/Volvo Flygmotor) som förser ett vanligt värmepaket med varmvatten, men den har ytterst sällan fungerat på mitt exemplar. Den lär förbruka 0,4 l/h när den går för fullt, men när vattentemperaturen har nått upp till 80 °C går den över till intermittent drift, så medelförbrukningen under en längre körning blir betydligt lägre. Förmodligen skulle den värmaren också gå utmärkt på E85.

Beträffande merförbrukning för att man har AC igång i en bil så verkar den kunna variera mycket kraftigt. Det är snarare frågan om en fast extraförbrukning per timme än per mil även i det fallet. På en bil med färddator kan man roa sig med att slå på AC:n när bilen står stilla med motorn på tomgång, och se hur förbrukningen ändra.


Kanske, men nu introducerar du en ny faktor som också kommer att ogillas. Att behöva planera sina avfärder är både svårt och jobbigt. Och i en del fall av elbilsanvändande inne i städerna låter det sig helt enkelt inte göras om man tar bilen typ en gång i timmen.
Hade vi inte haft möjlighet att kallstarta våra etanolbilar hade detta aldrig blivit så populärt som idag.
Man måste följdaktligen även räkna in värmardrift och kostnaderna+ utsläppen från en brännare eller större batterier.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 13:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
matsuda skrev:
0,3 l/mil. Det är en ganska väsentlig skillnad.


Läs igen, värmaren drog 3dl eller 0.3l diesel i timmen eller som i Torbjörns fall 0.4l/h. Kör man 100 km/h, dvs 10mil/h blir det alltså 0.03 l/mil, eller om du vill 0.3dl/mil. Och ja, det är en väsentlig skillnad mot 0.3l/mil :-)

Citat:
Att sätta på AC beräknas dra ungefär 1 dl milen extra vad jag har förstått. Sen kan man ju öppna fönster eller ha insugsluft i kupén. Inte alla bilar som är utrustade med AC, just eftersom det enbart är sommaren, om ens då, det kan vara befogat att ha AC.


Säg det till de som bor i Texas osv där det kan bli 40+ grader varmt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Kanske, men nu introducerar du en ny faktor som också kommer att ogillas. Att behöva planera sina avfärder är både svårt och jobbigt.


Eftersom värmaren drar 0.3 dl/mil så pratar vi om ett icke problem enligt mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jo, jo, men inte skall väl elbilar vara förbehållna de som har råd med Mercedes S-klass...?
Tata kommer nog inte att ha vare sig AC eller servo.


Om vi håller oss till dubbla rutor i detta fall så är det väl knappast ett måste. Sen vet inte jag vad det skulle kosta att sätta dit men lönar det sig inte (billigare att slänga dit ett lite större batteri) så sätter man förstås inte dit det heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 15:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ahh.. right 0,3 dl milen för 100 km/h ja.

Nej jag trodde vi snackade om sverige faktiskt. I riktiga varma områden är det ju annars bekvämt med AC.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011