Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vätgas...
InläggPostat: ons 09-01-28 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nu börjar man skriva debattinlägg..:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article494926.ece

Citat:
På Ny Tekniks ledarsida den 14 januari uttrycker Lars Nilsson sin frustration över att den löftesrika bränslecellsframtiden "alltid legat sådär 5-10 år bort i tiden". Sven Wolf vid organisationen Vätgas Sverige anser dock att vätgasens genombrott nu verkligen står för dörren
.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-29 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Till skillnad från för tjugo år sedan är biltillverkarna idag betydligt mer samstämmiga i sina uttalanden


Det där är väl inte riktigt sant med tanke på senaste tidens uttalanden från några av de stora. Men vi kanske ska försöka fundera på vilka potentiella lösningar det finns för att vi ska nå "drömmen" om vätgassamhället. Ett ex där är distributionsbiten. En potentiell lösning är att producera vätgasen lokalt. Det låter inte som en dum ide, elen är ju enkel att transportera så varför inte producera vätgasen på plats.

Ska man tro på detta så är kostnaden för vindkraft -> väte ca 4.36$/kg:

http://hydrogendiscoveries.wordpress.co ... er-gallon/

Då ska man enligt författaren halvera denna kostnad eftersom ett kg väte i en bränslecell ger ungefär dubbla körsträckan jämfört med en gallon bensin i en förbränningsmotor. Stämmer detta så hamnar vi på en kostnad motsvarande strax över 2$/gallon för bensin. Det borde i så fall fungera rätt bra, förutsatt att det stämmer förstås.

Med tanke på han har skrivit förutom detta på sidan ovan så har jag personligen svårt att tro på att detta ska vara realistiska siffror men vi håller våra sinnen öppna här :-)

Kritiker angående samma teknik, dock inte vindkraft -> väte utan el-från-nätet -> väte

http://www.thenewatlantis.com/publicati ... rogen-hoax

Citat:
The idea of producing hydrogen via water electrolysis locally at filling stations is equally preposterous. To see this, consider the following. A kilogram of hydrogen has about the same energy content as a gallon of gasoline, so the owner of a filling station could only expect to obtain the same net income from a kilogram of hydrogen as from a gallon of gas. A reasonable figure for this might be $0.20 per kilogram. To obtain a modest net income of $200 per day from hydrogen sales would therefore require selling 1,000 kilograms per day. Since hydrogen requires about 163,000 kJ/kg to produce via electrolysis (assuming an 85 percent efficient electrolyzer), this means that 163,000,000 kJ = 45,278 kW-hr per day would be required by the station. At current grid power costs of $0.06/kW-hr, this would run the station an electric bill of $2,717 per day. If the electrolysis unit ran around the clock, it would need to be supplied with 1,900 kilowatts of electricity (about a thousand times the power draw of a typical house). This power would need to be supplied by the utility over special heavy-duty lines, and then transformed and rectified into direct current on site for use in the electrolyzer. Electrolyzers use high amp-low voltage power. In this case, at least several hundred thousand amps would be required. And the 1,900-kilowatt electrolyzer would not be cheap either. At current prices such a unit would cost the station owner over $10 million, which mortgaged over thirty years would cost him about $100,000 per month, assuming it lasted that long. (No one would want to do this, of course, since the same $10 million invested in five percent bonds would return $500,000 per year, or seven times the $200 per day hydrogen sales income under discussion, with no work and no risk.) Then the station owner would still need to buy and operate either a 5,000 psi explosion-proof compressor pump or a cryogenic refrigerator, and build and accept liability for high-pressure or cryogenic hydrogen storage facilities on his properties. Having paid for all that, there would then be the little matter of insurance.

This, as should be obvious, is economic insanity. For just $6,000 per day, plus insurance costs, you could make $200, provided you can find fifty customers every day willing to pay triple the going price for automobile fuel. I don’t know about you, but if I were running a 7-11, I’d find something else to sell.


Värt att notera att han har räknat med 10 000 000 $ för en 1900 kW elektrolysenhet som kan producera ca 1000 kg/dag, vännen av väte ovan säger:

Citat:
An electrolyzer (at a cost of $400/kW) that produces 1000 kilograms per day and lasts for ten years is estimated to cost $1,220,000


Dom har alltså rätt divergerande meningar om hur mycket detta kommer att kosta :-)

Om vi säger att dessa båda är extremfall och tar med lite andra åsikter:

http://www.popularmechanics.com/science ... 12844.html

Idag ska alltså ett kg väte kosta mellan 6-8$ och man tror att man ska kunna komma ner till 3$ med denna typ av maskin. För den kostnaden blir det helt plötsligt hyfsat rimligt med ett vätesamhälle, förutsatt att resterande problematik går att lösa. Det viktigaste är väl att få ner kostnaden på själva bränslecellen.

Här är en artikel som tar upp "sanningen om väte", inte så mycket om rätt eller fel utan problem och eventuella lösningar. Inte så mycke nyheter om man följt detta ett tag men ändå intressant:

http://www.popularmechanics.com/technol ... 99381.html

Av speciellt intresse kan vara:

Citat:
Though twice as efficient as ICEs, PEM fuel cells are hindered by high prices — even in mass production, they would currently cost about $36,000 each.


Om vi är snälla så blir det en kostnad på ~288 000 kr bara för bränslecellen. Och det är alltså inte dagens pris utan vad man beräknar att den skulle kosta vid massproduktion för bilar. Då bör man nog tänka på vad redan dagens batterier till elbilar kostar och fundera på om det här är en lämplig väg att gå, åtminstone för personbilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 16:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visserligen från 2007 men rolig är den:

http://www.autobloggreen.com/2007/01/03 ... easonable/

Han tror/trodde alltså att folk skulle kunna betala 84 000$ för en bränslecellsbil runt 2018. Kanske förklarar deras satsning på tekniken men om han tror att det är realistiskt så är det nog dags att fundera på om han inte borde ha avgått redan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 23:43 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Illustrerad galenskap är väl ganska känt för att publicera saker var framtid inte riktigt är säker, och om den väl är det så är det bra långt kvar till dess.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 16:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Även om OT:
Satsningar på vågkraft görs givetvis med förhoppningen att det skall bli billigare och enklare att samla ihop energin än via vindkraftverk.
Och jag tycker det ser betydligt mer realistiskt ut än alla vätgasprojekt i världen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011