Citat:
Till skillnad från för tjugo år sedan är biltillverkarna idag betydligt mer samstämmiga i sina uttalanden
Det där är väl inte riktigt sant med tanke på senaste tidens uttalanden från några av de stora. Men vi kanske ska försöka fundera på vilka potentiella lösningar det finns för att vi ska nå "drömmen" om vätgassamhället. Ett ex där är distributionsbiten. En potentiell lösning är att producera vätgasen lokalt. Det låter inte som en dum ide, elen är ju enkel att transportera så varför inte producera vätgasen på plats.
Ska man tro på detta så är kostnaden för vindkraft -> väte ca 4.36$/kg:
http://hydrogendiscoveries.wordpress.co ... er-gallon/Då ska man enligt författaren halvera denna kostnad eftersom ett kg väte i en bränslecell ger ungefär dubbla körsträckan jämfört med en gallon bensin i en förbränningsmotor. Stämmer detta så hamnar vi på en kostnad motsvarande strax över 2$/gallon för bensin. Det borde i så fall fungera rätt bra, förutsatt att det stämmer förstås.
Med tanke på han har skrivit förutom detta på sidan ovan så har jag personligen svårt att tro på att detta ska vara realistiska siffror men vi håller våra sinnen öppna här
Kritiker angående samma teknik, dock inte vindkraft -> väte utan el-från-nätet -> väte
http://www.thenewatlantis.com/publicati ... rogen-hoaxCitat:
The idea of producing hydrogen via water electrolysis locally at filling stations is equally preposterous. To see this, consider the following. A kilogram of hydrogen has about the same energy content as a gallon of gasoline, so the owner of a filling station could only expect to obtain the same net income from a kilogram of hydrogen as from a gallon of gas. A reasonable figure for this might be $0.20 per kilogram. To obtain a modest net income of $200 per day from hydrogen sales would therefore require selling 1,000 kilograms per day. Since hydrogen requires about 163,000 kJ/kg to produce via electrolysis (assuming an 85 percent efficient electrolyzer), this means that 163,000,000 kJ = 45,278 kW-hr per day would be required by the station. At current grid power costs of $0.06/kW-hr, this would run the station an electric bill of $2,717 per day. If the electrolysis unit ran around the clock, it would need to be supplied with 1,900 kilowatts of electricity (about a thousand times the power draw of a typical house). This power would need to be supplied by the utility over special heavy-duty lines, and then transformed and rectified into direct current on site for use in the electrolyzer. Electrolyzers use high amp-low voltage power. In this case, at least several hundred thousand amps would be required. And the 1,900-kilowatt electrolyzer would not be cheap either. At current prices such a unit would cost the station owner over $10 million, which mortgaged over thirty years would cost him about $100,000 per month, assuming it lasted that long. (No one would want to do this, of course, since the same $10 million invested in five percent bonds would return $500,000 per year, or seven times the $200 per day hydrogen sales income under discussion, with no work and no risk.) Then the station owner would still need to buy and operate either a 5,000 psi explosion-proof compressor pump or a cryogenic refrigerator, and build and accept liability for high-pressure or cryogenic hydrogen storage facilities on his properties. Having paid for all that, there would then be the little matter of insurance.
This, as should be obvious, is economic insanity. For just $6,000 per day, plus insurance costs, you could make $200, provided you can find fifty customers every day willing to pay triple the going price for automobile fuel. I don’t know about you, but if I were running a 7-11, I’d find something else to sell.
Värt att notera att han har räknat med 10 000 000 $ för en 1900 kW elektrolysenhet som kan producera ca 1000 kg/dag, vännen av väte ovan säger:
Citat:
An electrolyzer (at a cost of $400/kW) that produces 1000 kilograms per day and lasts for ten years is estimated to cost $1,220,000
Dom har alltså rätt divergerande meningar om hur mycket detta kommer att kosta
Om vi säger att dessa båda är extremfall och tar med lite andra åsikter:
http://www.popularmechanics.com/science ... 12844.htmlIdag ska alltså ett kg väte kosta mellan 6-8$ och man tror att man ska kunna komma ner till 3$ med denna typ av maskin. För den kostnaden blir det helt plötsligt hyfsat rimligt med ett vätesamhälle, förutsatt att resterande problematik går att lösa. Det viktigaste är väl att få ner kostnaden på själva bränslecellen.
Här är en artikel som tar upp "sanningen om väte", inte så mycket om rätt eller fel utan problem och eventuella lösningar. Inte så mycke nyheter om man följt detta ett tag men ändå intressant:
http://www.popularmechanics.com/technol ... 99381.htmlAv speciellt intresse kan vara:
Citat:
Though twice as efficient as ICEs, PEM fuel cells are hindered by high prices — even in mass production, they would currently cost about $36,000 each.
Om vi är snälla så blir det en kostnad på ~288 000 kr bara för bränslecellen. Och det är alltså inte dagens pris utan vad man beräknar att den skulle kosta vid massproduktion för bilar. Då bör man nog tänka på vad redan dagens batterier till elbilar kostar och fundera på om det här är en lämplig väg att gå, åtminstone för personbilar.