Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-14 17:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Problemet är nog delvis att man inte kommit igång med cellulosaetanolen.

Jag gissar på att USA inte är jätteintresserade av att byta sitt oljeberoende till etanol från ex Brasilien eller andra länder. Dvs, kan man inte tillverka några större mängder internt så är man inte intresserade och så länge det är oklart så ligger man lågt. Man vill heller inte förknippas med något som många skriver ner av olika skäl, oavsett vad man egentligen anser.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-15 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Problemet är nog delvis att man inte kommit igång med cellulosaetanolen.

Jag gissar på att USA inte är jätteintresserade av att byta sitt oljeberoende till etanol från ex Brasilien eller andra länder. Dvs, kan man inte tillverka några större mängder internt så är man inte intresserade och så länge det är oklart så ligger man lågt. Man vill heller inte förknippas med något som många skriver ner av olika skäl, oavsett vad man egentligen anser.


Detta är ett stort problem. Precis som politiker i Sverige en gång trodde starkt på etanol, men som nu vacklar betänkligt, kan det bli så att ambitiösa etanolplaner i USA går i stöpet om bilföretagen fortsätter att försöka blidka biljournalister genom att presentera (ladd-)hybrider med förbränningsmotorer avsedda för fossila bränslen (i USA uteslutande bensin). Biljournalisterna hyllar dessa "green cars" i tidningarna, konsumenterna börjar alltmer efterfråga dessa (inte minst) eftersom det är detta som "gäller" (det har man ju läst i tidningen). Politiker ser detta och tvekar om det är rätt att satsa skattepengar på framställningen av biodrivmedel och tankställen för dessa. Det är ju (ladd-)hybrider som "gäller". Det har man ju läst i tidningen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-04-16 06:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det kan vara ett problem eftersom vi kommer att behöva flytande bränslen en lång lång tid framöver, tung trafik, flyg osv.

Men ser man på personbilssidan endast så är jag lite fundersam på hur stora delar av våran trafik vi kan ersätta med eldrift och inom vilka tidsramar vi pratar om. Kontra hur snabbt vi kan åstadkomma detta med biobränslen, att konvertera bilarna räcker ju inte, man måste också ha något att hälla i tanken. Detsamma gäller förstås för miljövänlig el i elbilar. En intressant frågeställning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011