Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-04-09 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det handlar nog snarare om billigare än Model S/X snarare än billig i absoluta termer, så mycket har väl Elon själv sagt också. Men dom pratar om en "mass-market car" och då tänker jag mig runt 40k $. Lägre service/drifts-kostnader gör att den kan kosta en del mer än motsvarande bil med förbränningsmotor och ex en Volvo S60 startar från 31 000$ i USA. Men frågan är om dom vågar sig på en mindre Model S/X. Kanske framförallt X. Tror inte att en SUV liknande modell är rätt väg att gå marknadsföringsmässigt om man vill sälja tanken om en bil för den stora massan. Frågan är väl om en mindre Model S är det heller. Kanske något mer i stil med Peugeot 3008, om jag själv hade fått önska i alla fall :-). Definitivt erbjuda 4WD som tillval.

När det gäller batteri/prestanda så tror jag knappast att de går ner i räckvidd. Alltså som lägst 26 mil (vid 90 km/h), 40 kWh batteripack. Och gissningsvis så blir prestandan liknande Model S/X. Tesla vill vara ett premium-märke och nästa bil lär inte bli ett undantag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-04-09 16:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Toyota RAV4 EV Kommer ut på marknaden 2012 säger Toyota.
http://www.toyota.com/concept-vehicles/rav4ev.html
Så här såg den tidigare RAV4 EV ut
http://green.autoblog.com/2008/05/28/an ... -for-50-0/
Å den nya.
http://www.popularmechanics.com/cars/re ... test-drive
Presenteras här.
http://www.youtube.com/watch?v=z91i1s52yGs&feature=fvsr
Film.
http://www.youtube.com/watch?v=DEb2UGlMPq4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-04-09 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag tror väl då inte att RAV4:an är tänkt att bli en storsäljare. Om det var det som var kopplingen till diskussionen ? Annars kanske den ska ha en egen tråd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 12-04-10 13:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
Jag tror väl då inte att RAV4:an är tänkt att bli en storsäljare. Om det var det som var kopplingen till diskussionen ? Annars kanske den ska ha en egen tråd.

Tesla kommer nog att sälja flest av sina bilar i USA. I världen är det två suvar med bland de tio bilar som varit mest lönsamma för sina tillverkare, Lexus RX har även varit den suv som sålts i flest antal sju år i rad i USA.
Angående kopplingen till diskussionen? Så lär inte Peugeot 3008 som nämns ha något att göra med storsäljande bilmodeller heller.
"Än mer intressant blir det förstås att se vad deras nästa "billigare" modell kommer att bli för typ av bil." som Laban skrev.
Om man tittar sig omkring i Sverige så ser man att allt fler köper så kallade småsuvar vilket betyder att den typen av bil kan vara den rätta att sattsa på för biltillverkarna vilket Koreanerna redan förstått.
Toyota RAV4 EV har Teslas batterier, motorer,motorstyrning, osv så den kan väl redan kallas för Tesslas nya bilmodell, vilket efterfrågades tidigare här.
http://www.google.com/search?q=sm%C3%A5 ... 11&bih=841
http://www.autocar.co.uk/blogs/anything ... times.aspx


Senast redigerad av PRIUS ons 12-04-11 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 12-04-10 14:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Så lär inte Peugeot 3008 som nämns ha något att göra med storsäljande bilmodeller heller.
"Än mer intressant blir det förstås att se vad deras nästa "billigare" modell kommer att bli för typ av bil." som Laban skrev.
Om man tittar sig omkring i Sverige så ser man att allt fler köper så kallade småsuvar vilket betyder att den typen av bil kan vara den rätta att sattsa på för biltillverkarna vilket Koreanerna redan förstått.


Iofs så säljs det en del småsuvar, eller crossovers. 3008:an gillar jag personligen, dock inte RAV4:an. Så det kanske är mer personlig smak än något annat :-)

Jag var väl ute efter att det bör vara något mer familjevänligt, dvs, mer utrymme. Många av "mini-suvarna" är väl inte direkt några storlastare. 3008:an är faktiskt rätt stor invändigt. Model X är då iofs det också så en mindre version av den skulle nog fungera bra, men samtidigt så gör ökat luftmotstånd + vikt att man måste ha ett större batteri. Vilket innebär högre pris. 3008:a typen känns som ett ok mellanting. Sen är väl då just svenskarna ett kombifolk. Dvs, V70, A6 osv. Men som du säger så är Tesla USA baserat och där ser det annorlunda ut. En V70 liknande modell känns inte speciellt troligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 12-04-11 10:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Luftmotståndet har större betydelse för bilar man väljer för i första hand landsvägskörning, men elbilar med kort räckvidd köper man nog i första hand för körning i tätort och där skiljer det sig var energin tar vägen.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Energ ... in_car.svg
Energin som förloras på grund av fartminskning är den dubbla jämfört med förlusterna på grund av luftmotståndet vilket gör att det blir extra viktigt att tillvarata energin vid fartminskningar.
I filmen med RAV4E så säger föraren att han nästan inte behöver bromsa alls med skivbromsarna, och att bilen tydligen klarar att med återladdningens hjälp att minska farten när så behövs vilket är svårare med nuvarande hybridbilar där det lilla batteriet snabbt blir fullt vid rejäla fartminskningar.
Våra nyare pendeltåg klarar hela inbromsningen vid vart stopp med att använda elmotorerna som generatorer vid sänkning av hastigheten, men de är inte heller begränsade av något batteri som snabbt blir fulladdat när tågets generatorer/motorer ger ca: 9000 kW vid inbromsning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: ons 12-04-11 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Luftmotståndet har större betydelse för bilar man väljer för i första hand landsvägskörning, men elbilar med kort räckvidd köper man nog i första hand för körning i tätort och där skiljer det sig var energin tar vägen.


Ja fördelningen blir väl lite annorlunda. Den här artikeln är väl rätt intressant:

http://www.teslamotors.com/blog/roadste ... -and-range

Redan efter 40 km/h så börjar det hända saker. 50 till 100 km/h ger 150 wH/mile vs 250 wH/mile. Återigen kanske jag ser till mitt eget behov här för jag kör nog 2-3 av mina 5 mil i 70-100 km/h. Kör man endast ren stadskörning så kanske man lika gärna kan ha en mini-suv men jag frågar mig fortfarande om det är rätt väg att gå för Tesla. Det är trots allt EPA's körcykel man måste använda och det finns en orsak till att man inte kan välja 40 kWh batteriet på Model X. Jag gissar alltså på att det inte blir en mini-suv (ASX, Sportage osv storlek av Model X) utan något annat. Frågan är vad :-)

Sen är det intressant att man inte behöver använda bromsen speciellt mycket. Tror det var Jay Leno som nämnde något i den stilen med Roadstern. Med de stora batteripack Tesla har så bör dom kunna ta hand om rätt stora mängder bromsenergi (vid normal körning) bortsett då från förluster i generator + batteri. Renault säger något i den stilen om ZOE också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tor 12-05-10 21:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite mer info: http://green.autoblog.com/2012/05/10/te ... l-comments

Nytt inlägg från Tesla om räckvidd och Model S: http://www.teslamotors.com/blog/model-s ... -and-range

85 kWh modellen har med nya EPA testet en räckvidd på ca 43 mil, detta kan jämföras med Nissan Leaf som i samma test har 12 mil. Man kan väl då roa sig med att notera att Leaf har ett 24 kWh batteri, och 85/24*12=42.5 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 12-05-22 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/05/22/te ... e-level-n/

Nu startar alltså leveranserna snart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-05-28 13:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vet inte om detta nämnts här förut, men bagageutrymmet på Model S är på 812l bak + samt 229l fram. 1869l bak med framsätet nerfällt. Med baksätet uppfällt totalt alltså 1041l. Som jämförelse har en Audi A6 Avant 565 liter bagageutrymme. Model S är 195.9 inches långt, 77.3 inches bred, A6 är 193.9 bred, 82.1 bred. Dvs, i princip samma storlek utvändigt.

Nu är Model S visserligen en dyr bil men förhållandet mellan storlek och innerutrymmen, bagageutrymmen är väldigt intressant med tanke på kommande billigare modeller från Tesla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-05-28 15:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det skulle vara intressant att få reda på hur mycket CO2 utsläpp produktionen av denna bil ger upphov till.

Om man jämföra med denna tråd viewtopic.php?f=31&t=6463 och detta artikel http://www.guardian.co.uk/environment/g ... nt-new-car

Där skriver de att bilproduktion i genomsnitt ger 720kg CO2e utsläpp per £1000 som en bil kostar.

Tesla Model S kostar 57.400 $ ≈ 36 555 £, då skulle produktion orsaka dryggt 26 ton CO2e. Det motsvara utsläppen vid produktion och förbränning av ca 10 m3 bensin för att inte tala om E85 ;-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-05-28 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Där skriver de att bilproduktion i genomsnitt ger 720kg CO2e utsläpp per £1000 som en bil kostar.

Tesla Model S kostar 57.400 $ ≈ 36 555 £, då skulle produktion orsaka dryggt 26 ton CO2e. Det motsvara utsläppen vid produktion och förbränning av ca 10 m3 bensin för att inte tala om E85 ;-)


Har svårt att se den direkta kopplingen mellan pris och utsläpp. Borde väl i så fall vara mer kopplat till bilstorlek. Och där bör väl Teslan ha en stor fördel om man med samma storlek på bilen kan få betydligt större bagageutrymme.

Sen sker det förstås förbättringar även på tillverkningssidan, ex http://www.smartplanet.com/blog/intelli ... essee/1752 Jag skulle nog drista mig till att gissa på att det är dyrare bilar (sett till genomsnittet) som kommer att tillverkas i denna typer av fabriker, åtminstone initiellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: mån 12-05-28 21:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det kanske finns en direktare koppling mellan bilens tjänstevikt och utsläppen vid tillverkningen än försäjningspris och utsläpp vid tillverkningen, å andra sidan så är t ex det dyrare och mera energikrävande att bygga en lättare bil av aluminium än en tyngre bil i stål.

Att ta med utläpp vid tillverkningen verkar hur som helst lika intressant för bilens livscykelutsläpp än vad som bilen släpper ut när den används och givetvis viktigare ju mindre bilen släpper ut när den används.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 12-05-29 06:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det kanske finns en direktare koppling mellan bilens tjänstevikt och utsläppen vid tillverkningen än försäjningspris och utsläpp vid tillverkningen, å andra sidan så är t ex det dyrare och mera energikrävande att bygga en lättare bil av aluminium än en tyngre bil i stål.


http://secat.net/docs/resources/Aluminu ... Cars07.pdf

Verkar vara fördel aluminium med tanke på senare vinster. Och det redan efter ett år. Räknar man sedan på återvunnen aluminium ser det än bättre ut. Och bilar byggda av aluminium lär återvinnas i rätt hög grad.

Citat:
Att ta med utläpp vid tillverkningen verkar hur som helst lika intressant för bilens livscykelutsläpp än vad som bilen släpper ut när den används och givetvis viktigare ju mindre bilen släpper ut när den används.


Ja det är definitivt viktigt att ta hänsyn till, antagligen också därför biltillverkare nu verkar satsa en hel del även på tillverkningssidan, "miljövänliga" fabriker. Sen ska det väl sägas att det råder delade meningar om hur mycket av utsläppen som sker på produktionssidan, Ford menar ex att ca 10% av utsläppen sker vid produktion:

http://media.ford.com/downloads/05_climate.pdf

Citat:
We recognize that only about 10 percent of the lifetime GHG emissions from a vehicle occur during its production. The remaining 90 percent attributed to each vehicle is emitted when the customer is using it – when it burns gasoline or diesel fuel from fossil sources.


Fast det är klart, jämför man med ex Model S, Sverige energiproduktion så blir det helt andra siffror. Å andra sidan ersätter man förhoppningsvis en bil som drivs med fossila bränslen..

Men för att gå tillbaka till ämnet lite mer, dvs Model S, så säger jag återigen, eftersom Model S har ett så pass rejält bagageutrymme för sin storlek så bör man generellt sett kunna gå ner en bilstorlek, eller flera och ändå få samma bagageutrymme. Nu är det förstås så att den sk "frunken" inte alltid går att använda på samma sätt som om hela utrymmet var bak i bilen, men Model S har trots allt väldigt mycket utrymme även bak jämfört med A6, och då tog jag Avant som jämförelse, sedan modellen ligger på 546l. Nästan 50% mer, och då har vi bortsett från utrymmet fram.

Låt säga att en Golf kombi (505l vs 605l för Passat kombi) då skulle få 757l, samt kanske 100l till fram. Det är en viss skillnad det. Sen kanske man inte får lika stor fördel längdmässigt som volymmässigt vilket förstås kan vara av vikt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model S: 57400 $
InläggPostat: tis 12-05-29 08:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I länken du angav skrivs det att tillverkningen av en aluminium karross (2,7 ton) ger ca 1,4 ggr mer utsläpp av CO2 än en karross i stål (1,9 ton CO2). Skillnaden 800 kg C02 som alltså måste tjänas in under bilens användning motsvarar 300l bensin, 1000l E85 eller 7000 kWh vid 100g CO2/kWh.
Artikeln påstår att man kan spara 11% i bränsle/energiförbrukning med 180 kg viktminskning (191 kg alumiumkarross i stället för en 371 kg stålkarros).

Citat:
The carbon dioxide emissions for the “Use” stage depend on the number of miles driven,
fuel economy, and the emissions rate. According to the US Environmental Protection
Agency, it is assumed 0.916 pounds of CO2 emissions per mile for a passenger car’s fuel
consumption of 21.5 miles per gallon. Since carbon dioxide emissions are directly
proportional to fuel economy, each 1% increase (decrease) in fuel consumption results in
a corresponding 1% increase (decrease) in carbon dioxide emissions [12].Therefore, this
study considers for aluminum BIW structured vehicle, 0.88 pounds CO2 emissions per
mile and for steel BIW structured vehicle 0.98 pounds CO2 emissions per mile.


Jag tycker låter ganska optimistiskt att viktbesparningen har en så stor inverkan på förbrukningen. En bil bensinbil av stål som drar 0,7l bensin/mil skulle då dra 0,63 om den hade aluminium kaross, men det beror naturligtvis lite på hur den körs, på landsväg ger viktbesparningen mycket lite bränslebesparning medan den är stor i stadstrafik.

Det tar då hur som helst 4300 mil innan bensinbilen av aluminium skulle kommat i kapp bensinbilen av aluminium. För en etanolbil tar det kanske 14 000 mil och för motsvande elbil 33 000 mil (=hela bilens livslängd?) och när elbilen har någon typ av regenerativ bromssystem lär det dröja ännu längre.

Om man ser Fords siffror är de uppenbarligen mycket lägre än vad externa oberoende forskaren räknat fram vilket kanske inte är så förvånande. Det kan också vara så att tillverkarna inte riktigt ta med alla faktorer vilket också anges i artikeln i the Guardian.

Citat:
Interestingly, the input-outpout analysis suggests that the gas and electricity used by the auto industry itself, including all the component manufacturers as well as the assembly plant, accounts for less than 12% of the total. The rest is spread across everything from metal extraction (33%), rubber manufacture (3%) and the manufacture of tools and machines (5%) through to business travel and stationary for car company employees.

The upshot is that – despite common claims to contrary – the embodied emissions of a car typically rival the exhaust pipe emissions over its entire lifetime. Indeed, for each mile driven, the emissions from the manufacture of a top-of-the-range Land Rover Discovery that ends up being scrapped after 100,000 miles may be as much as four times higher than the tailpipe emissions of a Citroen C1.

With this in mind, unless you do very high mileage or have a real gas-guzzler, it generally makes sense to keep your old car for as long as it is reliable – and to look after it carefully to extend its life as long as possible. If you make a car last to 200,000 miles rather than 100,000, then the emissions for each mile the car does in its lifetime may drop by as much as 50%, as a result of getting more distance out of the initial manufacturing emissions.


Citat:
The carbon footprint of a new car:
6 tonnes CO2e: Citroen C1, basic spec
17 tonnes CO2e: Ford Mondeo, medium spec
35 tonnes CO2e: Land Rover Discovery, top of the range


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 174 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011