Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 20:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
230 ansluten" signalen från laddaren
Vad får styrningen för signal från laddaren om att den är ansluten till elnätet? är det bara bygla den tvåpoliga kontakten som kommer från styrningen till laddaren?
Har inte hunnit med att kolla laddarens delar än då ens arbete åter inkräktar på fritiden med scootern.
Pratade med PrimePower i Växsjö och dom skulle kolla om dom har någon mjukvara för saftbatterierna som går att lägga in.Marinelektronik på Odengatan i Stockholm gjorde sådana ändringar på laddarna åt marinen tidigare som tydligen körde med Nc batterier.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 23:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
230 ansluten" signalen från laddaren
Vad får styrningen för signal från laddaren om att den är ansluten till elnätet? är det bara bygla den tvåpoliga kontakten som kommer från styrningen till laddaren?


Anslutning A (orange) bia en 1 kOhm till massa, och sedan laddningen via samma anslutnig som normalt är anslute till. Den andra anslutningen B (blå) ger via PWM en signal till laddare om den ska ladda med 50A eller 5A.

PRIUS skrev:
Har inte hunnit med att kolla laddarens delar än då ens arbete åter inkräktar på fritiden med scootern.


Trist vad arbete tar mkt tid.

PRIUS skrev:
Pratade med PrimePower i Växsjö och dom skulle kolla om dom har någon mjukvara för saftbatterierna som går att lägga in.Marinelektronik på Odengatan i Stockholm gjorde sådana ändringar på laddarna åt marinen tidigare som tydligen körde med Nc batterier.


Orginalladaren jobbar mot en temperatursensor som bestämmer till vilken spänning den laddar, det borde man helst ha kvar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 23:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Igår (och idag) var "Prius" över med sin laddare, den verkar ha exakt samma fel som min. Samma mosfet hade gått i övrigt verkar den ok, men efter att vi bytte mosfetten så gav lampsänkrings testet samma pulserande ljus man kunde även svagt höra ett knppande ljud, inte i takt med blinkandet.

Ska bli intressant att få en diagnos på min laddare från en reparatör i Schweiz då finns en stor chans att samma lösning hjälper även på Prius laddare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-05 12:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Problemet med att använda lamp-säkrningsmetoden är att lampans resistans inte är konstant, eller ens linjär.

Lampan är låg-ohming när den är kall, men så fort tråden börjar glöda så sticker resistansen iväg, och du får ett kraftigt spänningsfall över lampan.
Frågan är då om spänningen som finns kvar är tillräcklig för att driva laddaren. Slår laddaren av på grund av för låg drivspänning, så slutar strömmen att gå, och lampans glödtråd svalnar. Strömmen börjar rusa till igen tills tråden börjar glöda... och du har fått en oscillation mellan lampan och laddaren.

Denna oscillation bör inte tas som en indikation på att laddaren är trasig, bara att den drar mer ström än vad lamp-säkringskopplingen tillåter.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-05 15:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med om resistensens variation inte minst eftersom jag använder en hallogenlampa som är rätt så lågohmig "kall" men om det var lampans resistens som orsakade blinkandet så verkar det ändå ossanolikt att laddningsapparatet obelastad drar så mkt ström så att 35W hallogenlampan börjar blinka med full effekt?

/aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-05 19:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Visst ligger det något i det...

Oscilloskopskurvan på den trasiga mosfeten indikerar att den inte stänger som den ska. Det gör att man får effektutveckling i mosfeten med tillhörande problem. Kan du ohm-mäta mellan Gate och Source?
Vad det är som knäcker mosfeten vågar jag inte gissa. Inte utan att få mäta på den.

Det vore intressant att läsa kopplings-schemat till laddaren.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-06 09:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Oscilloskopskurvan på den trasiga mosfeten indikerar att den inte stänger som den ska. Det gör att man får effektutveckling i mosfeten med tillhörande problem. Kan du ohm-mäta mellan Gate och Source?


Ja fast ine just nu, kurvan är gjort med en ny power mosfet i laddaren och det är altså ingångssignalen till den.

Dr. Mabuse skrev:
Vad det är som knäcker mosfeten vågar jag inte gissa. Inte utan att få mäta på den.

Det vore intressant att läsa kopplings-schemat till laddaren.


Komplett schema har jag inte men bara delar. Men det finns ett IC ST6260 som styr/generer via en driverkrets signalen till Mosfetten och ser till att Pf är 1. Jag har även en dat fil med programmet till IC-et om du vill se det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011