Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-25 19:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Batterier
InläggPostat: ons 09-05-20 19:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Tre nya batterier på nytekniks sida, det verkar gå fortare med batteriforskningen nu när elbilar börjar säljas.
http://www.nyteknik.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-20 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
När det gäller ett av batterierna (Hitachi) pratar man väl dock om effekttäthet snarare än energitäthet. Inte ointressant men för rena elbilar så är nog energitätheten mer intressant.

Däremot så kan det nog sägas vara sant att det inte saknas nya tekniker som lovar väldigt stora förbättringar när det gäller just energitäthet. Ex som man nämner i en av artiklarna där, 5-10x bättre än dagens. Men ingen av dom verkar dock vara här imorgon så det är nog vänta och se som gäller. Oftast kommer teknikerna med vissa problemområden som man måste lösa, antalet laddcykler, kalenderlivslängd osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 00:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Alternativ till batteri: superkondesator.

http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
EEStor har kritiserats för bristen på insyn och information från företaget, och skeptiker misstänker bluff-produkt.
Senaste press-releasen kom 22:a april i år så det är inte heltyst från dem. Och om uppgifterna stämmer är resultaten lovande.

Tänk om vi fick en kondensator som kunde lagra 100kWh i storleken av en 65liters bensintank? Som bara kostade 32000 kr, och som hade obegränsad livslängd...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 06:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
EEStor är inte ointressant förstås, speciellt med tanke på att superkondensatorn i sammanhanget kan sägas ha obegränsad livslängd. Man pratar väl om upp till 100 000 laddcykler.

Men med tanke på att man inte har visat upp ens en prototyp utan mest bara pratat om material osv ännu så är det väl rätt tidigt att jubla över detta. Men skulle dom lyckas med det dom påstår så är nog elbilens glada dagar definitivt här:

Citat:
The claims made of the EESU are:

Nontoxic and non-hazardous
Non-explosive
For a 52 kWh unit, an initial production price of $3,200, falling to $2,100 with mass production is projected.[7] This is half the price per stored watt-hour of lead-acid batteries, and potentially cheap enough to use to store grid power at off-peak times for on-peak use, and to buffer the output from intermittent power sources such as wind farms.
No degradation from charge/discharge cycles
4-6 minute charge time for a 336 pound (152 kg), 2005 cubic inch (33 L), 52 kilowatt hour (187 MJ), 31 farad, 3500 volt unit, assuming sufficient cooling of the cables.
The unit will come equipped with a built in Buck-boost converter (DC-DC voltage converter) to provide the proper input/output voltage[8]
A self-discharge rate of 0.1% per month


Ett 152 Kg 52 kWh "batteri" med obegränsad livslängd för 2100$ vid massproduktion. Det skulle nog fungera :-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 06:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det händer förstås också saker med befintlig teknologi:

http://www.greencarcongress.com/2009/05 ... .html#more

Citat:
The prismatic cell features an increased energy density through new anode and cell designs. New materials provide increased cycle life and energy density. In addition, A123Systems is developing what it calls a nanocomposite separator. The result, said Fulop, “is essentially a cell without a separator...it’s not a conventional approach.”

On the cathode side, A123Systems has scaled up its efforts to reduce costs through improved and more efficient processes, and continues to expand cathode development to improve both capacity and energy.

At the cell level, the energy density (Wh/kg) of the new 20Ah cell is 50% greater than that of the old 26650 cylindrical cell (from 2007), while the module level energy density increased by 30%.



Verkar finnas en hel del att göra bara på paketeringssidan vilket är lovande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 09:08 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Laban skrev:
EEStor är inte ointressant förstås, speciellt med tanke på att superkondensatorn i sammanhanget kan sägas ha obegränsad livslängd. Man pratar väl om upp till 100 000 laddcykler.

Men med tanke på att man inte har visat upp ens en prototyp utan mest bara pratat om material osv ännu så är det väl rätt tidigt att jubla över detta. Men skulle dom lyckas med det dom påstår så är nog elbilens glada dagar definitivt här:

Citat:
The claims made of the EESU are:

Nontoxic and non-hazardous
Non-explosive
For a 52 kWh unit, an initial production price of $3,200, falling to $2,100 with mass production is projected.[7] This is half the price per stored watt-hour of lead-acid batteries, and potentially cheap enough to use to store grid power at off-peak times for on-peak use, and to buffer the output from intermittent power sources such as wind farms.
No degradation from charge/discharge cycles
4-6 minute charge time for a 336 pound (152 kg), 2005 cubic inch (33 L), 52 kilowatt hour (187 MJ), 31 farad, 3500 volt unit, assuming sufficient cooling of the cables.
The unit will come equipped with a built in Buck-boost converter (DC-DC voltage converter) to provide the proper input/output voltage[8]
A self-discharge rate of 0.1% per month


Ett 152 Kg 52 kWh "batteri" med obegränsad livslängd för 2100$ vid massproduktion. Det skulle nog fungera :-


3.5kV och 52kwh....ojojo....
man kan bara gissa vad en kollision och en kortslutning skulle innebära...
teoretiskt 18MW i 10 sekunder....
rena majbrasan i bilen....
man får nog montera den på ett biltak av betong....


men jag kanske överdriver.... :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-21 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det finns väl redan idag säkerhetssystem för att undvika detta, ex:

http://www.teslamotors.com/design/safety.php

Citat:
Power is All About Safety
Tesla Motors’s engineers selected cells from a reputable Fortune 500 battery supplier that has produced billions of safe, reliable, Li-ion cells. We combined this basic proven cell technology with our own unique battery architecture to provide multiple layers of protection. Our battery design ensures that should any cell fail, adjacent cells do not.

We then collaborated with an outside firm known for expertise in lithium ion battery safety to perform hundreds of tests to validate the safety of our design. In these tests, we set out to simulate a worst-case scenario in which a cell develops a serious malfunction. In each test, we set a cell on fire in the middle of a Tesla Motors battery pack (by intentional heating) and observed the results. Our design succesfully contained these failures to a single cell in each instance - proving the safety of our battery design.

The Battery Safety Monitor, mounted inside the battery pack’s protective enclosure, monitors voltage, current, acceleration, angle, and detects smoke or moisture. Like the controller for an airbag, the Battery Safety Monitor responds to an emergency - in this case by automatically disconnecting the battery pack from the vehicle and shutting down power to the car and to all electric cables in the car.

None of the Tesla Roadster’s high voltage systems are accessible to accidental contact outside their protective enclosures and jacketed cables. Only with special tools can someone gain access to any high-voltage components. Our high-voltage systems are enclosed, labeled, and color-coded with markings that service technicians and emergency responders understand.

Tesla Motors has designed and built a safe and efficient battery that propels the Roadster over 200 miles on a single charge


Iofs är det kanske är ett större problem med en superkondensator med den höga spänningen EEStor har tänkt sig men vad vet jag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011