Visst, man får nåt för det förlorade bagageutrymmet. Prius går max 100 km/h i el läge, C-Max gör 140 km/h.
Räckvidd på el:
Citat:
Davis believes that the finished EPA label, now in process, will produce a favorable apples-to-apples comparison of the C-Max Energi and Plug-in Prius. Where the Prius shows 6 miles of pure-electric range and 11 miles of total all-electric range, the C-Max Energi will indicate 20 miles for both metrics, according to Davis.
Det är alltså rätt stor skillnad på räckvidd vid ren eldrift, om nu Ford når de 20 miles man hävdar här. Och EPA körcykeln är betydligt hårdare än den vi använder i Sverige. Vad jag förstår så är pure-electric vs all-electric i detta fall ren eldrift vs eldrift där förbränningsmotorn går in vid hårdare acceleration och högre maxfarter än de som ev läget tillåter, ex motorvägsfart med Prius. Sen får man avgöra själv huruvida det är viktigt att kunna köra endast på el i alla lägen. Jag gillar den tanken personligen måste jag säga.
I USA är priserna:
Toyota Prius Plugin: 32 000$
Ford C-Max Energi: 33 745 $
Chevrolet Volt: 39 000 $