Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elcyklar
InläggPostat: mån 09-07-20 23:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag har funderat på elcyklar, alltså cyklar med elhjälp motor.
Typ denna Lifebike
Bild

Men dom är rätt dyra, nästan 10 000 kr.

Därför funderar jag på denna från Jula
Bild

Den kostar nästan 6000 kr.

Det finns andra, från 7000 till 17000 kr.

Vad tror ni om detta.
Fördelar och nackdelar med de olika modellerna?

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-21 13:52 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Julas cykel har skivbroms, det är guld värt. Annars får man nog kvalite efter vad man betalar. Om du har Jula där du bor kan du väl få provcykla och se hur mycket bitar som skramlar loss.

Lite inte på säljarens uppgifter om räckvidd. Ta antal Wh i batteriet och dela med 100W om du är stark i benen eller med 200W om du är klen. Då får du den tid som batteriet räcker vid en hastighet på 15-20 km/h, så kan du räkna ut hur långt du kommer.

Som en extrem nödåtgärd kan man använda de egna musklerna.

Min erfarenhet är att jag blir latare och latare. Kolla om det går att koppla in extra batteri.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 11:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Jag har beställt en "Rider Deluxe 26" elcykel från Ecoride. Har väntat ett bra tag på leverans, men nu är det förhoppningsvis på gång! Fastnade för den modellen pga priset för det man får, samt att den har gashandtag.. 8) Spanade en del på Lifebike också, men det högre priset och en svagare motor kändes inte lika lockande..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-24 22:09 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag var nere på Jula, de hade ingen monterad just nu, de skulle montera senare denna vecka, ska kolla i helgen tänkte jag. Ett aber var att maxvikten var på 100 kg för föraren. Om med vinterkläder på, så närmar jag mig den vikten.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 10:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kollade tidigare i veckan på Jula's cykel och den har skivbroms fram och en rollerbrake bak. Inget nackdel med rollerbrake -tror jag- men beskrivningen är alltså inte 100% korrekt.

Största nackdel tycker jag är att den har blybatterier och inte moderna/lätta Li(Fe)Ion men å andra sidan har fortfarande nästan alla elcyklar blybatterier.

Annars väldigt prisvärd, den har troligtvis inte bästa rostskydd och kvalitet i alla delar men det går ju lätt att reparera om något går sönder eftersom det mesta ju är som en vanlig cykel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mera elcykel
InläggPostat: lör 09-07-25 11:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För någon vecka sedan fanns en tråd om Postens dieselbilar. Det ger ju inga miljöpoäng precis.
Men häromdagen såg jag en postcykel som visade sig vara en elcykel, när man tittade närmare på den.
Något pris har jag inte hittat, men en presentation i alla fall:
http://www.monarkexercise.se/default.asp?PageID=527
Den jag såg hade naturligtvis extra väskhållare för postväskorna etc. etc. Men det var denna Monark Eco.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 18:02 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Priset finns under rubriken Prislista och är 17495 kr. Jag hittade ingen dokumentation för elcykeln, dåligt av Monark. Men Panasonic har gjort elmotorer för cyklar i många år och anses ha hög kvalite.

Motorn driver cykeln genom växlarna, det är jättebra. Det borde vara möjligt att byta bakhjulet till ett med flera växlar, om det nu inte är någon speciallösning med inbyggd sensor för hastighet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 18:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Jag kollade Jula på webben och där kostar cykeln 5995 och är slut och går inte att beställa. Verkar misstänkt. Har de fått så många reklamationer att de inte längre vill sälja den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 19:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Fick ett reklamblad från Jula härom dagen där elcyklen var med. "Tillfälligt parti" stod det.
Hade kunnat tänkt mig en sådan istället - om den var snyggare... :roll:
Men blybatterier låter ju inte som någon höjdare faktiskt till det priset!

Cykeln jag väntar på finns i en annan variant med ett 24 V 10 Ah LiPo för 7.200 kr.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 20:44 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Enda fördelen med blybatterier är priset när de ska bytas ut.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 15:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Nu har jag fått min elcykel från Ecoride, och även hunnit "provköra" den ett tag.
Är faktiskt nöjd än så länge!.. Den gör mellan 22-25 km/h på plan mark och använder jag bara gashandtaget så kommer jag ca 3 mil/laddning med en del uppför- och nerförsbackar på vägen.

Kvalitén på cykeln kan dock sägas vara "sådär".
Fälgarna är inte helt runda och däcken är ännu sämre (måste bytas om man vill kunna åka bekvämt).
Nåja.. Känns ändå rätt okej med tanke på att det är en Kina-cykel, och nya däck som är runda får man ju för några tior på Biltema.

Lite värre var dock att laddaren inte fungerade vid leverans!
Lysdioderna som indikerar laddning blinkade bara rött/grönt och batteriet verkade inte få någon laddning.
En normal människa hade väl skickat tillbaka laddaren och fått en ny tillbaka, men eftersom jag åtminstone kan grunderna i elektronik så skruvade jag isär den istället och hittade ett par SMD-lödpunkter som fabriken missat...
När det hade åtgärdats så fungerade laddaren perfekt.

På tal om batteri så drivs framlyktan av cykelns batteri, medan baklyktan drivs med två AA.. Varför?
Borde dock gå att dra en ledning i efterhand och fixa så att även den drivs med huvudbatteriet.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 16:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul och grattis med din elhybrid! Hur är den att cykla "normalt" på, funkar det eller är den för klumpigt för det?

Att baklyset går på eget batteri är väl lathet av tillverkaren nu slipper de kablar och en spänningsomvandlare från 36 -> 3V för ljusdioden, det är likadant med många cyklar som har navdynamo framhjulet för framhjuset med batterier i till LED baklyset.

Vad får lyset fram för spänning, 36V eller finns det en spännigsomvandlare till den?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Volvo245GLT skrev:
På tal om batteri så drivs framlyktan av cykelns batteri, medan baklyktan drivs med två AA.. Varför?


Min rotmosdrivna cykel drivs av dynamo i navet fram och AA-batterier bak...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-14 22:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Frågan är vad som ger minst växthusgaser, rotmosdrift eller eldrift med vindkraftsel ;-) kanske rotmosdrift inte ens vinner då.

På tal om människomatens utsläpp så sägs det att transporterna sista sträckan, från affären till hemet brukar oftast är det "värsta", inte minst med dagens stormarknader utanför stan.

Jag har iaf dragit mitt strå till stacken och cyklar hem maten i vår nybyggda rymliga cykelvagn. Det borde vara ett utmärkt komplement til en elcykel, jag har även tänkt att ett eldrivet cykelsläp skulle kunna vara en fiffig grej.

Den som är byggt rund den största 130l IKEA samla back med lock http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972

Bild

Ramen behöver fortfarande lite färg, senaste förbättring är ett parkeringsstöd, lampfästen fram och bak ovanför ramen så att de sitter skyddade och två lösa isolerväskor (en för fryst och en för kylda varor) samt två shoppingväskor så att det är lättare att lasta in och ur o man förlorar mindre kyla på vägen.

Släpet kan även kopplas till elmoppen för längre turer till byggmarnader osv. Får nog bygga ett fönsterstöd så att jag kan cykla hem energiglasrutorna jag beställt t ex :-)

Belyssningen fram och bak är fö batteridriven.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-25 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Har nu haft cykeln ett tag och hunnit med att både ta den till jobbet och för kortare turer runt i byn.
Är fortfarande nöjd!.. :)

Upplever den inte som speciellt klumpig utan eldriften, men föredrar min 28" "rotmos-edition" när det ska cyklas utan batteri. Den känns trots allt smidigare, och jag kan cykla snabbare på den när det bara går rakt fram.
Elcykelns 6 växlar skulle man förmodligen kunna vara utan. Jag har högsta i nästan konstant. Och uppför hjälper motorn till, så behöver inte växla ner då heller utan det är bara att trampa lite lätt.
I princip kan man säga att man håller 22-25 km/h konstant oavsett backe eller raksträcka. Över den hastigheten så driver inte motorn, och går inte att trampa så mycket fortare än det heller med tanke på växlarna.

Har nu börjat kika på om det inte skulle gå att trimma cykeln... :twisted:
Kontrollern verkar vara uppbyggd kring någon slags programmerbar microprocessor. Hade hoppats på att det skulle finnas en pot eller bygling som man skulle kunna leka med, men så verkar inte vara fallet?
Det enda jag hittat hittills är en bygling som sänker hastigheten, men det är ju inte så roligt..
Antar att bästa alternativet är att fixa en ny kontroller som har lite fler inställningsmöjligheter.
Motorn lär väl inte orka så värst mycket mer än 25 km/h på plan mark, men vore inte dumt om den fortsatte ge kraft en bit till så att säga.

Ang. framlyset så verkar det få 5 V från en utgång på kontrollen. Tänkte dra en ledning till baklyktan och köra med samma lösning där.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011