Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-09-25 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/09/25/ni ... ion-short/

Citat:
It makes two keys points:
The Nissan Leafs inspected in Arizona are operating to specification and their battery capacity loss over time is consistent with their usage and operating environment. No battery defects were found.

A small number of Nissan Leaf owners in Arizona are experiencing a greater than average battery capacity loss due to their unique usage cycle, which includes operating mileages that are higher than average in a high-temperature environment over a short period of time.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-11-21 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/11/20/20 ... #continued


Nu kommer 2013 års modell av Leaf, 80 kg lättare, samma storlek på batteriet. 2.8 mil längre räckvidd enligt japanska körcykeln. Ska tydligen ha samma lösning som ZOE för värme, dvs, en värmepump.
Det kommer en S modell av Leaf som är lite billigare än dagens, ska tydligen ha samma prestanda så det är väl plåtfälgar mm som ska hålla nere priset. Kanske också värt att nämna att de har sålt 43 000 Leaf till dags dato. Tyvärr ingen redesign utvändigt som det har pratats om , men det kommer kanske till 2014.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-15 07:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tillverkning i USA innebär rätt stora prissänkningar:

http://www.autoblog.com/2013/01/14/niss ... l-comments

S varianten startar från 28 800 $, nuvarande SV sänks från 35 200$ till 31820$. Samtidigt får man då också förlängd räckvidd, samt lite mer bagageutrymme, från 330 till 370 l. En prissättning enligt Tesla hade inneburit ett pris i Sverige på ca 260 000, efter subvention 220 000. Tyvärr lägger Nissan idag på ca 18% jämfört med priset i USA så priset blir nog strax över 300 000.

Ska bli intressant att följa hur det går med försäljningen i USA. Och prissättning när den kommer till Sverige. Det är väl tyvärr inte den vackraste bilen man har sett. Detta återkommer också ofta i kommentarerna på autoblog, "om dom bara förändrar utseendet".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-15 09:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
http://www.ooyyo.net/detail/c=CD5A2F7114D2856C111BF66FBAED355BB4AB1D6617F384/-478172871837279879.html/#

Hittade en begagnad 2011 (i US) för knappt 21000$. Verkar som att den går att få hem för Tesla-tumregeln dvs ca 210000 SEK. Jag tycker att detta börjar bli riktigt prisvärt. Men när jag ser prissänkningarna för de nya kanske det är läge att änta ett tag till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 06:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu sänker Nissan även priserna i England:

http://green.autoblog.com/2013/01/29/ni ... 500-in-uk/

2500 pund billigare, dvs, motsvarande 3950$. Vilket i sin tur borde betyda en sänkning på runt 40 000 i Sverige. Priset i Sverige är just nu 342900, 302900 efter miljöbilspremien. 260 000 , hmm, ja det är betydligt intressantare än förut. Lite synd på modellen bara, känns inte så intressant för min egen del.

Men det ska bli ytterst intressant att se vad de gör till generation 2 av Leaf teknologin. Jag vill se bagageutrymme a'la Tesla, 10 mil längre räckvidd till att börja med. Om man nu vill komma åt fler köpare som har tänkt sig Leaf som enda bil. Alternativet är förstås att fortsätta sänka priset. Modellmässigt en crossover, kanske något i stil med http://www.autoblog.com/2013/01/15/niss ... roit-2013/. Man säger även att man kommer att lansera en plugin-hybrid till 2015 vilket förstås också är väldigt intressant. De saknar inte teknologi, CVT lådor har de, elbilsteknologi från Leaf.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 10:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Men det ska bli ytterst intressant att se vad de gör till generation 2 av Leaf teknologin. Jag vill se bagageutrymme a'la Tesla, 10 mil längre räckvidd till att börja med. Om man nu vill komma åt fler köpare som har tänkt sig Leaf som enda bil.


Man kanske ska titta lite i backspegeln för att lära sig av historien och att allt som sägs om kommande modeller och batteriteknik bör ta med en rejäl skopa salt.

Inlägg i denna tråd postat: 10-01-26 08:23
Laban skrev:
http://www.leftlanenews.com/nissan-readying-next-generation-lithium-ion-technology.html

Att man ska gå från 100 miles till 400 och ändå få ner kostnaden inom 3-4 år låter lite väl optimistiskt, men å andra sidan var det väl den biten bara rykten.


Citat:
Ghosn failed to give a timeframe of when the new battery technology might launch, but the new technology is expected by 2013. No range figures were given, but early estimates suggest the next-generation lithium-ion technology could net a 400 mile range - marking a vast improvement over the Leaf's expected 100 mile range.


Och väntan på dessa billiga elbilen som klarar 600km på en ladnning kör vi i stort som vanligt vidare med våra fossila bränslen. Frågan är nu bara hur världen ser ut efter år 2050 om vi fortsätter så här:
A) Att vi har fått en CO2-neutral bilpark med elbilar som klarar minst 500km på en laddning
B) Att klimatförändringen passerat en point of no return eftersom de metanutsläpp från smältande permafrosten orsakar gigantiska metanutsläpp och vattenånga från de uppvärmde hav självförstärkar klimatföränringen som nu inte längre går att hejda.

Har vi råd att riskera alternativ B?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Och väntan på dessa billiga elbilen som klarar 600km på en ladnning kör vi i stort som vanligt vidare med våra fossila bränslen.


60 mil lär nog dröja, nu tänker jag på bilar i 200-300k klassen. Men 10 mils längre räckvidd i Leaf bör inte vara något problem om 3-4 år och till ungefär samma pris som dagens. Låt säga 35 kWh batteri istället, då kan man också återvinna mer bromskraft (mest troligt, beror förstås lite på vilken typ av kemi man går på). Och redan när du har en bil som i alla väder går 20 mil på el så täcker man in väldigt stor del av den typ av bilkörning som de flesta gör dagligen. Sen har vi förstås pluginhybrider som kanske passar bättre för kalla o glesbefolkade länder som Sverige.

Citat:
Frågan är nu bara hur världen ser ut efter år 2050 om vi fortsätter så här:
A) Att vi har fått en CO2-neutral bilpark med elbilar som klarar minst 500km på en laddning
B) Att klimatförändringen passerat en point of no return eftersom de metanutsläpp från smältande permafrosten orsakar gigantiska metanutsläpp och vattenånga från de uppvärmde hav självförstärkar klimatföränringen som nu inte längre går att hejda.

Har vi råd att riskera alternativ B?


Ja det verkar som det, det är i alla fall ingenting som tyder på att vi globalt tar till drastiska åtgärder för att få till andra lösningar, oavsett vilken teknik man tror mest på, dvs, el, etanol, syntetisk diesel, bensin, gas osv. Carlos Ghosn sa för något år sedan att han tror att elbilen kan ha 10% av marknaden år 2020, men med den takt bilförsäljningen ökar (Asien..) så betyder det att det då ändå säljs mer bilar med förbränningsmotorer än idag. Och det lär vara bensin/diesel som gäller där om det inte händer något revolutionerande på biobränsle sidan, då tänker jag på något motsvarande li-air batterier för elbilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-30 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Det trevliga med point of no return är att vi då kan fortsätta som om inget hänt. Finns ju ingen anledning att stoppa utsläppen om det redan är försent...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-06 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu sänker man även priset i Sverige:

http://www.nissan-kampanjer.se/?cid=aff ... th6bdrlad7

27 000 billigare = 302 990 efter supermiljöbilspremien. Det räcker knappast för att göra det till någon storsäljare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-06 19:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Hur kan det "bara" bli 27kkr? Med vår moms borde det bli större sänkning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-07 06:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hmm, ser nu att jag i föregående post skrev att priset var 302000 så jag undrar om jag inte var lite tidigt ute där, dvs, det har nog inte skett någon prissänkning ännu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-02 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/02/28/20 ... in-europe/

15% längre räckvidd enligt den europeiska körcykeln.

Det har kommer i samband med att Leaf börjar tillverkas i England. Man kommer även att släppa en billigare version på samma sätt som man gjort i USA. Den stor skillnaden mellan S modellen och de andra är att man får man en 3.3 kW laddare jämfört med den nya som är på 6.6 kW samt ingen navigation. Dessa kan man kanske klara sig utan om man har tänkt sig Leaf som en ren pendlingsbil där laddning i princip uteslutande kommer att skötas i hemmet. Priset för S versionen väntas bli ca 22 000 £ efter subventioner vilket kan jämföras med dagens billigaste version (SV) som kostar 25590 £.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-06 19:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Blir som vanligt sugen, men jag fortsätter låta plånboken bestämma och kör vidare med förbränningsmotorn ett tag till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-07 07:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Man kan väl roa sig med att fundera på vad priset blir i Sverige, räknar man på ex Qashqai så får man en konverteringsfaktor på 11.2. 22 000 £ + de 5000 £ man får i subvention * 11.2 blir 302400. Räknar man bort 40 000 på det så får man 262400 :- Rätt ok ändå.

Men jag väntar på att Tesla ska få lite utmaning i klassen "(el)bilar man verkligen vill ha". Som Elon säger, man kan inte bara göra en elbil, man måste göra en bil folk vill köpa även om det inte vore en elbil. Det har varken Leaf, Volt/Ampera lyckats med enligt min mening. Zoe är ett steg i rätt riktning men tyvärr lite för liten för våran del. Men Nissan har visat en hel del cross-over konceptbilar med el/pluginhybrid drift. Jag skulle bli förvånad om vi inte inom en inte alltför avlägsen framtid får se något åt det hållet från Nissan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-02 21:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det lönar sig tydligen att göra en bättre bil och samtidigt sänka priset:

http://green.autoblog.com/2013/04/02/ni ... l-comments


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011