Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot Partner Electric
InläggPostat: ons 09-08-12 13:11 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har blivit erbjuden att köpa en elbil. Jag har inte tittat på den, tror att det är årsmodell tidigt 2000-tal. Enligt uppgift ska den klara ca 10 mil på en laddning.

Det jag oroar mig för är framtida batteribyte. Jag har försökt hitta info på nätet om den, men det är ganska bristfälligt eller så söker jag på fel ord.

Den lilla info jag hittat är att det verkar vara NiCd i alla fall.

27 Saft stm 100, 6.00 Volt, Nickel-Cadmium, Flooded

Detta är en 99:a

På samma hemsida finns det även en 98:a, som tydligen har konverterats till NiMH.

98:an

Jag är helt rudis när det gäller batteridrift, vad ska man tänka på, är det värt det om man måste byta batterier efter ett par år, vad kan de (batterierna) tänkas kosta? Bilen har nu gått ca 6000 mil om jag fattade det rätt.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-12 18:19 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Kanskje ikke til så mye hjelp, men her i elbilens hjemland har man selvsagt et eget PSA-subforum på elbilforumet:
http://parat24.com/forum/index.php?board=4.0

Ovennevnte forum er egentlig nedlagt, så du får kanskje ikke så mye svar der. Her er det nye PSA-forumet:
http://norstart.ning.com/forum/categori ... orCategory

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 07:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag hade samma typ av baterier i min Peugeot elmoped. Det är viktigt att veta batteriets ålder, kondition och hur väl de är skötta (vattenpåfyllning enligt föreskrifter) för att veta bilens värde eftersom batteriepaketet är nästan obetalbart nytt. Billigast köper du de i Schweiz verkar det som för tom i Frankrike är de mkt dyra.

Svenska forumet för dessa bilar är http://elbil.forum24.se/ och där finns en del specialister som säkert kan berätta mera.

Om du vill veta ännu mera och kan franska är http://vehiculeselectriques.free.fr/ ett mkt bra och aktivt forum.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 08:39 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
aryan skrev:
Jag hade samma typ av baterier i min Peugeot elmoped. Det är viktigt att veta batteriets ålder, kondition och hur väl de är skötta (vattenpåfyllning enligt föreskrifter) för att veta bilens värde eftersom batteriepaketet är nästan obetalbart nytt.


Jag ska åka och titta på bilen idag. Polaren som jobbar på Peugeot-verkstad är den som har servat den, så jag tror att det är påfyllt batterivatten enligt föreskrifter. Han sa att det var enorma mängder vatten som fylldes på varje gång.

Citat:
Billigast köper du de i Schweiz verkar det som för tom i Frankrike är de mkt dyra.


Menar du bilen eller batterierna?

Citat:
Svenska forumet för dessa bilar är http://elbil.forum24.se/ och där finns en del specialister som säkert kan berätta mera.


Ska kolla där, tack för tipset. Konstigt att man inte hittade det när jag googlade.

Citat:
kan franska


Trots två år i högstadiet så kan jag bara siffror (långsamt) några basala ord som lait, pain, oeuf och mitt vanligaste svar år två, Je ne sais pas eller hur det nu stavas...

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 09:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
aryan skrev:
Jag hade samma typ av baterier i min Peugeot elmoped. Det är viktigt att veta batteriets ålder, kondition och hur väl de är skötta (vattenpåfyllning enligt föreskrifter) för att veta bilens värde eftersom batteriepaketet är nästan obetalbart nytt.


Jag ska åka och titta på bilen idag. Polaren som jobbar på Peugeot-verkstad är den som har servat den, så jag tror att det är påfyllt batterivatten enligt föreskrifter. Han sa att det var enorma mängder vatten som fylldes på varje gång.


Mina batterierna hade börjat läcka pga en kortslutning mellan plåtorna (isoleringen är tydligen en svag punkt av dessa saft baterier) så de förbrukade också mkt vatten :-(

erikn skrev:
Citat:
Billigast köper du de i Schweiz verkar det som för tom i Frankrike är de mkt dyra.


Menar du bilen eller batterierna?


Batterierna om man ska nya, det finns även begagnade i Frankrike och Sverige till lägre kostnader, men de är även då helt andra priser än ett vanligt startbatteri på biltema...

Vissa av dessa bilar har tydligen också fortfarande leasingavtal med Peugeot/saft. Man får då varje månad betala en ganska saftg ;-) summa men har då å andra sidan garanterad bra batterier eftersom det ingår i avtalet at dåliga byts ut.

Jag tror att det bara är ekonomiskt försvarbart att ha denna (eller en annan elbil) om man kör dagligen, annars blir kapitalkostnaderna för batterierna snart högre än vad man sparar på bränslet/driftkostnader. Till det har man begränsad prestanda och körstrecka (10 mil får du bara om du håller typ 60 konstant fart och nya baterier) så det passar verkligen inte alla. Men att köra nästan tyst är en upplevelse och laddar man batterier med vindenergi så är det naturligtvis väldigt miljövänligt.

erikn skrev:
Citat:
Svenska forumet för dessa bilar är http://elbil.forum24.se/ och där finns en del specialister som säkert kan berätta mera.


Ska kolla där, tack för tipset. Konstigt att man inte hittade det när jag googlade.

Citat:
kan franska


Trots två år i högstadiet så kan jag bara siffror (långsamt) några basala ord som lait, pain, oeuf och mitt vanligaste svar år två, Je ne sais pas eller hur det nu stavas...


:-) I värsta fall kan kanske google translate hjälpa.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 13:31 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Nu har jag varit och provkört den. Kan ju säga att det var ju ingen WOW-upplevelse förutom första 20 metrarna. På motorvägen kom man inte upp i 90 om det var uppförsbacke. På den provturen vi körde sjönk energi i batterierna från 75% till nästan 50%, och då tyckte inte jag att vi var ute speciellt länge. Nacka Forum, motorväg till Skurubron, vände innan, motorväg till lunch på Fredells och sedan motorväg tillbaka till Nacka Forum.

I stadstrafik och på lokala vägar (50/70) tror jag den är utmärkt, men inte som pendlarbil på motorväg. Även om den teoretiskt ska klara den sträckan jag har till jobbet.

Fortfarande är det frågan "Vad gör man när batterierna ska bytas" som dock känns som den största. Inga småpengar, ungefär som att byta drivlina i en bensinbil efter 10 år.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-13 14:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
Fortfarande är det frågan "Vad gör man när batterierna ska bytas" som dock känns som den största. Inga småpengar, ungefär som att byta drivlina i en bensinbil efter 10 år.


Plus att man då är tvungen att köpa en ny "drivlina" i stället för att köpa en bra begagnad. Å andra sidan verkar det mesta i övrigt hålla bättre/längre en i en vanlig bil, kanske för att man inte kan köra elbilar så långt/hård.

Ett alternativ till dyra NiCd batterierna kanske då kan vara att köpa upp beg NiMh batterier från skrotade prius och försöker bygga upp ett paket med motsvarande kapacitet till en lägre kostnad men jag tror inte det är så enkelt.

Det mest ekonomiska miljövänliga alternativ för pendling är att köpa en mindre och bränslesnål begagnad bensinbil och bygga om den för E85.

Här http://www.evalbum.com/type/PEUG några fler El-Peugeots ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011