torbjorn skrev:
Hmm, det man vinner i verkningsgrad på att gå över till permanentmagnetrotor är att man slipper att det går åt effekt till fältlindningen. Det brukar vara 5-10 % av generatorns märkeffekt, när laddningsregulatorn har dragit på full magnetisering. Vid högre varvtal eller mindre strömuttag från generatorn så minskar såklart magnetiseringseffekten.
Men det finns ju nackdelar med permanentmagnetrotor också. För det första förlorar man ju möjligheten till spänningsreglering via magnetiseringen. Och vidare innebär en permanentmagnetrotor att generatorn alltid går med maximal magnetisering, vilket ger stora järnförluster i statorn pga att statortänderna blir magnetiskt mättade i det läget.
Ja i en bil motor som sås ändå snurrar oberoende av elbehovet så finns naturligt dessa fördelar med att kunna reglera strömmen enkelt. Men om man som i mitt fall eller t ex i ett vindkraftverk vill få ut max effekt så länge generatorn går, så är 10% extra generator förlust pga fältlindningens magnetisering ganska mycket.
Stålaxeln i en vanlig bilgenerator gör att man tapparmkt av elektromagnetismen på axelns fram och baksida isf at den hamnar i statorn, att byta ut den mot en rostfri axel skulle säkert redan ge en förbättring, men med det permanentmagneter har man inte denna verkningsgrads förlust.
torbjorn skrev:
Under alla förhållanden blir det nog svårt att påvisa att vinsten med eventuellt minskade förluster sedan man har byggt om generatorn till permanentmagnetrotor har en chans att täcka ränta och amortering på den nya rotorn...
Ja det håller jag med på, det gäller f.ö. än så länge hela mitt eldrifts projekt, billigare är en vanlig förbränningsmotor på etanol
Det vore dock roligt om min serie elhybrid drivlina kunde komma ner i samma förbrukringssifror eller tom lägre än vad en vanlig moped förbrukar men då behöver jag nog optimera min generator och gräsklipparmotor maximalt för att ha en chans.
Min (sons) etanoloptimerade 2T Vespa drar 0,3 l E85 / mil: 1,9 kWh/mil.
En vanlig Kina 4t moppe drar kanske 0,2l bensin i milen, dvs 1,78 kW/mil.
Min elmoppe klarar sig nog 5 ggr längre på samma energimängd trots "range-extender" släpet. Då måste min generator ha en totalverkningsgrad på minst 20%, för att gå med "vinst" det kanske inte är uteslutet, ett bra "riktigt" elverk klarar väl ungefär det, , om generator och transmission har minst 80% verkningsgrad måste förbräningsmotorn klara 25% verkningsgrad.
Jag misstänker att man kan glömma det i mitt fall med remdrift och bilgenerator, räknar inte med att de har mer än 50% verkingsgrad. Gräsklipparmotorn är väl heller inte så energisnåla antar jag.
Med en PM alternator direkt monterad på vevaxeln och en etanol optimerat förbränningsmotor kanske man skulle kunna gå med vinst.
nyfiken skrev:
Även inom båtvärlden förekommer det 24 volts generatorer. Dom kanske inte är vanliga i "vardagen", men dom finns i alla fall.
Ja tom biltema har en 24V (28V/50A) generator. Tror dock att jag kan få ut 24V utan problem ut en 14V generator, bara den kommer tillräckligt upp i varv. Det kanske även går att koppla om statorlidningarna fån delta till Y och så få ut 1,7 ggr högre spänning (men lägre ström) då blir det alltså en 23,8V/47A generator, perfekt för min applikation.
nyfiken skrev:
Jag har en gång öppnat en gräsklipparmotor.
När man läser på bilforum om trimmning och vassare kamaxlar, så pratar dom om lyftartider och duration m.m. m.m. och andra mer eller mindre kufiska ord. Kamaxeln i den gräsklipparmotor jag öppnade var med helt runda kammar som var koncentriskt placerade på axeln, som jag minns det.
Nu är detta en sidvetilare, och det kanske har sina begränsningar på något sätt, men att fundera på en slipad eller bättre optimerad kamaxel kanske gör något?
Intressant! ja min 3,5 HP B&S är också sidventilare, jag har hörd att avgas? ventilen öppnas extra för att minska kompen för att motverka kompen när man ska dra igång den, men vet inte om det ligger någon sanning i det.
/Aryan