http://www.greencarcongress.com/2009/12 ... .html#more
Från 2.9 Ah till 4.0 Ah till 2013:
Citat:
Vol. energy density:
2.9 Ah: 620 Wh/L
3.4 Ah: 730 Wh/L (2012)
4.0 Ah: 800 Wh/l (2013)
Värt att notera är att vikten också ökat en hel del så:
2.9 Ah: 4.23 kg/kWh
3.4 Ah: 3.77 kg/kWh
4.0 Ah: 3.97 kg/kWh
4.0 Ah cellen är alltså sämre ur vikt/energi synpunkt. Kanske därför man släpper 3.4 Ah cellen så nära inpå. Fast man ska väl också ha i åtanke att detta är vikten för batteriet, batteripacket blir mindre med 4.0 Ah batterierna vilket förstås också påverkar den totala vikten. Samt förstås den totala kostnaden med färre antal kopplingar osv i batteripacket.
För att få en ide om vad dessa batterier innebär viktmässigt så skulle batterierna i Chevy Volt's 16 kWh batteripack väga ~68 kg med dagens Panasonic batterier, 60 Kg med 3.4 Ah cellen och 63.52 med 4.0 Ah cellen. Värt att notera där är att batteripacket i Volt sägs ska väga ca 180 Kg. Är batterierna liknande Panasonic's kapacitet står i så fall höljet, kopplingar osv för en väldigt stor del av vikten i det batteripacket och därmed bör man ha en del att vinna på celler likt Panasonics 4.0 Ah cell eftersom de ~30% mindre för samma energimängd.
Av intresse kan också vara att Tesla Roadster tydligen har 2.2 Ah batterier. Inte bekräftat mig veterligt men man nämner 2.2 Ah här
http://www.teslamotors.com/blog4/?p=68 ..). Panasonics 4.0 Ah batteri skulle i så fall innebära ca 80% större kapacitet volymmässigt, en räckvidd på över 70 mil.