Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-12-29 23:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Ser man dom här två filmerna så klarnar det i hur Toyota ser på plugin-hybridbilen.
http://www.toyota.co.jp/en/tech/environ ... index.html


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 07:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Försöker mig på en kort sammanfattning:

50% av de dagliga körningarna är <= 25 km. Osäker om man pratar globalt där.

Prius klarar 23 km vid ren eldrift, 100 km/h max. På detta sätt räknar man med att många kommer att kunna köra bilen i princip som en ren elbil eller åtminstone förbruka väldigt lite bensin.

Varför ska man köpa och köra omkring med en massa batterier bara för att komma runt problemet med oron över räckvidd ?

Några observationer där är väl att man nämner 23 km men det är den japanska körcykeln vad jag förstår. Den är rätt konservativ och jag misstänker att man det snarare kommer röra sig om kanske 10-15 km vid normalt bruk. 100 km/h är också lite klent kan jag tycka men ändå rätt ok så länge bilen förbrukar väldigt lite bensin om man kör låt säga 110 km/h istället. Tar bilen låt säga i genomsnitt 1dl/mil vid min dagliga körning på ca 5 mil där jag antagligen kan ladda bilen på jobbet vid halva sträckan så skulle jag vara väldigt nöjd. Plugin varianten kommer endast ha mindre ändringar i drivlinan mot dagens Prius + ett större batteri förstås och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att den inte ska behöva kosta speciellt mycket mer än dagens Prius, definitivt inte sett 4-5 år fram i tiden.

När det gäller det här med att bära omkring på en massa batterier i "onödan" så blir det förstås samma sak med förbränningsmotorn + transmission osv. Frågan är då vad kostnaden är för respektive alternativ. Olja måste ex bytas även sett till kalendertid så även sparsam användning av förbränningsmotorn kräver service vilket förstås ska räknas med i totalkostnaden.

Som vanligt så är det väl en det beror på fråga när det gäller ren elbil vs pluginhybrid och dess varianter. Oljepriset, utveckling på batterisidan. Utveckling av dedikerade räckviddsförlängare likt ex den Lotus har utvecklat. Jag tycker att det rimligtvis borde finnas en betydligt större marknad för en bil som har en räckvidd på 2-10 mil ( konfigurerbart både vid och efter köp med modulära batterier) där man kan tanka ex bensin/etanol vid behov och kunna använda den nya bilen oavsett var man ska. Inga krav på laddningsstationer eller specialladdare hemma för snabbladdning. Dessutom löser räckviddsförlängaren problem problemen med körning i kalla klimat.

Jag tycker att man ska ställa sig frågan, hur stora delar av den körning som görs idag på bilsidan kan i ett längre perspektiv ersättas med biobränslen kombinerat med eldrift de första 10-20 milen ? Då räknar jag med att en räckvidd på 20 mil bör kunna göras till en rimlig kostnad inom låt säga en 10 års period. Tänk Nissan Leaf + Lotus ~50 hk räckviddsförlängare. Man borde kunna lösa alla personbilstransporter på detta sätt utan att ta stora kostnader för infrastruktur och subventioner även om dessa lär och kanske bör finnas där initiellt.

Med det inte sagt att det är Nissan/Renault har fel i deras satsning på rena elbilar. Eller förstås Tesla. Jag gillar själv den iden eftersom familjen ändå behöver två bilar och i det långa loppet bör det bli billigare med lite extra batterikapacitet än en förbränningsmotor + tillhörande kostnader. Det är också en ren lösning på något sätt. Endast batteri + elmotor, ingen olja som ska bytas. Ingen transmission. Väldigt få rörliga delar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den andra rena lösningen är förstås ett lätthanterligt, rent och förnybart bränsle i mer konventionell bil...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-30 21:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det ena behöver inte förta det andra.Om 75-80 % av våra dagliga korta bilresor gick att köra enbart på el i våra tätorter där luftkvaliten är extra viktig så är det inget som talar emot att man kör på etanol vid dom längre färderna som oftast är utanför tätorterna.Då skulle det inte heller vara något problem med kallstarter för förbräningsmotorn när det är gott om tid för att hinna värma bränsle, motor eller luft under den tid bilen körs på batteri.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 05:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
PRIUS skrev:
Det ena behöver inte förta det andra.Om 75-80 % av våra dagliga korta bilresor gick att köra enbart på el i våra tätorter där luftkvaliten är extra viktig så är det inget som talar emot att man kör på etanol vid dom längre färderna som oftast är utanför tätorterna.Då skulle det inte heller vara något problem med kallstarter för förbräningsmotorn när det är gott om tid för att hinna värma bränsle, motor eller luft under den tid bilen körs på batteri.

---------------------------
Jag tror också att Prius har prickat rätt när det gäller batteristorleken för en pluginhybrid. När det är slut på krämen i batteriet så har man ju bensinen i tanken att köra på. Och många resor är korta. Ett litet batteri är mycket billigare och lättare att hantera också. Problemet kan möjligen vara att en del tycker det inte är värt besväret att stoppa in kontakten bara för 25 km körning, men vi får se.

Och det är inget som hindrar att man har en E85-pluginhybrid. Fast gasmaffian vill väl i så fall hellre se en gas-pluginhybrid.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 06:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
BP skrev:
Jag tror också att Prius har prickat rätt när det gäller batteristorleken för en pluginhybrid. Ett litet batteri är mycket billigare och lättare att hantera också. Problemet kan möjligen vara att en del tycker det inte är värt besväret att stoppa in kontakten bara för 25 km körning, men vi får se.


Ja frågan är om entusiasterna vill betala extra pengar för en så pass kort körsträcka på el. Jag gissar då på närmare 15 km än 23 som nämdes i presentationen. Men kostar pluginvarianten inte så mycket mer än dagens Prius så kan man förstås sälja den till "vanligt" folk också. Jag skulle inte betala 50 000 mer för en körsträcka som då antagligen blir 15 km på el, samt begränsingen på 100 km/h. Får men ens full acceleration på ren eldrift ?

Det ska i alla fall bli riktigt intressant att se vad Nissan Leaf/Renault Fluence vs Prius vs Volt kommer att kosta när de släpps om ca 2 år. Det finns en marknad för alla varianterna men vilken typ kommer att ta flest marknadsandelar ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 07:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Det ena behöver inte förta det andra.Om 75-80 % av våra dagliga korta bilresor gick att köra enbart på el i våra tätorter där luftkvaliten är extra viktig så är det inget som talar emot att man kör på etanol vid dom längre färderna som oftast är utanför tätorterna.Då skulle det inte heller vara något problem med kallstarter för förbräningsmotorn när det är gott om tid för att hinna värma bränsle, motor eller luft under den tid bilen körs på batteri.


Precis. Och Lotus lilla (50 hk) räckviddsförlängare går förstås att köra på E85. Sett till vad man idag tror man ska nå för volymer när det gäller produktion av biobränslen så ser jag detta som en trovärdig lösning där man minimerar problemen (dvs kostnaderna framförallt) jämfört med alternativen, dvs väte eller snabbladdning/batteribyten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 15:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Eftersom det kastar så mkt med baterierna så tror jag också på en elhybrid som klarar 2-3 mil på en laddning och kombination med en etanoloptmerad motor för längre streckor är det mest optimala nu, i takt med at batterier blir billigare kan man säkert öka plugin hybridernas räckvidd, det borde då om kunna gå att uppgradera befintliga bilar senare, fast det är naturligtvis inget som tillverkarena är intresserade av då.

Toyotas lösning med planetär växellåda för att steglös kunna blanda förbränningsmotorkraften mellan drivning och laddning och så skapa ett mellanting mellan parralell och seriehybrid tycker jag är genialiskt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 15:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
BP skrev:
Jag tror också att Prius har prickat rätt när det gäller batteristorleken för en pluginhybrid. Ett litet batteri är mycket billigare och lättare att hantera också. Problemet kan möjligen vara att en del tycker det inte är värt besväret att stoppa in kontakten bara för 25 km körning, men vi får se.


Ja frågan är om entusiasterna vill betala extra pengar för en så pass kort körsträcka på el. Jag gissar då på närmare 15 km än 23 som nämdes i presentationen. Men kostar pluginvarianten inte så mycket mer än dagens Prius så kan man förstås sälja den till "vanligt" folk också. Jag skulle inte betala 50 000 mer för en körsträcka som då antagligen blir 15 km på el, samt begränsingen på 100 km/h. Får men ens full acceleration på ren eldrift ?

Det ska i alla fall bli riktigt intressant att se vad Nissan Leaf/Renault Fluence vs Prius vs Volt kommer att kosta när de släpps om ca 2 år. Det finns en marknad för alla varianterna men vilken typ kommer att ta flest marknadsandelar ?

Det blir nog inga problem med accelerationen på bara el med Priusens elmotor på 60 kw eller 82 hk som Toyota anser är den energieffektivaste elmotorn i den storleken i världen.
Den verkar dra 20 kw vid 105 kmt på filmen vilket betyder ca:25 km med plugin batteriet som är på 5,2 KWt.
http://www.youtube.com/watch?v=8y5n32p6u3Y
Om dom i USA får bidraget för elbilsköp på 7500 dollar kan den nya Priusen bli billigare för kunden än den nuvarande tror dom där.
Sen kan man fråga sig om det inte är lättare att komma iväg med en Prius i -26 än en Golf Diesel vid -15 ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g
Priusens batteri sjunker 1 % i laddningsgrad (SOC) vid kallstarten ser man men det kanske man kan stå ut med när man har en startmotor på 20 kW.
Moderna dieselbilar går lika tyst som en bensinare skriver motorjournalisterna, är det någon som håller med efter att ha sett filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=Vb2ksEpCFnA
Sen kan det vara skönt att inte ha några krånglande kopplingar i bilen vid dessa extremt låga temperaturer ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=waryJwod76o
Så här skriver VW.Entwicklung. Im Vordergrund der Konzeption dieses intelligenten Automatikgetriebe...
Eller så gör man som den här damen köper batterier på skroten och gör sin egen plg-in hybrid.
http://www.youtube.com/watch?v=9S0pO1bXdpE


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-01 15:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Det blir nog inga problem med accelerationen på bara el med Priusens elmotor på 60 kw eller 82 hk som Toyota anser är den energieffektivaste elmotorn i den storleken i världen.
Den verkar dra 20 kw vid 105 kmt på filmen vilket betyder ca:25 km med plugin batteriet som är på 5,2 KWt.
http://www.youtube.com/watch?v=8y5n32p6u3Y


Av det jag har läst så startar bensinmotorn direkt vid hård acceleration. 60 kW, 82 hk är inte mycket. Volt har som jämförelse en elmotor på 110 kW, dvs nästan 150 hk.

Citat:
Om dom i USA får bidraget för elbilsköp på 7500 dollar kan den nya Priusen bli billigare för kunden än den nuvarande tror dom där.


Vad jag förstår så får Prius 3000$. Har för mig att det är kopplat till storleken på batteriet. Hittade inte mycket om det men någon påstod att det var 2500$ + 427$ för varje kWh över 4 kWh, max 7500$. Vilket i så fall skulle bli ~3000$ för Prius och som av en slump maxnivån, 7500$ för Chevy Volt :-) Man anar lobbning av GM/skydd av den inhemska industrin från staten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-01 18:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Laban skrev:
PRIUS skrev:
Det blir nog inga problem med accelerationen på bara el med Priusens elmotor på 60 kw eller 82 hk som Toyota anser är den energieffektivaste elmotorn i den storleken i världen.
Den verkar dra 20 kw vid 105 kmt på filmen vilket betyder ca:25 km med plugin batteriet som är på 5,2 KWt.
http://www.youtube.com/watch?v=8y5n32p6u3Y


Av det jag har läst så startar bensinmotorn direkt vid hård acceleration. 60 kW, 82 hk är inte mycket. Volt har som jämförelse en elmotor på 110 kW, dvs nästan 150 hk.

Citat:
Om dom i USA får bidraget för elbilsköp på 7500 dollar kan den nya Priusen bli billigare för kunden än den nuvarande tror dom där.


Vad jag förstår så får Prius 3000$. Har för mig att det är kopplat till storleken på batteriet. Hittade inte mycket om det men någon påstod att det var 2500$ + 427$ för varje kWh över 4 kWh, max 7500$. Vilket i så fall skulle bli ~3000$ för Prius och som av en slump maxnivån, 7500$ för Chevy Volt :-) Man anar lobbning av GM/skydd av den inhemska industrin från staten.

----------------------------------
Självfallet betyder industrins påtryckningar mycket. Och i omvänd riktning också. Vilket vi ser nu om GM spolar Spykers bud på SAAB bara för att ryska investerare har stort inflytande i Spyker och genomför nedläggningen nu den 7 januari. Låter som att amerikanska regeringens representanter i GM:s styrelse ligger bakom...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-01 20:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Att gränserna är satta som det är är nog ingen slump som sagt men att Volt ändå ska få större subventioner är väl rätt ok trots allt. Det är skillnad på 6.5 mil rena elmil vs 2.3 "beroende på hur man kör" elmil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-01 20:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Dom nuvarande Priusarna startar förbränningsmotorn vid större gaspådrag utom om man tryckt i EV knappen för dom som har en sådan, och då går den på bara batteri så långt som batteriet räcker. Men plug-in Hybriden går bilen på bara batteri tills batteriet är tömt oavsett gaspådrag upp till ca 100 Kmt. Och den har ingen EV knapp.
GM skriver att dom tänker ta ut endast 8,8 kWh ur sitt batteri som har en kapacitet på 16 kWh för hållbarhetens skull, det väger 170 kg.
Priusens uttag är på 5, 2kWt från sitt batteri som väger 140 kg inklusive laddare, ladduttag och lite till.
Effekten som motorn kan ge är inte alltid den effekt man tar ut. I nuvarande Priusen tar man max ut 30 kW ur batteriet fast elmotorn är på 60 kW.
Sedan kan man i Priusen få ca: 20 kW från generatorn men tillsammans blir det bara 50 kW. Man väljer att ta ut en viss effekt beroende på olika omständigheter ur tex batteriet. Sedan kommer vikten på själva bilen att vara en viktig del, för GM: s volt har olika uppgifter om vikten skrivits allt mellan 1600-1800 kg vilket spelar en stor roll om man jämför effekten från motorn.Om man vill köra långt på bara el blir det till att vara lätt med gasfoten då Volt endast kan köra i ca: 5 minuter med en effekt på 110 kW.
GM säger att Volt kommer att kosta 40 000 $ - bidrag vilket är mer än Priusen som Toyota säger inte kommer att bli dyrare än ombyggnaden till plug-in Hybrid + bil kostar idag.Vilket då skulle bli lägre än 10 000 + 22 000 $ i USA - bidraget på 3000 $.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-02 08:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Dom nuvarande Priusarna startar förbränningsmotorn vid större gaspådrag utom om man tryckt i EV knappen för dom som har en sådan, och då går den på bara batteri så långt som batteriet räcker. Men plug-in Hybriden går bilen på bara batteri tills batteriet är tömt oavsett gaspådrag upp till ca 100 Kmt. Och den har ingen EV knapp.


Bra, men med 82 hk så blir det nog ingen bil som kommer höjas till skyarna för dess körglädje. Sen får var och en bedömma hur viktigt det är.

Citat:
Priusens uttag är på 5, 2kWt från sitt batteri som väger 140 kg inklusive laddare, ladduttag och lite till.


Vad jag förstår är Prius batteri på 5.3 kWh, jag betvivlar att dom kommer ta ut 5.2 kWh om detta stämmer. Det skulle i så fall påverka batteriets livslängd rätt drastiskt. Man brukar väl prata om 1.2 kWh/mil för Volt och i så fall kan jag tänka mig att dom kanske tar ut ~3 kWh i Prius'en.

Citat:
Effekten som motorn kan ge är inte alltid den effekt man tar ut. I nuvarande Priusen tar man max ut 30 kW ur batteriet fast elmotorn är på 60 kW.


Så är det säkert men Volt ska göra 0-100 på 8s. Då behöver man nog i trakten av 150 hk misstänker jag.

Citat:
Om man vill köra långt på bara el blir det till att vara lätt med gasfoten då Volt endast kan köra i ca: 5 minuter med en effekt på 110 kW.


Max acceleration brukar man inte utnyttja speciellt stora delar av den dagliga körsträckan, sen gäller detta förstås också Prius där man inte ens kan hålla vanlig svensk motorvägsfart utan att förbränningsmotorn startar.

Citat:
GM säger att Volt kommer att kosta 40 000 $ - bidrag vilket är mer än Priusen som Toyota säger inte kommer att bli dyrare än ombyggnaden till plug-in Hybrid + bil kostar idag.Vilket då skulle bli lägre än 10 000 + 22 000 $ i USA - bidraget på 3000 $.


Det behöver den också vara som jag ser det. Jag skulle betala en hel del mer för Volt personligen. Var gränsen går låter jag vara osagt men, 0-100 på 8s vs , vad för Prius ? Vad händer vid en omkörning från låt säga 70-100 om Prius då endast använder elmotorn på 82 hk ? Jag misstänker då att förbränningsmotorn startar. För att inte tala om 90-110 då den garanterat startar. En viss skillnad trots allt.

Man ska också ha i åtanke det jag redan nämt om 23 km under den japanska körcykeln:

http://green.autoblog.com/2009/12/15/wh ... c08-cycle/

Citat:
On the JC08 test, the Prius is rated at a "mere" 76.7 mpg (U.S.). The EPA ranks the same car at just 50 mpg combined, a number in line with what most regular drivers will achieve.


Artikelförfattaren gissar på 10 miles, alltså ~ 1.6 mil på el. Volt lär väl antagligen inte nå 6.5 mil på el i normalfallet heller men den har lite mer att ta ifrån också. 1.6 mil på el passar säkert de som bor riktigt centralt men jag vill ha runt 4-5 mil för att kunna köra på el till "stan" och tillbaka, även vid shoppingturer och liknande då det inte är aktuellt att ladda bilen halvvägs. Men allt beror förstås på vad priset blir i slutändan. Det blir nog inte aktuellt med samma frikostiga subventioner i Sverige och kostar Volt 100 000 mer så tar man sig nog en funderare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-02 13:49 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag fårstår inte varför man ska blanda in förbränningsmotorn in i drivlinan? är det inte bättre om man optimerar förbränningsmotorn till att ladda batteriet? på så sätt kan man ju optimera den till ett visst varvtal då generatorn och motorn är som mest effektiv, och då borde verkningsgraden vara som högst.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011