Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 11-10-21 08:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Men varför har du det kravet förresten, då kan man ju börja kräva fullt utbyggt laddstolpe-nät innan en laddhybrid ens blir intressant på pappret?
Teoretisk aktionsradie för en ren etanolbil är ju gigantisk jfrt med vilken elbil som helst. Och skulle den inte räcka ändå kan man ju enkelt ordna en typ 30l större tank på en sådan bil.


Den delen av diskussionen handlade om vad nästa steg är för förbränningsmotorn när det gäller effektivitet. Har inget med vad jag kräver av nästa generations etanolmotorer eller aktionsradie att göra.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-21 10:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Men varför har du det kravet förresten, då kan man ju börja kräva fullt utbyggt laddstolpe-nät innan en laddhybrid ens blir intressant på pappret?
Teoretisk aktionsradie för en ren etanolbil är ju gigantisk jfrt med vilken elbil som helst. Och skulle den inte räcka ändå kan man ju enkelt ordna en typ 30l större tank på en sådan bil.


Den delen av diskussionen handlade om vad nästa steg är för förbränningsmotorn när det gäller effektivitet. Har inget med vad jag kräver av nästa generations etanolmotorer eller aktionsradie att göra.


Nej den delen handlade om att du krävde att de skulle fungera bra med bensin, och jag antog att det var av tillgänglighetsskäl du inte ville släppa sargen o acceptera rena etanolbilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-21 12:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nej den delen handlade om att du krävde att de skulle fungera bra med bensin, och jag antog att det var av tillgänglighetsskäl du inte ville släppa sargen o acceptera rena etanolbilar.


Aha, då är jag med. Det spelar nog ingen roll vad jag tycker i det fallet, en ren etanolbil kommer att vara ofantligt svår att sälja och känns därmed rätt orelevant. I dagsläget ska väl sägas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-21 15:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Nej den delen handlade om att du krävde att de skulle fungera bra med bensin, och jag antog att det var av tillgänglighetsskäl du inte ville släppa sargen o acceptera rena etanolbilar.


Aha, då är jag med. Det spelar nog ingen roll vad jag tycker i det fallet, en ren etanolbil kommer att vara ofantligt svår att sälja och känns därmed rätt orelevant. I dagsläget ska väl sägas.


Haha, du är rolig! Är det svårt att sälja en ren etanolbil så lär det väl närmast ge nobelpris i marknadsföring att kunna kränga en enda elbil eller hybrid, med tanke på hur mycket inskränkningar i det dagliga livet kunden får med en sådan!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-21 17:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Haha, du är rolig! Är det svårt att sälja en ren etanolbil så lär det väl närmast ge nobelpris i marknadsföring att kunna kränga en enda elbil eller hybrid, med tanke på hur mycket inskränkningar i det dagliga livet kunden får med en sådan!


Rolig, hmm, tja, visst. Inskränkningar i det daglig livet med pluginhybrid/hybrider. Hmm, det får du nog utveckla. Ren elbil, tja, men det verkar gå rätt bra att sälja dom ändå:

http://green.autoblog.com/2011/10/10/ni ... se-15-000/

Och det finns bevisligen ännu bättre elbilar: http://vimeo.com/30109984


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-22 15:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
karlmb skrev:
Haha, du är rolig! Är det svårt att sälja en ren etanolbil så lär det väl närmast ge nobelpris i marknadsföring att kunna kränga en enda elbil eller hybrid, med tanke på hur mycket inskränkningar i det dagliga livet kunden får med en sådan!


Rolig, hmm, tja, visst. Inskränkningar i det daglig livet med pluginhybrid/hybrider. Hmm, det får du nog utveckla. Ren elbil, tja, men det verkar gå rätt bra att sälja dom ändå:

http://green.autoblog.com/2011/10/10/ni ... se-15-000/

Och det finns bevisligen ännu bättre elbilar: http://vimeo.com/30109984

Nästa år kommer det en till elbil med Tesla maskineri och batterilösning.
http://www.youtube.com/watch?v=sXek0JRi4jU
Men den har rullat i en annan variant tidigare på slutet av nittiotalet, som den här som rullat 21700 mil. Dom kontrollerar batterierna. Vrid ner volymen bara då dom fått för sig att det är viktigt att spela musik med hög volym när dom visar något tekniskt.
http://www.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT ... re=related


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Honda tror "inte" heller på hybrider:

http://green.autoblog.com/2011/10/13/ho ... arly-2012/

Honda släpper alltså tre st hybrider i Kina 2012. Toyota har vi redan avklarat. Fast en vän av ordningen kanske då menar på att det här faktiskt gällde Kina och inte Japan :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Nästa år kommer det en till elbil med Tesla maskineri och batterilösning.
http://www.youtube.com/watch?v=sXek0JRi4jU


Ska bli intressant o se vad priset blir. Rent designmässigt känns den lite trist, kanske beroende på att den har några år på nacken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-31 20:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Svenskarna tror inte heller på hybrider tydligen.
Pratade med grannen som nyss lyckats få sålt sin Prius, för 70000...
Han förlorade 120000 på 2 år på den bilen, till slut fick han sålt den till en handlare. Privat var ingen intresserad.
Inga fel på den, batteriet var i ordning.
Hur kommer detta sig?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb sön 12-04-01 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-01 17:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Svenska journalister har väl aldrig riktigt vurmat för Prius. Däremot så verkar dom vara väldigt förtjusta i de dieselhybrider som snart kommer på marknaden. Med 4WD, 200 hk, intressantare bilmodeller (Citroen DS5, Peugeot 3008, Peugeot 508) och faktiskt ett riktigt bra prisläge så kan det nog fungera. Sen kan man ha åsikter om diesel men Sverige och Europa gillar diesel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-01 22:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Svenska journalister har väl aldrig riktigt vurmat för Prius. Däremot så verkar dom vara väldigt förtjusta i de dieselhybrider som snart kommer på marknaden. Med 4WD, 200 hk, intressantare bilmodeller (Citroen DS5, Peugeot 3008, Peugeot 508) och faktiskt ett riktigt bra prisläge så kan det nog fungera. Sen kan man ha åsikter om diesel men Sverige och Europa gillar diesel.


Vad jag minns så hyllades Priusen till skyarna som framtidens bil.
Allt annat var bara så ...gammalmodigt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-02 07:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja nu har jag inte följt Prius från när den kom, men senare recensioner bör väl vara det som påverkar andrahandsvärdet i dagsläget:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gt/?page=1

Citat:
Styrkänslan är rekordartat frånvarande. Det är kanske därför jänkarna gillar den då känslan är i nivå med deras gamla muskelbilar. Och när man börjar vrida på ratten inser man också att Prius tillhör eliten i seg styrrespons och understyrning.


Citat:
Drivlinan står för det sista smolket. Den steglösa växellådan räds inte för att höja motorvarvet. Minsta fartökning resulterar i ett hysteriskt varvande av motorn. En normal omkörning på 70-väg göres i rena racetempot, ljudmässigt alltså. Men av fartökningen blev det mindre utdelat, dock räcker det till.


Sen är den dyr:

Citat:
Vid ett privatköp av båda bilarna är det svårt att rekommendera dem alls jämfört med övriga golfklassare som fås för 75.000 - 100.000 kronor mindre.


Jämför Prius ingångspris på 270 000 :- och vad man får jämfört med ex Citroen DS 5 Hybrid för 345 000 :-

Golf - V70 klass
110 hk - 200 hk
2WD - 4WD
Bensin - Diesel

Som jämförelse kostar en Volvo XC70, D3 på 163 hk, Automat från 369 000 :- Och Volvo lär hänga på, om inte med egen teknik så med:

http://www.vibilagare.se/reportage/fram ... 636?page=2

Citat:
– En hybridbil med vårt system skulle kunna spara 25 procent bränsle, säger Daniel Hervén.

Jämfört med en vanlig fyrhjulsdrift behöver inte Haldex eAWD bli mer än marginellt dyrare. Med hela det elstyrda drivsystemet mellan bakhjulen behövs heller inga tunga komponenter som kardan och fördelningsväxel (men ett stort batteri).


Systemet har en 109 hk motor. Steget till en pluginhybrid känns med andra ord väldigt liten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jänkarna gillar Prius/hybrider:

http://green.autoblog.com/2012/04/04/to ... thly-reco/

Samt:

http://green.autoblog.com/2012/04/09/hy ... -be-worth/

Citat:
First-quarter electric-drive vehicle sales jumped 49 percent from a year earlier to more than 117,000 vehicles, according to Bloomberg Businessweek. With such growth – both the Chevrolet Volt extended-range plug-in hybrid and the Toyota Prius hybrid set monthly sales records in March – GM cut its previously planned production shutdown from four weeks to five and Nissan CEO Carlos Ghosn said Nissan Leaf battery-electric vehicle sales could grow further starting later this year once U.S. production of the car get underway. Domestic production might also lowering the EVs cost in America.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har Toyota sålt 4 miljoner hybrider:

http://green.autoblog.com/2012/05/22/to ... worldwide/

Dom har alltså sålt 1 miljon hybrider de senaste 14 månaderna:

Citat:
for example, it was around 14 months ago that Toyota announced it had sold three million hybrids around the world


Så gissningsvis tror nog japanerna på hybrider ändå :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-23 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry

Världsproduktionen av bilar har sett ut så här de senaste åren:
By yearGlobal production of motorvehicles

(cars and commercial vehicles)

Year Production Change Source
1997 54,434,000 [11]
1998 52,987,000 -2.7% [11]
1999 56,258,892 6.2% [12]
2000 58,374,162 3.8% [13]
2001 56,304,925 -3.5% [14]
2002 58,994,318 4.8% [15]
2003 60,663,225 2.8% [16]
2004 64,496,220 6.3% [17]
2005 66,482,439 3.1% [18]
2006 69,222,975 4.1% [19]
2007 73,266,061 5.8% [20]
2008 70,520,493 -3.7% [21]
2009 61,791,868 -12.4% [22]
2010 77,857,705 26.0% [23]

Om du då tänker dig in i hur det kan resoneras i styrelserummet hos toyota (jag antar att det nu är det du menar med Japaner, även om jag menade Japaner i allmänhet), tror du på allvar att man är eld och lågor över att man som mest framstående hybridtillverkare (och nr ett i världen på totala produktionen) lyckats kränga lite mer än 1 % av alla bilar i form av en hybrid?
Och att det nu gör att man börjar att planera för att öka sin egen hybridandel till säg 25% så att världsandelen hamnar ngnstans kring 10% Toyota hybrider 2018?

Eller alt2: att man tycker det ser bra ut i marknadsföringen att ligga "långt framme" i utvecklingen?

Det är just dessa siffror som gör att man i styrelserum världen över tvekar inför vad man ska satsa på.
Hybriderna säljer bara till rika organisationer, skattefinansierade myndigheter, folk i Hollywood, greenwashers och early adopters.
Det blir man inte rik på i längden. Det är inte vad bilitillverkning går ut på.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011