Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11-09-15 15:37 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
gt-i skrev:
Vi måste minska konsumtionen på något sätt.

Det största problemet som jag ser det är att vi har en explosiv utveckling även av antalet som konsumerar. Jag har för mig att när jag gick i skolan för ca 30 år sedan så var vi ca 4 miljarder människor. Nu är vi väl uppe i ca 6 miljarder. Så det är ju inte bara att vi konsumerar mer, vi är även fler som gör det. Tyvärr finns bara världskrig kvar när vi slåss om de resurser som finns kvar, eller så uppfinns det där rymdskeppet som gör att vi kan expandera utanför jorden.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 16:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror inte det skulle vara något problem med 7 miljarder människor på rymdskeppet jorden om vi (i de rika länderna) inte skulle slösa så med resurserna.

Med smartare lösningar borde alla kunna få det bra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 16:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vad som behövs är en räntefri ekonomi, ty då elimineras kravet på tillväxt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 22:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
De du predikar för här är väl redan skapligt övertygade. Gillar standardiseringstanken, men det är oftast bättre med konkurrerande alternativ.

Jag tror tyvärr att du är för optimistisk med mängderna producerbar etanol. Jag gissar att produktionen av el eller etanol kommer att konkurrera om samma mark/råvara? Då är den bittra sanningen kanske att vi inte kan leva som nu för alltid? Vi måste minska konsumtionen på något sätt.

Fördelen med elbilar är att folk kommer att bli tvingade att tänka annorlunda. Det kommer inte att gå att dra husvagn genom europa, köra tomater från spanien osv. Detta kanske kunde lösa lite av de i samhälls-systemet inbyggda problemen.


Tydligen är de inte så övertygade trots allt.
De flesta här tycker det är bra med etanol, men bara som en parentes i väntan på elen.
Jag ser inte el som en lösning i fordon. På tal om std-lösning, är inte just elen en sådan så som den beskrivs av Widmark ovan, en std lösning som vi bara måste köpa pga bäst påstådda effektivitet och rejält många framställningssätt...
Jag pekar då på att det kanske är fel std-metod för fordon.
Det finns också andra negativa aspekter på el. Den binder oss fast i storskaliga lösningar, och är i princip konserverande för just "människor som borde lära sig att tänka annorlunda".

Det krävs inte omständiga elbilar för att få folk att tänka annorlunda, det räcker att höja priset på de alternativ man vill begränsa. Om vi slutade subventionera fossilbränsle och de alternativ som endast går ihop med dem, som t.ex. naturgasblandad biogas, talloljediesel, sundiesel, etc etc, ej hållbara alternativ som regnskogsskövlande palmoljediesel, tveksam jordbruksetanol, hybrider som mest går på fossilsoppa ändå, etc, så skulle de riktigt bra och ekonomiskt vettiga alternativen växa fram av sig själva.

Att säga att vi måste ändra levnadsstil har blivit ett alibi för att vänta på opraktiska elbilar, istället för att lösa problemen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-16 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Den binder oss fast i storskaliga lösningar, och är i princip konserverande för just "människor som borde lära sig att tänka annorlunda".


Jag trodde det var tvärtom, solceller på hustaken, mini-vindkraftverk mm. Den enda småskaliga produktionen av etanol som jag känner till har ett helt annat syfte och är är inte direkt konkurrenskraftigt kostnadsmässigt som bränsle :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-16 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Den binder oss fast i storskaliga lösningar, och är i princip konserverande för just "människor som borde lära sig att tänka annorlunda".


Jag trodde det var tvärtom, solceller på hustaken, mini-vindkraftverk mm. Den enda småskaliga produktionen av etanol som jag känner till har ett helt annat syfte och är är inte direkt konkurrenskraftigt kostnadsmässigt som bränsle :-)


Minkraftverk etc är nog bra, men så länge de binder oss fast vid nätet är frågan faktiskt om det gagnar världen att sprida ut elproduktion på det sättet.
Kunde man däremot klippa kabeln till nätet vore mkt vunnet, t.ex Honda säljer ju på kontinenten, med rätt stor framgång, elverk avsedda för pannrummet där man tar till vara 100% av bränslets energi i form av dels kylvattenvärme, dels el.
Se där ett exempel på redan komersiellt gångbar småskalig elproduktion/energiproduktion med litet ekologiskt/resursförbrukande fotavtryck.

Kunde man samköra elproduktion/hembränning och värmeproduktion av t.ex fallfrukt i en villa kan ju inte ens Collin o co klaga längre...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-16 13:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Minkraftverk etc är nog bra, men så länge de binder oss fast vid nätet är frågan faktiskt om det gagnar världen att sprida ut elproduktion på det sättet.


Varför skulle det inte gagna världen att sprida ut elproduktionen (småskaligt) ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-16 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Och om man ska hålla sig till ämnet:

http://green.autoblog.com/2011/09/15/to ... n-hybrids/

Citat:
"Prius is going to be the backbone of our powertrain philosophy going forward. The vast majority of vehicle sales we're going to have are going to be hybrids." This might be part of a global increase in hybrid sales. Takeshi Uchiyamada, Toyota's executive vice president overseeing R&D, recently said that he thinks that hybrids will make up 20 percent of all global vehicle sales in 2020.



Så jag vet inte om Japanerna inte tror på hybrider.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-16 15:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Och om man ska hålla sig till ämnet:

http://green.autoblog.com/2011/09/15/to ... n-hybrids/

Citat:
"Prius is going to be the backbone of our powertrain philosophy going forward. The vast majority of vehicle sales we're going to have are going to be hybrids." This might be part of a global increase in hybrid sales. Takeshi Uchiyamada, Toyota's executive vice president overseeing R&D, recently said that he thinks that hybrids will make up 20 percent of all global vehicle sales in 2020.



Så jag vet inte om Japanerna inte tror på hybrider.


Du tycker inte det vore märkligt om inte Toyota sade så...?
Undrsökningen handlade om vad bilköparna i Japan tror på.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-17 06:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Till att börja med så gick det väl inte så dåligt för hybriderna (Prius + A 2:a och 4:a) ? För det andra så kan man väl fundera lite på det statistiska underlaget (500 pers) och sist men inte minst, Toyota mfl baserar nog sina investeringar på lite mer långsiktigt tänk än "undersökningar" som denna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-17 18:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Till att börja med så gick det väl inte så dåligt för hybriderna (Prius + A 2:a och 4:a) ? För det andra så kan man väl fundera lite på det statistiska underlaget (500 pers) och sist men inte minst, Toyota mfl baserar nog sina investeringar på lite mer långsiktigt tänk än "undersökningar" som denna.


Visst har de sålt bra, men du tror inte att det kan finnas ett uppdämt behov hos early adopters?
Visst statistik kan man viroda o vända på som man vill, men denna undersökning är iaf bättre än mainstreams "allt fler.."
Hur Toyotas investeringar ser ut har du ingen aning om, allra minst kan man bilda sig en uppfattning om det utifrån dylika uttalanden.
Med samma tilltro till pressuttalanden skulle GM fortfarande ha massor av etanolvarianter i pipeline, men så är det nog inte. Tyvärr.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-18 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Prius har väl funnits på marknaden i 10+ år så jag vet inte om vi kan prata om early adopters i det fallet.

Jag har ingen aning om hur Toyotas investeringar egentligen ser ut men mycket tyder väl på att en hel del kommer att satsas på hybridtekniken. Ska man börja gå på något annat än de Toyota mfl själva säger så hamnar man i "jag tror att".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-18 21:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Prius har väl funnits på marknaden i 10+ år så jag vet inte om vi kan prata om early adopters i det fallet.

Jag har ingen aning om hur Toyotas investeringar egentligen ser ut men mycket tyder väl på att en hel del kommer att satsas på hybridtekniken. Ska man börja gå på något annat än de Toyota mfl själva säger så hamnar man i "jag tror att".


Jo, det är early adopters eftersom bilen marknadsförts på olika marknader, delvis vid olika tidpunkter. På alla dessa marknader har man varit först på plan, således attraherar man en viss typ av kunder.

När det gäller investeringar är sådant alltid affärshemligheter, och absolut inget man avslöjar i förväg...
Säger man något finns det ett syfte med det...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-19 13:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
It was only last week when the Japanese automaker said that 75,000 units will reach the United States by the end of 2011. Toyota already promised to its dealers 36,000 Priuses over the course of this summer. In regular months, the company sells about 15,000 cars, but they managed to sell even 25,000 cars when the gas prices were high (May)
http://www.rpmgo.com/toyota-prius-sold-kind
Våren 2012 kommer plugginPriusen att säljas i 14 stater i USA.
http://www.toyota.com/prius-plug-in/
Toyota is, more than 10 years into the endeavor and with plans to hybridize all its model by 2020, with the possible exception of pickup trucks.
Alla bilmodeller blir hybrider 2020 enligt Toyota, låter inte som Toyota har planer på att minska hybridsattsningen.
Plug-in hybridbilen är nu klar för att börja säljas i vår i 14 stater i USA. Här några videofilmer om den.
http://www.engadget.com/2011/09/17/hand ... rid-video/
Den kostar ca:32 000 $ i USA jämfört med den vanliga för 23520 $
Vilket är 199500 kr för den nya och 154000 kr för 2011 års modell. Bilarna är betydligt billigare i USA än i Sverige, sedan har dom någon typ av skatterabatt i vissa stater vilket gör att priset till kund ännu lägre.


Senast redigerad av PRIUS ons 11-09-21 12:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-19 20:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som sagt, för 10 år sedan var bränslecellerna i princip färdiga för massproduktion...
2020 är rätt långt fram i tiden, se inte detta som ett löfte..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011