Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 00:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11-09-28 15:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Man kan även utgå dieselmodellens pris –vars prestanda bättre motsvarar elmotorn prestanda– som utgångspunkt för jämförelsen, då blir ekonomin blivit ännu mindre fördelaktigt för batterivarianten.


Nja:

Citat:
2-cyl. Turbo dieselmotor 20 kW, vMax 170 km/h, 550 kg, 0-100 20s, 2 l/100km, 17.000 Euro
2-cyl. Turbo bensinmotor 45 kW, vMax 220 km/h, 550 kg, 0-100 11s, 3 l/100km, 24.000 Euro
Elbil med synchronmotor 40 kW vMax 140 km/h, 650 kg, 0-100 11s, 6-8 kWh/100km, 30.000 Euro


0-100 på 20s för dieselmotorn, 0-100 på 11s för el samt bensinmotor. Och då skulle jag gissa på att elmotorn upplevs som trevligare än bensinmotorn med samma tid till 100..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-28 22:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Dieselbilar med samma prestanda som bensinmotorer brukar vara dyrare som du säger, men det samma gäller om man jämför priser på etanolbilar jämförd med dieselbilar med motsvarande prestanda. Jag förstår därför inte varför då etanolversionen skulle bli lika dyr som en imaginär dieselversion. Jag utgick från modellen med den dyrare och större bensinmotor. Man kan även utgå dieselmodellens pris –vars prestanda bättre motsvarar elmotorn prestanda– som utgångspunkt för jämförelsen, då blir ekonomin blivit ännu mindre fördelaktigt för batterivarianten.


Min tes var att för att komma upp till dieselmotorns effektivitet måste man ha en dieselmotor som går på etanol vilket bevisligen experimenteras med på ex Scania. Och då blir den med rätt stor sannolikhet dyrare än motsvarande bensinmotor. Initiellt antagligen dyrare än motsvarande dieselmotor också.


OK, vi sänker ambitionsnivån ett hack till dagens moderna flexifuelbilar:
VW PASSAT 1.4 TSI 160 MultiFuel Twincharger | VW PASSAT TDI 105 DPF BlueMotion Techn. S/S )
http://www.miljofordon.se/fordon/jamfor ... =2272,2294
Bränsletyp Etanol E85 | Diesel
Motorvolym 1390 | 1598
Motoreffekt (kw) 118 | 77
Bensin/dieselförbrukning (lit/100 km) 6,7 | 4,3
Riktpris 239900 | 257000

Kombinera det med de Loremo versioner som är planerad:
2-cyl. 700cc Turbo dieselmotor 20 kW, vMax 170 km/h, 550 kg, 0-100 20s, 2 l/100km, 17.000 Euro
2-cyl. 850cc Turbo bensinmotor 45 kW, vMax 220 km/h, 550 kg, 0-100 11s, 3 l/100km, 24.000 Euro
Elbil med synchronmotor 40 kW vMax 140 km/h, 650 kg, 0-100 11s, 6-8 kWh/100km, 30.000 Euro

Dp får man en 600cc, 30 kW flexifuel Loremo som drar 4l E85/100 km (25,5 kWh/100 km, jmfd Loremo Diesel 19,6 kWh /100km, Loremo Bensin 26,67 kWh/100km) som kostar 16.000 Euro (1.000 mindre än dieselversionen):

2-cyl. Turbo flexifuelmotor 30 kW, vMax 200 km/h, 520 kg, 0-100 15s, 4 l E85/100km, 16.000 Euro

El Loremo kostar 10 öre/mil (vid 1 kr/kWh) och etanoloptimerad Loremo knappt 4 kr/mil (vid E85 pris 10 kr/l). Om elen är helt gratis (tanka på jobbet?) och skillnaden per mil alltså är 4 kr så dröjer det ändå 35.000 mil innan det går jämt upp med de 14.000 Euro som elversionen kostar extra.

Prestanda mellan El och flexifuel Loremo blir jämförbara, elversionen kan komma upp till 100km/u snabbare men batteriets räckvidd drabbas då hård.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-29 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Jag väntar med spänning på en sån motor.


Det är på gång, och om man bara kan ta till sig det jag skriver, dvs att det inte finns några praktiska problem att tala om när det gäller att bygga mager-otto motorer som ska gå på etanol (Eller gas eller metanol heller för den delen), så kan man inse att det inte handlar om tekniska problem.
Att Scania valt dieselprocess idag har med helt andra saker att göra än detta.
T.ex skulle en övergång till Ottomotorer innebära kraftigt ändrade transmisioner eftersom en Otto har ett betydligt större aktivt användbart varvtalsområde.
Ingen tillverkare på tunga sidan kan idag investera i detta så länge det är oklart vad som händer på bränslesidan. Därav ser du inga tunga tillverkare som satsar på annat än dieselprocess idag, undantaget gas som är tekniskt svårt att få till med dieselprocess.

Problemet är att du ändå tycks inbilla dig att mager-otto är en lika stor teknisk utmaning som att få till de där batterierna...samtidigt som du enbart tycks lita till vad du ser finns till salu idag, såvida det inte gäller elbilar då förstås..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-30 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Laban skrev:
Problemet är att du ändå tycks inbilla dig att mager-otto är en lika stor teknisk utmaning som att få till de där batterierna...samtidigt som du enbart tycks lita till vad du ser finns till salu idag, såvida det inte gäller elbilar då förstås..


Jag inbillar mig ingenting men hade gärna sett någon hint från de stora tillverkarna att något dylikt är på gång. När det gäller elbilar och batterier så har man åtminstone en trend att gå på när det gäller pris och utveckling. Och det kommer mängder med artiklar om vad som sker på laboratorienivå när det gäller just batterier.

Om det nu är så enkelt att få till en sådan motor så borde det nästan vara mer politiska orsaker som gör att dessa motorer inte sett dagens ljus ännu. Hade varit intressant att i så fall veta vad, för moderna E85 kapabla bensinmotorer kommer ju nu från ex Volvo och Volkswagen. Så det satsas trots allt en del på etanol, även om det sker lite i skymundan för tillfället.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-30 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Dp får man en 600cc, 30 kW flexifuel Loremo som drar 4l E85/100 km (25,5 kWh/100 km, jmfd Loremo Diesel 19,6 kWh /100km, Loremo Bensin 26,67 kWh/100km) som kostar 16.000 Euro (1.000 mindre än dieselversionen):


Känns som rätt grova antaganden där angående priset mellan motor från olika tillverkare. Och om en 45 kW bensinmotor har jämförbara prestanda med en 40kW elmotor så lär en 30kW bensinmotor knappast vara i närheten av elmotorn. Ska vi gissa på 0-100 på 16s. Och det ska vara jämförbart med elbilens 11s för att hård acceleration minskar räckvidden drastiskt på el. Näe, det köper jag inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-30 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
Dp får man en 600cc, 30 kW flexifuel Loremo som drar 4l E85/100 km (25,5 kWh/100 km, jmfd Loremo Diesel 19,6 kWh /100km, Loremo Bensin 26,67 kWh/100km) som kostar 16.000 Euro (1.000 mindre än dieselversionen):


Känns som rätt grova antaganden där angående priset mellan motor från olika tillverkare. Och om en 45 kW bensinmotor har jämförbara prestanda med en 40kW elmotor så lär en 30kW bensinmotor knappast vara i närheten av elmotorn. Ska vi gissa på 0-100 på 16s. Och det ska vara jämförbart med elbilens 11s för att hård acceleration minskar räckvidden drastiskt på el. Näe, det köper jag inte.


Det lär ju å andra sidan inte vara ngn större prisskillnad mellan en 30 kW ottomotor och en på 45 kW...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-30 08:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Laban skrev:
Problemet är att du ändå tycks inbilla dig att mager-otto är en lika stor teknisk utmaning som att få till de där batterierna...samtidigt som du enbart tycks lita till vad du ser finns till salu idag, såvida det inte gäller elbilar då förstås..


Jag inbillar mig ingenting men hade gärna sett någon hint från de stora tillverkarna att något dylikt är på gång. När det gäller elbilar och batterier så har man åtminstone en trend att gå på när det gäller pris och utveckling. Och det kommer mängder med artiklar om vad som sker på laboratorienivå när det gäller just batterier.

Om det nu är så enkelt att få till en sådan motor så borde det nästan vara mer politiska orsaker som gör att dessa motorer inte sett dagens ljus ännu. Hade varit intressant att i så fall veta vad, för moderna E85 kapabla bensinmotorer kommer ju nu från ex Volvo och Volkswagen. Så det satsas trots allt en del på etanol, även om det sker lite i skymundan för tillfället.


"Något sådant" är tyvärr inte på gång troligen, vilket är det problem som bekymrar mig.
Allt fokus är på elektrifiering, vilket som en gökunge tränger ut även enkla förbättringar av ottomotorn på de flesta tillverkares utvecklingskontor.
Visst är det politik, du är också en del av den...Du läser om trender och drar slutsatser på ett sätt som många politiker också gör, om du ursäktar. Sedan läser politiker och beslutfattare detta och blir "övertygade" om att elektrifiering är den enda vägen att gå.
Volvos o VW nuvarande etanolmotorer är kanske bättre än de första, men långt ifrån så nydanande som de hade kunnat vara om inte marknaden slagit in på diesel och el-spåren istället.

Jag myntar nu begreppet "GÖKUNGE-utveckling", om detta fenomen, så att jag lättare kan hänvisa till det i framtiden... :(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-30 16:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Dp får man en 600cc, 30 kW flexifuel Loremo som drar 4l E85/100 km (25,5 kWh/100 km, jmfd Loremo Diesel 19,6 kWh /100km, Loremo Bensin 26,67 kWh/100km) som kostar 16.000 Euro (1.000 mindre än dieselversionen):


Känns som rätt grova antaganden där angående priset mellan motor från olika tillverkare. Och om en 45 kW bensinmotor har jämförbara prestanda med en 40kW elmotor så lär en 30kW bensinmotor knappast vara i närheten av elmotorn. Ska vi gissa på 0-100 på 16s.


Jag skrev att den skulle behöva 15s 0-100 och baserade det på
dieselmotor 20 kW, 550 kg, 0-100 20s
bensinmotor 45 kW, 550 kg, 0-100 11s
och att 30kw etanolbilen blir lättare, du vill lägga till en secund, liten skillnad, men visst elbilen kan komma upp snabbare i 100 km/u.
Laban skrev:
Och det ska vara jämförbart med elbilens 11s för att hård acceleration minskar räckvidden drastiskt på el. Näe, det köper jag inte.


Jag har elmoppe själv och kan försäkra att det i praktiken gör stor skillnad. Ju snabbare man accelererar med ett elfordon ju högre strömuttag ur batteriet är och ju större förlusterna i batteriet, motorn etc blir. En ottomotor har sämre verkningsgrad vid låga effektuttag (oäntlig dålig när den går på tomgång), med en elmotor är det tvärtom, där avtar verkningsgraden helt proportionerligt med effektuttaget, samma sak gäller för batteriet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-02 09:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
och att 30kw etanolbilen blir lättare, du vill lägga till en secund, liten skillnad, men visst elbilen kan komma upp snabbare i 100 km/u.


Ja det är väl oftast det man brukar räkna som prestanda, 0-100 km/h alltså. En omkörning är väl heller inte det roligaste med en liten bensinmotor. Nerväxling + höga varv.

Citat:
Jag har elmoppe själv och kan försäkra att det i praktiken gör stor skillnad. Ju snabbare man accelererar med ett elfordon ju högre strömuttag ur batteriet är och ju större förlusterna i batteriet, motorn etc blir. En ottomotor har sämre verkningsgrad vid låga effektuttag (oäntlig dålig när den går på tomgång), med en elmotor är det tvärtom, där avtar verkningsgraden helt proportionerligt med effektuttaget, samma sak gäller för batteriet.


Hur mycket verkningsgraden försämras vid hård acceleration låter jag vara osagt, beror förstås på flera faktorer. Ex hur stort batteriet är i förhållande till effektuttaget (max) och batterityp. Men jag tycker att man måste räkna med normal körning (som svar på föregående fråga också), inte extremfall. Dvs enstaka hårdare acceleration + någon omkörning då och då. De rödljuskungar som finns lär inte köpa en elbil ändå, möjligtvis en Tesla då :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-02 11:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
"Något sådant" är tyvärr inte på gång troligen, vilket är det problem som bekymrar mig.
Allt fokus är på elektrifiering, vilket som en gökunge tränger ut även enkla förbättringar av ottomotorn på de flesta tillverkares utvecklingskontor.
Visst är det politik, du är också en del av den...Du läser om trender och drar slutsatser på ett sätt som många politiker också gör, om du ursäktar. Sedan läser politiker och beslutfattare detta och blir "övertygade" om att elektrifiering är den enda vägen att gå.


Min åsikt väger nog inte så tungt i detta sammanhang :-) Däremot är det väl så att möjligheten att producera "bränslet" inhemskt och minska oljeberoendet är en stor del i den utveckling vi nu ser på elbilssidan. Detta gäller nog framförallt politiskt där vinsterna är enorma. Och cellulosaetanol/syntetisk diesel har väl inte direkt rosat marknaden ännu.

Citat:
Volvos o VW nuvarande etanolmotorer är kanske bättre än de första, men långt ifrån så nydanande som de hade kunnat vara om inte marknaden slagit in på diesel och el-spåren istället.


Ja så vitt jag vet så är det väl ingenting på dessa motorer som är etanoloptimerat. Bara det att det nu är moderna bensinmotorer som tillåts köra på etanol snarare än gårdagens. Och trots att det är turbo motorer tar man inte ens ut högre effekt när man kör på etanol. Så det är väl mer "minimal insats för att ändå få en del av kakan" vi pratar om.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-03 00:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
och att 30kw etanolbilen blir lättare, du vill lägga till en secund, liten skillnad, men visst elbilen kan komma upp snabbare i 100 km/u.


Ja det är väl oftast det man brukar räkna som prestanda, 0-100 km/h alltså. En omkörning är väl heller inte det roligaste med en liten bensinmotor. Nerväxling + höga varv.


De är förstås en smaksak, jag tror att omkörningen kan bli mycket roliga, en 2-cylinder med turbo som varvar 8000 vpm låter säkert som fin musik i mina öron eftersom jag har Citroen 2cv som även har en 600cc 2-cyl motor, fast då utan turbo http://www.youtube.com/watch?v=0nwfiMCVa8c
Om man bara vill titta på prestandan är vmax 140km/t för elversionen, etanolversionen skulle klara 200 km/t.

Jag tror att pengerna för de flesta blir viktigare än 6s mera från 0-100 eller om den kan komma upp i 200 eller 140 km/t och där har alltså elbilen fortfarande ett stort handikapp.

Laban skrev:
aryan skrev:
Jag har elmoppe själv och kan försäkra att det i praktiken gör stor skillnad. Ju snabbare man accelererar med ett elfordon ju högre strömuttag ur batteriet är och ju större förlusterna i batteriet, motorn etc blir. En ottomotor har sämre verkningsgrad vid låga effektuttag (oäntlig dålig när den går på tomgång), med en elmotor är det tvärtom, där avtar verkningsgraden helt proportionerligt med effektuttaget, samma sak gäller för batteriet.


Hur mycket verkningsgraden försämras vid hård acceleration låter jag vara osagt, beror förstås på flera faktorer. Ex hur stort batteriet är i förhållande till effektuttaget (max) och batterityp. Men jag tycker att man måste räkna med normal körning (som svar på föregående fråga också), inte extremfall. Dvs enstaka hårdare acceleration + någon omkörning då och då. De rödljuskungar som finns lär inte köpa en elbil ändå, möjligtvis en Tesla då :-)


Loremo's elmotorn är på 40 kW och batteriet är på (endast) 10 kWh nominellt. Vid max effektuttag drar man alltså en ström ur batteriet som är 4 ggr dess nominella kapacitet. Så höga strömmar ger altid betydlig lägre verkningsgrad / kapacitet än batteriets nominella energiinnehåll. Med andra ord så kommer batteriet var tomt i mindre än 15 minuter om man tar ut motorns maxeffekt.
För att få en uppfatning av batteriets energiinehåll så skulle 10kWh motsvara en bränsletank på 8l E85 om bränsemotorn har 20% verkningsgrad av elmotorn,

Topgear testade en Tesla på en racerbana och kom fram till att batteriet på banan skulle ta slut efter 55 miles isf fabriksupgiften 211 miles , se http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... e-top-gear

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-03 08:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag tror att pengerna för de flesta blir viktigare än 6s mera från 0-100 eller om den kan komma upp i 200 eller 140 km/t och där har alltså elbilen fortfarande ett stort handikapp.


Mig veterligt är 200 km/h olagligt (gäller väl de flesta länder ?) och därför tämligen ointressant för den stora massan. För min egen del räcker det om man kommer upp i 130 om det är en ren elbil, pendlingsbil då. Kanske 150 om jag skulle köpa en pluginhybrid :-) . Däremot är 0-100 inte ointressant och definitivt inte omkörningar. Det tror jag gäller för de allra flesta. Men visst, en elbil som Autobahn racer ,, nja.. då skulle jag också köpa en annan bil. Men återigen så är det väl extremfall snarare än norm.

Citat:
Topgear testade en Tesla på en racerbana och kom fram till att batteriet på banan skulle ta slut efter 55 miles isf fabriksupgiften 211 miles , se http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... e-top-gear


Så är det, men vad drar en supersportbil vid motsvarande typ av körning. 6l/mil ? Sen ska väl 55 miles räcka om du snurrar runt nåt varv i stan :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-03 09:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Jag tror att pengerna för de flesta blir viktigare än 6s mera från 0-100 eller om den kan komma upp i 200 eller 140 km/t och där har alltså elbilen fortfarande ett stort handikapp.


Mig veterligt är 200 km/h olagligt (gäller väl de flesta länder ?) och därför tämligen ointressant för den stora massan. För min egen del räcker det om man kommer upp i 130 om det är en ren elbil, pendlingsbil då. Kanske 150 om jag skulle köpa en pluginhybrid :-) . Däremot är 0-100 inte ointressant och definitivt inte omkörningar. Det tror jag gäller för de allra flesta. Men visst, en elbil som Autobahn racer ,, nja.. då skulle jag också köpa en annan bil. Men återigen så är det väl extremfall snarare än norm.


När elbilen är nästan dubbelt så dyr att köpa och det tar minst 35.000 mil innan elbilen blir billiagre -om bilen och batteriet håller så länge- är nog ekonomin en viktigare faktor än 0-100 för den "stora massan".

Vid försiktig körning (om man låter bli att göra dessa snabba omkörningar eller inte använda el för att värma kupen) förbrukar elbilen 6-8 kwh / 100 km; 35.000 mil med ett 10 kWh batteri innebär alltså 2100-2800 laddningscyklar. Efter 3000 cyklar lär nog batteriet vara moget för att bytas ut.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-03 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
När elbilen är nästan dubbelt så dyr att köpa och det tar minst 35.000 mil innan elbilen blir billiagre -om bilen och batteriet håller så länge- är nog ekonomin en viktigare faktor än 0-100 för den "stora massan".


Visst, till slut handlar det förstås om pengar. Men vårat resonemang byggde på att batteripriserna halverades och i relation till ditt exempel. Och då är det långt ifrån det dubbla priset , enligt mitt sätt o se på saken i alla fall :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-03 12:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man skulle halvera merkostnader för elversionen blir det 17000 mil innan break-even, vet inte om det lockar så många.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011