Laban skrev:
aryan skrev:
Dieselbilar med samma prestanda som bensinmotorer brukar vara dyrare som du säger, men det samma gäller om man jämför priser på etanolbilar jämförd med dieselbilar med motsvarande prestanda. Jag förstår därför inte varför då etanolversionen skulle bli lika dyr som en imaginär dieselversion. Jag utgick från modellen med den dyrare och större bensinmotor. Man kan även utgå dieselmodellens pris –vars prestanda bättre motsvarar elmotorn prestanda– som utgångspunkt för jämförelsen, då blir ekonomin blivit ännu mindre fördelaktigt för batterivarianten.
Min tes var att för att komma upp till dieselmotorns effektivitet måste man ha en dieselmotor som går på etanol vilket bevisligen experimenteras med på ex Scania. Och då blir den med rätt stor sannolikhet dyrare än motsvarande bensinmotor. Initiellt antagligen dyrare än motsvarande dieselmotor också.
OK, vi sänker ambitionsnivån ett hack till dagens moderna flexifuelbilar:
VW PASSAT 1.4 TSI 160 MultiFuel Twincharger | VW PASSAT TDI 105 DPF BlueMotion Techn. S/S )
http://www.miljofordon.se/fordon/jamfor ... =2272,2294Bränsletyp Etanol E85 | Diesel
Motorvolym 1390 | 1598
Motoreffekt (kw) 118 | 77
Bensin/dieselförbrukning (lit/100 km) 6,7 | 4,3
Riktpris 239900 | 257000
Kombinera det med de Loremo versioner som är planerad:
2-cyl. 700cc Turbo dieselmotor 20 kW, vMax 170 km/h, 550 kg, 0-100 20s, 2 l/100km, 17.000 Euro
2-cyl. 850cc Turbo bensinmotor 45 kW, vMax 220 km/h, 550 kg, 0-100 11s, 3 l/100km, 24.000 Euro
Elbil med synchronmotor 40 kW vMax 140 km/h, 650 kg, 0-100 11s, 6-8 kWh/100km, 30.000 Euro
Dp får man en 600cc, 30 kW flexifuel Loremo som drar 4l E85/100 km (25,5 kWh/100 km, jmfd Loremo Diesel 19,6 kWh /100km, Loremo Bensin 26,67 kWh/100km) som kostar 16.000 Euro (1.000 mindre än dieselversionen):
2-cyl. Turbo flexifuelmotor 30 kW, vMax 200 km/h, 520 kg, 0-100 15s, 4 l E85/100km, 16.000 EuroEl Loremo kostar 10 öre/mil (vid 1 kr/kWh) och etanoloptimerad Loremo knappt 4 kr/mil (vid E85 pris 10 kr/l). Om elen är helt gratis (tanka på jobbet?) och skillnaden per mil alltså är 4 kr så dröjer det ändå 35.000 mil innan det går jämt upp med de 14.000 Euro som elversionen kostar extra.
Prestanda mellan El och flexifuel Loremo blir jämförbara, elversionen kan komma upp till 100km/u snabbare men batteriets räckvidd drabbas då hård.
/Aryan