Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-09-13 18:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2011/09/13/me ... e-electri/

Har inte varit intresserad av en Mercedes på ett bra tag men den här är intressant. Snygg och rätt förhållande mellan räckvidd på el, storlek på förbränningsmotor. Fast Mercedespriset lär väl avskräcka.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-29 19:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ryktas om att det inte blir någon pluginhybrid utan en ren elbil. Dessutom kommer hela drivlinan produceras av Tesla:

http://green.autoblog.com/2012/06/29/me ... owertrain/

Ännu inte verifierat dock. Har testat nya B-klass, riktigt fin bil enligt mitt tycke och smak. Har också för mig att den var förberedd för att kunna ha batterierna i golvet. För min del får det gärna vara en ren elbil, bara priset är det rätta, dvs i stil med ZOE, relativt sett då.

Intressant också för Tesla som ju också ska leverera drivlinan till Toyotas kommande RAV4. Det här bör bli ett betydligt större program om det blir av.

Här ser man var batteriet kommer att sitta, går man över till ren elbil så har man också utrymmet som bränsletanken tar upp, borde räcka till ett hyfsat stort batteri:

http://green.autoblog.com/photos/merced ... o-4440584/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 07:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Har också för mig att den var förberedd för att kunna ha batterierna i golvet.


Det var första A-klassen o min Smart från 1998 också...
Något blev tydligen kraftigt försenat...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 08:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Citat:
Har också för mig att den var förberedd för att kunna ha batterierna i golvet.


Det var första A-klassen o min Smart från 1998 också...
Något blev tydligen kraftigt försenat...


Ja A-klassen hade väl ett dubbelgolv hela vägen. Nåväl, bättre sent än aldrig :-)

Här står det lite mer om B-klass som tydligen också hade det i förra modellen:

http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 2011-34678

Citat:
Liksom föregående generation, har den nya modellen dubbelt golv. Skillnaden är att den här gången löper det från förarsätet och bakåt i bilen. Det dubbla golvet ger utrymme för kommande framdrivnings- och drivmedelsteknik.

B-klass kommer att kunna fås med gasdrift, batterielektrisk drift och måhända väntar än mer exotiska lösningar såsom bränsleceller och plugin-hybridsystem runt hörnet.

Flera fördelar
Att dubbelgolvet inte längre löper under hela bilen ger flera fördelar. Tidigare klev man upp i B-klass men satt sedan nära golvet med benen utsträckta framför sig, lite som i en sportbil. Nya B-klass är i detta avseende mer lik andra moderna högbyggen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-14 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/10/13/me ... to-bmw-i3/

Citat:
Weber says the B-Class EV will have a real-world single-charge range of 125 miles as well as a top speed of 100 miles per hour. He also said the five-seat model would be "extremely competitive" on price, though he didn't elaborate enough to give a number. The B-Class EV debuts in the US next spring and will start sales in Europe next fall. No range extender is planned for the model.


"Real-world.." antar jag betyder att det blir en EPA räckvidd på ca 20 mil. Men det intressantaste är nog "would be "extremely competitive" on price". Men tills de även säger vad priset är får man väl avvakta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-15 08:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Mercedes brukar ju konkurrera med priset som vapen? Har hittills inte sett en enda prisvärd merca, men jag kanske inte har tittat ordentligt? A-klass är i mina ögon den mest felprissatta bilen på marknaden, svindyr småbil. Du får lätt två liknande bilar för samma pris om du väljer ett annat märke.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-15 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
Mercedes brukar ju konkurrera med priset som vapen? Har hittills inte sett en enda prisvärd merca, men jag kanske inte har tittat ordentligt? A-klass är i mina ögon den mest felprissatta bilen på marknaden, svindyr småbil. Du får lätt två liknande bilar för samma pris om du väljer ett annat märke.


Haha, ja det kanske är relativt mot BMW I3. A-Klass vet jag inget om men B-Klass har jag kört och det var en väldigt trevlig upplevelse.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-15 12:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Jag fick en B-klass som lånebil en gång och jag tyckte den kändes väldigt lite premium. Mer som vilken icke-premium-bil som helst. Jag står långt bak i kön för köp, men om det stämmer med bra pris, kanske jag kan hoppas på den första elbilen som är prisvärd? Tvivlar på att den kommer ha en stjärna i nosen bara...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-15 13:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja nu tror jag inte att jag själv kommer att köpa en Mercedes elbil, eller en BMW I3 heller. Men det skadar inte att ha alternativ. Och B-Klass har ett 488l bagageutrymme, en bra bit mer än Golf på 390l. Och vad jag kommer ihåg hade den väldigt bra innerutrymmen också, speciellt för att vara en hyfsat liten bil. Och 180 CDI kostar från 237 000 :-, Golf med 105 hk diesel, 5 vx manuell kostar från 217 000 :-. Tar man en 7 växlad automatlåda så kostar B-Klass 257 000 :-, Golf 231 000 :-. Och Golfen verkar inte ha klimatanläggning som standard, det är 5000 till. Så B-Klass är kanske inte så dyr ändå ?

Då kan man roa sig med att fundera på vad B-Klass elbil "får" kosta. Nissan Leaf kostar från 340 000 eller 300 000 efter premien om man tar Acenta versionen vilket nog lär vara mest lika standardversionen från Mercedes. B-Klass är en större bil, ska göra 0-100 på 7.9s, betydligt snyggare. Ska vi gissa på 400k, 350k skulle vara väldigt konkurrenskraftigt som jag ser det. Lite beroende på hur det blir med servicekostnader förstås.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-17 06:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
ju fler elbilstillverkare destå bättre. då finns det en bil för varje smak. att min smak inte är Mercedes kanske är uppenbart? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-17 09:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är uppenbart ja :-) Det jag var ute efter var väl att det här med Premium eller ej bör kanske sättas relativt till priset. Och för mig är B-Klass hyfsat prisvärd ex jämförd med VW Golf. Om sedan B-Klass som elbil är det ska bli intressant att följa, speciellt eftersom Golf också kommer som elbil nästa år.

Rätt snygg bil också, både invändigt och utvändigt:

Bild

Bild

En helt vanlig bil designmässigt. Jag ska inte säga att det är fel att göra lite med udda designer som ex BMW I3, Renualt Twizy osv men alla varianter behövs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-10-18 16:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Ja Toyota RAV 4-EV är väl billigaste Tesla som säljs nu skrev Amerikanska tidningar.
http://green.autoblog.com/tag/toyota+rav4+ev/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-20 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
RAV4 är dock vad man i USA kallar "compliance car". Dvs, den säljs endast i Kalifornien. Så förhoppningsvis är den inte någon indikation på vad B-Klass kommer att kosta, speciellt om Mercedes hävdar att den ska vara väldigt konkurrenskraftig prismässigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-20 11:10 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Toyota sålde fabriken billigt där Teslabilarna byggs och gav Tesla 60 miljoner dollar för att göra RAV 4 till en elbil, sedan betalar Toyota I närheten av 38 000 dollar per bil för drivsystemet och får själva stå för själva bilen som man sedan säljer för till kund för 52 000 dollar. Så det är nog inte helt enkelt att tjäna några pengar än på elbilar.


Senast redigerad av PRIUS sön 13-10-20 13:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-20 11:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
De 38000$ du nämner verkar komma ifrån en beräkning där Toyota sägs ska bygga endast 2600 RAV4:or. Affären ska vara på 100 miljoner dollar (inte 60..) och man får då 38 000$/bil. Men hela den beräkningen blir förstås felaktig om man använder tekniken i andra kommande modeller och om man tillverkar mer än 2600 RAV4:or. Att man endast tillverkar 2600 RAV4:or är kanske möjligt, men att tekniken sedan inte kommer att användas till annat tror jag inte på. Speciellt eftersom Toyota liksom Mercedes äger en hel del aktier i Tesla. Det som har nämnts är väl att det även kommer en Lexus RX med "Tesla inside".

Finns en del om samarbetet här:

http://www.forbes.com/sites/joannmuller ... hemselves/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011