Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-01-05 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ford släpper/kommer att släppa tre elektrifierade modeller inom en snar framtid, C-Max Hybrid, C-Max Energi som är en pluginhybrid samt Focus elbil.

De videos som länkas till här är rätt intressanta:

http://www.c-maxenergi.com/2011/12/ford ... .html#more

Till skillnad från ex Nissan, GM så har man alltså här satsat på att göra om en vanlig bil till antingen el, pluginhybrid eller hybrid drift. Man kommer att tillverka bensin (två olika motorer), hybrid, pluginhybrid och elbilsvarianten av Focus samt C-Max (samma bottenplatta) i samma produktionslina. Det finns förstås för och nackdelar med allting, ex får man oftast offra lite bagageutrymme i detta fall. Men fördelarna är många, åtminstone i detta skede. Kan väl också vara av intresse att notera att Mercedes gick från att ha dubbla golv i gamla B-klass till en lösning liknande Fords där bilen förberetts för batterier mm men där man istället använder utrymme under bagageutrymmet.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-05 22:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ford gör alltså på precis samma sätt som Renault då Express och Clio tillverkades parallellt i förbränningsmotor- och el-utförande på 90-talet. De byggdes i samma monteringslina oavsett drivmaskineri, och exempelvis är paketet med elmotor, transmission, motorstyrning, laddare och bensinvärmare utfört så att det kan hanteras med samma lyftdon som en bensin/dieselmotor + växellåda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-06 11:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kanske är värt att tillägga att Focus Electric kostar 39 200$. Alltså 4000$ mer än Nissan Leaf. Pris för C-Max varianterna verkar inte vara fastställt. Jag lutar nog mer åt Peugeot hållet då faktiskt eftersom man där får 4WD "på köpet".

Men marknaden är ung ännu, ska bli intressant att se hur det ser ut om 3-4 år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 07:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Man kommer också att släppa Fusion hybrid + energi. Precis som Peugeot kan man alltså utnyttja deras koncept och snabbt få flera modeller på marknaden.

Kanske ska sägas att Fusion = Mondeo. Mer info:

http://www.expressen.se/motor/1.2674251 ... r-vardagen

Citat:
Hybriden pressar förbrukningen ytterligare till 5,35 liter/100 kilometer med en tvåliters bensinmotor som får hjälp av en elmotor. Toppfart med enbart eldrift anges till 100 kilometer i timmen, tack vare nyutvecklade batterier - jämfört med dagens 75.
Riktigt intressant blir det när vi kikar på plug-in hybriden Mondeo Energi. Här pressar förbrukningen till 2,35 liter/100 kilometer.


Här saknas en del intressant data om pluginhybriden precis som för C-Max Energi. Priser + teknisk data. Men man hävdar att man ska nå över 100 MPGe, Nissan Leaf har 106 MPGe. I så fall borde man kunna köra hyfsat långt på el och också åtminstone landsvägshastighet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-18 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.c-maxenergi.com/2012/01/20-m ... .html#more

ca 3 mils räckvidd på el. Kan va ok om priset är därefter. Känns lite tveksamt för egen del, vill nog ha som Volt/Ampera, dvs, strax över 6 mil. Men det är klart, Amperan ska kosta 430 000..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/07/24/fo ... -29-995-a/

Priset blir alltså 33745 $ för pluginhybriden som har en räckvidd på el på ca 3 mil. Ska vi gissa på att det blir ca 330 000 :- i Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-11 14:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Pluginhybriden:

http://green.autoblog.com/2012/10/11/fo ... l-comments

Det man bör ha i åtanke med den är att batteriet inte är gömt under golvet, åtminstone inte hela batteriet. Det stjäl en rätt stor del av bagageutrymmet:

Bild

Ska man bara ha med veckans storhandel, dvs, matkassar, så kanske det spelar mindre roll, så länge djupet är ok.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-11 17:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ford gör alltså på precis samma sätt som Renault då Express och Clio tillverkades parallellt i förbränningsmotor- och el-utförande på 90-talet. De byggdes i samma monteringslina oavsett drivmaskineri, och exempelvis är paketet med elmotor, transmission, motorstyrning, laddare och bensinvärmare utfört så att det kan hanteras med samma lyftdon som en bensin/dieselmotor + växellåda.


Ja det är inte såkonstigt, så får tillverkarna snabbt fram en elbil utan större investering. Även Renault Zoe är i grund nästa generationen Clio tror jag.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-11 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hur mycket ZOE och Clio delar låter jag vara osagt men de har exakt samma hjulbas så något har de nog gemensamt. Fast istället för att som i Fords fall ha mindre bagageutrymme så har man i ZOE'ns fall mer, 338 l vs 288 l för Clio. Annan kaross. Inredning.

Tar man Ford Focus el vs förbränningsmotor så har man också tappat rejält med bagageutrymme, 410l vs 673l. Så även om ZOE'n antagligen delar vissa saker med nya Clio så är det något helt annat än vad Ford har gjort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-10-12 09:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jämförde du då ZOE med Clio IV? Jag läser på renault franska hemsida att nia Clio har 300l bagageutrymme enlig VDA normen och ZOE har 290l enligt http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -zoe-31720

Bilerna kaross ser iaf ganska lika ut men det finns små skillnader
BildBild

I http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... neration-4 skrivs det om en ”downsized” överladdad bensinmotor i nya Clio som även skulle passa bra som etanolmotor!
Citat:
Clio blir den första Renaultmodellen att utrustas med koncernens nya 0,9-liters trecylindriga och turboladdade bensinmotor på 90 hästkrafter, som påstås leverera samma prestanda som en normalt aspirerad 1,4-litersmotor. Förbrukningen uppges till 4,3 l/100 km i blandad körning och CO2-utsläppen till 99 g/km.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-10-12 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jämförde du då ZOE med Clio IV? Jag läser på renault franska hemsida att nia Clio har 300l bagageutrymme enlig VDA normen och ZOE har 290l enligt http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -zoe-31720

Bilerna kaross ser iaf ganska lika ut men det finns små skillnader
BildBild


Det var nog gamla Clio misstänker jag. Enligt svenska Renault så har ZOE 338l : http://www.renault-ze.com/sv-se/z.e.-mo ... -1473.html Om det sedan är VDA norm låter jag vara osagt. Men oavsett om det är lite mer eller lite mindre så är skillnaden mellan Forden enorm eftersom den har batteriet i bagageutrymmet och därmed får väldigt mycket mindre utrymme jämfört med den konventionella Focusen. Håller annars med om att karosserna är hyfsat lika. Och det är väl inte direkt något fel i det, det viktiga är väl just att man inte tummar på innerutrymmen vilket är vanligt i de fall man har utgått från en bil med förbränningsmotor. Sen vill man förstås att det ska vara som i Tesla's fall, dvs, betydligt mer utrymme i en ren elbil, men det kräver väl kanske en skateboard arkitektur.

Citat:
I http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... neration-4 skrivs det om en ”downsized” överladdad bensinmotor i nya Clio som även skulle passa bra som etanolmotor!
Citat:
Clio blir den första Renaultmodellen att utrustas med koncernens nya 0,9-liters trecylindriga och turboladdade bensinmotor på 90 hästkrafter, som påstås leverera samma prestanda som en normalt aspirerad 1,4-litersmotor. Förbrukningen uppges till 4,3 l/100 km i blandad körning och CO2-utsläppen till 99 g/km.


/Aryan


Samtidigt så testades Focus 3 cyl 1l motor och den drog 30+% mer än uppgiven förbrukning, 0.51 uppgiven, 0.69 i testet. Jag skulle bli glatt förvånad om man lyckas bättre med Clion. Och visst, varför inte en etanolmotor. Men intresset verkar inte vara det bästa från Renaults sida.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-07 07:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ford i mer blåsväder: http://www.autoblog.com/2012/12/06/cons ... n-c-max-h/

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... mMXHPl6Eo#!

C-Max/Fusion (Mondeo) hybriderna drar 27% mer än utlovat. De flesta bilar ligger inom några få MPG mellan test och EPA, så icke fallet med dessa bilar vilket enligt CR visar upp ett nytt rekord för skillnad mellan EPA och verklig förbrukning. Det ska kanske sägas att förbrukningen är rätt ok ändå, 0.67l/mil vid stadskörning, 0.62 vid landsvägskörning (CR kör 105 km/h i konstant hastighet vid landsvägskörning, väldigt snällt test alltså) . Problemet är bara att man lovar en förbrukning på 0.5l/mil för båda.

Som jämförelse så drog Prius V 41 mpg mot utlovade 42 mpg, dvs 0.56 mot 0.573. Endast en marginell skillnad alltså. Så Ford verkar ha EPA trimmat rätt ordentligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-07 14:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Ford i mer blåsväder: http://www.autoblog.com/2012/12/06/cons ... n-c-max-h/

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... mMXHPl6Eo#!

C-Max/Fusion (Mondeo) hybriderna drar 27% mer än utlovat. De flesta bilar ligger inom några få MPG mellan test och EPA, så icke fallet med dessa bilar vilket enligt CR visar upp ett nytt rekord för skillnad mellan EPA och verklig förbrukning. Det ska kanske sägas att förbrukningen är rätt ok ändå, 0.67l/mil vid stadskörning, 0.62 vid landsvägskörning (CR kör 105 km/h i konstant hastighet vid landsvägskörning, väldigt snällt test alltså) . Problemet är bara att man lovar en förbrukning på 0.5l/mil för båda.

Som jämförelse så drog Prius V 41 mpg mot utlovade 42 mpg, dvs 0.56 mot 0.573. Endast en marginell skillnad alltså. Så Ford verkar ha EPA trimmat rätt ordentligt.


Eller så är det precis som jag har sagt, EPA gynnar hybrid o dieselmotorer mer än bensin- och etanolmotorer....Prius kanske är undantaget som bekräftar regeln..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-08 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Prius är väl den överlägset mest sålda hybriden så det är i så fall ett rätt rejält undantag :-) Problemet är nog med tanke på testet av Focus (3 cyl, 1l motor, drog 30% mer) snarare Ford relaterat. Eller kanske t.o.m helt enkelt ett generellt problem. Alla lågt hängande frukter är plockade och det som återstår nu är körcykel "optimeringar".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-08 20:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Prius är väl den överlägset mest sålda hybriden så det är i så fall ett rätt rejält undantag :-) Problemet är nog med tanke på testet av Focus (3 cyl, 1l motor, drog 30% mer) snarare Ford relaterat. Eller kanske t.o.m helt enkelt ett generellt problem. Alla lågt hängande frukter är plockade och det som återstår nu är körcykel "optimeringar".


"Engine of the year 2012" är alltså ineffektiv?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011