aryan skrev:
Jämförde du då ZOE med Clio IV? Jag läser på renault franska hemsida att nia Clio har 300l bagageutrymme enlig VDA normen och ZOE har 290l enligt
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -zoe-31720Bilerna kaross ser iaf ganska lika ut men det finns små skillnader
Det var nog gamla Clio misstänker jag. Enligt svenska Renault så har ZOE 338l :
http://www.renault-ze.com/sv-se/z.e.-mo ... -1473.html Om det sedan är VDA norm låter jag vara osagt. Men oavsett om det är lite mer eller lite mindre så är skillnaden mellan Forden enorm eftersom den har batteriet i bagageutrymmet och därmed får väldigt mycket mindre utrymme jämfört med den konventionella Focusen. Håller annars med om att karosserna är hyfsat lika. Och det är väl inte direkt något fel i det, det viktiga är väl just att man inte tummar på innerutrymmen vilket är vanligt i de fall man har utgått från en bil med förbränningsmotor. Sen vill man förstås att det ska vara som i Tesla's fall, dvs, betydligt mer utrymme i en ren elbil, men det kräver väl kanske en skateboard arkitektur.
Citat:
I
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... neration-4 skrivs det om en ”downsized” överladdad bensinmotor i nya Clio som även skulle passa bra som etanolmotor!
Citat:
Clio blir den första Renaultmodellen att utrustas med koncernens nya 0,9-liters trecylindriga och turboladdade bensinmotor på 90 hästkrafter, som påstås leverera samma prestanda som en normalt aspirerad 1,4-litersmotor. Förbrukningen uppges till 4,3 l/100 km i blandad körning och CO2-utsläppen till 99 g/km.
/Aryan
Samtidigt så testades Focus 3 cyl 1l motor och den drog 30+% mer än uppgiven förbrukning, 0.51 uppgiven, 0.69 i testet. Jag skulle bli glatt förvånad om man lyckas bättre med Clion. Och visst, varför inte en etanolmotor. Men intresset verkar inte vara det bästa från Renaults sida.