Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-11-22 12:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-06-11 14:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
60% verkningsgrad vid 25°C är inte sarskild bra och man kan undra vad verkningsgraden skulle bli vid lägre temperaturer, då kanske en bil med bränsleceller eller rent av en förbränningsmotor kan få bättre totalverkningsgrad.


Ja det är bevisligen en hake. I varmare klimat borde detta inte vara något större problem (60 grader -> 83% verkningsgrad), snarare har man väl problem att hålla batterierna kalla. Men att behöva hålla batteriet i 60 grader vid -20C ute kostar. Frågan är väl då om detta "problem" går att lösa och vad det beror på.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-11 14:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
60% verkningsgrad vid 25°C är inte sarskild bra och man kan undra vad verkningsgraden skulle bli vid lägre temperaturer, då kanske en bil med bränsleceller eller rent av en förbränningsmotor kan få bättre totalverkningsgrad.


Ja det är bevisligen en hake. I varmare klimat borde detta inte vara något större problem (60 grader -> 83% verkningsgrad), snarare har man väl problem att hålla batterierna kalla. Men att behöva hålla batteriet i 60 grader vid -20C ute kostar. Frågan är väl då om detta "problem" går att lösa och vad det beror på.


Ja kanske ett problem att hålla de kalla också, när man snabbladdar t ex. Om du laddar 40kWh på en halv timme går det in 80kW i paketet, redan vid 83% verkningsgrad får man då kyla bort 13 kW från batterierna

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-06-12 19:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja 83 vs mer normala 90% ger 8 kW vs 13 kW i ditt exempel, 63% mer effekt som måste kylas bort. Frågan är väl då som sagt om detta är något som går att fixa i senare revisioner av tekniken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-17 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/06/17/gm ... nsity-bat/

Citat:
* There are already battery-driven, prototype Electric Vehicles being driven on U.S. test tracks which have nearly three times the “energy density” of the batteries in a Chevy Volt.

They could be on the road in five to 10 years, costing much less than today’s EVs, and they will have “a big impact” on the industry, Smyth says. “It completely changes the equation” on cost, range, and vehicle packaging.


Intressant ur två aspekter, till att börja med, det finns alltså redan idag elbilsprototyper med batterier som levererar tre x energidensiteten av de batterier som sitter i Chevy Volt, gissningsvis är det Envias batterier. Sen nämner han att det trots att batterierna finns, dvs, inte labb. "materialet x kan ge y energidensitet", så kan det ändå ta 5-10 år innan dessa bilar/batterier finns på marknaden. Det här stämmer bra med Elon Musks påstående om att det tar ca 5 år innan batteriet finns i labbmiljö innan det massproduceras i den takt som krävs för att Tesla ska kunna använda dem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-17 16:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jo det handlar ofta om genombrott som kommer i var mans elbil om ca 5-10 år , sedan hörs det inget mer om det men dycker snart nästa teknikgenombrottslöfte upp igen.

Vi är väll en bra bit på vägen till 2015 nu, om de skulle gå ner med 70% på 7 års tid, så borde de nu vara 50% billigare.

Hur har det gått med batteriernas prisutvekling sen 2008?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-18 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Hur har det gått med batteriernas prisutvekling sen 2008?


Jag har länkat till en artikel om att priserna på 18650 celler har varit nere på 120 $/kWh och Elon har också nämnt 100 $/kWh som ett inte alltför avlägset mål. Men något konkret hittar jag inte som sträcker sig fram till 2013.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 06:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.bmwblog.com/2013/06/13/10000 ... or-bmw-i3/

Citat:
“In the next three to four years we’ll see more development of the batteries than we have in the last 100,” he said, adding that the prospects for lithium air batteries are particularly positive because they charge faster and provide a range more in line with what people believe they need.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-31 07:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
General Electric siktar på sk Flow batterier som ska kosta 75% mindre än dagens Li-Ion batterier. Dessa batterier har på senaste tiden oftast nämnt för energilager och liknande men GE menar på att deras teknik också är lämplig för bilar:

http://cleantechnica.com/2013/08/29/new ... -ev-range/

I teorin ska man kunna nå 1350 Wh/kg. Det skulle innebära ett 100 kWh batteri som väger 74 kg. Men batteriet är fortfarande i labbstadiet, nästa steg är att bygga en prototyp för att demonstrera att tekniken fungerar. Så det är nog inget som vi ser på marknaden imorgon, om det nu ens kommer så långt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-28 07:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Några batterinyheter:

http://www.greencarcongress.com/2013/10 ... solid.html

Solid-state batteri, ska potentiellt ge en energidensitet på 800 wH/kg. Batteriet ska också klara värme, kyla bra. De pratar om att i fas 3 leverera batterier till elbilar, och är inte i fas 1 ännu. Så man ska nog inte räkna med något därifrån på ett tag, och förstås då någonsin. Men vem vet. Testresultat för potentiella kunder ska finnas under senare delen av 2014.

Mer pålitligt är kanske att Elon Musk i en intervju har sagt (har inte hittat intervjun, läst på ett forum) att Panasonic har 360 Wh/kg batterier i pipen inom de närmsta 5 åren. Jämfört med dagens 260 Wh/kg. Eftersom det tar ca 5 år innan batterier i labb massproduceras i den skala de behöver så är det här antagligen batterier som då redan finns och testas.

I föregående post här nämnde jag att GM testar batterier med 400 Wh/kg densitet. Antagligen Envia batterier.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-11-24 06:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2013/11 ... 0-sgo.html

Med en teoretisk densitet på 2600 Wh/kg så är Lithium-Sulfat eller Li/S batterier en kandidat för att ersätta dagens Li-ion batterier. Lågt antal laddcykler har varit ett problem för dessa batterier men här har man i labbmiljö tillverkat ett batteri som endast tappar 0.039% per cykel. Efter 1500 cykler hade batteriet en energidensitet på 414 mA·h/g, dagens batterier har enligt artikeln 130-200. Om detta innebär en fördubbling av hela batteriets energidensitet så har vi återigen att batteri med 400-500 Wh/kg.

Man söker nu samarbete med industrin för att skala upp , till att börja med fullstora celler.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-12-14 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Bosch stämmer in i bättre batterier 2020 kören:

http://green.autoblog.com/2013/12/12/bo ... s-in-2020/

Citat:
By 2020, German automotive supplier Bosch and Japanese battery maker GS Yuasa plan to deliver a li-ion battery that costs half as much to produce and offers twice the energy density of today's batteries.


Dubbla energidensiteten för halva produktionskostnaden skulle åtminstone i teorin innebära att vi går från dagens ca 300$/kWh ut till slutkund till 75$/kWh. För bra för att vara sant ? Återstår att se..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-17 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/12/15/audi ... tery-tech/

Det intressanta här är kanske inte R8:an i sig utan den nya batteriteknologin som ger 40 mils räckvidd istället för 20 mil som man räknade med först.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-17 19:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
http://www.di.se/artiklar/2013/12/16/superbatteriet-kor-600-km-pa-en-laddning/

6ggr energitätheten till 1/3 av priset, i handeln 2015. Tro det den som vill...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-31 16:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/12/31/in ... tery-tech/

Citat:
A year later, the company is still in operation but it's basically hanging on the edge of a cliff. The deal with GM has fallen apart and the automaker has accused Envia of misrepresenting its technology. Critics of US government funding for cleantech are waiting with zeal for more arguments to cast out in Washington, as Envia was awarded government funds. Envia has its own battle in courtrooms as Kapadia and other recently fired colleagues have accused Kumar of fraud and intellectual property theft. Nanotech startup NanoeXa Corporation filed a suit earlier in the year against Envia alleging intellectual property theft of its battery cathode technology.


Den fetmarkerade delen indikerar nog att tekniken inte riktigt har hållit vad Envia har lovat. Mantrat "There are liars, damn liars, and battery suppliers" gäller nog fortfarande..

Den underliggande artikeln är rätt intressant: http://qz.com/158373/envia-the-mysterio ... ctric-car/

Problemen är ett flertal men det viktigaste är nog densiteten, det visade sig nämligen att de 400 Wh/kg man hävdade var nere i 300 redan efter den 4:e cykeln. Sedan var kurvan mer normal och efter 400 cykler var man nere i 222 Wh/kg. Se kurvor/diagram i artikeln. GM var inte helt oväntat missnöjda efter detta..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-01-10 17:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Mantrat "There are liars, damn liars, and battery suppliers" gäller nog fortfarande..

Ja tyvärr, men så är många lite för lättlurade och vill gärna tro på överoptimistiska löften om teknikutvecklingen. Vilket i sin tur gör att omställningen till fossilfria transporter som fungerar uteblir/försenas.

Ett annat exempel från hösten 2010:
http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=52047
Citat:
2010-09-17

År 2012 finns litiumjonbatterier med 40 procent högre energitäthet på marknaden. Det lovar amerikanska batteriuppstickaren Amprius. Nyckeln är en anod av kisel i nanotrådar.
(…)
När ett litiumjonbatteri laddas flyttas litiumjoner från katoden till anoden, och vid urladdning sker det omvända. Ju mer litium anoden kan absorbera, desto mer energi kan batteriet lagra. Trots 30 års forskning har inget vettigt alternativ till grafitanoder kommit fram, vilket är ett skäl till att litiumjonbatterier i snitt bara ökat sin laddningsförmåga med i snitt 7 procent om året.

Mer energi per kilogram i litiumjonbatterier kan användas till att ge elbilar längre räckvidd och lägre vikt. Och till att krympa eller ge längre batteritid åt bärbar elektronik som datorer och mobiltelefoner.

Amprius säger sig ha fått fram en fungerande anod i kisel, vilket varit något av en våt dröm för batteriforskare. Kisel kan i teorin absorbera tio gånger mer litium än grafit, men de kiselanoder som tagits fram hittills har haft problem med sprickor, deformationer och ostyrbara urladdningar.

Företaget är grundat på resultat från Stanfordforskaren Yi Cui, som redan 2007 visade hur en kiselfilm med nanostrukturer kunde laddas med litium utan mekaniska problem. Sedan dess har han och företaget förfinat tekniken, och ifjol kunde företaget presentera en kiselkatod.


Januari 2014 http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=58521

Citat:
Uppstartföretaget Amprius får 30 miljoner dollar för att ta fram ett litiumjonbatteri med 50 procent högre kapacitet än dagens bilbatterier. En första generation batterier från företaget används redan i produkter. Men det handlar om en kompromisskonstruktion som har högre – men inte dramatiskt högre – energitäthet.

År 2010 lovade Amprius ett batterigenombrott i energitäthet till 2012.

Så blev det inte. Istället tog Amprius fram en alternativ lösning för de elektroder av kiselnanotrådar som gav produktionsproblem. En elektrod med en kärna av kisel och ett hölje av kol passade dagens produktionsutrustning bättre.

Detta kompromissbatteri har hittills producerats några hundratusen exemplar, rapporterar Technology Review. Det finns i kinesisk bärbar elektronik.

Kapaciteten på kompromissbatteriet ligger på 650 Wh/l eller 280 Wh/kg, att jämföra med konkurrerande lösningar på 400–620 Wh/l eller 200–240 Wh/kg.

Prototyper av nästa generation – som nu får utvecklingspengar – klarar 750 Wh/l eller 350 Wh/kg.

Efter 500 laddningar har kompromissbatteriet 80 procent av kapaciteten kvar. Nya generationen ska klara mellan 700 och 1000 cykler.


Nu lovar de inte längre när batteriet ska vara klart.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011