Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-09-19 04:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-03-13 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Det är ju just pga detta med skattefinansierade bidragen.


Fast det är väl lån som om företaget överlever ska betalas tillbaka. Om man ex tar Tesla så har de lovat att betala tillbaka lånen på 5 år istället för de stipulerade 10. Så jag vet inte om man ska kalla det bidrag, snarare är det väl att USA agerar riskkapitalist. Precis som de flesta andra länder, speciellt när det gäller biltillverkning av någon anledning. Kanske för att det är något som är tydligt, som folk har kontakt med dagligen.

Citat:
Då "kan USA bli ledande på elbilar"!, har förstås lobbyisterna från batteribolagen tutat i politikerna.


Samtidigt så är det inte så svårt att förstå att man vill få igång batteritillverkning i USA. Batteriet är en stor del av bilen kostnadsmässigt och precis som ex Toyota tillverkar bilar i USA så vill man förstås i längden även lokalisera batteritillverkningen. Carlos Ghosn pratade om Nissan Leaf och de problem de hade med den rent valutamässigt. Tror han sa att dollarns värde mot yenen gick ner med 30+% från den tid de startade investeringen i Leaf till att den släpptes på marknaden. Inga problem i de fall man har lokal tillverkning vilket man nu har, stort problem innan.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-14 15:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Om man ger skattefinansierade lån till så här osäkra låntagare så är det mer eller mindre att betrakta som bidrag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-15 06:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag vill nog skilja på detta eftersom de företag som överlever är tvungna att betala tillbaka lånet. Ett fördelaktigt lån är väl iofs alltid att betrakta som en form av bidrag men å andra sidan så gäller det väl i princip alla branscher i så fall. Vad betalar Ikea för den mark de "köper" när ett nytt varuhus ska etableras ? Jag gissar på 0 kr. Tror du att etanoltillverkningen i Brasilien har startas helt utan bidrag ? Eller klarar sig utan bidrag för den delen:

http://www.biofuelsdigest.com/bdigest/2 ... expansion/

Endast 38 miljarder, och det här är pengar rakt ner i fickan. Oljeindustrin:

http://green.autoblog.com/2013/03/04/ho ... dies-2011/

Kina:

http://www.chinadaily.com.cn/opinion/20 ... 554797.htm

Citat:
Sinopec, one of China's two largest oil companies, announced yesterday that it received a subsidy of 12.3 billion yuan ($1.7 billion) for its losses in the refinery business.
..
Except for raising pump prices for petrol, diesel and jet fuel by 10 percent last November, Chinese policymakers have managed to keep them flat since 2007. At the same time, the global crude oil price has skyrocketed from $70 a barrel last July to above $100 a barrel today.


Etanol i USA:

http://www.thefiscaltimes.com/Articles/ ... aspx#page1
Citat:
6) Alcohol Fuel Credit
This is a tax credit for the production of alcohol-based fuel, most commonly ethanol, which is made from corn. The credit ranges from $0.39 to $0.60 per gallon. In theory, the credit is meant to encourage alternative forms of energy to imported oil. It is largely responsible for propping up the price of corn, and is extremely popular in corn-producing states like Iowa and Illinois.
5-yr Cost to Government: $32 billion



Så om man då ger ut lite fördelaktiga lån till ex Tesla, vissa batteritillverkare så ser jag det inte som något direkt problem, eller bidrag heller för den delen, åtminstone relativt sett. Och allting är bevisligen relativt :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-15 18:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Tesla tjänar inte några större pengar på det man bidrar till Toyotas elbil heller läser man här.


To make the RAV4 happen, Toyota is paying Tesla $100 million for all the parts needed in the project. Their three-year contract stipulates that Toyota pays $38,462 per vehicle, so the price they actually make little to no profit from the electric SUV.

http://www.greenoptimistic.com/2012/05/ ... UNYlYy9KSN


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-15 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
På tal om Tesla och Toyota:

https://twitter.com/TeslaMotors/status/ ... 3369311233

Citat:
Two of the world's largest auto manufacturers, @Toyota and @Daimler, partner w us for their EV powertrain components!


Inte så informativt men det ska bli intressant att följa detta. Det här är nog ett måste för Tesla's generation 3, dvs, för att få ner priserna till de nivåer som utlovats.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-16 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Visst vräker man skattemedel över "blenders" som har i sprit i bensinen i USA.
INgen långsiktig lösning det heller.
Dock är det ju en stor skillnad mellan etanolindustrin o battri-dito, den förra har i flera år genererat svarta siffro, och har i delar av världen faktiskt lett till bränslebyte hos mer än ett fåtal.
Dit är det långt i batterifallet.
Och jag menar att det injicerats betydligt mer skattemedel över över årens lopp i batteribolag än i destillerier. (Blenderbidraget går direkt i fickan på mackägare, inte till ngn form av utveckling)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-16 12:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Dock är det ju en stor skillnad mellan etanolindustrin o battri-dito, den förra har i flera år genererat svarta siffro, och har i delar av världen faktiskt lett till bränslebyte hos mer än ett fåtal.
Dit är det långt i batterifallet.


Du menar att batteritillverkning alltid har gått med förlust ? Det låter väldigt tveksamt tycker jag. Och vad menar du med delar av världen, Brasilien ? Även där är det inte guld o gröna skogar när det gäller etanolen:

http://www.nature.com/news/growth-of-et ... il-1.11900

Antalet fordon ökar stadigt medan etanolproduktion och konsumptionen minskar. Det finns alltså en anledning till att man pumpar in 38 miljarder $

Och batteritillverkning:

http://www.valuewalk.com/2012/10/panaso ... projected/

Citat:
Panasonic Corporation (NYSE:PC) (TYO:6752) reported a 16 percent gain in the second-quarter operating profit as it streamlines the loss-making TVs and focus on batteries and household appliance


Tror inte man skulle fokusera mer på batteritillverkning om man inte räknar med att tjäna pengar där. Att sedan inte alla bolag går med vinst är väl ett bra tecken, hälsosamt med konkurrens.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-02 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2013/04 ... 30402.html

Fraunhofer säger sig ha löst problemet med den korta livslängden för Lithium-Svavel batterier:

Citat:
According to Dr. Holger Althues, head of the Chemical Surface Technology group at IWS, by using the combination of silicon anode and composite carbon nanotube/sulfur cathode materials, the team has extended the cycle life of lithium-sulfur button cells from 200 cycles to 1,400 cycles.
..
Over the long term, the Fraunhofer team expects to reach a practical energy density of up to 600 Wh/kg. By comparison, the maximum energy density of the lithium-ion batteries currently in use is around 250 Wh/kg.

In the medium term, figures around the 500 Wh/kg mark are more realistic. In practical terms, this means you can drive twice as far with the same battery weight.


Det betyder en Tesla Model S med 80+ mils räckvidd, Nissan Leaf skulle få 22 mils EPA räckvidd istället för dagens 11. Alternativt förstås rätt kraftigt sänkta priser med samma räckvidd som dagens.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Citat:
Tror inte man skulle fokusera mer på batteritillverkning om man inte räknar med att tjäna pengar där. Att sedan inte alla bolag går med vinst är väl ett bra tecken, hälsosamt med konkurrens.


Men nu har vi ju konstaterat att det till stor del inte är investerare som satsar, utan skattebetalare...
Finns få exempel på när det lönar sig i den här skalan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-04 06:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Du måste nog ge några exempel på hur mycket pengar staten skjuter till i de länder där batteritillverkning har bedrivits innan elbilen kom i ropet. Samt några exempel på etanolindustrin och hur den håvar in pengar utan statliga subventioner. Ta de tre länder/världsdelar som står för 20.6 av de totalt 22.3 miljoner "US liquid gallons" etanol som produceras. USA (13.9), Brasilien (5.57), Europa (1.2). Behöver jag nämna att USA, Europa subventionerar etanolen rätt kraftigt ? Brasilien, glömde du de 38 miljarder jag nämnde ? Och vidare:

http://w.propertyinbrasil.com/Brazilian ... 800555912/

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/34706b6e ... z2PT2rLDA8

Citat:
The tax cut is one of the biggest moves yet by the government to support ethanol producers, many of whom are facing bankruptcy because of heavy debts and difficulties competing with subsidised petrol prices in Brazil.


Som jag redan har nämnt så är staten inblandad i det mesta nuförtiden. Som exemplet ovan nämner, även oljeindustrin. Biltillverkare har fått enorma statliga stöd, det gäller nog i princip alla av de stora men främsta exemplet är väl möjligtvis GM som löstes ut av staten. Läs på lite om Boeing vs Airbus. Bankerna behöver vi kanske inte prata om här i dagsläget.

Så några få i sammanhanget futtiga lån , om än högrisk, till batteritillverkare och främst då i USA ser jag som ett icke problem relativt till de andra galenskaperna som regeringar runt om i världen ger pengar till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-05 09:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
PRIUS skrev:
Vi får se vilka som blir först med bättre batterier. Nu är det fler än IBM som forskar kring lihtium-luft batterier.
http://www.toyota-global.com/innovation ... eries.html
Om forskningen lyckas med mer energitäta batterier behöver inte elbilarna vara så extremt effektiva längre, så att det blir lättare att konvertera en vanlig bil med elmotor och styrning vilket vore kul.
Nissan LEAF kunde med ett sådant batteri få en räckvidd som vart fem gånger längre än idag, eller ca: 80 mil. Av bensin får man ut ca: 2000 Wh nyttigt arbete per liter bränsle, nya batteriet lagrar 1000 Wh per liter om de blir färdiga någon gång.


Fast om man utgår att en bensinbil har 22% verkningsgrad i snitt så kan man inte inte utgå av att en elbil har 100% verkningsgrad, 80% för elmotor + styrning och transmission lär nog vara en mera jämförbar siffra. Jämför man med etanol så stämmer det kanske bättre men då borde verkningsgraden kunna bli bättre än 22%.

Tyvärr finns det för (batteri och andra) företag som vill öka i börsvärde och få tag på riskkapital ekonomiska incitament i att utlova att de snabbt kommer med nya fantastiska batterier osv, ser man tillbaka några decennier i tiden kan jag inte komma ihåg att sådana löften om nya batterier, bränsleceller osv någonsyn blivit verklighet. Samma sak gäller väl biobränslefabriker, vare sig det är vätgas, biogas, metanol eller etanol ur alger, cellulosa osv så utlövas hela tiden nya genombrott som nästan aldrig blir verklighet när de är planerade.


22 % verkningsgrad för bränslemotorn är nog räknat på landsvägskörning men nu bor 86 % av befolkningen i Sverige i tätort och 89 % av befolkningen jobbar i tätort vilket gör att kvinnors 1 mil per dag med bilen och mäns några mil till ofta sker i kökörning.

Jämför då en bil med batteri där en hybridbil med ett litet batteri får 64 % av laddningen till batteriet från fartminskning av bilen i snitt och en ren elbil med ett större batteri kan självklart tillgodogöra sig mycket mer av den energin som helt går till spillo i bilar som drivs med flytande bränsle där motorn oftast inte ens hinner bli varm med många korta körsträckor där bromsenergin hamnar i uppvärmda bromsskivor och söndernötta bromsbelägg.

Bilar som drivs med bara flytande bränsle enbart kräver ofta upp till 7-9 kWh per mil i energi vid statstrafik, hybridbilen 2,5-3 kWh per mil och rena elbilar 1,5-2,5 kWh vilket skall jämföras med biljournalisters 120 mil landsväg där dieselmotorn aldrig tillåts kallna under dessa förbrukningstester där motorerna inte någon gång sägs vara inkörda och därför inte kommer ner i uppgiven förbrukning av bränsle trotts en inte representativ användning för de flesta av oss.

Laddhybridbilen är något mittemellan och dess förbrukning ser man på DN bloggen.
http://www.dn.se/blogg/laddhybridblogge ... rbrukning/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-04-27 06:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/04/26/te ... e-battery/

Citat:
Speaking of battery capacity, during the media call, Mr. Musk also offered some hope for those anxious for packs that hold more energy than the current EPA-estimated 265-mile/85 kilowatt-hour packs now available. In response to a question about upcoming technology improvements, he hinted that a 500-mile battery would not be an unreasonable thing to expect in four or five years. He then added that, eventually, Tesla would likely offer owners the opportunity to upgrade their vehicles with longer-range capabilities.


Elon förväntar sig alltså att inom 4-5 år kunna erbjuda bilar med 82 mils räckvidd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-29 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/05/28/te ... l-comments

Kommentar:

Citat:
In real news, Tesla recently had a meeting with Goldman Sachs in which they hinted that they expect the price, for them, to drop to $100 per kWh. That's why the Gen3 can sell for $30K. They also said that they foresee the sales of the Gen3 to be 200K and the Gen3 SUV to be 150K.


100 $/kWh = möjligt ? Jodå:

Citat:
commodity bulk pricing for 18650 cells was already at $120-200 per kWh at the end of 2012.
http://news.cens.com/cens/html/en/news/ ... 42230.html

"In the third quarter of 2012, however, the weak demand from the 3C industry drove the prices of 18650 cylindrical li-ion cells to US$0.12-US$0.2/Wh (watt hour), while the prices for soft-pack cells (adopted mainly in ultrabooks or tablet PCs) remained at about US$0.5/Wh.


Vi har alltså redan sett priser så lågt som 0.12$/Wh, dvs, 120$/kWh. Räknar vi med 100 $/kWh så kostar ett 85 kWh batteripack (cellnivå) motsvarande 85 000 :-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-29 17:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hoppas att inte kvaliteten följer prisutvecklingen. Enligt en hemligstämplat rapport har Samsungs 18650 celler bara 70% kapacitet kvar efter 300 laddcyklar!

http://gwl-power.tumblr.com/tagged/testdata

Citat:
Bild
Bild

The brand name Samsung Li-ON cells have very poor life-cycle performance.
Please see the information from the official Samsung datasheet. This information shows that the life span for the ICR 18650-26A model is only 300 cycles! After 300 cycles the capacity will drop to 70%. What a contrast with the LiFePO4 cells that have 2000, 3000, 4000 or even 8000 full cycles.

We suggest avoiding the usage of such Li-ON cells for any serious applications.

Please think about this:
if the TOP manufacturer Samsung gives „confidential“ information with such a low cycle life span, how much lower will be the life span of the identical cells produced by some no-name Chinese manufacturers? Well we even do not wish to try to guess what the reality may be.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-29 18:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tesla använder väl främst Panasonic celler och i 85 kWh versionen har man 8 års garanti, ingen milbegränsning. 60 kWh versionen har 8 år, 20 000 mils garanti. Så då antar jag att det inte är problem med kvaliteten. Hittar även detta:

http://www.energymatters.com.au/index.p ... le_id=3236

Panasonic's Li-Ion batterier för energilager har 5000 cyklers livslängd - 80% kapacitet. Så 70% kapacitet efter 300 laddcykler låter väldigt lågt. Åtminstone i bilsammanhang. Sen vet jag inte om det är hemligstämplat:

Citat:
The brand name Samsung Li-ON cells have very poor life-cycle performance.
Please see the information from the official Samsung datasheet


Official är väl raka motsatsen till hemligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011