Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-01-27 21:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-05-31 13:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Tesla använder väl främst Panasonic celler och i 85 kWh versionen har man 8 års garanti, ingen milbegränsning. 60 kWh versionen har 8 år, 20 000 mils garanti. Så då antar jag att det inte är problem med kvaliteten. Hittar även detta:

http://www.energymatters.com.au/index.p ... le_id=3236

Panasonic's Li-Ion batterier för energilager har 5000 cyklers livslängd - 80% kapacitet. Så 70% kapacitet efter 300 laddcykler låter väldigt lågt. Åtminstone i bilsammanhang.


Mitt svar gällde ditt inlägg om låga priser på 18650 celler. De billigare 18650 celler håller ca 300 cyklar, celler från vällkända märken som Samsung, Panasonic uppger att de håller 500 cyklar.

Här finns produktbladet för Panasonic NCR-18650 med "NNP Technology" och "Superior life performance".
http://industrial.panasonic.com/www-dat ... 00CE17.pdf

Bilaga:
Skärmavbild 2013-05-31 kl. 12.46.41.png
Skärmavbild 2013-05-31 kl. 12.46.41.png [ 29.02 KiB | Visad 3812 gånger ]


Dessa har ca 80% av capaciteten kvar efter 300 cyklar, klart bättre än Samsungs 70% efter 300 cyklar, Panasonics uppgifter slutar vid 500 cyklar då det är ca 70% capacitet kvar.

Det är naturligtvis inte uteslutet att Tesla använder ett annat Panasonic batteri med 10x fler cyklar än dessa och det skulle vara intressant att se ett bevis på dess existens i form av ett datablad eller liknande, men det verkar iaf inte sannolikt att ett 10x bättre batteri kan köpas till lika låga priser.

Lithium järnfosfat LiFePO4 batterier klarar 1000-5000 cyklar beroende på typ och tillverkare och föråldras mindre snabbt när de inte används men de är å andra sidan tyngre och större.

Laban skrev:
Sen vet jag inte om det är hemligstämplat:

Citat:
The brand name Samsung Li-ON cells have very poor life-cycle performance.
Please see the information from the official Samsung datasheet


Official är väl raka motsatsen till hemligt.


Det står "Samsung SDI Confidential Proprietary" på bilden:

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Mitt svar gällde ditt inlägg om låga priser på 18650 celler.
..
Det är naturligtvis inte uteslutet att Tesla använder ett annat Panasonic batteri med 10x fler cyklar än dessa och det skulle vara intressant att se ett bevis på dess existens i form av ett datablad eller liknande, men det verkar iaf inte sannolikt att ett 10x bättre batteri kan köpas till lika låga priser.

Lithium järnfosfat LiFePO4 batterier klarar 1000-5000 cyklar beroende på typ och tillverkare och föråldras mindre snabbt när de inte används men de är å andra sidan tyngre och större.


Ja Tesla har väl inte direkt gått ut med exakt vilka batterier de använder. Sen är kanske inte 70% efter 500 laddcykler ett problem, allt beror på vad man räknar med från början. Ser man på grafen så verkar batteriet starta på 2800 mAh. Vara nere i 2400 mAh efter 200 cykler, 2100 efter 500. Väljer man då att betrakta batteriet som ett 2100 mAh batteri så blir förstås livslängden bättre och det kanske ändå håller sig bra energidensitetsmässigt jämfört med LiFePO4 batterier ?

Men det viktiga är trots allt vad produkten i sig garanteras uppfylla. 8 år och ingen milbegränsning alt 20 000 mil för 60 kWh versionen är rätt bra garantier. Jämför med ex Audi som har vad, 2 års nybilsgaranti ?

Sen kommer man förstås inte ifrån det faktum att ett nytt batteri är dyrt, Tesla tar (i dagsläget) 12 000 $ för att byta ut 85 kWh batteriet efter 8 år. Frågan är, kommer någon att vilja byta batteriet i en 8 år gammal bil ? Iofs är inte batteriet trasigt om det har nått 70% kapacitet och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en begagnad Model S även om räckvidden är 70% av den ursprungliga och 0-100 går på 6s istället för 4s. Givetvis kan batteriet dö helt och då blir det en väldigt dålig affär, men å andra sidan, vad händer när/om en 8 växlad automatlåda rasar i en 8 år gammal bil ? Och Tesla har ett 85 kWh batteripack som "gått" 82 000 mil i labbet så det kan nog tänkas hålla en bra bit längre än 8 år rent funktionsmässigt.

Citat:
Det står "Samsung SDI Confidential Proprietary" på bilden:


Så det är Samsungs hemliga officiella dokument. Nåväl, det intressanta är väl om jag som potentiell köpare får tillgång till dessa dokument, om svaret är ja så är det knappast hemligstämplat. Och jag tror inte att någon köper deras batterier om man inte får dessa specifikationer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 14:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det är väll en ganska stor skillnad mellan 500 cyklar och 5000 cyklar. Hybridbilar som Prius och Volt klarar många cyklar men de använder bara en liten del av batteriets kapacitet vilket gör att livslängden ökar markant, men naturligtvis blir då batteripaketets användbara kapacitet också mycket mindre.

Om många av Teslas bilar skulle få batteriproblem inom garantitiden vet jag inte om bolaget klarar detta. Så helt riskfritt är det nog inte trots 8 års garanti, Mazda ger f.ö. 10 års nybilsgaranti och Mitsubitsi 8 år, så unik lång är inte Teslas garanti.

Risken är väll just som du skriver att de flesta då kanske väljer att inte byta batteriet när det har blivit dåligt efter att garantin gått ut och att bilen skrotas. Det skulle göra elbilar mindre brå ur miljö-, och ekonomisk synpunkt om deras livstid i praktiken blir ca hälften så lång som vanliga bilar. Det borde även påverka värdeminskningen / ägandekostnader om man i princip ska skriva av den helt på 8-10 år, trots att elbilars övriga komponenter borde hålla minst lika bra som vanliga bilar, som nu i snitt skrotas efter 20 år.

Här är en artikel som inne på samma problematik http://www.energyharvestingjournal.com/ ... 005281.asp som menar att superkondesatorer vore ett bättre alternativ som energilager för elbilar

Citat:
Troublesome life of rechargeable batteries

Electrification of public transport reflects concern about causing local noise and air pollution and seeking a green image. Indeed, these are now very strong drivers of the purchase of hybrid and pure electric aircraft, boats, industrial and commercial vehicles, whether they use lithium-ion batteries or supercapacitors or both. Nonetheless, let us pause a moment on that statement. The supercapacitors last for the life of the vehicle but the lithium-ion batteries do not. The cost of replacing the lithium-ion batteries is so huge, at over $10,000 even in a pure electric car, that it is likely that the vehicle will often be destroyed after the four to eight year life of that battery and a new vehicle will be bought prematurely rather than the old vehicle be fitted with a very expensive new battery. It is the opposite of green. Increasingly, such a situation, triggered by the short life of expensive lithium-ion batteries, will be questioned by industrial and commercial vehicle operators. Indeed, Renault pointed out at the EVVC meeting in Brussels this week that the poor resale value of pure electric cars and lack of any official resale price is inhibiting growth in sales. That is closely related to the lithium-ion battery problem.

Lithium-ion batteries have been replaced by supercapacitors in power tools in space stations and some on earth because the frequent but much faster charging needed is tolerable in the interests of reliability and life. The same happened with the new Toyota Formula One hybrid racing car because of reliability and performance.

So where are we now?

Supercapacitors are taking a tiny market share from lithium-ion ion batteries, partly by being placed across them so less battery is needed and that battery lasts longer as in the Bolloré Bluecar, the Mazda pure electric sports car and many pure electric buses in China. Dismissed as insignificant by lithium-ion battery manufacturers, that trend is accelerating and we actually have a disruptive technology here. The reasons for using large supercapacitors and their variants continue to be mainly reliability, performance and life but nowadays cost-over-life is increasingly cited as the primary source of payback.

What next?

The important sea change in 2013 is designers increasingly noticing that supercapacitors are safer than large lithium-ion batteries with a smaller percentage of fires and toxicity and failures to work in life-threatening situations and the gap is widening. Attention is turning to alternatives. There are many reasons for this. As a US Senate committee put it, a rechargeable battery is like a living thing with very complex, poorly understood chemistry, considerable unpredictability and swelling and shrinking during use can assist in self-destruction. Often it cannot be fully discharged for safety in a vehicle accident or for safe shipment for example and life is relatively unpredictable. By contrast, supercapacitors are electrostatic devices that do not change shape during use. While it is wide of the mark to say they last forever, because anything containing a liquid has a finite life, it is true that supercapacitors are often guaranteed for up to ten years and they typically last for twenty years or more. They can be fully discharged for safety and they are more easily made to consistent quality standards.

Supercapacitors continue to be improved faster than lithium-ion batteries where toxic flammable electrolytes largely remain and are the fuel of the fires. By contrast, IDTechEx Research analysis shows that toxic, flammable acetonitrile was in the past used by almost all supercapacitor manufacturers but now only 51% use it exclusively, a figure dropping every year.Non-flammable aqueous electrolytes are used by most of the new entrants, so we shall soon have most suppliers offering non-flammable supercapacitor electrolyte. Lithium-ion battery proponents can only look on in envy at this.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det är väll en ganska stor skillnad mellan 500 cyklar och 5000 cyklar. Hybridbilar som Prius och Volt klarar många cyklar men de använder bara en liten del av batteriets kapacitet vilket gör att livslängden ökar markant, men naturligtvis blir då batteripaketets användbara kapacitet också mycket mindre.

Om många av Teslas bilar skulle få batteriproblem inom garantitiden vet jag inte om bolaget klarar detta. Så helt riskfritt är det nog inte trots 8 års garanti


För Tesla är det inte riskfritt nej, man får väl anta att det har testat batterierna rätt grundligt med tanke på garantierna. Elon nämner som sagt att de har batteripack som "gått" 82 000 mil i labbet.

Citat:
Mazda ger f.ö. 10 års nybilsgaranti och Mitsubitsi 8 år, så unik lång är inte Teslas garanti.


Nej, unikt är det inte. Jag jämförde med ex Audi eftersom Tesla är mer av en lyxbil och då kanske främst ska jämföras med Audi, BMW osv. Men oavsett det så verkar man tro på deras batterier/pack. Samtidigt ska det bli intressant att se vad som händer med ex en begagnad Model S , 85 kWh batteripack, efter 10-12 år. Det hade varit intressant att få reda på vad man får ut av batteripacket som gått 82 000 mil, kWh samt prestanda. En 85 kWh Model S med 60% kapacitet har fortfarande 26 mils EPA räckvidd, när vi kör i genomsnitt 4 mil/dag så är det fortfarande en mer än ok räckvidd. Prestandan kanske också försämras men den gör 0-100 på 4.2 s, jag är inte speciellt brydd om det skulle vara 6-7s istället. Och trots att Model S är en lyxsedan med enorm prestanda så är den också väldigt rymlig och passar därför bra även till familjer. En 8 år gammal Audi A8 som gått 18500 mil kan man få för 120 000, jag kan tänka mig en 8 år gammal Model S för det priset :-)

Citat:
Risken är väll just som du skriver att de flesta då kanske väljer att inte byta batteriet när det har blivit dåligt efter att garantin gått ut och att bilen skrotas. Det skulle göra elbilar mindre brå ur miljö-, och ekonomisk synpunkt om deras livstid i praktiken blir ca hälften så lång som vanliga bilar. Det borde även påverka värdeminskningen / ägandekostnader om man i princip ska skriva av den helt på 8-10 år, trots att elbilars övriga komponenter borde hålla minst lika bra som vanliga bilar, som nu i snitt skrotas efter 20 år.


Men bilen behöver knappast skrotas om batteriet ger 79% av ursprunglig kapacitet. Tesla garanterar väl 80%/8 år. Och då den största försämringen sker de första 200 laddcyklerna i det ex du gav så kanske man kan köra bilen 10-12 år till och då ha 60% kapacitet. Som jag nämnde ovan så är det 26 mils räckvidd i en 85 kWh Model S med 60% kapacitet. Även utan snabbladdning skulle det täcka in 95% av våran bilkörning. Och ingen av våra nuvarande bilar gör 0-100 under 10s så det finns utrymme prestandamässigt också :-)

Citat:
Här är en artikel som inne på samma problematik http://www.energyharvestingjournal.com/ ... 005281.asp som menar att superkondesatorer vore ett bättre alternativ som energilager för elbilar


Ja superkondensatorer är otroligt intressanta ur alla aspekter, förutom då dagens låga energidensitet. Men grafen och liknande material kanske kan förändra detta inom en snar framtid.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-06-01 16:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Priusens batteri är bara halvladdade för att kunna ta emot laddning vid fartminskning och man säger att kapaciteten är 6,5 Ah , sen tar man ut 21 KW under som längst två minuter vilket är rätt hög belastning som sker så offta vid varje fartökning om man kör lite sportigt i statstrafik vilket gör att stora batterier i rena elbilar blir mildare urladdade än Priusbatteriet även om dom laddas ur till en lägre nivå än Priusens batteri, men det är inte alltid nödvändigt att ladda ur rena elbilens batteri till så låg nivå då vi offtast bara rör oss inom några mils radie från hemmet. Snittet för våra bilister är 4 mil per dag.
Ändå gick det knappt att se någon försämring av Priusbatteriet efter , var det 16 000 mil när man jämförde prestandan med när bilen var ny vilket visar att batterier kan hålla länge.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-06-02 15:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Rättning, Tesla har visserligen 8 års garanti men man har inte specificerat hur mycket kapacitet man då kan räkna med att ha kvar i batteriet. 70% verkar vara en industristandard men det står inte nämnt i Teslas garantier. Det känns då som att det är nästa steg för Tesla, dvs att visa upp lite information om vad man kan räkna med efter ett visst antal mil/år. Vad jag förstår så har också Tesla en speciell version av Panasonics batteri mer anpassat för bilar, hade varit intressant att veta vad innebär.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-06-02 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det är väll en ganska stor skillnad mellan 500 cyklar och 5000 cyklar. Hybridbilar som Prius och Volt klarar många cyklar men de använder bara en liten del av batteriets kapacitet vilket gör att livslängden ökar markant, men naturligtvis blir då batteripaketets användbara kapacitet också mycket mindre.


Är det inte troligt att en bil med 43 mils räckvidd, 85 kWh batteri använder ännu mindre del av batteriets kapacitet dagligen ? Kör vi som Prius säger i genomsnitt 4 mil dagligen så blir det ca 36 laddcykler/år. Volt har ett 16 kWh batteri. Kör man 4 mil dagligen med 1.6 kWh/mils förbrukning så blir 146 laddcykler/år om jag inte har räknat/tänkt helt fel. Man måste upp till 16 mil/dag för att komma upp till samma antal laddcykler, och det är det väldigt få som gör 365 dagar om året.

Sen håller jag förstås med dig om att det är en enorm skillnad mellan 500 cykler och 5000 cykler. 5000 cykler skulle i praktiken innebära att batteriet håller bilens livslängd vid normalt bruk.

Här finns en diskussion om Teslas batterier: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ries/page2

De har en argumentation om just det jag nämnde, har Tesla en speciell version av Panasonics batterier eller ej. Enligt en person där så gäller 300 cykler, 80%, om man laddar/laddar ur batteriet helt för varje cykel. Detta ska vara det standardiserade sätt man mäter en 18650 cell på. Om man istället går mellan 60-90% så får man 3000 cykler, 90% kapacitet. Detta torde vara betydligt närmare hur en Model S med 85 kWh batteri, 43 mils räckvidd lär användas generellt sett. 30% = 13 mil. Kör man dessa 13 mil dagligen så har man alltså 90% kapacitet efter ca 8 år om man endast tar hänsyn till hur antalet laddcykler påverkar. 13 mil dagligen är 3x mer än genomsnittet.

Man nämner även att det finns 4 år gamla Roadsters som har 94% av den initiella kapaciteten kvar, kanske kan stämma beroende på hur bilen körs med tanke på ovan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-03 12:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Vi kör betydligt mindre mil per dag än vi tror, taxibilar som körs i tvåskift under hela dygnet rullar ändå bara ca: 27 mil per dag vilket galant skulle klaras av Teslabilar utan att djupurladda batteriet och med bara en snabbladdning på den ena chafförens lunch. Av detta förstår man att vanliga användarens körmönster så blir det nästan ingen djupurladdning alls per år vilket gör att batteriet håller hela bilens livslängd . Sån här garanti ger Hyundai för sina batterier i deras hybridbilar.
"But South Korean automaker Hyundai is now so confident that the battery pack in its 2012 Sonata Hybrid will outlive the car that it is offering customers a lifetime guarantee on its lithium-polymer battery pack. "


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-03 17:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja enligt statistiken så kör vi i det län där vi kör mest bil ca 1450 mil/år/bil. 13 mil/dag är 4745 mil, alltså 3x längre än genomsnittet så mitt exempel var väl bara intressant i den bemärkelse att det matchade laddcykeln som testades. Så det finns nog en anledning att Tesla ger oändligt antal mil i deras garanti, även om det då "bara" är 8 år.

Intressant det där med livstids garanti på batterierna i Sonatan, ska bli intressant att se när vi ser den första rena elbilen med den garantin. Carlos Ghosn sa för inte så länge sedan att det inte kommer att dröja länge innan batterierna i en elbil håller bilens livslängd. Frågan är, vilken biltillverkare kommer att vara först ut med den garantin i en ren elbil ? 20 år, 40 000 mil exempelvis.

Då blir också diskussionen om andrahandsvärdet mycket intressant. En elbil har ingen växellåda (DSG växellådsbyte kan kosta 60+ tusen), kamrem, kamkedja, turbo, tändspole, olja, tändspolar, katalysator, dieselpartikelfilter osv så får man också "livstids" garanti på det så borde andrahandsvärdet bli betydligt bättre på en elbil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-06-03 20:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det kanske snart inte längre är ett problem att ladda bilens batteri många gånger läser man här.
"Now in a new study, researchers led by Yi Cui, a materials science and engineering professor at Stanford University, have designed and demonstrated a battery cathode that lasts for 40,000 charge cycles while maintaining 83% of its charge-holding capacity. The results are published today in Nature Communications." Från den här sidan.
http://phys.org/news/2011-11-battery-el ... orage.html

Read more at: http://phys.org/news/2011-11-battery-el ... e.html#jCp
Eller 10 000 fulla laddcykler med 85% av batteriets kapacitet kvar står det här.
"http://www.solarserver.com/solar-magazine/solar-news/current/2013/kw22/german-zsw-produces-lithium-ion-batteries-for-electric-vehicles-solar-power-storage-systems-with-10000-charge-cycles.html"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-04 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Om jag då ska agera pessimistkonsult så har just Yi Cui figurerat rätt ofta i dylika rubriker men jag har inte sett att det har lett till några färdiga batterier.

Citat:
But every battery needs two electrodes – a high voltage cathode and a low voltage anode – in order to create the voltage difference that produces electricity. The researchers need to find another material to use for the anode before they can build an actual battery.


Man får väl hålla tummarna då, 40 000 laddcykler är kanske lite overkill för rena elbilar men för annat bruk borde de vara mer intressant. De nämner energilager som ett ex.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-04 08:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Dessa batterier är de tänkta att användas som stationära energilager och inte elbilar eftersom de inte har samma energitäthet som lithium ion batterier. För stationära energilager är blybatteriers relativ låga energitäthet inget problem.

En annan parameter som är viktig för elbilar m.m. och som inte är det för stora stationära energilager är låg invändig motstånd, så att de kan laddas (ur) snabbt utan stora energi- och kapacitetsförluster, där är litium och nicd m.m. t ex mycket bättre än blybatterier.

Sedan är inte bara antal laddcyklar en viktig parameter för batteriets livslängd utan även hur batteriet försämras över tid, de flesta batterier tappar ju kapacitet även om de inte används. De som köper elbil får betala dyrt för batteriet men sedan är "tankningen" billigt och det kan i vissa fall tom vara gratis att ladda batteriet. De fasta kostnader för en elbil är därför höga medan de rörliga kostnader är låga jämfört med vanliga bilar. Det ger mao ingen incitament att köra mindre, att promenera, cykla eller använda kollektivtrafik när man väll skaffat elbil.

Om batterier blir så mycket billigare och bättre som vi hoppas och elbilar blir vanliga så tror jag därför att det kommer att införas en typ av km/trängsel-skatt för elbilar (kanske tidsberoende och via GPS), för att undvika minska onödig användning av elbilar och trafikinfarkt i tätort och på tider/platser där trafiken är tät.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-04 12:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
De fasta kostnader för en elbil är därför höga medan de rörliga kostnader är låga jämfört med vanliga bilar. Det ger mao ingen incitament att köra mindre, att promenera, cykla eller använda kollektivtrafik när man väll skaffat elbil.

Om batterier blir så mycket billigare och bättre som vi hoppas och elbilar blir vanliga så tror jag därför att det kommer att införas en typ av km/trängsel-skatt för elbilar (kanske tidsberoende och via GPS), för att undvika minska onödig användning av elbilar och trafikinfarkt i tätort och på tider/platser där trafiken är tät.


Ja om man tänker sig Teslas affärsmodell där det är gratis att ladda i deras snabbladdningsstationer så kan man fundera på vad detta leder till i slutändan. Förhoppningsvis så blir det ändå kanske så att man i större städer mer och mer väljer att inte äga någon bil utan istället hyra den vid behov, ex Zip car och liknande. Då kör man nog oavsett elbil eller ej inte mer bil än man behöver.

Mer angående batteriers hållbarhet:

http://green.autoblog.com/2013/06/03/on ... two-years/

http://www.plugincars.com/after-2-years ... 27387.html

Citat:
A little more than two years ago, Marsh purchased his Black Nissan LEAF as a way to help him save money on his 130-mile daily commute....

But lately, thanks to increased availability of rapid charging, Marsh has been utilizing the Blink DC rapid charge station on his route to and from work, allowing the luxury of speedier travel with less range anxiety. In addition, he charges to 100 percent using his work and home Level 2 charging stations at least twice a day.


21 mils pendling/dag och den laddning det medför i en Leaf är väldigt omild behandling. Enligt en kommentar på autoblog så har han precis tappat en stapel i batteriindikatorn vilket ska betyda ca 15% kapacitet förlorad. Det är rätt ok med tanke på omständigheterna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-11 07:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2013/06 ... ttery.html

Man har utvecklat ett Li-Sulfur batteri med solid elektrolyt.

Citat:
Our approach is a complete change from the current battery concept of two electrodes joined by a liquid electrolyte, which has been used over the last 150 to 200 years. This game-changing shift from liquid to solid electrolytes eliminates the problem of sulfur dissolution and enables us to deliver on the promise of lithium-sulfur batteries. Our battery design has real potential to reduce cost, increase energy density and improve safety compared with existing lithium-ion technologies


Citat:
The new ionically-conductive cathode enabled the ORNL battery to maintain a capacity of 1,200 mAh/ g after 300 charge-discharge cycles at 60 °C. By comparison, a conventional lithium-ion battery cathode has an average capacity between 140-170 mAh/g. Because lithium-sulfur batteries deliver about half the voltage of lithium-ion versions, this eight-fold increase in capacity demonstrated in the ORNL battery cathode translates into four times the gravimetric energy density of lithium-ion technologies, explained Liang.


ca 4x dagens energidensitet, inte illa. Batteriet är fortfarande i utvecklingsstadiet men man hoppas på att man snabbt ska nå ut till produktion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-11 12:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det verkar dock finnas en hake..

http://www.greencarcongress.com/2013/06 ... ttery.html
Citat:
Comments

Very interesting indeed. However the paper does mention a relatively low energy efficiency : 83% at 60°C and only 60% at room temperature (25°C). This is not really good news regarding practical range for an electric vehicle, nor electric consumption from the grid. Does anyone know if it can be improved ?

Posted by: aha | June 06, 2013 at 04:30 AM


60% verkningsgrad vid 25°C är inte sarskild bra och man kan undra vad verkningsgraden skulle bli vid lägre temperaturer, då kanske en bil med bränsleceller eller rent av en förbränningsmotor kan få bättre totalverkningsgrad.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011