Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-07-23 08:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 14-01-18 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst är det problematiskt när ex en så stor drake som GM gör en felsatsning. Samtidigt så går priserna stadigt neråt. Vissa menar på att Tesla redan är under 200$/kWh.

Om det sedan kommer något revolutionerande batteri om några år eller om det fortsätter i stil med dagens 10-12% lägre pris/år återstår väl att se. De flesta små nystartade företag som ex Envia lär misslyckas, men det räcker å andra sidan med att ett företag lyckas.

Kan tillägga att jag har försökt hitta något om Panasonics roadmap de kommande 4-5 åren. De hade en rätt intressant sådan för några år sedan som visade deras kommande batterier fram till om jag inte minns fel 2012-2013. De verkar ha blivit lite mer hemlighetsfulla sedan dess, kanske beroende på att marknaden står inför en rätt kraftig expansion.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-21 05:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Batterinyheter:

http://www.greencarcongress.com/2014/05 ... -peng.html

På systemnivå når man 400 Wh/kg, ett 100 kWh batteri skulle då väga 250 kg.

http://www.greencarcongress.com/2014/05 ... ryden.html

Dubbel-grafit batteri där alltså både anod och katod är gjorda av grafit, eller kol då om man så vill.

Bild

Citat:
Power Japan Plus says that its battery charges 20 times faster than lithium ion batteries; is rated for more than 3,000 cycles; and can slot directly into existing manufacturing processes, requiring no change to existing manufacturing lines


Varpå man förstås frågar sig, vad menas med 20x snabbare än dagens Li-Ion batterier ? Och 3000 cykler finns det redan batterier som klarar men här pratar man antagligen om vid 100% DOD och då är det rätt bra trots allt. Sen kan batteriet laddas/urladdas till 100% vilket vad jag vet inte något av dagens batterier klarar.

Energidensiteten är dock inte bättre än andra Li-Ion tekniker men lång livslängd tillsammans med 100% DOD kanske gör att man på systemnivå kanske ändå erhåller högre densitet än dagens. Tillverkning av batterier påbörjas senare detta år så då får man väl lite mer exakta siffror kan man tänka:

Citat:
Power Japan Plus will begin benchmark production of 18650 Ryden cells later this year at the company’s production facility in Okinawa, Japan


Lite mer info:

http://powerjapanplus.com/about/news.html

Citat:
➢ High Performance – energy dense and charges 20 times faster than lithium ion batteries. It is also more powerful than other advanced batteries, operating above four volts.

➢ Cost Competitive – slots directly into existing manufacturing processes, requiring no change to existing manufacturing lines. Even more, the battery allows for consolidation of the supply chain, with only one active material — carbon. Additionally, manufacturing of the Ryden battery is under no threat of supply disruption or price spikes from rare metals, rare earth or heavy metals.

Reliable – first ever high performance battery that meets consumer lifecycle demand, rated for more than 3,000 charge/discharge cycles.

Safe – safest high performance battery chemistry ever developed. The Ryden battery eliminates the unstable active material used in other high performance batteries, greatly reducing fire and explosion hazard. Even more, the battery experiences minimal thermal change during operation, eliminating the threat of a thermal runaway. Finally, the Ryden battery can be 100 percent charged and discharged with no damage to the battery.

Sustainable – contains no rare metals, rare earth metals or heavy metals, and is 100 percent recyclable, vastly improving the cradle-to-cradle sustainability of an advanced battery. Even further, Power Japan Plus is testing the Ryden battery with its organic Carbon Complex material, working towards the goal of producing the battery with all organic carbon in the future.


Verkar lovande, men som vanligt får man nog avvakta tills batterierna finns på marknaden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-25 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Teslas Q1:

http://www.techinsider.net/tesla-comple ... 14393.html

Citat:
Elon Musk: Yeah. Aaa…yeah…aaa…I think we’re…aaa…I think we’re…I think quite confident, highly confident at this point of achieving the thirty percent aaa…reduction in costs per kilowatt hour. And maybe moving towards – I would say course of the optimistic about exceeding that number. Amm, I don’t want to make commitments, but I think we’ve got a decent chance of exceeding that number. Amm, as…as we explore the cost structure aaa…aaa…on the supply chain with Panasonic and with a number of other companies aaa…that… that make the pre-cost materials.

Amm, we’ve found that there’s really a lot of opportunity for innovation and for cost reduction, amm…and in…in fact, we’ve had a number of conversations that are really interesting with aaa…mining companies amm…talking about some of the key aaa…constituents that go into the…the sale, such as the nickel and cobalt, the aaa…lithium, although lith…lithium is sometimes thought of as a bigger thing than it really is for lithium ion cell.

It’s like using maybe a couple percent of the…the cell mass, aaa…but the biggest aaa…cost constituent is…is nickel amm…and amm…and we are…so we are in conversations with some of the…the nick…nickel mines in aaa…in…in Canada in particularly. Aaa, and we’ve been aaa…really I would say positively surprised, by the potential for aaa…cost reduction on the producing the pre-customer trails. Amm, and…and it’s kind of funny it’s like the – in talking to like the mining companies is like…like nobody ever calls them. We call them up and like hey we never get calls from companies like Tesla. It’s in other words like telling to them on the metal exchange or you know, some big aaa…stainless steel companies, because nickel is a common alloy and constituent of steel aaa…and like cutlery for example, using involves quite a bit of nickel so your knife and fork is usually amm…yeah, electroplated nickel silver. It’s usually what they do.

So aaa…it’s aaa…the…the…the mining guys were just like super happy to hear from us amm…and have, you know, quite…quite good ideas for how to optimize the…the cost of the materials or minimizing logistics and processing, and just doing a fairly…fairly sensible things. A lot of it’s actually quite obvious aaa…to create aaa…a…aaa…a supply chain that can deliver a large volume of factory products


En hel del matnyttigt där, de är väldigt säkra på att nå 30% kostnadsreduktion, Elon vill inte lova något men han menar på att det är en hyfsad chans att klara mer än så.

Det som kostar mest i deras batterier är Nickel, trots att de bara är några få % av massan i batterierna. De tog kontakt med en Nickel gruva i Kanada och det visade sig att de inte direkt var vana att få kontakt med företag som Tesla. De menar på att det finns en hel del att optimera när det gäller det ledet, materialkostnad, logistik och process bara genom att använda sunt förnuft.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-05-31 05:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
https://www.greentechmedia.com/articles ... ing-Bigger

Citat:
"In 2003, no one was doing lithium-ion batteries for consumer cars," and now, "almost every automaker has a lithium-ion" vehicle in their roadmap. He called the improvements in battery technology over the last ten years "amazing."

Straubel spoke of challenging the internal combustion engine on its "home turf of racing vehicles" with the Roadster. "The Roadster was the biggest battery pack in a vehicle and people were terrified by a 50-kilowatt-hour battery pack. Now, that seems like old technology; it has improved a lot since then." He noted that in the five years between the launch of the Roadster and the Model S, battery performance had improved by 40 percent. He said that battery energy density has doubled over the last ten years and that the curve is not starting to plateau.


https://www.youtube.com/watch?v=zWSox7mLbyE

Model S släpptes ca 5 år efter Roadstern, vid det laget hade batteriteknologin förbättrats med ca 40% vilket ledde till att Model S 85 kWh batteripack faktiskt är mindre än Roadsterns 55 kWh. Det visar heller inte några tecken på att stanna av och man fortsätter att se denna fördubbling/10 år idag och man tror åtminstone 10-20 år fram i tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-06-29 13:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2014/06/27/ni ... osts-5500/

Man får alltså betala 5500$ för att nytt 24 kWh batteri till en Nissan Leaf. Då måste man samtidigt lämna in sitt existerande batteri vilket Nissan värderar till 1000$. Det innebär att priset blir totalt 6500$ eller ca 270$/kWh. Batteriet ifråga är inte dagens batteri utan det batteri de börjar leverera 2015, ny kemi/teknologi.

Det är faktiskt billigare än vad jag har räknat med. Med samma pris så skulle ett batteribyte i min Outlander kosta 2750$ (6500/2-500), blir väl då antagligen ca 38 000 SEK med import + moms. Nu är det 8 års garanti på batteriet och vid det laget bör batteripriserna vara ännu lägre, med dagens utveckling ungefär hälften. I så fall ca 19 000 :- Den summan är det inte några problem att tjäna in under 8 år.

Förutsatt att man måste byta batteriet efter 8 år..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-08-03 08:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
I Teslas senaste CC så fick Elon frågan om hur länge man tror att det kommer ta att nå 100$/kWh, 10 år ?

Elon svarade att han skulle bli väldigt besviken om det tog så länge som 10 år att nå 100$/kWh. Hävdade återigen att de 30% man hänvisar till för deras batterifabrik är tämligen konservativt. Verkar som att man tror att man når 100$ till runt 2020.

Man kan läsa hela CC'n här om man står ut med rutan som dyker upp i förgrunden, alternativt registrera sig: http://seekingalpha.com/article/2368515 ... transcript


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-08-14 12:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite mer info från http://www.media-server.com/m/p/bbz2caea

På kemi-nivå så kommer man (Giga-fabriken) använda nästa generations kemi vilket ger 10-15% förbättring i energidensitet. Man kommer även att göra cellen lite mer anpassad till bilar (Teslas bilar) genom att öka omkretsen med ca 10% samt förlänga cellen med ca 10%. Totalt 30% större volym/cell.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-03-24 14:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.aftonbladet.se/bil/article20519852.ab

Det går åt rätt håll..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-03-24 16:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7094
Ort: Älvsjö
Ja man kan nu köpa en pinpaichexing fengshangchundiandongjiaoche för knappt 100tkr
http://www.greenwheelev.com/pinpaichexi ... ngjiaoche/

Model:GW53
Passengers:5
Maximum climbing gradient:30%
Maximum range km:180
Maximum speed km/h:135

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-04-16 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mer i samma linje:

http://www.autoblog.com/2015/04/15/ev-b ... -expected/

Återigen inte direkt fakta från leverantörer utan estimat. Men man menar i alla fall på att priserna har sänkts med 14%/år sedan 2007, mer än de 8-10% som anses, eller kanske ansetts gälla.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-04-20 20:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1089
Ort: Närke
aryan skrev:
Ja man kan nu köpa en pinpaichexing fengshangchundiandongjiaoche för knappt 100tkr
http://www.greenwheelev.com/pinpaichexi ... ngjiaoche/


Det är kul med artikelförfattare som har koll på läget:
"Men det innebär också att efterfrågan på ädelmetaller kommer skjuta i höjden, framför allt litium som finns bland annat i Bolivia."
:lol:

:roll:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-04-21 08:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7094
Ort: Älvsjö
Batterier har uppenbarligen inte blivit 70% billigare från 2008-2015. Om det stämmer att de blivit 14% billigare per år har de blivit knappt 35% billigare i denna period.

Att såna optimistiska löften om prisfall och teknikutveckling av batterier skulle komma av sig var väll väntat, men ett mycket oväntat och större bakslag för elbilen är nog att priset på oljan har sjunkit snabbare än priset på batterier!

Vem kunde förutse att oljepriset skulle halveras 2008-2015?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-04-21 20:38 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 797
Ort: Lindome
jag får det till 65% billigare på 7 år vid 15% om året. det är 35% kvar av ursprungspriset efter den perioden.

det är väl en riktigt bra utveckling? hoppas den håller i sig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-22 08:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7094
Ort: Älvsjö
Du har rätt jag skrev fel 7 år 14% skulle bli 65% och bli 35% av priset i 2008.

Jag ser inte dock inte denna minskning i batteripriser
31 okt 2010 kostade ett 90Ah 12V LFP block (ca 1kWh) 415.00€ ex vat/moms
se http://web.archive.org/web/201010311628 ... eries-(12v)

idag 22 apr 2015 kostar samma 90Ah 12V LFP block 505.63€ ex vat/moms
se http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1

Det blir en prisökning med ca 5,36% per år om jag inte räknat fel. En del beror kanske på att euron tappat värde i förhållande till dollar men jag ser iaf ingen 14% minskning per år.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-22 08:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Undersökningarna gäller väl batteripack till elbilar vilket inte nödvändigtvis är detsamma som det du kan köpa ett specifikt typ av batteri för. I det fallet kanske det kan röra sig om exakt samma kemi också. Sen påverkar förstås även valutakurserna som du nämner.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011