Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 17:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: tor 12-02-23 15:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oops. Snacka om stand-by förbrukning, efter 7 dager är det av en fulladdat Tesla bara 53kWh bara hälften kvar, det är säkert minst 160W ur elnätet per Tesla eller 1400kWh/år utan att de rör sig en meter!

Lithium batterierna har de mycket låg självurladdningbatterierna men de tåll inte att laddas ur helt och kräver därför ett BMS (battery Managemet System) som bl a skyddar batterierna från att laddas ur helt. Tesla måste då ha en elslösande BMS och annan elektronik som inte har någon strömsparande deed sleep mode.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: tor 12-02-23 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Artikelförfattaren är väl kanske inte helt opartisk:

http://green.autoblog.com/2012/02/23/te ... t-circuit/

Men hur det än är med det, om vi tar problemet i sig så nämns detta i en kommentar:

Citat:
That said, I've left my LEAF with 7/12 "bars" of electricity at LAX for over 2 weeks while I was on vacation and returned to find exactly 7/12 "bars" remaining.

If the Roadster lost 25% SOC over the course of 6 weeks then something isn't right. Keep in mind that 25% of a Tesla Roadster's battery pack is equal to 13.25kWh and my 7/12 bars of the Leaf would be equal to about 14kWh. Leaf owners have routinely left their cars stored for weeks or months with 50-70% SOC and seen little to no loss of power.


Känns som att det inte ska behöva vara ett problem alltså, frågan är varför det eventuellt då är det med roadstern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: tor 12-02-23 21:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En del av förklaringen till den höga stand-by förbrukningen finns i wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Road ... ery_system
Citat:
The pack is designed to prevent catastrophic cell failures from propagating to adjacent cells, even when the cooling system is off. Coolant is pumped continuously through the ESS both when the car is running and when the car is turned off if the pack retains more than a 90% charge. The coolant pump draws 146 watts


Pinsamt och märkligt att detta ska dra så mkt ström, moderna cirkulationspumpar för centralvärme i en villa drar knappt en tredje del.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 06:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Pinsamt och märkligt att detta ska dra så mkt ström, moderna cirkulationspumpar för centralvärme i en villa drar knappt en tredje del.
/Aryan


Ja det ska bli intressant att se hur detta hanteras för Model S osv. En till angående Leaf:

Citat:
The Leaf uses its 12 volt battery for ancillaries and the main battery shuts down entirely.
People have come back after weeks of non-use and they have pretty much the same charge as they had when left.


En del nämner att Model S, X osv liksom Leaf har batteriet i golvet och därmed till skillnad från Roadstern får en väldigt stor yta för avkylning. Har faktiskt också svårt att tänka mig att man ska behöva köra cirkulationspumpen även då bilen står still med tanke på den konstruktionen. Kanske en kort tid just efter körning men mer än så ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 11:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Citat:
The Leaf uses its 12 volt battery for ancillaries and the main battery shuts down entirely.
People have come back after weeks of non-use and they have pretty much the same charge as they had when left.



Ja det blir nästan som en vanlig bil då, om man låter den stå för länge är 12V batteriet urladdat och den är inte så dyrt att byta.

Laban skrev:
En del nämner att Model S, X osv liksom Leaf har batteriet i golvet och därmed till skillnad från Roadstern får en väldigt stor yta för avkylning. Har faktiskt också svårt att tänka mig att man ska behöva köra cirkulationspumpen även då bilen står still med tanke på den konstruktionen. Kanske en kort tid just efter körning men mer än så ?


Tror också det beror på typen av batterierna som Tesla roadster använder de behöver uppenbarligen kylas ordentligt för att vara på den säkra sidan och undvika att batteriet kan börja brinna. Bättre då att ta välja lite mindre energitäta batterier som är säkra i sig själva http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Safety men då blir batteriet tyngre och större.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 12:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tror också det beror på typen av batterierna som Tesla roadster använder de behöver uppenbarligen kylas ordentligt för att vara på den säkra sidan och undvika att batteriet kan börja brinna. Bättre då att ta välja lite mindre energitäta batterier som är säkra i sig själva http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Safety men då blir batteriet tyngre och större.


Det är säkert en del av orsaken. Men med den konstruktion dom har nu (golvet = stor yta) så känns det ändå väldigt konstigt att batterierna ska behöva kylas när bilen inte används. Sen vet vi också att batterierna i Model S och X inte kommer att ha exakt samma typ av kemi som Roadstern.

http://www.youtube.com/watch?v=9cfHGDon ... r_embedded

Citat:
for the Roadster we uses almost unmodified laptop cells, but for the Model S we use a highly modified cell..
the great thing about the Roadster is that is has helped us figure out what needs to be improve to make it ideal for automotive applications


Nämnda problem kanske har med saken att göra :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 15:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De gammaldags NiCd-batterierna som Renault använde i elbilar på 90-talet kanske inte är så dumma ändå, knallgasexplosioner och hög självurladdning till trots. De går åtminstone bra att få fart på även om de har stått djupurladdade i flera år.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är en stor fördel att NiCd batterierna kan laddas ur helt och kan lagras helt tomma utan att skadas och inte kräver så mkt övervakning.

Men utöver höga självurladdning så väger de ca det dubbla för samma kapacitet jämförd med LiFeYPO4 celler, och det är väl också nackdel att cadnium är giftigt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 18:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fick ett svar om detta på en mailinglista Lithium-Ion@yahoogroups.com

Citat:
That is one of the problems with Lithium Cobalt batteries. They do not like to be over discharged, or overcharged for that matter. The Tesla has its battery thermal control system running at full power all of the time. In cool weather it is heating the batteries to keep them at the ideal temperature and in warm weather cooling them. This thermal control uses a significant amount of energy over time.

Also Tesla recommends that when you park the car it should stored at %50 SOC to extend the life of the batteries. But with the cooling system running you have to leave it plugged in. This will by default charge the pack to full shortening the battery life

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: fre 12-02-24 22:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Vi kommer nog knappast gå tillbaka till NiCd, olika litium-varianter har så stora fördelar i övrigt.

Och det är klart man kan förstöra sin svindyra bil om man vill. Det står klart och tydligt i manualen till Tesla Roadster:n att man inte ska göra som polaren till den där bloggaren gjorde. Dvs nästan ladda ur batteriet helt o sen lämna bilen utan laddning i över en månad. Det står i manualen till min Opel Kadett att jag inte ska köra med bilen när oljenivån är låg också. Jag kan ju göra det ändå, men det är nog inte en särskilt bra ide.

Om som sagt så är cobalt-batteriet i Roadster:n ganska speciellt. Bilen är i mångt och mycket en rullande prototyp, Model S är egentligen Teslas första riktiga elbil.

http://green.autoblog.com/2012/02/23/tesla-bricking-update-can-other-electric-vehicle-suffer-the-sam/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: lör 12-02-25 06:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/02/24/te ... -bricking/

Citat:
The earliest Roadsters will take over two months to discharge if parked at a 50 percent charge without being plugged in. From that starting point, Tesla has consistently innovated and improved our battery technology. For example, a Model S battery parked with 50 percent charge would approach full discharge only after about 12 months. Model S batteries also have the ability to protect themselves as they approach very low charge levels by going into a "deep sleep" mode that lowers the loss even further. A Model S will not allow its battery to fall below about 5 percent charge. At that point the car can still sit for many months. Of course you can drive a Model S to 0 percent charge, but even in that circumstance, if you plug it in within 30 days, the battery will recover normally.


Citat:
Model S and Model X will have batteries that can sit unplugged for over a year when parked with only a 50 percent charge. And when that year is up, all you need to do is plug it in.


Problemet löst skulle jag säga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: lör 12-02-25 10:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det låter klokt att Tesla byter från instabila litium-kobolt celler till lithium-järn-fosfsat celler i Model S och X. Anledningen att de valde kobolt celler i Roadster var nog att de innehåller ungefär dubbelt så mycket energi per kg än lithium-järn-fosfsat celler.

Det betyder alltså att model S och X får ett dubbelt så tyng batteri per kWh jämfört med roadstern.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: lör 12-02-25 10:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vad jag förstår så är det fortfarande Nickel-Cobolt batterier, dock inte samma typ som i Roadstern:

http://www.teslamotors.com/forum/forums ... -battery-0

Spekulationen är "Based on this, and the roadster specs, the weight of the Model S battery will be about 535-556 kg, and the chemistry used in the cells is probably NCA (LiNiCoAl02 cathode and graphite anode)."

"I also heard him say that the cells in the Model S uses a quarter the amount of cobalt compared with the roadster cells."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: lör 12-02-25 23:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Läste precis följande:
http://green.autoblog.com/2012/02/24/tesla-libel-suit-against-top-gear-fails-again/

Citat:
Tesla and the company's lawyers are nothing if not determined. After a judge smacked down the electric vehicle manufacturer's libel suit against the BBC and Top Gear for comments made about the range of the Tesla Roadster, the automaker rallied with a second, amended lawsuit. It didn't take long for the the same judge to nix the new case, too, saying the amendment was "not capable of being defamatory at all, or, if it is, it is not capable of being a sufficiently serious defamatory meaning to constitute a real and substantial tort."

That sound? It's the smack of the judicial backhand.

The judge went on to say drivers know a manufacturer's claim about range is dependent on driving conditions and habits.


Kanske inte så oväntat. De kanske ska skaffa nya juridiska rådgivare som är bättre på UK:s knasiga förtals-lagstiftning. Knasig på det sättet att man som stort företag kan tysta tex journalister ifrån att berätta vilka dumheter man gör. Men i dethär fallet har ju domstolen agerat mycket mer förnuftigt än de brukar kunna göra i såna här rättegångar. Alternativt har inte Tesla lika bra/dyra advokater som Doyle etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tesla Model X
InläggPostat: sön 12-02-26 06:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Såg faktiskt nyligen det programmet igen och visst, kan inte beskyllas för god journalistik. Speciellt inte när dom i samma program hyllar vätgasbilen som gör elbilen till en relik. Producera, förvara, transportera vätet ? Tänkte inte på det. Att sedan stämma dom för att dom är clowner känns meningslöst. Men det var kanske inte så noga att vinna, bara att visa sitt missnöje.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011