Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Renault ZOE
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6339
Sida 5 av 5

Författare:  Laban [ mån 14-06-09 06:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

Sammanfattningen:

Citat:
Sammanfattningsvis då? Kul och tyst att köra och snäll mot miljön, till en milkostnad som med batterihyran är minst en krona högre än för syskonbilen Renault Clio med trecylindrig miljöbilsklassad bensinmotor. Dessutom är Renault Zoe drygt 60 000 kronor dyrare än nämnda Clio. Och då kan man ju undra – om nu inte det dyrbara litiumjonbatteriet ingår i nybilspriset, vad är det då som gör Zoe så mycket dyrare än Clio?


Jag kan tycka att man har varit lite elaka mot Zoe'n här. Vill man köra bekvämt i stadstrafik , dvs automatlåda, så kostar Clio 174 900 :-. Zoe Intens (för att få likvärdig utrustning) kostar från 224 900 - 40000 = 184 900 :- Då är det visserligen 88 hk på el vs 120 hk på bensin. Men jag kan faktiskt tänka mig att många då hellre kör på el. Men jag håller ändå med om det de säger angående priset, om batterihyran ska täcka hela batterikostnaden så borde Zoe vara billigare än Clio , före supermiljöbilspremien. Åtminstone inte dyrare. Alternativt borde hyran vara betydligt lägre, 7:70/mil är för mycket. Men vid leasing är den kanske intressantare prismässigt.

Sen borde servicekostnaderna vara betydligt lägre, med betoning på borde. Om det nu inte tycker att man ska byta bromsolja 1 gång/år eller annat knäppt. Tesla har tagit bort garantiproblematiken och kräver numera inte service för att man ska behålla garanti på batteri/motor. Det borde gälla alla elbilar, för mig veterligt finns det ingen olja/oljefilter som måste bytas.

Författare:  aryan [ mån 14-06-09 09:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

Jag vet inte hur många som hellre kör på el om det är dyrare per mil, många utgår nog att elbilar är mkt billigare eftersom det är billigt att "tanka" el.

Författare:  Baggis [ mån 14-06-09 09:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

aryan skrev:
Jag vet inte hur många som hellre kör på el om det är dyrare per mil, många utgår nog att elbilar är mkt billigare eftersom det är billigt att "tanka" el.

Antagligen lika många som hellre kör på E85 än på diesel.

Författare:  Laban [ mån 14-06-09 12:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

aryan skrev:
Jag vet inte hur många som hellre kör på el om det är dyrare per mil, många utgår nog att elbilar är mkt billigare eftersom det är billigt att "tanka" el.


I det fallet tänkte jag nog mer på själva körupplevelsen. Det är, åtminstone enligt mig själv, väldigt trevligt att köra elbil :-) Kan väl iofs lägga till att alla som har provat den också tycker det. Tystnaden verkar vara väldigt uppskattad.

Kostnadsmässigt håller jag med dig i Zoe fallet. Problemen är väl kanske följande:

Småbil = lägre förbrukning som ersätts av el = mindre förtjänst.
Ren elbil kräver ett hyfsat stort batteri, även om förbrukningen är betydligt lägre. 21 kWh vs 12 kWh i Outlandern ex. Trots att en bil som Zoe knappast lär köras speciellt långa sträckor med.
Småbil = billig bil, inte lika lätt att ta betalt.

I Norge torde den dock bli betydligt populärare. Där kostar den 199 000 NOK och då ingår batteriet. Lägg sedan på besparing i drift samt vägtullar osv så blir det en billig bil att äga.

Författare:  Laban [ mån 14-06-09 12:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

Baggis skrev:
aryan skrev:
Jag vet inte hur många som hellre kör på el om det är dyrare per mil, många utgår nog att elbilar är mkt billigare eftersom det är billigt att "tanka" el.

Antagligen lika många som hellre kör på E85 än på diesel.


I så fall är väl svaret väldigt få. Vet iofs inte hur vanligt det är med leasing av småbilar i dagsläget, för som leasingbil borde den vara en hyfsat bra affär. Sen har vi heller inte räknat med servicekostnader här, jag är lite nyfiken på vad man räknar med för Zoe. Som jämförelse så ska Outlandern servas 1 gång/år eller var 2000:e mil, det som inträffar först.

Författare:  aryan [ mån 14-06-09 13:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

Laban skrev:
aryan skrev:
Jag vet inte hur många som hellre kör på el om det är dyrare per mil, många utgår nog att elbilar är mkt billigare eftersom det är billigt att "tanka" el.


I det fallet tänkte jag nog mer på själva körupplevelsen. Det är, åtminstone enligt mig själv, väldigt trevligt att köra elbil :-) Kan väl iofs lägga till att alla som har provat den också tycker det. Tystnaden verkar vara väldigt uppskattad.


Jo det är en stor pluspunkt, å andra kan räckvidsångesten uplevas som en stor nackdel i en elbil utan range-extender.

Författare:  aryan [ mån 14-06-09 13:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

Laban skrev:
Baggis skrev:
aryan skrev:
Jag vet inte hur många som hellre kör på el om det är dyrare per mil, många utgår nog att elbilar är mkt billigare eftersom det är billigt att "tanka" el.

Antagligen lika många som hellre kör på E85 än på diesel.


I så fall är väl svaret väldigt få.


Ja och jag undrar om en diesel kan vara 2kr billigare per mil än E85

Om man kör 12500mil/år som med ZOE tror jag en diesel tom kan bli dyrare än bensin? Se http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... oner-32219

Laban skrev:
Vet iofs inte hur vanligt det är med leasing av småbilar i dagsläget, för som leasingbil borde den vara en hyfsat bra affär. Sen har vi heller inte räknat med servicekostnader här, jag är lite nyfiken på vad man räknar med för Zoe. Som jämförelse så ska Outlandern servas 1 gång/år eller var 2000:e mil, det som inträffar först.


Ja det skulle vara intressant att veta hur det blev med leasing, det borde kunna vara intressant för bilpoolar.

Din outlander har range-extender så du slipper oroa dig om batteriet räcker för körsträckan men motorn kräver nog mera service skullejag tro.

Författare:  Laban [ mån 14-06-09 14:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

aryan skrev:
Jo det är en stor pluspunkt, å andra kan räckvidsångesten uplevas som en stor nackdel i en elbil utan range-extender.


Kanske, men inte för en som pendlar 4-5 mil dagligen ? Zoe bör klara 15 mil utan problem..

Författare:  aryan [ mån 14-06-09 14:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

Laban skrev:
aryan skrev:
Jo det är en stor pluspunkt, å andra kan räckvidsångesten uplevas som en stor nackdel i en elbil utan range-extender.


Kanske, men inte för en som pendlar 4-5 mil dagligen ? Zoe bör klara 15 mil utan problem..


Vad "folk" uplever som problem behöver inte alls vara ett problem i verkligheten.

Författare:  aryan [ mån 14-06-09 14:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

http://green.autoblog.com/2014/02/03/re ... ic-zoe-uk/

Citat:
Renault has brought the UK monthly lease rate down to £189 ($311 US) plus a £1,720 ($2,800) deposit, not including the extra lease cost for the battery. That option is a good deal for drivers with shorter commutes since it costs just £45 ($74) a month (for a 36-month term), but requires that the driver stays under 3,000 miles a year (that's a shade over eight miles a day). Renault also throws in a 7-kWh wall charger that can fill up the Zoe with juice in about four hours.


En Clio verkar ändå vara billigare att leasa:
http://www.firstvehicleleasing.co.uk/ca ... nault/clio

Författare:  Laban [ tis 14-06-10 05:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Renault ZOE

aryan skrev:
Vad "folk" uplever som problem behöver inte alls vara ett problem i verkligheten.


Visst, men jag tänker mig att det inte gäller så många om vi begränsar oss till de som har en kort daglig pendling och just Zoe. Jag tror i alla fall inte att det har någon större koppling till försäljningen, dvs, jag tror att det är det klassiska, vad får man relativt mot vad det kostar.

Sida 5 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/