Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 03:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-03-17 08:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om man följer tråden så ser du att batteribussar och trådbussar inte riktigt är jämförbara.


Tycker det går alldeles utmärkt att jämföra, bara man räknar rätt :-)

Citat:
– Ledningar kostar penger att anlägga och underhålla men bör ha betydligt längre livslängdän batterierna.


Visst. Men batterierna är inte värde 0 kr om de låt säga håller 12 år och då har 80% kapacitet som BYD utlovar. I många fall kan man nog också tänka sig att använda batteriet betydligt längre än så.

Citat:
- Jämförd med spårvagnslinjer är trådbuslinjer mycket billiga-


Visst.

Citat:
- Batteribussar är dyrare att köpa in, ca dubbla priset av vad en dieselbuss kostar, en trådbuss bör inte vara så mkt dyrare att bygga än en dieselbuss om man inte tar med kostnader för att anlägga ledningarna.


Känns som att du har vridit en hel del på de siffror vi har letat fram i denna tråd här, BYD's buss ska enligt en del källor kosta mellan 400-600k $ där en diesel variant kostar 400k $ . Och ex trådbussarna i Landskrona kostar dubbelt så mycket som dieselbussar. Sen betalar säkert inte de som beställt 1200 trådbussar det priset, men man får nog också kolla på den undre delen av skalan för de som köper 1200 batteribussar. Kanske inte samma som en dieselbuss men det borde bli dieselbussen - motor/växellåda + batteriet. Eller marginellt mer än det inkluderat elmotor + styrelektronik. Och det blir inte det dubbla priset mot en dieselbuss ens med de priser som du och jag kan köpa batterier för.

Citat:
- Batteribussar har lägre passagerarkapacitet dvs det kan krävas fler bussar & förare för lika många passagerare.


Ja.

Citat:
- Batteriens vikt, energiförluster och begränsade energikapacitet ger batteribussar sämre prestanda och högre elförbrukning.


Fast det är väl att förenkla saken lite. Ex BYD's buss körde man i Manhattan testet hela dagen utan att ladda så energikapaciteten verkar vara rätt ok i det fallet. Tar man sedan en annan variant där man kör med ett litet batteri, låt säga 60 kWh, och laddar mellan varje tur så kan det nog t.o.m bli så att elbussen väger mindre än motsvarande buss med dieselmotor. Antagligen då mer än en trådbuss men det är nog rätt marginellt i sammanhanget.

Citat:
- Vintertid minskar batteriets kapacitet när batteriets energi går då åt att hålla bussens interiör och batterierna varma


Ja det är svårt att komma ifrån, sen har man lösningar som ex dieselvärmare, eller varför inte etanolvärmare som löser det problemet. Men förstås med lite högre utsläpp som följd, även om det också bör vara marginellt med förnyelsebara bränslen som biodiesel, etanol.

Citat:
- Batteribussar är så pass nya att dess hållbarhet i längden är osäker, tillverkaren uppger att batteriet håller i 12år, ca 5000 cyklar (150.000 mil) vid rumstemperatur och 1C urladdning och laddning. Hur länge det håller i verkligheter under mindre optimala förhållanden/temperaturer är ännu osäker. Trådbuss-techniken är däremot vällbeprövad utan några osäkra kort.


Visst, det är väl också därför många idag kör tester under några år innan man beställer fler bussar. Det kanske ska sägas att man ex i BYD fallet inte behöver ladda med speciellt många C, vi pratar om 60 kW på ett 300+ kWh batteri om man laddar på natten, 5h. Det blir väl bara 0.2 C ?

Det borde t.o.m vara så att man bör kunna ha en rätt lång livslängd även på ett batteri så litet som 60 kWh (1C laddning). Och det är ett stort batteri för en buss som laddas efter varje tur, ex som i Volvos test av deras laddhybrid som har ett 15 kWh batteri (10 kWh användbara) och där man kör 80% av sträckan på el.

Så, även om man nu inte har testat bussarna i 12 år så borde de enligt dessa "fakta" klara detta utan större problem. Men framtiden lär utvisa.

Citat:
Batteribussar kan initialt vara billigare, i längden billigare på linjer med glesare trafik och inte för mycket branta backor. På (stora) linjer med intensiv trafik och eller branta backor lär trådbundet vara svårslaget.


Jag håller med. Frågan är bara hur stora linjerna behöver vara för att det ska löna sig.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Bolle skrev:
Ser ut som om jag var lite för optimistisk när jag i tidigare inlägg påstod att det skulle komma fyra el-bussar i försökstrafik i Stockholm. Verkar röra sig om en (1) plug-in-hybrid el/biodiesel som ska rulla på försök ända till 2016. Sedan ska försöket utvärderas under 2017. Tycker det börjar framstå som om Sverige inte ligger i framkant vad gäller elbussar.
http://www.direktpress.se/ostermalmsnyt ... l-Ropsten/


Det kanske tar emot lite att köpa bussar från Kina. Och ex Volvo ligger väl inte direkt i framkant vad gäller elbussar, även om det inte står helt stilla heller.

BYD bygger nu en fabrik för att göra både bussar samt batterier i USA så där kanske man får det lite lättare bara pga det. Att Warren Buffet äger 10% av BYD kan nog också underlätta där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 08:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag har inget mot spårvagnar men vad mycket penger vi skulle ha kvar till exempel för fler trådbussinjer eller satsningar på T-bana förbättringar om 4:an fick bli en trådbuss i stället för spårvagn…


Det är väl kanske som någon av de som byggde trådbusslinjer nämnde (någon av de artiklarna du länkade till), dvs, att man i många fall verkar tycka att det är, hmm, sexigare kanske är fel ord med något åt det hållet, med ex spårvagnar och att man på då på fel grunder väljer dessa istället för trådbussar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 11:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
- Batteribussar är dyrare att köpa in, ca dubbla priset av vad en dieselbuss kostar, en trådbuss bör inte vara så mkt dyrare att bygga än en dieselbuss om man inte tar med kostnader för att anlägga ledningarna.


Känns som att du har vridit en hel del på de siffror vi har letat fram i denna tråd här, BYD's buss ska enligt en del källor kosta mellan 400-600k $ där en diesel variant kostar 400k $ . Och ex trådbussarna i Landskrona kostar dubbelt så mycket som dieselbussar. Sen betalar säkert inte de som beställt 1200 trådbussar det priset, men man får nog också kolla på den under delen av skalan för de som köper 1200 batteribussar. Kanske inte samma som en dieselbuss men det borde bli dieselbussen - motor/växellåda + batteriet. Eller marginellt mer än det inkluderat elmotor + styrelektronik. Och det blir inte det dubbla priset mot en dieselbuss ens med de priser som du och jag kan köpa batterier för


Enligt http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/201 ... 978814.htm kostar en ny (US tillverkad?) dieselbuss i NY 400 k $ och chinatillverkade batteribussen 850k $. Så mitt påstående om dubbla priset är knappast en överdrift. Det tillkommer dessutom kostnader laddningsplatser buss.

Vad en trådbuss kan kosta är svårt att hitta referenser på, iom att man slipper batteriet och laddare bör den vara billigare att tillverka än batteribussen, men om de kan kosta lika lite som en dieselbuss är bara en spekulation. Elmotorerna i elbussen lär t ex kunna kräva dyrare råvaror t ex koppar(lindningar) och neodymmagneter.

Här finns förresten en referens http://metro.kingcounty.gov/up/projects ... LowRes.pdf
Vid Exhibit 4-3. Base Rolling Stock Unit Capital Costs
enkelbuss 40 fot
dieselhybrid 495 k$
trådbuss 1.031 k$ (!)

ledbuss 60 fot
dieselhybrid 785 k$
trådbuss 1.285 k$

I "Exhibit 4-11. Annualized Cost Comparison ($ millions) Using Different Life-Cycle Cost Model Assumptions" jämförs bussflottans årliga kostnader

Vid trådbuss livslängd 15 år och dieselhybrid 12 år
Trådbuss 11,75 m $/år
Dieselhybrid 15,51 m $/år
Trådbuss är då 3,76 m $ billigare/år

Vid trådbuss livslängd 18 år och dieselhybrid 15 år
Trådbuss 9,85 m $
Dieselhybrid 12,41 m $
Trådbuss är då 2,61 m $ billigare/år

Vid trådbuss livslängd 18 år och dieselhybrid 12 år
Trådbuss 9,85 m $
Dieselhybrid 15,51 m $
Trådbuss är då 5,71 m $ billigare/år


Laban skrev:
aryan skrev:
Jag har inget mot spårvagnar men vad mycket penger vi skulle ha kvar till exempel för fler trådbussinjer eller satsningar på T-bana förbättringar om 4:an fick bli en trådbuss i stället för spårvagn…


Det är väl kanske som någon av de som byggde trådbusslinjer nämnde (någon av de artiklarna du länkade till), dvs, att man i många fall verkar tycka att det är, hmm, sexigare kanske är fel ord med något åt det hållet, med ex spårvagnar och att man på då på fel grunder väljer dessa istället för trådbussar.


Ja en (tråd)buss uplevs kanske gammeldags och ett tåg som mera modernt, politiker baserar sällan sina beslut enbart på sakliga argument. Samma risk finns att trådbussar utan rationell argumentation missgynnas till förmån av "modern" avancerad teknik som batteri- och hybridbussar…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Enligt http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/201 ... 978814.htm kostar en ny (US tillverkad?) dieselbuss i NY 400 k $ och chinatillverkade batteribussen 850k $. Så mitt påstående om dubbla priset är knappast en överdrift. Det tillkommer dessutom kostnader laddningsplatser buss.


Det finns ett flertal andra exempel som visar på andra siffror, ex:

http://en.wikipedia.org/wiki/BYD_electric_bus

Citat:
Based on the market price of 2.1 million yuan (USD330,000), the contract is estimated to be worth 1.5 billion yuan (USD236.65 million).


Detta gäller ett kontrakt på 700 bussar till Israel.

Men, eftersom du pratade om bör kosta i trådfallet så måste vi också prata om bör kosta i batterifallet. Äpplen och Äpplen. Laddarna för bussarna bör som jag nämnt tidigare inte kosta speciellt mycket. Laddar man under natten (5h) så är det 2X30 kW 3-fas AC som används så det är väl inte ens en laddstation i sig som krävs vad jag förstår. Sen är det förstås inte gratis att säkra upp för den effekten men det bör inte bli några större summor i sammanhanget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 15:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Enligt http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/201 ... 978814.htm kostar en ny (US tillverkad?) dieselbuss i NY 400 k $ och chinatillverkade batteribussen 850k $. Så mitt påstående om dubbla priset är knappast en överdrift. Det tillkommer dessutom kostnader laddningsplatser buss.


Det finns ett flertal andra exempel som visar på andra siffror, ex:
http://en.wikipedia.org/wiki/BYD_electric_bus

Citat:
Based on the market price of 2.1 million yuan (USD330,000), the contract is estimated to be worth 1.5 billion yuan (USD236.65 million).


Jag ser dock inga fungerande referenser wikipedias sida till prisuppgiften, eller har jag missat de?


Laban skrev:
Men, eftersom du pratade om bör kosta i trådfallet så måste vi också prata om bör kosta i batterifallet. Äpplen och Äpplen.


Jag skulle gärna se priserna på jämförbara kinatillverkade diesel och tråd-bussar, t ex en Youngman trådbuss

Bild

http://eng.neoplan.com.cn/city_bus_x.aspx?id=48

http://eng.neoplan.com.cn/city_bus_x.aspx?id=51

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 16:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag ser dock inga fungerande referenser wikipedias sida till prisuppgiften, eller har jag missat de?


Jag hittar ex:

http://www.globaltimes.cn/content/80179 ... ycTF-ddVnI

Citat:
The Israeli firm has earmarked 400 million NIS (about 111 million US dollars) to replace a quarter of its current fleet of 1,300 diesel guzzlers with the electric model over the next five years, according to a press release.


111 000 000 / 325 = 341 000 $

Som vanligt så är det förstås inte helt enkelt att jämföra olika prisuppgifter eftersom det beror på vilken mängd bussar man beställt, specifikationer osv. Ex som i Landskronas fall där trådbussarna kostar dubbelt så mycket som dieselbussarna. Då tror jag nog att det är bättre att koncentrera sig på vad batterierna kostar och extrapolera från det.

Citat:
Jag skulle gärna se priserna på jämförbara kinatillverkade diesel och tråd-bussar, t ex en Youngman trådbuss


Jag också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 18:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Jag hittar ex:
http://www.globaltimes.cn/content/80179 ... ycTF-ddVnI

Citat:
The Israeli firm has earmarked 400 million NIS (about 111 million US dollars) to replace a quarter of its current fleet of 1,300 diesel guzzlers with the electric model over the next five years, according to a press release.


111 000 000 / 325 = 341 000 $


De kanske ska byta ut 325 dieselbussar men här http://www.breakingisraelnews.com/3080/ ... brew-city/ talar man om bara 200 BYD bussar ska köpas i första hand.

Citat:
As transportation minister, Katz has guided his ministry to remove some of the legal obstacles in place, thereby enabling Dan to purchase the Chinese buses. Dan’s commitment, to the tune of NIS 400 million (about $111 million US), includes the purchase of about 200 buses.


Vilket skulle innebära $555.000 /buss och det kan även hända att busserna delvis (tex batterierna) leasas till av BYD eller leasebolag, då kan priset verka ungefär som en dieselbuss och betalars leasekostnader av de sparade dieselkostnaderna.

Se även BYD egna slides här
http://www.economia.unam.mx/deschimex/c ... a%20Li.pdf

Citat:
Latin America -- Clinton Climate Initiative Test
BYD Electric Bus Energy Cost Savings
over Diesel bus: $ over Hybrid bus: $0.22/km


[quote]Latin America -- Total Cost Comparison of Diesel, CNG & Electric Bus
Premise: 1) Comparison of BYD Electric Bus and Diesel bus in Colombia(under same operating condition) 2) Colombia Government offers a special tariff of 5% and 0% VAT for BYD Electric Bus. 3) 10 BYD Electric Buses will be delivered to Bogota within Q1, 2013 4) BYD Bus Leasing Model with 0 down payment and 12 years life cycle.

Total Cost per km

BYD Electric Bus Total Lifetime Savings
Over Diesel Bus: $84,720 =$0.08*250(km)*353(day)*12(year)/quote]

Fantastiskt såklart, men skillnaden är liten och fördelen för batteribussen gäller bara om den körs lagom långt (250 km/dag i 12 år), körs BYD bussen mindre under sin livstid lär kapitalkostnaderna per km bli högre och totalkostnader bli högre än dieselbussen.

Om drift- och underhållskostnader för diesel och BYD batteribussen (utöver energikostnader) är lika borde man kunna avleda skillnaden i kapitalkostnaden så här per km
Energikostnad besparing BYD - Totalkostnad besparning BYD = Kapital/lease-merkostnad BYD
$0,42/km - $0,08/km = $0,36/km
och totalt kapital/lease-merkostnad BYD från Total Lifetime Savings
$0,36/km*250(km)*353(day)*12(year) = $381.240

Enligt BYD siffror är batteribussen alltså $381.240 dyrare att köpa/leasa än motsvarande dieselbuss, trots att den har extra låg momssats i Colombia.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 19:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vilket skulle innebära $555.000 /buss och det kan även hända att busserna delvis (tex batterierna) leasas till av BYD eller leasebolag, då kan priset verka ungefär som en dieselbuss och betalars leasekostnader av de sparade dieselkostnaderna.


Så kan det givetvis vara. Men återigen, du ville prata om "bör" kosta och det är som jag ser det också mer intressant, speciellt i detta tidiga skede för batteribussen. Då är iofs det pris du nämner inte helt orimligt men å andra sidan så sparar man ca $43000/år totalt sett enligt testet på Manhattan och då sparar man alltså in de extra $155 000 på ca 3,5 år. Även om det vore 6 år så vore det väldigt bra, förutsatt att batteriet håller i 12 år förstås. Givetvis blir det annorlunda med andra dieselpriser. I Sverige bör det gå fortare än så.

Sen finns det även en till väldigt viktig del i denna jämförelse och det är att investeringar i trådbussens infrastruktur skrivs av under en väldigt lång tid. Om jämförelsen görs mellan batteri och tråd så måste man också ta hänsyn till att batterier blir billigare, ca 10%/år i dagsläget.

Men, och det här kanske är det absolut viktigaste, frågan är väl också vad man tycker att miljön är värd. Och inte bara miljön utan våran hälsa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 20:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Enligt BYD siffror är batteribussen alltså $381.240 dyrare att köpa/leasa än motsvarande dieselbuss, trots att den har extra låg momssats i Colombia.


Citat:
BYD Electric Bus Energy Cost Savings over Diesel bus: $0.42/km


D.v.s. break even efter 907.714 km.

Om man som i BYD exempel kör de (för batteribussen optimala) 250km/dag och 353 dager/år så tar det 10 år innan man sparar in de extra kapitalkostnader för batteribussen, körs bussen färre km/dygn, t ex eftersom det är kallt väder eller rutten är kortare tar det längre tid eller nås inte breakeven alls.

Dieselpriset är såklart en osäker faktor i jämförelsen, den lär på sikt stiga (och ingen vill ha kvar dieselbussar ändå) men vi använder nu dieselbussens kostnader som en benchmark eftersom andra alternativ som trådbussar oftast brukar jämföras med dieselbussar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-17 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om man som i BYD exempel kör de (för batteribussen optimala) 250km/dag och 353 dager/år så tar det 10 år innan man sparar in de extra kapitalkostnader för batteribussen, körs bussen färre km/dygn, t ex eftersom det är kallt väder eller rutten är kortare tar det längre tid eller nås inte breakeven alls.


Exemplet ovan (North America) är från 2012 och om man leasar bussen. Det är inte direkt omöjligt att priset idag är lite annorlunda, speciellt om man beställer låt säga 300+ bussar, eller 1200 som i Dalian.
Så återigen, varför inte göra som du ville för ett tag sedan, dvs, räkna med vad de olika teknikerna bör kosta ? Det känns på något sätt mer relevant, speciellt om vi ska ta detta i ett lite längre perspektiv vilket man bör göra om man jämför med tekniker som har så pass lång avskrivningstid som ex trådbussar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 12:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@Bolle: Här kommer "Stockholms" första batteribuss http://www.bussmagasinet.se/2014/03/har ... ta-elbuss/ den kinatillverkade buss verkar inte vara en BYD, den liknar mera på Winston bussen som jag länkade till http://en.winston-battery.com/index.php ... ory_id=177

@Laban: Vad de olika tekniker bör kosta är väll en politisk fråga? Teknik som förbrukar råvaror och fossilenergi bör kosta mer än hållbar teknik. Då bör trådbussar vara det billigasta alternativ på stadsbusslinjer med inte allt för gles trafik pga låg energi- och råvaruförbrukning.

Annars är det svårt att räkna på verkliga kostnader när så mycket är odefinerat.

Här kam man läsa hur det förhöll sig mellan traditionella och trådbussar i 1937
http://runeberg.org/tektid/1937e/0171.html
http://runeberg.org/tektid/1937e/0172.html

Då blir trådbussen billigare än dieselbussar vid ca 4 min turtäthet, enligt tabel 3 på http://runeberg.org/tektid/1937e/0171.html

Totalkostnat i Öre per 100 platskm var då
Dieselbuss 111,05 var av bränsle 10,9
Trådbuss 1,5min 107,55 var av el 13,6 -> 96,85% av dieselbusskostnad
Trådbuss 3min 110,55 var av el 13,6 -> 99,55% av dieselbusskostnad
Trådbuss 6min 116,45 var av el 13,6 -> 104,86% av dieselbusskostnad
Trådbuss 12min 128,2 var av el 13,6 -> 115,44% av dieselbusskostnad

Men då kostade olja(diesel) 21-22 öre/liter och elen 5 öre/kWh

Vi vet att BYD räknat uta att deras buss i Colombia vid optimal körsträcka för batteriet kostar 1,2$ / km och vanliga dieselbussar 1,28$ km totalt.
Totalkostnad elbussen i bästa fall
1,2/1,28 = 93,8% av dieselbusskostnad
Dieselpriset är där $4.60/gallon dvs $1,22/liter
Elpriset där: $0,17/kWh

I 1937 var 1 l diesel 5,25 grr så dyr som 1kWh
I Colombia är 1l diesel 7,18 grr så dyr som 1kWh
I Colombia är diesel/el 1,37större än trådbuss beräkningen i 1937

Då skulle tabellen för trådbussen bli (i ören per 100 passagerar km samt penningvärde och kostnader från 1937)
Dieselbuss 115,083 (111,05+10,9x0,37) varav bränsle 14,93 (10,9x1,37)
Trådbuss 1,5min 107,55 -> 93,45% av dieselbusskostnad
Trådbuss 3min 110,55 -> 96,06% av dieselbusskostnad
Trådbuss 6min 116,45 -> 101,19% av dieselbusskostnad
Trådbuss 12min 128,2 -> 111,40% av dieselbusskostnad

Om BYD löften håller kan det tolkas som att batteribussen är blir billigare än trådbuss from ca 2 min turtäthet om bussturen har optimal körsträcka och passagerarbehov för batteribussen. I praktiken lär det dock sällan vara så att (batteri)bussen precis körs 250km/dag i 353 dager/år under 12 år. Sedan har vi problemet att vi kanske jämför en Kinatillverkad batteribuss med en dieselbuss från en dyrare tillverkare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 13:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
@Laban: Vad de olika tekniker bör kosta är väll en politisk fråga? Teknik som förbrukar råvaror och fossilenergi bör kosta mer än hållbar teknik. Då bör trådbussar vara det billigasta alternativ på stadsbusslinjer med inte allt för gles trafik pga låg energi- och råvaruförbrukning.


Jag menar mer borde kosta enligt dina "trådbussen borde kosta" beräkningar.

Citat:
Om BYD löften håller kan det tolkas som att batteribussen är blir billigare än trådbuss from ca 2 min turtäthet om bussturen har optimal körsträcka och passagerarbehov för batteribussen. I praktiken lär det dock sällan vara så att (batteri)bussen precis körs 250km/dag i 353 dager/år under 12 år. Sedan har vi problemet att vi kanske jämför en Kinatillverkad batteribuss med en dieselbuss från en dyrare tillverkare.


Givetvis måste man köra en viss sträcka/år om en batteribuss ska löna sig i dagsläget. Jag brukar räkna med 7000 mil/år som i Volvos exempel. Om det är en vanlig sträcka har jag ingen aning om. Sen får man förstås välja att väga in miljön som en faktor, låt säga att den vid en kortare körsträcka skulle vara dyrare än motsvarande dieselbuss, ska man ändå kanske välja den ? Och givetvis på samma sätt med trådbussar, om det är jämnt mellan de olika teknikerna prismässigt så bör man välja den mest miljövänliga. Om man nu accepterar trådarna förstås.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 14:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
@Laban: Vad de olika tekniker bör kosta är väll en politisk fråga? Teknik som förbrukar råvaror och fossilenergi bör kosta mer än hållbar teknik. Då bör trådbussar vara det billigasta alternativ på stadsbusslinjer med inte allt för gles trafik pga låg energi- och råvaruförbrukning.


Jag menar mer borde kosta enligt dina "trådbussen borde kosta" beräkningar.


Den borde väll inte kosta så mkt mera än en dieselbuss. En elmotorer plus styrning är enklare att teknik än en modern commonrail dieselmotorer EURO6 avgasrening. Men i en elmotor lär det å andra sidan finnas en del dyra råvaror som koppar och kan det finnas dyra neodymmagneter. Om trådbussen har ett batteri är den och dess kringliggande elektronik också en extra kostnad, men det borde bli minder merkostnader än en elhybrid dieselbuss jmfd vanlig dieselbuss.

Se http://www.tbus.org.uk/financial.htm
Citat:
Compared to Diesel buses, which also share components with Trolleybuses, much depends on recent integration developments and sizeable production runs.

An example is a new Trolleybus propulsion system developed by Siemens that brings down the total cost of a complete Trolleybus to little more than 20 per cent more than the cost of a conventional diesel bus. The unit is called ELFA (Electric Low Floor Axle) designed to allow a low floor. Two small lightweight traction motors are fitted in a drop section, driving through a reduction gear train. The motor is rated at 105 kW, and is supplied with alternating current by two inverters. The motor and inverter are mass-produced for machine tools, industrial robots and battery vehicles so there are no development costs.


I 1937 var trådbussar vanligare och billiga men hade relativ kort livslängd
http://runeberg.org/tektid/1937e/0172.html

Kostnad per styck Livslängd
Trådbuss: 42.600kr 10 år
Dieselbuss: 44.200kr 8år
Bensinbuss: 40.900kr 8år

Laban skrev:
Citat:
Om BYD löften håller kan det tolkas som att batteribussen är blir billigare än trådbuss from ca 2 min turtäthet om bussturen har optimal körsträcka och passagerarbehov för batteribussen. I praktiken lär det dock sällan vara så att (batteri)bussen precis körs 250km/dag i 353 dager/år under 12 år. Sedan har vi problemet att vi kanske jämför en Kinatillverkad batteribuss med en dieselbuss från en dyrare tillverkare.


Givetvis måste man köra en viss sträcka/år om en batteribuss ska löna sig i dagsläget. Jag brukar räkna med 7000 mil/år som i Volvos exempel. Om det är en vanlig sträcka har jag ingen aning om. Sen får man förstås välja att väga in miljön som en faktor, låt säga att den vid en kortare körsträcka skulle vara dyrare än motsvarande dieselbuss, ska man ändå kanske välja den ? Och givetvis på samma sätt med trådbussar, om det är jämnt mellan de olika teknikerna prismässigt så bör man välja den mest miljövänliga. Om man nu accepterar trådarna förstås.


Busslinje 4 i Stockholm -den som alliansen vill bygga om till spårvagn- är 12km lång och tar 40min enligt tidtabellen, om bussen står stilla 2,35 min vid ändhållplatserna innebär det att genomsnittsghastighet är 17km/t.

Om jag räknad rätt i tidtabellen är det 198 avgånger per dag (från 05:00-00:45) tur och även 198 retur, sammanlagt körsträcka 4752 km/dag. En buss som startar 05:00 och stannar 00:00 kan då ha kört 19h timmar/dag med genomhastighet 17km/t = 323km/dag. Om den gör det 365 dager om året skulle det bli ca 11.790 mil om dan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 16:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Elbussar med batterier och bromsenergi återvinning är förresten inget nyhet, se Teknisk Tidskrift 13 jan 1934.

http://runeberg.org/tektid/1934a/0021.html
http://runeberg.org/tektid/1934a/0022.html

Citat:
Staden Lyon driver för närvarande ackumulatorbussar på 7 linjer med sammanlagd längd 52,4 km och med 52 bussar. Av dessa äro 28 av typ Vétra modell 1933 med en längd av 7,6 m och en total vikt av 8,5 t samt avsedda för 39 passagerare. Tre bromsar användas, en handbroms direkt på bakhjulen, en pedalbroms på alla 4 hjulen och en elektrisk återarbetningsbroms. Batteriet väger 3 t och har en kapacitet av 800 Ah (65 kWh). Energiförbrukningen är på en viss sträcka 437 Wh/vagnskm eller 47 Wh/tkm. Driftkostnaden är ca 74 öre/busskm. (C. Chalmeau, Bull. Schweiz. El. Verein, h. 24, s. 605.)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011