@Bolle: Här kommer "Stockholms" första batteribuss
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/har ... ta-elbuss/ den kinatillverkade buss verkar inte vara en BYD, den liknar mera på Winston bussen som jag länkade till
http://en.winston-battery.com/index.php ... ory_id=177 @Laban: Vad de olika tekniker bör kosta är väll en politisk fråga? Teknik som förbrukar råvaror och fossilenergi bör kosta mer än hållbar teknik. Då bör trådbussar vara det billigasta alternativ på stadsbusslinjer med inte allt för gles trafik pga låg energi- och råvaruförbrukning.
Annars är det svårt att räkna på verkliga kostnader när så mycket är odefinerat.
Här kam man läsa hur det förhöll sig mellan traditionella och trådbussar i 1937
http://runeberg.org/tektid/1937e/0171.htmlhttp://runeberg.org/tektid/1937e/0172.htmlDå blir trådbussen billigare än dieselbussar vid ca 4 min turtäthet, enligt tabel 3 på
http://runeberg.org/tektid/1937e/0171.htmlTotalkostnat i Öre per 100 platskm var då
Dieselbuss 111,05 var av bränsle 10,9
Trådbuss 1,5min 107,55 var av el 13,6 -> 96,85% av dieselbusskostnad
Trådbuss 3min 110,55 var av el 13,6 -> 99,55% av dieselbusskostnad
Trådbuss 6min 116,45 var av el 13,6 -> 104,86% av dieselbusskostnad
Trådbuss 12min 128,2 var av el 13,6 -> 115,44% av dieselbusskostnad
Men då kostade olja(diesel) 21-22 öre/liter och elen 5 öre/kWh
Vi vet att BYD räknat uta att deras buss i Colombia vid optimal körsträcka för batteriet kostar 1,2$ / km och vanliga dieselbussar 1,28$ km totalt.
Totalkostnad elbussen i bästa fall
1,2/1,28 = 93,8% av dieselbusskostnad
Dieselpriset är där $4.60/gallon dvs $1,22/liter
Elpriset där: $0,17/kWh
I 1937 var 1 l diesel 5,25 grr så dyr som 1kWh
I Colombia är 1l diesel 7,18 grr så dyr som 1kWh
I Colombia är diesel/el 1,37större än trådbuss beräkningen i 1937
Då skulle tabellen för trådbussen bli (i ören per 100 passagerar km samt penningvärde och kostnader från 1937)
Dieselbuss 115,083 (111,05+10,9x0,37) varav bränsle 14,93 (10,9x1,37)
Trådbuss 1,5min 107,55 -> 93,45% av dieselbusskostnad
Trådbuss 3min 110,55 -> 96,06% av dieselbusskostnad
Trådbuss 6min 116,45 -> 101,19% av dieselbusskostnad
Trådbuss 12min 128,2 -> 111,40% av dieselbusskostnad
Om BYD löften håller kan det tolkas som att batteribussen är blir billigare än trådbuss from ca 2 min turtäthet om bussturen har optimal körsträcka och passagerarbehov för batteribussen. I praktiken lär det dock sällan vara så att (batteri)bussen precis körs 250km/dag i 353 dager/år under 12 år. Sedan har vi problemet att vi kanske jämför en Kinatillverkad batteribuss med en dieselbuss från en dyrare tillverkare.