Citat:
Ok, men nu visade det sig väl också att den verkliga förbrukningen matchade EPA siffrorna rätt bra.
Jo, men vad epa-siffrorna blivit för samma bil men med vanlig drivlina+ stop%go, och samma cykel, det vet vi ändå inte.
Citat:
Dieselbilen har en konventionell drivlina. Bör väl gå att jämföra med den kan jag tycka. Sen har vi förstås Peugeot 3008 fallet som jag dragit här tidigare. Peugeot 3008 150 hk diesel, manuell 6 vxl, 0.69 vid stadskörning. Peugeot 3008 hybrid, 163 hk dieselmotor, totalt 200 hk med elmotorn, 0.37 l/mil - stadskörning i ett test. Hyfsad besparing..
Är båda Puggarnas siffor EPA:s?
Gällande "test" så vill jag se att det är fråga om exakt likadan körning, samma sträcka, samma trafik och ngt mer än en simpel ögonblicksavläsning av en Collin-journalist.
Citat:
Ja, det kan vara så att Prius har bättre teknik, sett till dess fordonstyp. Har trots allt funnits på marknaden i 15 år. Jag gissar på att hybridbussar kommer att ha utvecklats en hel del om 15 år.
Det troligaste är nog att den nyaste konstruktionen är den som har bäst teknik...Moores lag du vet..
Läs på lite, Volvos busshybrid är inget hafsbygge!
Citat:
Du pratar hela tiden om besparingspotential. Jag vill veta vad den är, inte vad ett test visar för en teknik, under det testets förutsättningar. Dvs, om bromsåtervinning mm var 100% effektiv, vad vore då besparingen i ex London fallet ? Det är där konstant hastighet kommer in, jag vill veta vad utopin är, dit man strävar även om man aldrig kommer att nå dit.
Om du vill veta vad besparingspotentialen är så finns det ett ingenjörsmässigt sätt att ta redan på den:
Jag menar att om man bygger det bästa som går (ett fordon som är bra på att återvinna bromsenergi), och testar det under förutsättningar där just bromsenergi, som ju är det som ska ge merparten av besparingen, är som störst, dvs i stadsbusstrafik.
Sedan jämför man vad detta fordon drar under identiska förhållanden med vad ett motsvarande fordon utan bromsåtervinningen i det körfall där man tror man får ut den största besparingen, dvs hård stadsbusskörning med många snabba stopp och starter.
Då borde resultatet hamna närmast den praktiskt möjliga besparingspotentialen för vad bromsåtervinning och mycket körning i låg eller obefintlig hastighet etc.
Och det är precis vad vi kan läsa ut av de officiella testresultaten från både Volvo och oberoende bussoperatörer på ett antal olika busslinjer världen över:
max 30 och minst 15% procent, så här långt.
Jag menar då, och du har hållit, med, en personbilshybrid byggd i samma syfte, att vara effektiv i tät stadstrafik, kan troligtvis spara mindre en hybridbuss enligt ovan, mao under 30% och kanske även under 15% i konsekvensens namn, beroende på olika faktorer där tydligen körstil väger tungt.
Du snackar om konstantfart, vad har det med saken att göra?
Citat:
Förklaringen är enkel, du blandar ihop teori (besparingspotential) med praktik.
Nej, jag utgår enbart från mätbara praktiska resultat.
Du utgår från ej mätbara, inbillade, eller i vart fall ej upprepade och pålitliga resultat.
(Ett journalisttest är inte jämförbart med en bussoperatör som har alla möjlighet att mäta fram korrekt förbrukning många ggr om under några dagar, med flera olika förare, och dra ett snitt av dem)
EPA, eller liknande test siffror är bättre då de kan upprepas med samma resultat, problemet är dock som vi vet att de inte tillräckligt bra speglar verklig körning, utan överpredikterar bl.a tomgång och stillastående. Därför får bla diesel, som i likhet med hybrider är bra på stillatående och långsamkörning, orimligt bra siffror, om man sedan jämför med verklig körning i stan.
Citat:
Kostnaden förhindrar väl inte den ena om man får tillbaka pengarna inom ex 5 år. Förväntad livstid på bussen bör väl vara betydligt längre än så.
Nej just det, men man måste ju då veta vilken kund man är...dvs kommer just jag att spara pengar på denna hybrid, eller är det bättre att jag lägger de pengarna på lite mer etanolbränsle t.ex?
Citat:
Som sagt, varför inte etanol + hybridteknik.
Som sagt, för att alla kanske inte sparar 30%!!!, kanske inte ens 15%.
Citat:
Jag vet inte riktigt var du har fått messias stämpeln ifrån när det gäller hybridteknik. Jag ser i alla fall det endast som ett steg i rätt riktning, dvs, ren eldrift. Trådbussar är bra alternativ, eller andra varianter länkats till här. Pluginhybrider som laddas vid slutstationer ex. Men dessa kräver betydligt större investeringar initiellt och då tar det alltid lite längre tid.
Messias kommer från vad varje journalist och tillverkare som vill vara för tillfället politisk korrekt, skriver gång på gång:
"-Vi tror att bensin och diesel kommer att finnas kvar många år än och för att möta ökade krav på minskade emissioner och förbrukning, ser vi en våg av hybridisering framöver."
Jag menar då att det inte alls är visat att det är ett steg i rätt riktning, iaf inte i alla förares perspektiv.
En våg av alternativa, rena och förnyelsebara bränslen däremot, det skulle vara till nytta för alla!
Då kanske vi ska börja där och inte låta denna hybridisering likt en gökunge putta ut allt ifrån etanolmotorer till snålkörda, rena motorer av alla slag, tom gas, ur tillverkarnas utvecklingsbudgetar.
Man satsar nämligen aldrig på alla saker på en gång, oavsett hur mkt resurser en tillverkare har, kan jag upplysa om.