Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-07-18 00:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-03-18 17:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Busslinje fyra har haft fler passagerare per dag än hela SJ , först nu på senaste åren har SJ transporterat fler resenärer än fyrans busslinje.ø
Elmotorerna behöver inte ha några dyrare metaller än kopparn som bl.a. tesla har i sina induktionsmotorer som har upp till 88 % verkningsgrad då räknat från batteri till hjul med reduktionsväxeln och elektronik inräknad , att Toyota har neodymmagneter i sina elmotorer beror på att man får ut några % högre verkningsgrad då deras elmotorer fungerar som i huvudsak en permanentmagnetmotor vid låga belastningar och som en induktionsmotor vid högre belastning.
Större Asynkronmotorer har 92 % verkningsgrad
Synkronmotor med permanentmagneter har 94 % verkningsgrad inte så jättestor skillnad.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 18:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Den borde väll inte kosta så mkt mera än en dieselbuss.


Precis. Och precis på samma sätt så har vi väl kommit fram till att ett 300 kWh batteri kan du och jag köpa för 936 000 :- Jag tänker mig att en stor köpare kan få batterier för $300/kWh (eller eventuellt en del under det) och alltså $100 000, förstås beroende på batteristorlek. Väljer man varianten där man laddar mellan varje tur och låt säga ett 60 kWh batteri så kostar batteriet $18k

Givetvis så väljer man batteri efter behov och man kan då enkelt tjäna på en batteribuss även vid kortare körsträckor, färre turer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 19:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Obs att linje fyra i Stockholm trafikeras med ledbussar och att kapaciteten ändå är i underkant för 60.000 pass/dag. Därför diskuteras att bygga spårväg. 4:an var ju spårväg fram till hösten 1967 och hade då en högre medelhastighet än dagens bussar. (Rälsen ligger kvar på långa sträckor på Valhallavägen, 47 år efter nedläggningen.)

Vad gäller priset och livstiden för trådbussar kan det vara av visst intresse att notera att Vancouver sålde sina 25 år gamla trådbussar till Mendoza i Sydamerika där de lär kunna gå i åtskilliga år till.

www.canada.com/vancouversun/news/westco ... e0ceeabfbe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 21:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Bolle skrev:
Obs att linje fyra i Stockholm trafikeras med ledbussar och att kapaciteten ändå är i underkant för 60.000 pass/dag. Därför diskuteras att bygga spårväg. 4:an var ju spårväg fram till hösten 1967 och hade då en högre medelhastighet än dagens bussar. (Rälsen ligger kvar på långa sträckor på Valhallavägen, 47 år efter nedläggningen.)


Fast kapaciteten kan lätt ökas med längre (tråd)bussar –dubbla ledbussar– med fler passagerarplatser, fler in och utgånger, tätare trafik. Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_ ... erformance så är 60.000 pass/dag "ingenting" för en stambusslinje

Bolle skrev:
Vad gäller priset och livstiden för trådbussar kan det vara av visst intresse att notera att Vancouver sålde sina 25 år gamla trådbussar till Mendoza i Sydamerika där de lär kunna gå i åtskilliga år till.

http://www.canada.com/vancouversun/news ... e0ceeabfbe


Där ser man! Om de underhållits bättre än busserna i Stockholm behöver de tekniskt nog inte alls vara uteslitna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 21:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Busslinje fyra har haft fler passagerare per dag än hela SJ , först nu på senaste åren har SJ transporterat fler resenärer än fyrans busslinje.


Wow! Men en passagerare som åker med SJ åker nog mycket längre, så räknat i antal passagerarkm lär väll SJ vara mkt "större".

PRIUS skrev:
Elmotorerna behöver inte ha några dyrare metaller än kopparn som bl.a. tesla har i sina induktionsmotorer som har upp till 88 % verkningsgrad då räknat från batteri till hjul med reduktionsväxeln och elektronik inräknad , att Toyota har neodymmagneter i sina elmotorer beror på att man får ut några % högre verkningsgrad då deras elmotorer fungerar som i huvudsak en permanentmagnetmotor vid låga belastningar och som en induktionsmotor vid högre belastning.
Större Asynkronmotorer har 92 % verkningsgrad
Synkronmotor med permanentmagneter har 94 % verkningsgrad inte så jättestor skillnad.


Nej det är såklart sant. BYD bussen har en permanentmagnetmotor men det funkar säkert nästan lika bra med tyngre men billigare asynkron eller sep-ex synkronmotorer i trådbussar. En trådbunden elbus har också råd att "slösa" lite på el och vikt. Ett par procent verkningsgrad mer eller mindre och/eller något tyngre motor spelar då inte så jättestor roll.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-03-18 23:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1098
Ort: Närke
aryan skrev:
PRIUS skrev:
Busslinje fyra har haft fler passagerare per dag än hela SJ , först nu på senaste åren har SJ transporterat fler resenärer än fyrans busslinje.


Wow! Men en passagerare som åker med SJ åker nog mycket längre, så räknat i antal passagerarkm lär väll SJ vara mkt "större".

Men på busslinjen är chansen större att passagerarna kommer fram i tid enligt tidtabellen. :lol: :roll:

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 06:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Nej det är såklart sant. BYD bussen har en permanentmagnetmotor men det funkar säkert nästan lika bra med tyngre men billigare asynkron eller sep-ex synkronmotorer i trådbussar. En trådbunden elbus har också råd att "slösa" lite på el och vikt. Ett par procent verkningsgrad mer eller mindre och/eller något tyngre motor spelar då inte så jättestor roll.


Tesla Model S motorn har jag för mig väger ca 40 kg och är på 416 hk. Det kanske t.o.m kan vara tvärtom, för lite högre effekter så blir asynkron motorn lättare (effektivare ?):

http://www.teslamotors.com/blog/inducti ... ess-motors

Men oavsett det så är det nog som redan nämnts försumbart i detta sammanhang. Motorerna väger så lite i förhållande till bussen och eventuella batterier och någon % i effektivitet spelar nog ingen roll om det skiljer en hel del i pris.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 07:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Fast kapaciteten kan lätt ökas med längre (tråd)bussar –dubbla ledbussar– med fler passagerarplatser, fler in och utgånger, tätare trafik. Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Bus_rapid_ ... erformance så är 60.000 pass/dag "ingenting" för en stambusslinje


Fast det är väl med dedikerade linjer och det som följer med ett BRT system:

Citat:
To be considered BRT, buses should operate for a significant part of their journey within a fully dedicated right of way (busway), in order to avoid traffic congestion. In addition, a true BRT system will have most of the following elements:

alignment in the center of the road (to avoid typical curb-side delays)
Stations with off-board fare collection (to reduce boarding and alighting delay related to paying the driver)
Station platforms level with the bus floor (to reduce boarding and alighting delay caused by steps)
Bus priority at intersections (to avoid intersection signal delay)


Jag antar att 4:ans linje inte är ett regelrätt BRT system i dagsläget och då blir det förstås extrakostnader även i trådbussfallet, förutom trådarna. Men även om det kanske inte "lätt kan ökas" så blir det enligt alla källor ändå en hel del billigare så man kan tycka att det borde vara ett alternativ. Men, politiker verkar gilla tåg:

http://www.lowtechmagazine.com/2009/07/ ... trams.html

Citat:
Unfortunately, El Trole has become a victim of its own success. The Ecuadorian government now plans to convert (the larger part of) the main line to a much more expensive light rail line (TRAQ, pdf, in Spanish), arguing that the network is saturated. A protest group consisting of citizens and traffic engineers ("Quito para todos") opposes the 500 - 750 million dollar plan and demands that the money is used to extend of the trolleyline instead:

"The same investment required to build the 20 to 30 km of light rail would build 250 km of exclusive lanes for trolleybuses including vehicles, stations and terminals. Quito's system of rapid urban mass transport would be complete, providing efficient service, with money left over for construction of bikeways throughout the city, for recovery and integration of public spaces, widening of sidewalks, planting trees and providing urban furniture, building walkways between bus stops and passenger destinations, and other projects to complement the system, in such a way to be able to have a city with an optimal public transport service, placing us in the lead among cities with the best public transport in the world."


Speciellt "with money left over for construction of bikeways throughout the city" kan man kanske tycka borde vara extra viktigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 09:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Ja buss 4 har redan mycket egna bussfile men om spårvahnen får en egen fil överallt bör man jämföra det med att bussen också har det. Det kostar säkert mycket mindre än spårvagnslinjen i alla fall att göra.

En spårvagn kan dessutom lättare fastna pga ett obstakel på banan än en trådbuss som ju kan styra förbi ett hinder, om trådbussen har ett batteri kan den i nödfall tom ta en alternativ rutt.

Så här tycker tre forskare vid Centrum för transportstudier, KTH
http://www.dn.se/debatt/fler-bussar-i-s ... arvagsnat/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Spårvagnar är i mångas ögon mer tilltalande för stadsmiljön än bussar, och det är ett värde värt att beakta. Men hur många miljarder kronor vackrare är spårvagnarna...


Det där är nog kontentan av varför man förespråkar spårvagn.

Annars var det en väldigt välskriven artikel. Många har nog inte riktigt hängt med i de tekniker som finns idag misstänker jag. Med en kombination av trådbuss, batteribussar med små (ink slide-in) -> stora batterier beroende på körsträcka samt lämplig laddningslösning, laddhybrider för de långväga transporterna (eldrift vid delen som körs i stad) så kan man för en betydligt billigare peng än spårvagn få helt utsläppsfri kollektivtrafik i våra stadsområden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 12:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Precis!

Skillnaden i estetik mellan en modern trådbuss och spårvagn behöver inte alls bli så stor som många kanske tror.

BildBild


Bilderna ovan kommer från http://myweb.tiscali.co.uk/doubleplus/c ... nsport.htm som också analyserar för och nackdeler av diesel-, trådbuss och spårvagn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 15:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja en buss måste inte nödvändigtvis vara helt kantig:

Bild

Kanske finns en anledning att denna buss ser ut som den gör :-)

Här kan man läsa mer om den: http://www.exquicity.be/en/

Plattformen är flexibel:

Citat:
This platform makes the Exqui.City, both in the 18-metre and the 24-metre version, a basis for the use of various environmentally friendly power systems, such as trolley buses, hybrid systems, fuel cells or batteries.


Kan väl fylla på med en elbuss(batteri) också:

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 17:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Ja den påminner en del om en spårvagn. Den ser ut att kunna passa perfekt.

Bild

Hittade tillverkarens site här
http://www.vanhool.be/ENG/public%20tran ... eyEN.html#

och här här
http://www.exquicity.be/en/
http://www.exquicity.be/media/723/Downl ... uiCity.pdf

ExquiCity 24 jämfört med SL spårvagn A32
Längd 23.820 mm / 29.700 mm (+5.980mm, har förarhytt fram och bak)
Bredd 2.550 mm / 2.650 mm
Tomvikt 22.750 kg / 37.500 kg (65% mer!)
Antal sittpl. 61 / 78 (+28%)
Max passagerare 162 / 211 (+30%)
Motoreffekt: ?? (ExquiCity 18m: 240 KW) / A32: 480 KW (A30 15m: 250kW)
Pris ?? (ExquiCity 24 dieselhybrid €800,000 ≈ 7.1 Mkr) / SL betalade ca 23,7 Mkr/st för 9st A32 i 2006

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 17:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Enligt denna site kostar 18m - trådvarianten 930 000 €

http://www.bustocoach.com/en/content/va ... rt-4-doors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-03-19 20:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7123
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Enligt denna site kostar 18m - trådvarianten 930 000 €

http://www.bustocoach.com/en/content/va ... rt-4-doors


Aha, €130.000 dyrare än 24m diesel-hybriden alltså! Fast den har också supercaps och backup dieselmotor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 165 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011