Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Test av hybridbussar, diesel, etanol
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6431
Sida 11 av 11

Författare:  Laban [ tor 14-03-27 13:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

aryan skrev:
Trådbussen körs väll som en (diesel-elektrisk) seriehybrid om den inte har trådkontakt, elmotorn är 200kW så en 100kW generator verkar inte överdrivet stort


Kan hålla med om det. Men jag tänker mig att denna typ av trådbuss inte kommer att leva speciellt länge och då ersättas av batterier för körning utanför trådnätet.

Författare:  Laban [ tis 14-05-06 07:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

http://green.autoblog.com/2014/05/05/pr ... 700-miles/

Man har alltså kört 114 mil på 24h. Testet är gjort med AC påslagen och resulterade i en förbrukning på 24 MPGe, enligt artikeln nästan 6 gånger bättre än för motsvarande dieselbuss.

Proterras buss har tvärtemot BYD's ett litet batteri som snabbladdas mellan turerna - http://www.greencarcongress.com/2011/06 ... 10613.html:

Citat:
Proterra’s TerraVolt energy storage system consists of 54-72 kWh lithium titanate battery packs that recharge in 10 minutes using the company’s roof-mounted Fast Fill recharging system.


Just dessa batterier är kända för lång livslängd, antalet laddcykler, men också lägre energidensitet. Och därmed också ett högre pris kan man nog anta. Frågan är också hur länge batteriet håller. Hade varit intressant att se en jämförelse mellan BYD's lösning på systemnivå.

Författare:  Laban [ lör 14-12-06 07:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

http://www.bussmagasinet.se/2014/11/ble ... -elbussar/

Orkar inte undersöka om Ebuscos buss har tagits upp här tidigare men den har alltså ett 300+ kWh batteripack som ger ca 30 mils räckvidd vid stadskörning. Test i Finland gav 0.91 kWh/km vid -12C - 2C temperatur. Den klarade alltså den dagliga turen på 20.8 mil på bara en laddning.

http://www.ebusco.eu/en/electric-buses/ebusco-2-0

Snabbladdning på 1.6h.
+90 passagerare
160 Wh/kg batterier, jämför med Tesla som sägs ha 260 Wh/kg. Men det är på cellnivå så jämförelsen kan halta om Ebusco räknar på batteripacket.

Författare:  Bolle [ lör 14-12-06 22:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

I Stockholm ska SL köra några få plug-in-bussar med dieseluppbackning. Räckvidd 7 km. Låter lite mot de 30 milen som tydligen andra modeller klarar. [url]http://corporate.vattenfall.se/nyheter/pressmeddelanden/2014/juni/laddhybridbussar-med-snabbladdning-demonstreras-i-stockholm/[/url]

Författare:  Laban [ tor 14-12-11 08:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Jag har nog nämnt det tidigare här men laddhybriderna tror jag kommer att bli kortlivade när det gäller rena stadsbussar. I Volvos fall pratar man om att man ska köra 7 av 8 km på el, då måste det bli billigare att slänga på ett större batteri och skippa dieselmotorn med allt vad det innebär. Service, avgasrening, kostnad för diesel..

Författare:  nyfiken [ mån 15-02-16 08:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Avgjort: Här är bästa miljöbränslet för lastbilar

Av: Tommy Harnesk. Ny Teknik.
Publicerad 16 februari 2015 08:13

Tillsammans med Stockholms stad har 18 olika åkerier testat ED95, metandiesel och hybridlastbilar under fyra års tid. Nu är slutrapporten klar.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 884511.ece

Författare:  aryan [ mån 15-02-16 10:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Tack för intressant artikel !

NT skrev:
Man har fortlöpande mätt koldioxidreduktionen hos tre alternativa bränsleformer: metandiesel, hybridteknik och ED95 (bioetanol).

NT skrev:
Vad gäller elhybriderna, utlovade lastbilstillverkarna en 30-procentig koldioxidreduktion jämfört med konventionella diesellastbilar.

- Men under projektets gång har det visat sig att man, under gynnsamma förhållanden, kommer upp i max 15 procents reducering. Då ska bilen gå med låg fart, göra många inbromsningar men få stopp, och gärna gå lite fortare ibland för att få maximal batteriladdning, säger Per-Erik Österlund.

Metandieseldrift visade sig "mindre fördelaktigt i stadstrafik". Detta eftersom bilarna startar på ren diesel, och tar mer och mer gas desto varmare motorn blir.

- I stan blir motorerna aldrig särskilt varma på grund av alla köer och all krypkörning. Så du rullar mest på vanlig diesel.

Däremot kunde några av metandieselbilarna i projektet uppnå 41-procentig reducering vid regionala transporter, som innebär jämn fart och relativt höga lastvikter över längre sträckor.

Etanol gav största utläppsminsking
NT skrev:
ED95-bilarna sänkte koldioxidutsläppen med i genomsnitt 68 procent, och upp till 85 procent under särskilt gynnsamma förhållanden.

Författare:  Laban [ tor 15-04-30 10:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Amsterdam kommer köra endast med elbussar senast till 2025:

https://cleantechnica.com/2015/04/25/pu ... -evs-2025/

Citat:
As humorously put by the city’s transport alderman Abdeluheb Choho in an interview with the Volkskrant, the city has decided to simply go all out rather than be conservative (a bit out of character for the Dutch, I’d say :) ).

“This project means we are saying goodbye to symbolic behaviour and pilot projects. We have decided to just do it, not to experiment with five buses.”

The plan is reportedly that the first 40 electric buses will be delivered in roughly 2 years time, with all diesel buses being slowly phased out, until there are none left (by 2025 at the latest).


De skippar pilotprojekt och dylikt och kör direkt på med 40 elbussar som ska levereras inom 2 års tid. Dieselbussarna som är kvar kommer sedan fasas ut eftersom, senast 2025 ska alla vara borta.

Författare:  aryan [ tor 15-04-30 14:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Ja det är iaf en fördel för stadsluften och buller i Amsterdam att bli av med dieselbussarna, fast det är inte så många bussar där tack vara spårvagnsnätet och alla som cyklar där.

Vad gäller CO2-utsläpp kan nog man räkna med en halvering jmfd med dieselbusserna med tanke på Nederländernas elmix (467 g COeq/kWh) som trots associationen av Holland med väderkvarnen huvudsakligen är fossil-baserat.

Det slår i så fall inte de 68% utsläppsminskning som ED95 gav jämförd med diesel i lastbilar (och bussar?)

Författare:  Laban [ fre 15-05-01 07:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

aryan skrev:
Ja det är iaf en fördel för stadsluften och buller i Amsterdam att bli av med dieselbussarna, fast det är inte så många bussar där tack vara spårvagnsnätet och alla som cyklar där.

Vad gäller CO2-utsläpp kan nog man räkna med en halvering jmfd med dieselbusserna med tanke på Nederländernas elmix (467 g COeq/kWh) som trots associationen av Holland med väderkvarnen huvudsakligen är fossil-baserat.

Det slår i så fall inte de 68% utsläppsminskning som ED95 gav jämförd med diesel i lastbilar (och bussar?)


Jämför man endast CO2 utsläppen och ser till den Europeiska energimixen så kan det röra sig om en halvering, eller lite mer. Energiförbrukningen på 9.1 kWh/mil för exemplet i Finland (-12 C) kan jämföras med en förbrukning på 4 liter/mil eller 10.8 Kg CO2/mil:

https://www.orebro.se/download/18.2e96e ... jakten.pdf

Blir ca 4.2 Kg CO2/mil med den europeiska elmixen, bättre än en halvering alltså. Men dagens bussar körs på diesel, inte etanol. Kan man köpa in ED95 så kan man köpa in ren el, vindkraft osv.

Författare:  aryan [ fre 15-05-01 10:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Laban skrev:
Jämför man endast CO2 utsläppen och ser till den Europeiska energimixen så kan det röra sig om en halvering, eller lite mer. Energiförbrukningen på 9.1 kWh/mil för exemplet i Finland (-12 C) kan jämföras med en förbrukning på 4 liter/mil eller 10.8 Kg CO2/mil:

https://www.orebro.se/download/18.2e96e ... jakten.pdf

Blir ca 4.2 Kg CO2/mil med den europeiska elmixen, bättre än en halvering alltså.


För att jämföra rättvis ska man inte bara se på de direkta och indirekta CO2 utsläpp från energiförbrukningen under drft utan även tillverkning och återvinning av fordon, batteriet osv. Oberoende TNO släppte en rapport hösten 2014 av en sådan undersökning som de utförde i uppdrag av Holländska regeringen vad gäller bilar se http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... tuigen.pdf

Nedan i fig 4 i rapporten anges de totala utsläpp av en bil i Golf klass på bensin och diesel jmf med Opel Ampera som laddas mkt lite och en Ampera som 95% körs elektrisk samt en Nissan Leaf. Svarta stapeln anger bandbredden mellan mest förnyelsebar el och mest kol-el.

Jag ritade in en egen stapel för en bensinbil på E85 som reducerar bensinens utsläpp till 50%.
Bilaga:
Filkommentar: TNO rapport med bandbredd för elproduktion och extra E85 kolumn med 50% CO2 reducering
TNO-fig-4.png
TNO-fig-4.png [ 18.36 KiB | Visad 18398 gånger ]


Laban skrev:
Men dagens bussar körs på diesel, inte etanol. Kan man köpa in ED95 så kan man köpa in ren el, vindkraft osv.


Bussarna i Amsterdam körs f.n. med diesel och nu bestämde politikerna för att gå över till elbussar. De kunde även valt bussar som drivs av ED95, biogas m.m. och fått liknande minskning av CO2 utsläpp. Utsläppsminskningen varierar såklart hur man framställer drivmedel / el-energin. Det finns bättre och sämre metoder för el och etanolframställnng, om du jämför "bästa" el-mixen och med genomsnittlig produktion av ED95 blir det så klart inte rättvisande.

Författare:  Laban [ fre 15-05-01 13:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

aryan skrev:
Bussarna i Amsterdam körs f.n. med diesel och nu bestämde politikerna för att gå över till elbussar. De kunde även valt bussar som drivs av ED95, biogas m.m. och fått liknande minskning av CO2 utsläpp. Utsläppsminskningen varierar såklart hur man framställer drivmedel / el-energin.


Jag ser ju elen som helt överlägsen redan om det är samma CO2 utsläpp eller även lite mer. Det är trots allt betydligt lägre energiförbrukning. Samt förstås buller, lokala utsläpp bitarna också.

Citat:
Det finns bättre och sämre metoder för el och etanolframställnng, om du jämför "bästa" el-mixen och med genomsnittlig produktion av ED95 blir det så klart inte rättvisande.


Jag tycker att man måste välja mellan det som går att köpa samt hur troligt det är att den källan går att bygga ut på global nivå. Och, förutom utsläppsmässigt, vad det i så fall innebär när det gäller hur mycket land som nyttjas, vilka tillgångar (vatten vid odling ex) som krävs. Är det lätt och förhållandevis billigt att köpa in vindkraftsel och detsamma vad gäller mer miljövänliga varianter av ED95 så bör man jämföra dessa.

Författare:  Laban [ fre 15-06-19 09:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

Nu har man dragit igång elbuss satsningen i Karlstad:

http://karlstad.se/karlstadsbuss/nyhete ... -elbussar/

Bussen har 12 mils räckvidd, laddas med dubbla Chademo laddare vid ändstation. Märket är Optare: http://www.optare.com/. Batteriet verkar vara LiMPO4 vilket om jag inte misstar mig är samma typ som Tesla har i sin 7 kWh (daglig cykel) powerwall. Tesla pratar om en livslängd på 12-15 år vilket i så fall är 5000 laddcykler och om vi tänker oss 1.5-2 laddcykler/dag för bussen så borde batteriet "hålla" 7-9 år.

Författare:  Laban [ lör 15-07-04 08:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

http://www.greencarcongress.com/2015/06 ... 0-bus.html

Det går framåt med ganska raska steg just nu.

Citat:
As part of his Ultra Low Emission Zone (ULEZ) proposals, Mayor Johnson has committed that by 2020 all 300 single-deck buses in central London will be zero emission at tailpipe.


En av bussarna som London har köpt in är av märket Irizar. Den har ett So-Ni batteri på 376 kWh tillsammans med superkondensatorer, antar att det är för bromsenergi-återvinning.

BYD har 300+ kWh batteri, 24 mils räckvidd, Ebusco har 340 kWh. Känns som att det går mot större batterier och ladda under natten snarare än snabbladdning vid stationerna.

Författare:  Laban [ tis 15-08-04 08:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Test av hybridbussar, diesel, etanol

http://www.autoblog.com/2015/07/31/lond ... downsizes/

London har nu beställt 51 bussar med BYD chassi + drivlina, karossen byggs av ADL (baserat i Skotland). Det verkar alltså bli bussar med räckvidd för en dags körning snarare än snabbladdare efter vägen. Är vi redan där i dagsläget så har jag svårt att se hur kort räckvidd + snabbladdar varianterna ska klara sig framöver, känns som att teknikvalet redan är gjort.

Sida 11 av 11 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/