Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-09-26 04:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-09-28 06:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.kbb.com/car-news/all-the-lat ... auto-show/

Ca 4 mils räckvidd vid eldrift beräknat utifrån de 5.7 mil den klarar i den japanska körcykeln. 12 kWh batteri, två 60 kW elmotorer. 4WD förstås. Batteriet är helt gömt under passagerarna:

http://www.greencarreports.com/image/10 ... ander-phev

Kan inte påstå att jag tycker att den är speciellt snygg men jag skulle kunna tänka mig att äga den. Men med rätt stor sannolikhet inte betala för den. Priset är ännu okänt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 10:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Kan inte påstå att jag tycker att den är speciellt snygg men jag skulle kunna tänka mig att äga den. Men med rätt stor sannolikhet inte betala för den. Priset är ännu okänt.


Många är ju postivt inställda till eldrivt och hoppas på billiga km med eldrift, men merpris för inköp är nog ett av de stora hinder som gör det inget realistisk alternativ för de flesta. Även om man klarar 90% av körsträckor på att köra på el så är det svårt att tjäna in de merkostnader för eldriften och avskrivning på batteriet.

Bilden visar också ganska tydligt hur stort ett moderntbatteri med energi för 4 mils räckvid är jämfört med en tank som räcker till en (minst?) 10ggr så lång sträcka.
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 11:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja 12 kWh är ett rätt stort batteri och med två fullvärdiga drivlinor så blir bilen oundvikligen dyr. Åtminstone i dagsläget. Men med förutspådda priser som ex 160$/kWh på batteripacksnivå till 2025 så ser det lite annorlunda ut. Vilket kanske också är orsaken till att de stora tillverkarna nu annonserar hybrider och pluginhybrider i parti och minut. Även om det initiellt inte blir så stora volymer så måste man vara med i matchen.

Sen vill man förstås ha en del av denna kaka:

http://green.autoblog.com/2012/09/25/to ... this-year/

Och steget från hybrid till pluginhybrid är inte så långt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 12:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Ja 12 kWh är ett rätt stort batteri


Fast inte så stort om man tänker på att det bara räcker till att köra 4 mil.

Laban skrev:
Vilket kanske också är orsaken till att de stora tillverkarna nu annonserar hybrider och pluginhybrider i parti och minut. Även om det initiellt inte blir så stora volymer så måste man vara med i matchen.


Det säger mig inte så mycket, biltillverkarna är väldig bra på greenwashing. För ca 10 år sen var vätgas ”framtiden" och bränslecellsbilar som visades upp överallt. Det skulle också bli billigare och vanligt om 10år sades det.

Laban skrev:
Sen vill man förstås ha en del av denna kaka:

http://green.autoblog.com/2012/09/25/to ... this-year/

Och steget från hybrid till pluginhybrid är inte så långt.


Och denna kakan http://www.autoblog.com/2012/08/07/sena ... -electric/
Citat:
Plug-in passenger vehicles have a tax credit worth up to $7,500, depending on the size of the battery. The Chevy Volt can get a $7,500 credit, but the Toyota Prius Plug-In only earns $2,500.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Fast inte så stort om man tänker på att det bara räcker till att köra 4 mil.


Vi kanske ska låta bli och tänka på storleken rent utrymmesmässigt eftersom det bevisligen går att knöka in ett 85 kWh batteri i en elbil och ändå få överlägset utrymme sett till motsvarande bil med förbränningsmotor. Men om jag säger att 12 kWh är fortfarande är ett rätt dyrt batteri istället :-)

Citat:
Det säger mig inte så mycket, biltillverkarna är väldig bra på greenwashing. För ca 10 år sen var vätgas ”framtiden" och bränslecellsbilar som visades upp överallt. Det skulle också bli billigare och vanligt om 10år sades det.


Förstås med skillnaden att elbilar, hybridbilar finns på marknaden idag och kan köpas av gemene man. Detsamma kan inte sägas om bränslecellsbilar.

Citat:
Och denna kakan http://www.autoblog.com/2012/08/07/sena ... -electric/
Citat:
Plug-in passenger vehicles have a tax credit worth up to $7,500, depending on the size of the battery. The Chevy Volt can get a $7,500 credit, but the Toyota Prius Plug-In only earns $2,500.


Givetvis. Det skulle jag också ha gjort om jag var en amerikansk biltillverkare. Tänkt också på vilken godwill ex Volt har gett GM/Chevrolet. Man tänkte väl inte precis på Chevrolet och teknik i framkant innan Volt släpptes. Detsamma gäller Ford som nu släpper hybrider, pluginhybrider som ska konkurrera med Toyota.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 14:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Biltillverkarna är väldig bra på greenwashing. För ca 10 år sen var vätgas ”framtiden" och bränslecellsbilar som visades upp överallt. Det skulle också bli billigare och vanligt om 10år sades det.


Förstås med skillnaden att elbilar, hybridbilar finns på marknaden idag och kan köpas av gemene man. Detsamma kan inte sägas om bränslecellsbilar.


Varför säljs det då så få av de trots supermiljöbilspremien m.m. och varför har du själv ännu inte köpt en elbil?

Hyundai säger nu att de ska börja sälja bränslecellsbilar http://www.reuters.com/article/2012/09/ ... XQ20120925

Laban skrev:
aryan skrev:
Och denna kakan http://www.autoblog.com/2012/08/07/sena ... -electric/
Citat:
Plug-in passenger vehicles have a tax credit worth up to $7,500, depending on the size of the battery. The Chevy Volt can get a $7,500 credit, but the Toyota Prius Plug-In only earns $2,500.


Givetvis. Det skulle jag också ha gjort om jag var en amerikansk biltillverkare. Tänkt också på vilken godwill ex Volt har gett GM/Chevrolet. Man tänkte väl inte precis på Chevrolet och teknik i framkant innan Volt släpptes. Detsamma gäller Ford som nu släpper hybrider, pluginhybrider som ska konkurrera med Toyota.


Ja det är just det jag menade: det är framförallt goodwil tilverkarna är ut efter, inte att verkligen sänka biltrafikens utsläpp. GM Vollts range extendern skulle vara E85 kompatibel sa man från början, det är den fortfarande inte.

De extrakostnader av att bygga en Prius, Outlander eller vilken bensinbil som helst som flexifuel från början skulle vara en bråkdel av extrakostnader med att bygga om de till plug-in hybrid och ge en mkt större utsläppsminskning per investerat krona.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 14:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Med en laddhybrid går det att spara en del bränsle om man bor med rätt förutsättningar ser man här.
http://www.dn.se/blogg/laddhybridblogge ... agen-niva/
Skulle säkert gå bra med att tanka någon liter etanol när man kört upp några centiliter bränsle efter en veckas bilkörning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 15:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Bra exempel!
Med 0,15l bensin E05/mil (Lasse Swärd) blir det 39,75 g CO2/km (+ eventuella utsläpp för elproduktion),
med 0,08l bensin E05/mil (Niklas) får man 21,2 g CO2/km (+ eventuella utsläpp för elproduktion)

Prius etanolhybrid kommer ner till liknande siffror enligt BSR
http://sv.bsr.se/about/ethanol-hybrid/
Citat:
Toyota Prius har genom sin normala hybridteknik ett lågt utsläpp, 89 g CO2/km. Genom att bygga om bilen så att den körs på St1:s ”vanliga” E85 i stället för bensin har man kunnat reducera utsläppet till låga 45 g CO2/km. Om bilen körs på RE85 kan bilens utsläpp i stället halveras ytterligare till 22 g CO2/km.


De har också monterat en laddare för (lilla) originalbatteriet som Toyota har glömt, så att det blir en mikropluginhybride:
Citat:
Man kan ladda bilen hemma och alltid starta på fulladdat batteri. Vid kortare körsträckor, ca 2 km, behöver förbränningsmotorn inte startas.


Även räknat med vanlig E85 så får man mycket större utsläppminskning per investerat kr med etanolkonvertering än med pluginhybriden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Även räknat med vanlig E85 så får man mycket större utsläppminskning per investerat kr med etanolkonvertering än med pluginhybriden.


Möjligt, men det går åt en hel del mer energi vilket knappast är ointressant. Och pluginhybriden kan förstås också konverteras till E85.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 15:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
aryan skrev:
Laban skrev:
aryan skrev:
Biltillverkarna är väldig bra på greenwashing. För ca 10 år sen var vätgas ”framtiden" och bränslecellsbilar som visades upp överallt. Det skulle också bli billigare och vanligt om 10år sades det.


Förstås med skillnaden att elbilar, hybridbilar finns på marknaden idag och kan köpas av gemene man. Detsamma kan inte sägas om bränslecellsbilar.


Varför säljs det då så få av de trots supermiljöbilspremien m.m. och varför har du själv ännu inte köpt en elbil?


...ungefär detta är ju vad jag försökt förklara i några år nu...
Greenwash, greenwash, greenwash....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 16:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Även räknat med vanlig E85 så får man mycket större utsläppminskning per investerat kr med etanolkonvertering än med pluginhybriden.


Möjligt, men det går åt en hel del mer energi vilket knappast är ointressant. Och pluginhybriden kan förstås också konverteras till E85.


Det som jag tycker är intressant och borde ha högsta prioritet är hur vi snabbast och effektivast kan minska vägtrafikens fossila CO2 utsläppen.

Biltillverkare och journalister som är beroende av deras annonsintäkter är då inga bra rådgivare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 17:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Det jag hittade några studier som jämför elbilar och conventionella bilars totala utsläpp översin livscykel.

T ex denna: http://www.lowcvp.org.uk/assets/reports ... Report.pdf

Bilaga:
vanliga bilar.png
vanliga bilar.png [ 130.16 KiB | Visad 4633 gånger ]


Bilaga:
elbilar och plug-in hybrider mm.png
elbilar och plug-in hybrider mm.png [ 141.89 KiB | Visad 4633 gånger ]


Bilaga:
etanol och biodiesel.png
etanol och biodiesel.png [ 123.8 KiB | Visad 4633 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 18:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Varför säljs det då så få av de trots supermiljöbilspremien m.m. och varför har du själv ännu inte köpt en elbil?


Dyra, tråkiga, tycker jag i alla fall. Betydligt intressantare bilar kommer som ex Renault ZOE men det är väl nåt halvår/år bort. Nästa generations Tesla/Leaf är riktigt intressant. Men då är vi väl inne på 2015 vilket är det år jag brukar nämna för mitt elbilsköp. Om det nu inte blir en pluginhybrid, Ford C-Max energi är inte ointressant.

Men om inte dagens elbilar tillverkas, om än dyra och i förhållandevis låg volym, så kommer heller inte morgondagens elbilar att tillverkas. Man måste börja någonstans. Första generationens etanolbilar var knappast optimala heller, och det är ett väldigt litet steg att ta vid jämförelse. Man kan väl också diskutera vad som har hänt sedan dess på den fronten, tyvärr är ju de bilar (motorer) man vill se som E85 kompatibla inte just det. Det märkliga där är ju att det knappast kan vara en kostnadsfråga.

Citat:
Ja det är just det jag menade: det är framförallt goodwil tilverkarna är ut efter, inte att verkligen sänka biltrafikens utsläpp. GM Vollts range extendern skulle vara E85 kompatibel sa man från början, det är den fortfarande inte.


Framförallt är väl att ta i, som sagt, man måste börja någonstans. Se på Prius som nu expanderar i rätt rask takt. Men det gick inte över en natt..

Citat:
De extrakostnader av att bygga en Prius, Outlander eller vilken bensinbil som helst som flexifuel från början skulle vara en bråkdel av extrakostnader med att bygga om de till plug-in hybrid och ge en mkt större utsläppsminskning per investerat krona.


Outlander finns som flexifuel, om den säljer bra låter jag vara osagt, är väl antagligen diesel som gäller. Annars håller jag med, varför är inte ex Prius E85 kompatibel...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 18:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det som jag tycker är intressant och borde ha högsta prioritet är hur vi snabbast och effektivast kan minska vägtrafikens fossila CO2 utsläppen.

Biltillverkare och journalister som är beroende av deras annonsintäkter är då inga bra rådgivare.


Carlos Ghosn menar på att elbilar kan klara sig utan subventioner på ett flertal marknader redan 2015. Det är en rätt snar framtid det. Och de flesta anser väl att ska de biobränslen vi kan producera på ett miljövänligt sätt räcka till så måste stora delar av våra transporter elektrifieras. Varför då inte börja nu..

Sen brukar jag hänvisa till denna artikel som sammanfattar varför jag har väldigt svårt att se biobränslen som ensam ersättare till våra fossila bränslen:

http://www.teslamotors.com/blog/ethanol ... -and-think

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 19:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Tesla motors diagrammet är kanske inte helt opartisk källa och men det stämmer säkrert i stora drag, om man inte tar inte med de resurser som krävs för tillverkning av battterier och solceller är elbilen naturligtvis väldig effektiv.

Titta på bilarnas livscykelanalys ovan för 15000mil så släpper etanolbilen ca 16.000 kgCO2eq och motsvarande elbil 18.000 kgCO2eq, med EU’s elmix 400gCO2/kWh.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011