Laban skrev:
Ja det återstår väl att se. Men det är ju inte så enkelt som att säga att Volt har ett större batteri för den använder inte hela batteriet heller, och lite beroende på vilken kemi osv Outlandern använder så kan den kanske använda mer av de 12 kWh den har relativt mot Volt.
Volt använder 65% (10,4 kWh/ 16 KWh) av batteriets nominella kapacitet. Om man laddar ur ett lithiumbatteri till 70% håller det för mer än dubbelt så många laddcyklar som när man laddar ner den till 80%.
Volts elmotorn förbrukar vid max efektutag 7 ggr batteriets nominella effekt (111kW/16 kWh), Outlanders max belastning av batteriet är 44% större, 10 ggr batteriets nominella effekt (2 x 60kW/12 kWh). Eftersom Outlandern kräver mera energi vid samma hastighet (bara frontalarean är 30% sttörre) än Volt och batteriet har 75% nominal kapacitet blir urladdningen effektuttaget/kapacitet ca 75% snabbare vid samma hastighet.
Snabbare urladdning ger större slitage på batteriet, så Outlandern sliter redan hårdare på batteriet när det använder lika stor andel av batteriets kapacitet som Volt.
Om Outlander använder ”mer” av batteriets nominella kapacitet än Volt gör så kommer det alltså påverka antalet laddcyklar (dess livslängd) negativt. Samtidigt ska ett batteri som klarar färre km per laddning redan klara fler laddcyklar eftersom den laddas ur snabbare/oftare.
Eftersom en Volt klarar 4-8 mil på en laddning (83 km enligt EU-cykeln) och Outlander tömmer batteriet 1,75 ggr snabbare vid samma hastighet så kommer en Outlander troligtvis inte mer än 2,3-4,6 mil på en laddning (47 km på EU-cykeln).
Laban skrev:
Jag kör personligen en sträcka på ca 5 mil dagligen, 80 km/h hastighetsgräns vid "landsvägskörningen", sen stadskörning någon mil totalt. Den sträckan skulle jag gärna klara på el, även om det inte är omöjligt att det kommer att gå att ladda i parkeringshuset där jag står. Det är bevisligen uttag överallt så det kan inte krävas så mycket för att kunna ladda en elbil istället.
Om du kan ladda på halva sträckan så blir det nog ganska lagomt för bilen, vintertid med högre energiförbrukning pga extra el/värmebehov, vinterdäck och snö på vägen finns ju förbränningsmotorn som backup för att hjälpa till vid behov.
/Aryan