Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-10-01 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst, men jag tycker att det går lite stick i stäv med:

Citat:
Du menar att man kan få negativa vibbar och inte köpa en hybrid om den inte bara går att köra på fossilsoppa?
Knappast, de som lägger upp pengarna på nya tekniksteg vill alltid ha maximalt med möjligheter och ser det aldrig som negativt att man får större flexibilitet.


Underskatta inte den stora massans dumhet/okunskap. Marknadsavdelningen hos Toyota är inte "rädda" utan anledning.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Vad gäller Outlander, ska den bara ge intryck att kunna köras off-road men är den bara tänkt att användas på asfalt som en stadjeep eller funkar det att köra i terräng med plugin hybriden? Batterierna gör väll antagligen att bilen blir tyngre som inte gör den bättre i terräng.


Det är väl som de flesta sk SUV'ar i dagsläget, dvs, hur många tar sin Q7, XC90 och kör ut i skogen ? Outlandern är väl i samma kategori, dvs, de som gillar högbyggda bilar med 4WD, en känsla av säkerhet, man fastnar inte trots lite snö på vägen osv . De som verkligen vill köra off-road tar nog en Jeep Cherokee eller liknande.

Citat:
Det verkar läskigt att köra bilen över stock och sten, genom lervälling osv. med batteripaketet under bilen men det kanske är så väll skyddat att det går bra och elmotorer borde kunna kontrolleras bra för att skicka kraft te den axeln som har mest grepp men då krävs även tillräcklig låg växel och låsbara diffentialer.


Ja jag skulle då vara tveksam till att köra off-road med outlandern. Inte bara för batteriets skull.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 14:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban”][quote=”aryan skrev:
Det verkar läskigt att köra bilen över stock och sten, genom lervälling osv. med batteripaketet under bilen men det kanske är så väll skyddat att det går bra och elmotorer borde kunna kontrolleras bra för att skicka kraft te den axeln som har mest grepp men då krävs även tillräcklig låg växel och låsbara diffentialer.


Ja jag skulle då vara tveksam till att köra off-road med outlandern. Inte bara för batteriets skull.[/quote]

Denna verkar klara en del
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=LDHlrufPR3c
men om plugin hybris versionen är oanvändbar i terräng vad ska den då har för användning, är den bra att köra i vinterväglag kanske? I så fall behöver den inte ha den höga karrossen som bara ökar vindmotståndet. Batterier/eldrift fungerar redan sämre när de är kalla, det är då exra energikrävande att elektriskt värma upp en så stor bil.

Batterier och elmotorer kanske lurar en del konumenter men en plugin hybris SUV som används för vanliga biltransporter och som under sin livstid i snitt kanske transporterar 1,5 passagerare är -trots sin supermiljöbilspremie- inget som går ihopp med hållbara transporter för framtiden eller sparsam användning av resurser.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Batterier och elmotorer kanske lurar en del konumenter men SUV som används för vanliga biltransporter som i snitt kanske transporterar 1,5 passagerare under sin livstid är trots supermiljöbilspremier inget som går ihopp med hållbar utveckling eller sparsamt användning av resurser.


Fast det gäller väl å andra sidan de flesta bilar på marknaden. Hur många personer åker i snitt i sveriges mest sålda bil, Volvo V70 ?

Får våran del så är våran dagliga pendling med fyra i bilen, två vuxna, två barn. Så nog hade jag kunnat tänka mig Outlandern, om priset var det rätta. Det tror jag inte att det är, och när vi ändå behöver två bilar så behåller vi nog Santa Fe'n och väntar till ZOE'n släpps och har den som daglig pendlingsbil. Om vi nu får plats i den förstås..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-11-11 07:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor. ... 63000497CD

Billigare än Volt, men det är i Australien där bilar är rätt dyra. Holden's Volt kommer att kosta 59 900 $ som exempel.

Man kan väl roa sig med att fundera på priset i Sverige om den nu verkligen blir billigare än Volt även här. Låt säga 400 000 då. 360 000 efter miljöbilspremien. 360 000 :- för en bil som kan köras upp till 5 mil på el, 4WD, stor, säker är jag intresserad av. Och varför inte etanol också, det är trots allt en bensinmotor och Mitsubishi har bevisligen en Outlander FFV idag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-12-27 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Priset i Japan är nu satt:

http://green.autoblog.com/2012/12/27/mi ... l-comments

Någon kollade priset på Outlandern i Japan vs USA och fick fram att den skulle starta från 31000-33000 $ beroende på hur man räknade. I Sverige kostar billigaste Outlandern 246 000. I USA kostar den 22 695$. En faktor på 10.83. Gör vi samma med pluginhybriden blir det 335-357000. Återstår att se om det stämmer förstås men om det gör det blir den riktigt intressant.

Värt att notera här är att det inte är omöjligt att den kan bli en hel del billigare än Chevy Volt. De har lovat att den ska vara billigare än Volt i USA, sedan lägger GM på ca 24% på Volt's pris jämfört med priset i USA, alltså efter att tull + moms tagits.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-14 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Priset i Sverige verkar nu vara satt:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ige-836213

Citat:
Modeller och priser
Standardutförande, 419 900 kronor
Komfortpaketet med navigator, 439 900 kronor.
Businesspaketet med navigator, 459 900 kronor.
Businesspaketet med navigator och säkerhetspaket, 475 900 kronor.
Ovanstående priser har inte reducerats med supermiljöbilspremien.

Den nya plug-in hybriden har börjat säljas i Japan och de första bilarna kommer till Europa och Sverige under sensommaren 2013.


380 000 efter avdragen premie alltså. Inte så billigt som jag hade hoppats på, men å andra sidan inte svindyrt heller. Billigare än Volt ex, och betydligt mera bil. Och jämför man med V60 pluginhybrid för 560 000 så är det en viss skillnad. Fast jag vill nog se vad man kan räkna med för körsträcka på el. De nämner 5 mil men vad jag vet är det enligt den japanska körcykeln. Når man det även i Svenska förhållanden (normal temperatur) så är det riktigt intressant. Annat intressant är också att man har höjt hastigheten på el till 120 km/h, var ursprungligen 100 km/h.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-14 16:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Billigare än Volt ex, och betydligt mera bil. Och jämför man med V60 pluginhybrid för 560 000 så är det en viss skillnad. Fast jag vill nog se vad man kan räkna med för körsträcka på el. De nämner 5 mil men vad jag vet är det enligt den japanska körcykeln. Når man det även i Svenska förhållanden (normal temperatur) så är det riktigt intressant..


Vad är körsträckan för en Volt/Ampera enligt den Japanska körcykeln?

Prisskillnaden beror nog delvis på batteriet; Volten har 16 kWh battery Outlandern 12 kWh (75%).
Volten kommer normalt ca 4-6 mil på en laddning, under optimala förutsättningar och försiktig körning kan man komma upp i 8 mil.
Outlander är större, tyngre och borde alltså ha större rul- och luft-motstånd (större frontalarea) så den behöver nog mer energi/km.

Jag förmodar att Outlandern i praktiken klarar ca 2-3 mil på en laddning, men det kan ju räcka långt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 08:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Prisskillnaden beror nog delvis på batteriet; Volten har 16 kWh battery Outlandern 12 kWh (75%).
Volten kommer normalt ca 4-6 mil på en laddning, under optimala förutsättningar och försiktig körning kan man komma upp i 8 mil.
Outlander är större, tyngre och borde alltså ha större rul- och luft-motstånd (större frontalarea) så den behöver nog mer energi/km.

Jag förmodar att Outlandern i praktiken klarar ca 2-3 mil på en laddning, men det kan ju räcka långt.

/Aryan


Ja det återstår väl att se. Men det är ju inte så enkelt som att säga att Volt har ett större batteri för den använder inte hela batteriet heller, och lite beroende på vilken kemi osv Outlandern använder så kan den kanske använda mer av de 12 kWh den har relativt mot Volt. Jag kör personligen en sträcka på ca 5 mil dagligen, 80 km/h hastighetsgräns vid "landsvägskörningen", sen stadskörning någon mil totalt. Den sträckan skulle jag gärna klara på el, även om det inte är omöjligt att det kommer att gå att ladda i parkeringshuset där jag står. Det är bevisligen uttag överallt så det kan inte krävas så mycket för att kunna ladda en elbil istället.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 10:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Ja det återstår väl att se. Men det är ju inte så enkelt som att säga att Volt har ett större batteri för den använder inte hela batteriet heller, och lite beroende på vilken kemi osv Outlandern använder så kan den kanske använda mer av de 12 kWh den har relativt mot Volt.


Volt använder 65% (10,4 kWh/ 16 KWh) av batteriets nominella kapacitet. Om man laddar ur ett lithiumbatteri till 70% håller det för mer än dubbelt så många laddcyklar som när man laddar ner den till 80%.

Volts elmotorn förbrukar vid max efektutag 7 ggr batteriets nominella effekt (111kW/16 kWh), Outlanders max belastning av batteriet är 44% större, 10 ggr batteriets nominella effekt (2 x 60kW/12 kWh). Eftersom Outlandern kräver mera energi vid samma hastighet (bara frontalarean är 30% sttörre) än Volt och batteriet har 75% nominal kapacitet blir urladdningen effektuttaget/kapacitet ca 75% snabbare vid samma hastighet.

Snabbare urladdning ger större slitage på batteriet, så Outlandern sliter redan hårdare på batteriet när det använder lika stor andel av batteriets kapacitet som Volt.

Om Outlander använder ”mer” av batteriets nominella kapacitet än Volt gör så kommer det alltså påverka antalet laddcyklar (dess livslängd) negativt. Samtidigt ska ett batteri som klarar färre km per laddning redan klara fler laddcyklar eftersom den laddas ur snabbare/oftare.

Eftersom en Volt klarar 4-8 mil på en laddning (83 km enligt EU-cykeln) och Outlander tömmer batteriet 1,75 ggr snabbare vid samma hastighet så kommer en Outlander troligtvis inte mer än 2,3-4,6 mil på en laddning (47 km på EU-cykeln).

Laban skrev:
Jag kör personligen en sträcka på ca 5 mil dagligen, 80 km/h hastighetsgräns vid "landsvägskörningen", sen stadskörning någon mil totalt. Den sträckan skulle jag gärna klara på el, även om det inte är omöjligt att det kommer att gå att ladda i parkeringshuset där jag står. Det är bevisligen uttag överallt så det kan inte krävas så mycket för att kunna ladda en elbil istället.


Om du kan ladda på halva sträckan så blir det nog ganska lagomt för bilen, vintertid med högre energiförbrukning pga extra el/värmebehov, vinterdäck och snö på vägen finns ju förbränningsmotorn som backup för att hjälpa till vid behov.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 10:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Eftersom en Volt klarar 4-8 mil på en laddning (83 km enligt EU-cykeln) och Outlander tömmer batteriet 1,75 ggr snabbare vid samma hastighet så kommer en Outlander troligtvis inte mer än 2,3-4,6 mil på en laddning (47 km på EU-cykeln).


4.6 mil är rätt ok ändå, även om det är vid optimala förhållanden. Om det är 2.3 mil vid -30 får man acceptera det.

Citat:
Om du kan ladda på halva sträckan så blir det nog ganska lagomt för bilen, vintertid med högre energiförbrukning pga extra el/värmebehov, vinterdäck och snö på vägen finns ju förbränningsmotorn som backup för att hjälpa till vid behov.

/Aryan


Ja det borde fungera bra faktiskt. Att ladda låt säga 10 kWh över en dag ska inte kräva så mycket kan jag tycka. Någon som vet vad man brukar kunna ta ut från ett vanligt motorvärmaruttag ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -phev-2013

Enligt kommentarer så ska den inte gå att få i 7 sits variant. Inget problem för våran del man kanske värt att nämna, om det nu stämmer.

Citat:
Prissteget till den eldrivna modellen ska inte bli större än mellan bensin- och dieselvarianterna, säger Daniel Nacass.


Det var väl kanske inte helt korrekt då. Möjligtvis om de japanska priserna jag har sett stämmer, men i så fall har Mitsubishi Sverige sett sin chans att lägga på några extra %.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 11:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Såg att USA/Japanska versionen finns med 1500W 100V AC uttag som extra utrustning. http://www.mitsubishi-motors.com/publis ... l0865.html Roligt om det även kommer med (helst 200-240V) AC uttag i Europa versionen, men det vet jag inte och 220/3000W hade varit bättre för en 12V 230V 1500W inverter kan man ju köpa för en överkomlig summa till vilken bil som helst.

Angående de 50km vid eldrift i Japanese JC08 cykeln och hur de kan översättas till i praktiken så kan man använda siffror för Miev http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV som jämförelse
Wikipedia skrev:
160 km (99 mi) (Japanese cycle)
100 km (62 mi) (US EPA cycle)


50 km i JC08 cykel borde altså motsvara ca 31 km i EPA cykeln vid eldrift. En Volt kan köras 56 km på batteriet enligt EPA, jag kom fram till att Outlanders batteri borde tömmas minst 1,75 fortare än Volt, vilket verkar stämma bra (56/31 = 1,8).

Efter 2-3 mil så får man alltså räkna med att batteriet behöver laddas igen. De flesta elcyklar och elmopeder kommer längre på en laddning. Vilket borde vara ett betydligt miljövänligare alternativ för många som dagligen pendlar ensam i en stor bil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Efter 2-3 mil så får man alltså räkna med att batteriet behöver laddas igen. De flesta elcyklar och elmopeder kommer längre på en laddning. Vilket borde vara ett betydligt miljövänligare alternativ för många som dagligen pendlar ensam i en stor bil.


Givetvis, men vi är 2 vuxna, 2 barn. Och det är inte alltid så trevligt väder här heller så jag kommer nog att fortsätta ta bilen :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 14:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ska du köpa en?

Jag tror du behöver minst Komfort / Instyle utrustningen i så fall, i standardutförande finns det i motsats till Volt/Ampera ingen (el)värme när man kör elektrisk om nu inte specen klimatanpassas för svenska marknaden. De gör att Outlander är ca 30.000 billigare i inköp men om du inte kan ladda den på jobbet kommer den vinsten att ätas upp av bensinförbrukningen på ”hemvägen” inom ca 4 år.

En annan skillnad som kan vara värdefull att veta är att GM Volt/Opel Ampera ger 8 år/16.000 mil garanti på batteriet och Misubishi Outlander 5 år/10.000 mil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011