Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-12-23 07:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
kollade upp outlandern, går på 3100 / månad netto som förmånsbil. Ytterligare några hundralappar ner om jag får miljöbilspremie. rätt ok för en så stor bil. trist att den dricker så mycket vid fossildrift. jag avvaktar tills något mindre dyker upp.
V60 hybrid kostade strax över 5000 / månad, betydligt mer, fast mer lagom storlek.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-23 12:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja det blir väldigt prisvärd om man leasar den. Enligt den beräkning jag har blir det ca 4300 kr netto inklusive förmånsvärdet, då inräknat service, försäkring mm. Jag räknar med att spara ca 1500 kr/månad i bränslekostnad jämfört med nuvarande bil så det blir nog en bra affär totalt sett. Om man nu ska köpa en ny bil alltså. Motsvarande diesel lär kosta 2000+ kr mer/månad med bränslet inräknat.

Gissningsvis så kommer den nog inte att dra så mycket som 1l/mil när jag kör den, Aftonbladets tester brukar visa rätt hög förbrukning och XC60 diesel drog som sagt 0.85. Men jag skulle nog vilja se något annat test där man kör mer blandat och se om den går att få ner i 0.8l/mil under de förhållandena, då är jag nöjd med den biten. Sen måste de fixa fyrhjulsdriften också, jag har skrivit till den försäljare jag pratar med och frågat om de har läst testen och har några kommentarer. För det finns ingen anledning att den ska ha sämre fyrhjulsdrift/framkomlighet än bilarna med förbränningsmotor, den borde tvärtom ha bättre. Speciellt när det gäller att starta i backe.

Här är ett til test: http://www.teknikensvarld.se/2013/12/23 ... brid-phev/

Tyvärr säger de inget exakt om förbrukningen, bara att den drar mer el/mil än vad som anges, och det är inte oväntat direkt. Speciellt vintertid. Som vanligt lämnar provkörningar från våra journalister en hel del att önska. Ex den exakt förbrukningen under provkörningen, både med och utan kräm i batteriet. Hur svårt ska det vara att köra en lämplig sträcka i stadskörning, landsväg + motorväg och sedan tanka bilen ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-23 12:43 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Kolla om du kan få avdrag på månadsavgiften om du anöker (och får) supermiljöbilspremien.
Annars finns http://www.elbilsupphandling.se/ som kan ge ändå mer pengar, dock ej samtidigt som miljöbilspremien.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-23 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Som jag förstår det så räknas det av på priset. Nu har jag räknat med all utrustning också och med vinterdäck mm så blev det totalt 510 000, sedan 40 000 bort på det samt ungefär samma summa i rabatt (ramavtal) så landade det på 425 000 :-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-23 14:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
mina avtal är utan premie. då leasingföretaget inte vet om det finns pengar kvar till premien debiterar de fullt fram tills jag sökt och de fått pengarna. kanske funkar olika för olika företag. vi har nordea som leasingbolag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011