Laban skrev:
Jag antar att vi pratar om:
http://www.ricardo.com/en-GB/News--Medi ... intments2/Dvs, knappast en helt opartisk källa heller. Vad har dom ex räknat med för etanolproduktion, ett genomsnitt/mix som du räknar med i elbilsfallet ?
Studien är gjort i uppdrag av Low Carbon Vehicle Partnership
http://www.lowcvp.org.uk/ där förutom bilindustrin även miljöorginationer som greenpeace ingår och det finns referenser / käller för all indata. :
Citat:
- Ethanol is assumed to be from a range of feedstocks (70% sugar cane, 20% sugar beet, 8% wheat, 2% corn)
– Carbon intensity of ethanol is assumed to be 28.7 gCO2e/MJfuel, derived from RED typical values
– Carbon intensity of gasoline is assumed to be 83.8 gCO2e/MJfuel, RED default value
Electricity for plug-in vehicles assumed to be from UK National Grid
– 2010 UK electricity carbon intensity assumed to be 500 gCO2e/kWh, 139 gCO2e/MJ (DECC)
– 2020 UK electricity carbon intensity assumed to be 310 gCO2e/kWh, 86 gCO2e/MJ (CCC Scenario)
Som du ser har man inte tagit speciellt bra siffror för etanolen eller elen. Solel skulle förstås sänka CO2 utsläppen, jag lästa i en annan rapport att solpaneler i storskaliga anläggningar ger 40gCO2e/kWh i livscykelperspektiv, men även i ett drömscenario att man bara laddar plugin hybriden med solel att elbilars utsläpp är betydlig större vid tillverkningen är svårt att komma ifrån. Mellanklass pluginhybridbensinbilen som drivs med solels skull då inte ge någon större utsläppsminskning jämförd med bensinbilen som drivs på etanolbil som framgår ur diagrammen jag klipte in i denna tråd.
Om man gör ett antagande att all el som bilen körs på kommer från solenergi kan man också göra ett räkneexempel att tanka med 100% etanol och/eller att all etanol t ex kommer från finska ST1 processen t ex ST1 med extrem låga utsläpp.
Naturligtvis skulle pluginhybriden bli betydligt bättre med etanoldrift, det skulle i så fall ge en liknande utsläppsminskning än att ladda batterier med solpanels el i stället för engelska fulelen man kan se i diagrammen.
Laban skrev:
Men oavsett det, och det faktum att detta är lite off-topic
, så måste man se till lite mer än bara CO2 utsläppen.
Jag tycker det är OT eftersom Mitsubitsi med denna Outlander plugin ger sken av att skapat en miljöbil fast de egentligen skulle kunna göra en likvärdig miljöinsats till en brådel av mer kostnader om den först anpassades / optimerades för etanoldrift i stället.
Laban skrev:
Och då vidhåller jag min åsikt som jag nämnt tidigare här, dvs, att elbilar (etanolvärmare), pluginhybrider, hybrider kan bli lite av en räddare för etanolen som numer för en undanskymd tillvaro, förutom i Brasilien då. Förutsatt att nu någon faktiskt släpper dessa bilar som E85 kapabla, varför inte Mitsubishi, för att återgå till ämnet. Nuvarande Outlander FFV med CVT låda drar 1.2l/milen (bensin) vid stadskörning, finns utrymme för förbättring där alltså
http://www.teknikensvarld.se/2012/09/17 ... i-sverige/Sommaren 2013 ska den vara här.
Det finns helt klart utrymme för förbättring och visst kan man kombinera etanolmotor med pluginhybrid drivlina, det vore troligtvis optimalt med en liten etanolmotor plus en elmotor och inte allt för stort batteri, lite som Volt var tänkt från början, synd bara att inga tillverkare gör det.
/Aryan