Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-09-29 06:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag antar att vi pratar om:

http://www.ricardo.com/en-GB/News--Medi ... intments2/

Dvs, knappast en helt opartisk källa heller. Vad har dom ex räknat med för etanolproduktion, ett genomsnitt/mix som du räknar med i elbilsfallet ?

Men oavsett det, och det faktum att detta är lite off-topic :-), så måste man se till lite mer än bara CO2 utsläppen. Och då vidhåller jag min åsikt som jag nämnt tidigare här, dvs, att elbilar (etanolvärmare), pluginhybrider, hybrider kan bli lite av en räddare för etanolen som numer för en undanskymd tillvaro, förutom i Brasilien då. Förutsatt att nu någon faktiskt släpper dessa bilar som E85 kapabla, varför inte Mitsubishi, för att återgå till ämnet. Nuvarande Outlander FFV med CVT låda drar 1.2l/milen (bensin) vid stadskörning, finns utrymme för förbättring där alltså :-)

http://www.teknikensvarld.se/2012/09/17 ... i-sverige/

Sommaren 2013 ska den vara här.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 10:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Jag antar att vi pratar om:

http://www.ricardo.com/en-GB/News--Medi ... intments2/

Dvs, knappast en helt opartisk källa heller. Vad har dom ex räknat med för etanolproduktion, ett genomsnitt/mix som du räknar med i elbilsfallet ?


Studien är gjort i uppdrag av Low Carbon Vehicle Partnership http://www.lowcvp.org.uk/ där förutom bilindustrin även miljöorginationer som greenpeace ingår och det finns referenser / käller för all indata. :
Citat:
- Ethanol is assumed to be from a range of feedstocks (70% sugar cane, 20% sugar beet, 8% wheat, 2% corn)
– Carbon intensity of ethanol is assumed to be 28.7 gCO2e/MJfuel, derived from RED typical values
– Carbon intensity of gasoline is assumed to be 83.8 gCO2e/MJfuel, RED default value

Electricity for plug-in vehicles assumed to be from UK National Grid
– 2010 UK electricity carbon intensity assumed to be 500 gCO2e/kWh, 139 gCO2e/MJ (DECC)
– 2020 UK electricity carbon intensity assumed to be 310 gCO2e/kWh, 86 gCO2e/MJ (CCC Scenario)


Som du ser har man inte tagit speciellt bra siffror för etanolen eller elen. Solel skulle förstås sänka CO2 utsläppen, jag lästa i en annan rapport att solpaneler i storskaliga anläggningar ger 40gCO2e/kWh i livscykelperspektiv, men även i ett drömscenario att man bara laddar plugin hybriden med solel att elbilars utsläpp är betydlig större vid tillverkningen är svårt att komma ifrån. Mellanklass pluginhybridbensinbilen som drivs med solels skull då inte ge någon större utsläppsminskning jämförd med bensinbilen som drivs på etanolbil som framgår ur diagrammen jag klipte in i denna tråd.

Om man gör ett antagande att all el som bilen körs på kommer från solenergi kan man också göra ett räkneexempel att tanka med 100% etanol och/eller att all etanol t ex kommer från finska ST1 processen t ex ST1 med extrem låga utsläpp.

Naturligtvis skulle pluginhybriden bli betydligt bättre med etanoldrift, det skulle i så fall ge en liknande utsläppsminskning än att ladda batterier med solpanels el i stället för engelska fulelen man kan se i diagrammen.

Laban skrev:
Men oavsett det, och det faktum att detta är lite off-topic :-), så måste man se till lite mer än bara CO2 utsläppen.


Jag tycker det är OT eftersom Mitsubitsi med denna Outlander plugin ger sken av att skapat en miljöbil fast de egentligen skulle kunna göra en likvärdig miljöinsats till en brådel av mer kostnader om den först anpassades / optimerades för etanoldrift i stället.

Laban skrev:
Och då vidhåller jag min åsikt som jag nämnt tidigare här, dvs, att elbilar (etanolvärmare), pluginhybrider, hybrider kan bli lite av en räddare för etanolen som numer för en undanskymd tillvaro, förutom i Brasilien då. Förutsatt att nu någon faktiskt släpper dessa bilar som E85 kapabla, varför inte Mitsubishi, för att återgå till ämnet. Nuvarande Outlander FFV med CVT låda drar 1.2l/milen (bensin) vid stadskörning, finns utrymme för förbättring där alltså :-)

http://www.teknikensvarld.se/2012/09/17 ... i-sverige/

Sommaren 2013 ska den vara här.


Det finns helt klart utrymme för förbättring och visst kan man kombinera etanolmotor med pluginhybrid drivlina, det vore troligtvis optimalt med en liten etanolmotor plus en elmotor och inte allt för stort batteri, lite som Volt var tänkt från början, synd bara att inga tillverkare gör det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 13:30 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Om Toyota kommer att sälja plugin Prius i Brasilien ,kommer även den att finnas för etanol.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 18:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Men det är väl samma (marketing) anledning som att Chevy Volt/ Opel Ampera inte är etanolkompatibla.


Ja tekniken är knappt ett hinder. I en hybridbil har man ju extra mycket om batterikapacitet för att klara kallstarter och skulle man t ex enkelt kunna förvärma bränsle och insuget inan start. Toyota har byggt in massor av finneser i Prius som är extra lämpligt för etanoldrift, tex en kyllvätske termos i USA modellen. Man kan bara ta sig för pannan att de inte redan säljer en Prius som är (officiellt) flexifuel i resten av världen där det finns E85. Men det är väll samma (marketing) anledning som att Chevy Volt/ Opel Ampera inte är etanolkompatibla.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-29 19:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sedan är ju tom Priusen etanolkompatibel....
Men hur skulle det se ut om kunderna fick fundera på alternativa bränslen samtidigt som de kör Toyotas fantastiska besparingsbil på bensin....?
Ibland undrar man hur det står till på marknadsavdelningarna.
Går inte hissen ända upp?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 06:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om man gör ett antagande att all el som bilen körs på kommer från solenergi kan man också göra ett räkneexempel att tanka med 100% etanol och/eller att all etanol t ex kommer från finska ST1 processen t ex ST1 med extrem låga utsläpp.


Då måste man också göra ett antagande angående hur mycket av vårat fossila bränslebehov dessa processer kan tänkas ersätta. Och då hänvisar jag återigen till Elon Musks inlägg och att nutidsperspektivet är hyfsat ointressant egentligen.

Citat:
Jag tycker det är OT eftersom Mitsubitsi med denna Outlander plugin ger sken av att skapat en miljöbil fast de egentligen skulle kunna göra en likvärdig miljöinsats till en brådel av mer kostnader om den först anpassades / optimerades för etanoldrift i stället.


Problemet är ju att de redan gör det. Outlandern finns som sagt i FFV variant. Men köper någon ? Man kan ha åsikten att den kanske inte är speciellt etanoloptimerad men det är väl för liten marknad för det antar jag. De stora tillverkarna som har betydligt mer pengar gör ju inte någon större insats på den fronten heller om man så säger.

Laban skrev:
Det finns helt klart utrymme för förbättring och visst kan man kombinera etanolmotor med pluginhybrid drivlina, det vore troligtvis optimalt med en liten etanolmotor plus en elmotor och inte allt för stort batteri, lite som Volt var tänkt från början, synd bara att inga tillverkare gör det.


Frågan är väl om det i dagsläget är en bra ide med en liten etanolmotor, eller en liten motor överhuvudtaget. I en pluginhybrid vill man gärna hålla nere ljudnivån på motorn när den väl startar. Det är väl därför de hybrider som kommer nu, ex Ford C-Max hybrid+pluginhybrid liksom Prius har en Atkinson-cycle motor på 2 liter snarare än en 3 cyl 1liters "downsizing" motor. Och med de räckvidder på el som dagens eller snart kommande pluginhybrider har så får man räkna med att förbränningsmotorn ändå används en del. Med räckvidder på 10-15 mil så kanske man kan se förbränningsmotorn mer som en nödlösning och då kanske dra ner effekten på den en hel del. Vem som är först med det återstår nog att se, om det någonsin blir så. Du och jag kanske kan acceptera att bilen helt plötsligt accelererar 0-100 på 15-20s mot normala 8. Frågan är om gemene man skulle godta detta ? Jag hoppas att det är så men vi får väl se..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
PRIUS skrev:
Men det är väl samma (marketing) anledning som att Chevy Volt/ Opel Ampera inte är etanolkompatibla.


Ja tekniken är knappt ett hinder. I en hybridbil har man ju extra mycket om batterikapacitet för att klara kallstarter och skulle man t ex enkelt kunna förvärma bränsle och insuget inan start. Toyota har byggt in massor av finneser i Prius som är extra lämpligt för etanoldrift, tex en kyllvätske termos i USA modellen. Man kan bara ta sig för pannan att de inte redan säljer en Prius som är (officiellt) flexifuel i resten av världen där det finns E85. Men det är väll samma (marketing) anledning som att Chevy Volt/ Opel Ampera inte är etanolkompatibla.


Ja visst är det etanolens dåliga rykte som är orsaken, främst då i USA som bevisligen också är världens största etanol-exportör i dagsläget. GM lovade för ett antal år sedan att 50% av deras fordon skulle vara flex-fuel till 2012. Så blev det inte riktigt. Deras nya storsäljare Cruze finns ex inte som FFV.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 08:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
En laddbar hybridbil skulle kunna utnyttja både elproduktionen och etanolen från sockerrören i Brasilien. Här skriver professor Sergio PACCA om ett samarbete mellan Japan och Brasilien.
http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/metadb/ ... -1_133.pdf
Om detta samarbete kommer till så kanske vi får se fler etanolbilar från Japan i framtiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visserligen intressant men vilken etanol är det Brasilien ska exportera ? De är visserligen fortfarande netto-exportörer men det väl inte några enorma mängder man exporterar. De har också minskat deras egen etanolinblandning från 25 till 20% för att klara kraven då 2011 var ett dåligt år produktionsmässigt. Och Brasilien är ett land under utveckling, de lär inte minska deras eget behov över de kommande åren:

http://www.platts.com/RSSFeedDetailedNe ... il/8035512

Citat:
Costa said Brazilian GDP grew by 7.5% last year but growth in consumption of gasoline, jet and diesel combined averaged 10%. Indeed, he said, jet use grew by 18% and gasoline by 16%. Only fuel saw a drop because more natural gas was being used.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
PRIUS skrev:
Men det är väl samma (marketing) anledning som att Chevy Volt/ Opel Ampera inte är etanolkompatibla.


Ja tekniken är knappt ett hinder. I en hybridbil har man ju extra mycket om batterikapacitet för att klara kallstarter och skulle man t ex enkelt kunna förvärma bränsle och insuget inan start. Toyota har byggt in massor av finneser i Prius som är extra lämpligt för etanoldrift, tex en kyllvätske termos i USA modellen. Man kan bara ta sig för pannan att de inte redan säljer en Prius som är (officiellt) flexifuel i resten av världen där det finns E85. Men det är väll samma (marketing) anledning som att Chevy Volt/ Opel Ampera inte är etanolkompatibla.


Ja visst är det etanolens dåliga rykte som är orsaken, främst då i USA som bevisligen också är världens största etanol-exportör i dagsläget. GM lovade för ett antal år sedan att 50% av deras fordon skulle vara flex-fuel till 2012. Så blev det inte riktigt. Deras nya storsäljare Cruze finns ex inte som FFV.


Du menar att man kan få negativa vibbar och inte köpa en hybrid om den inte bara går att köra på fossilsoppa?
Knappast, de som lägger upp pengarna på nya tekniksteg vill alltid ha maximalt med möjligheter och ser det aldrig som negativt att man får större flexibilitet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Du menar att man kan få negativa vibbar och inte köpa en hybrid om den inte bara går att köra på fossilsoppa?
Knappast, de som lägger upp pengarna på nya tekniksteg vill alltid ha maximalt med möjligheter och ser det aldrig som negativt att man får större flexibilitet.


Kan du då förklara varför Toyota Prius inte går att köra på etanol ? Och att man nu snart kommer med en etanol kapabel Prius men endast i Brasilien ? Vi har väl redan etablerat att teknik/kostnad inte bör vara ett hinder. USA är världens största producent av etanol. USA gillar Prius: http://www.bloomberg.com/news/2012-05-2 ... three.html Och ändå är inte Prius etanol kompatibel.

Chevrolet Volt skulle från början ha varit etanol kapabel, detta ändrades. Om det inte är en kostnads/teknik fråga, vad är det då ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-30 19:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Du menar att man kan få negativa vibbar och inte köpa en hybrid om den inte bara går att köra på fossilsoppa?
Knappast, de som lägger upp pengarna på nya tekniksteg vill alltid ha maximalt med möjligheter och ser det aldrig som negativt att man får större flexibilitet.


Kan du då förklara varför Toyota Prius inte går att köra på etanol ? Och att man nu snart kommer med en etanol kapabel Prius men endast i Brasilien ? Vi har väl redan etablerat att teknik/kostnad inte bör vara ett hinder. USA är världens största producent av etanol. USA gillar Prius: http://www.bloomberg.com/news/2012-05-2 ... three.html Och ändå är inte Prius etanol kompatibel.

Chevrolet Volt skulle från början ha varit etanol kapabel, detta ändrades. Om det inte är en kostnads/teknik fråga, vad är det då ?


Priusen går utmärkt på etanol, det var ju ett universitet i USA tror jag som testade och mätte nogrannt emissionerna dessutom.
Att man "introducerar" en etanolvariant i Brasilien är ju bara marknadstrams, bilen är troligen identisk med dagens Prius...

GMs märkliga turer har jag mindre koll på, kan ha varit att ngn komponent i systemet inte hann bli klar eller liknande, men med tanke på alla förseningar i Voltprojektet är det ju rätt osannolikt att just Etanolrelaterade komponenter var det som kom fram sist...
Nej, där var det säkert samma tongångar som hos Toyotas marknadsavdelning, vi ska inte riskera att få "etanolstämpel" på våran nya fina hybrid! Vem vet vad det skulle kunna leda till????? :shock:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 07:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nej, där var det säkert samma tongångar som hos Toyotas marknadsavdelning, vi ska inte riskera att få "etanolstämpel" på våran nya fina hybrid! Vem vet vad det skulle kunna leda till????? :shock:


Och här trodde jag att det var precis det jag sa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Nej, där var det säkert samma tongångar som hos Toyotas marknadsavdelning, vi ska inte riskera att få "etanolstämpel" på våran nya fina hybrid! Vem vet vad det skulle kunna leda till????? :shock:


Och här trodde jag att det var precis det jag sa.


Du frågade:
Citat:
Kan du då förklara varför Toyota Prius inte går att köra på etanol ?

Jag svarade..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-01 09:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med ”Prius kan inte köras på etanol” menade jag vad man man får höra när man frågar Toyota. Att det kan gå förvånansvärd bra ändå är naturligtvis en annan femma.
Men branschen är antingen bara okunnig och konservativ eller ännu värrre; de intygar knappt att de producerar bilar som klarar E20 innan de tvingas till det fast samma bilar säljs för på E22 i Brasilien.

Vad gäller Outlander, ska den bara ge intryck att kunna köras off-road men är den bara tänkt att användas på asfalt som en stadjeep eller funkar det att köra i terräng med plugin hybriden? Batterierna gör väll antagligen att bilen blir tyngre som inte gör den bättre i terräng. Det verkar läskigt att köra bilen över stock och sten, genom lervälling osv. med batteripaketet under bilen men det kanske är så väll skyddat att det går bra och elmotorer borde kunna kontrolleras bra för att skicka kraft te den axeln som har mest grepp men då krävs även tillräcklig låg växel och låsbara diffentialer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011