Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-11-18 01:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Superkondensator - grafen
InläggPostat: fre 12-12-21 08:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Inte direkt något vi har på marknaden imorgon men det är lite kul att de tillverkar materialet mha en dvd spelare:

http://vimeo.com/51873011

Återstår att se vad man kan uppnå för energidensitet. Någon som har sett vad man kan uppnå teoretiskt ?

Hittade denna, två år gammal dock:

http://www.greencarcongress.com/2010/11 ... 01126.html

Här har man nått 85 kWh/kg vid rumstemperatur.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-21 19:00 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
85Wh/kg...inte kWh
det är en viss skillnad....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-12-21 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Haha, jo, det hade varit lite väl mycket. Det är alltså i stil med vad NiMh batterier har enligt artikeln, en bra bit efter dagens Li-Ion batterier alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-22 22:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Haha, jo, det hade varit lite väl mycket. Det är alltså i stil med vad NiMh batterier har enligt artikeln, en bra bit efter dagens Li-Ion batterier alltså.


85Wh/kg är fortfarande mycket bra, ett Prius NiMh batteri är 40 Wh/kg - 46 Wh/kg enl http://www.eaa-phev.org/wiki/Toyota_Prius_Battery_Specs

En modern Lithium Yttrium Järnfosfat cell på 320Wh (3,2V 100Ah) väger 3,4kg dvs dessa är 94 Wh/kg, se http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... 100Ah.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-12-24 07:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja det är inte fy skam, fast nu ser jag att den sista artikeln pratar om upp till 42 Wh/kg på systemnivå, 85 Wh var tydligen endast elektroden och då nämner de

Citat:
With the total electrode weight of a supercapacitor system being typically one-fourth to one-half of the total system weight, the system-level specific energy of graphene-based supercapacitors can exceed 21.4-42.8 Wh/kg


Sen ska man väl komma ihåg att detta är på labb-nivå. Tesla ska väl ha en energidensitet på ca 240 Wh/kg i de batterier de använder i Model S. Envia säger sig ha nått 400 Wh/kg. Trots allt en viss skillnad. Å andra sidan har Elon Musk själv sagt att han tror att superkondensatorn kommer att ta över Li-Ion batteriernas roll i framtidens elbilar. ex http://www.youtube.com/watch?v=c1HZIQliuoA, 41 minuter in.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-02 10:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/12/01/ko ... n-seconds/

Här pratar man om en energidensitet på 64 Wh/kg. Och förstås superkondensatorns fördelar som att man kan ladda den på sekunder, i sammanhanget oändligt antal laddcykler. Än mer intressant är kanske att det tydligen sker en rätt kraftig utveckling på denna sida, en kommentar är att superkondensatorn faktiskt följer Moores lag, vilket inte li-ion batterierna gör. Stämmer det så ska det bli väldigt intressant att se vad vi har på marknaden om 8-10 år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-02 12:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Inte illa 64 Wh/kg är det något bättre är NiCd enligt http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Citat:
Bild
Figure 10: Typical energy densities of lead, nickel- and lithium-based batteries
Lithium-cobalt enjoys the highest specific energy; however, manganese and phosphate are superior in terms of specific power and thermal stability.
Courtesy of Cadex


Det är dock svårt att utnyttja all energi i en kondensator eftersom spänningen sjunkar lineärt med laddningsgraden, se http://batteryuniversity.com/learn/arti ... rcapacitor
Citat:
The discharge curve is another disadvantage. Whereas the electrochemical battery delivers a steady voltage in the usable power band, the voltage of the supercapacitor decreases on a linear scale from full to zero voltage. This reduces the usable power spectrum and much of the stored energy is left behind. Consider the following example.

Take a 6V power source that is allowed to discharge to 4.5V before the equipment cuts off. With the linear discharge, the supercapacitor reaches this voltage threshold within the first quarter of the cycle and the Remaining three-quarters of the energy reserve become unusable. A DC-to-DC converter could utilize some of the residual energy, but this would add to the cost and introduce a 10 to 15 percent energy loss. A battery with a flat discharge curve, on the other hand, would deliver 90 to 95 percent of its energy reserve before reaching the voltage threshold.


Skriver det något om sjävurladdningen? Det lär utöver låg energidensitet, urladdningskurvan och höga kostnader vara en achilleshäl av supercondensatorer
Citat:
The stored energy of a supercapacitor decreases from 100 to 50 percent in 30 to 40 days. A nickel-based battery self-discharges 10 to 15 percent per month. Li-ion discharges only five percent per month.

50-100% självurladdning i 30-40 dagar skulle alltså göra energiförlusterna i elbilar ökade markant.

En fördel med supercaps är att de i motsats till litium batterier borde klara av att bli helt urladdade utan att förstöras, men man måste ändå ha elekronik som övervakar (över)spänningar och jämnar ut cellernas (o)balans annars kan det smälla ganska hård.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-02 14:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Stod ingenting om det men så länge de problem du nämner finns kvar så är det nog bara aktuellt som komplement till Li-Ion batterier. I dagsläget så finns det dock mig veterligt ingen pluginhybrid eller elbil som använder superkondensatorer, däremot verkar Peugeot göra det i deras start/stop teknologi: http://www.peugeot.com.au/media/deliacm ... 4fbb65.pdf

Sen är väl kanske problemet också att Li-Ion tekniken utvecklas, här pratas det exempelvis om ett Li-Ion batteri som ska kunna laddas 1000x snabbare än dagens: http://www.extremetech.com/computing/15 ... qus_thread


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-12-02 17:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Sen är väl kanske problemet också att Li-Ion tekniken utvecklas, här pratas det exempelvis om ett Li-Ion batteri som ska kunna laddas 1000x snabbare än dagens: http://www.extremetech.com/computing/15 ... qus_thread


Ja och som med dessa revolutionära upptäckten är att det inte är ovanligt att det finns andra problem / anledninar som inte tas upp i entusiasmen eller förtigs eftersom det inte ökar möjligheten att få ihopp (risk)kapital i framtiden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011